Metodologia badań w kulturze fizycznej 2600-SIW-MB-1-S1
Ćwiczenia (CW)
Semestr letni 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Obowiązkowa: 1. Kasperczyk T. Poradnik metodyczny pisania prac i prowadzenia badań naukowych w zakresie nauk kultury fizycznej. Jet. Kraków. 2013. 2. Grabowski H. Wykłady z metodologii badań empirycznych. Dla studentów turystyki i rekreacji. Impuls. Kraków. 2013. Podstawowa: 1. Nowak S. Metodologia badań społecznych. PWN. Warszawa. 2012. 2. Pilch T., Bauman T. Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2010. 3. Siwiński W. Praktyczny poradnik pisania prac dyplomowych w dziedzinie rekreacji i turystyki. Wyd. WSHIG - PSNARIT, Poznań 2010. 4. Siwiński W., Tauber R.D. Metodologia badań naukowych. Wyd. WSHiG, Poznań 2006. 5. Węglińska M. Jak pisać pracę magisterską? Impuls. Kraków. 2004. Uzupełniająca: 1. Brzeziński J. Metodologia badań psychologicznych. Wyd. PWN, Warszawa 2003. 2. Frankfort-Nachmias C, Nachmias D. Metody badawcze w naukach społecznych. Wyd. Zysk i Spółka, Poznań 2001. 3. Czarnecki K.M. Metodologiczne podstawy naukowego rozwoju studentów wyższych szkół zawodowych, Wyd. WSZiM, Sosnowiec 2005. |
||
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia - wiedza: W1: - zna i rozumie w pogłębionym stopniu teorie naukowe dotyczące kultury fizycznej, oraz metodologię badań w kulturze fizycznej - K_W06, K_W13 Efekty kształcenia - umiejętności: U1: potrafi identyfikować problemy w obszarze kultury fizycznej oraz projektować badnia w tym obszarze - K_U7, K_U13 Efekty kształcenia - kompetencje społeczne: K1: jest świadomy postępowania zgodnie z zasadami etyki - K_K10 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Wykład kolokwium- W01, U01 Ćwiczenia kolokwium- U01, K01 Podstawą zaliczenia przedmiotu jest: - teoretyczne przygotowanie i odbycie seminariów, ocena w zakresie 2-5 punktów każde zajęcia. Opuszczenie zajęć wymaga indywidualnego odrobienia po uprzednim przedstawieniu zwolnienia lekarskiego lub urzędowego; - przedstawienie prezentacji z wybranych wcześniej tematów, ocena w zakresie 2-5 pkt.); - wykazanie opanowania wiedzy teoretycznej i praktycznej na sprawdzianie (kolokwium), ocena w zakresie 2-5 punktów. O końcowej ocenie z przedmiotu decyduje średnia arytmetyczna ocena ze sprawdzianów (kolokwiumów), uzyskanych w czasie semestru, zaliczenie ustne z oceną, zaliczenie z oceną. Co odpowiada Wykład Zaliczenie ustne z oceną z trzech losowanych zagadnień. Określenie poziomu opanowania realizowanych efektów kształcenia odbywa się w formie oceniania podsumowującego semestralny cykl kształcenia w formie sprawdzianu ustnego. Kryteria różnicujące oceny. 1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 55-60% - ocena dostateczna (3,0). Bardzo ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 65-70% - ocena dostateczna plus (3,5). Ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 75-80% - ocena dobra (4,0). Poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 85-90% - ocena dobra plus (4,5). Bardzo poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 95-100% - ocena bardzo dobra (5,0) Bardzo poszerzony i pogłębiony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. Ćwiczenia Zaliczenie ustne z oceną z trzech losowanych zagadnień, 2 kolokwiumy poprzedzające z dwóch zagadnień, sprawdzające wiedzę z zakresu realizowanych efektów kształcenia. Określenie poziomu opanowania realizowanych efektów kształcenia odbywa się w formie oceniania podsumowującego semestralny cykl kształcenia w formie sprawdzianu ustnego. Kryteria różnicujące oceny. 1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 55-60% - ocena dostateczna (3,0). Bardzo ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 65-70% - ocena dostateczna plus (3,5). Ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 75-80% - ocena dobra (4,0). Poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 85-90% - ocena dobra plus (4,5). Bardzo poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 95-100% - ocena bardzo dobra (5,0) Bardzo poszerzony i pogłębiony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. |
||
Zakres tematów: |
Ćwiczenia: 1) Korzystanie z terminologii związanej z metodologią pisania prac naukowych 2) Definiowanie i analizowanie problemów badawczych 2) Tworzenie narzędzi badawczych 3) Tworzenie struktury pracy badawczej 4) Sporządzenie protokołu z badań 5) Przedstawienie wyników badań oraz wniosków Rozdział 1 System biblioteczno-informacyjny UMK w Toruniu Rozdział 2 Klasyfikacja nauk i metody badawcze Rozdział 3 Typy prac naukowych i ich struktura Rozdział 4 Kolejność pisania pracy Rozdział 5 Techniki i narzędzia badawcze Rozdział 5.1 Metody badań w sporcie wyczynowym na przykładzie sportów walki Rozdział 5.2 Badanie aktywności bioelektrycznej mięśni i siły reakcji podłoża Rozdział 5.3 Niektóre wymagania edytorskie i metodologiczne prac magisterskich realizowanych na seminariach w Katedrze Humanistycznych Podstaw Turystyki AWF w Krakowie Rozdział 5.4 Narzędzia pomiaru stosowane w dydaktyce sportu Rozdział 5.5 Rodzaje pytań w badaniach ankietowych i zasady ich formułowania. Przykłady ankiet Rozdział 5.6 Badanie i ocena postawy ciała Rozdział 5.7 Ultradźwiękowy system Zebris do badania postawy ciała i globalnej ruchomości kręgosłupa Rozdział 5.8 Ocena sprawności fizycznej Rozdział 5.9 Badanie stóp Rozdział 5.10 Wybrane metody i techniki badań aktywności fizycznej Rozdział 5.11 Badanie cech morfologicznych, ocena bólu i testy funkcjonalne Rozdział 6 Statystyka - wybrane zagadnienia Rozdział 7 Wykresy, ryciny i inne formy graficzne prezentacji w pracy Rozdział 8 Zalecana problematyka badawcza w zakresie nauk kultury fizycznej i promocji zdrowia |
||
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne: Wykład: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny Seminaria: dyskusja dydaktyczna, analiza przypadków, film, pokaz - prezentacja Metody dydaktyczne eksponujące: - pokaz Metody dydaktyczne podające: - wykład konwersatoryjny - wykład problemowy Metody dydaktyczne poszukujące: - biograficzna - ćwiczeniowa - referatu - seminaryjna |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy piątek, 10:45 - 13:00,
(sala nieznana)
jednokrotnie, piątek (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:45 - 11:30, (sala nieznana) |
Magdalena Hagner-Derengowska | 26/26 |
szczegóły![]() |
2 |
każdy piątek, 13:15 - 15:30,
(sala nieznana)
jednokrotnie, piątek (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 11:45 - 12:30, (sala nieznana) |
Magdalena Hagner-Derengowska | 20/26 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.