Podstawy odnowy biologicznej 2403-WFiS-s2-TOB-20
Ćwiczenia (CW)
Semestr zimowy 2021/22
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Literatura: |
Literatura obowjązkowa: 1. Kasprzak Wojciech, Mańkowska Agata. Fizykoterapia, medycyna uzdrowiskowa i SPA. Red. Warszawa: PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2021, 406 s. 2. Mika Tadeusz, Kasprzak Wojciech. Fizykoterapia. Red. Warszawa: PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2006, 448 s. ISBN 978-83-200-4663-2. 3. Podstawy rehabilitacji dla studentów medycyny. Red. Wrzosek Zdzisława. Warszawa: PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2011, 368 s. ISBN 978-83-200-6320-2. 4. Zmęczenie i regeneracja sił. Odnowa biologiczna – K. Gieremek, L. Dec; HAS-MED, Katowice, 2000. 5. Nowak Malgorzata. Odnowa biologiczna u sportowców - kompedium wiedzy. 2015. https://treningbiegacza.pl/artykul/odnowa-biologiczna-u-sportowcow-kompendium-wiedzy 6. Białek, Ewa. Wellness Zdrowie od-Nowa. Red. . : Instytut Psychosyntezy, 2015, 239 s. ISBN 978-83-63428-67-9 7. Straburzyńska-Lupa, Anna; Straburzyńska-Migaj, Ewa; Straburzyński, Gerard. Fizjologiczne podstwy odnowy bologicznej i "wellness" w życiu codziennym, pracy i sporcie. Red. . : PWSZ Kalisz, 2015, 247 s. ISBN 978-83-64090-68-4 Literatura uzupełniająca: 1. Medycyna sportowa – A. Jegier, K. Nazar, A. Dziak; Polskie Towarzystwo Medycyny Sportowej, Warszawa, 2005. 2. Medycyna sportowa. Współczesne metody diagnostyki i leczenia. Red. Patrick J McMahon. PZWL 2010. 3. Fizjologia sportu – A. Ronikier; COS,Warszawa, 2001. 4. Żywienie w sporcie. Irena Celejowa, PZWL, 2014. |
Efekty uczenia się: |
Zna i rozumie: W1: K_W02 Posiada szeroką znajomość budowy organizmu ludzkiego ze szczególnym uwzględnieniem układu ruchu. Dysponuje rozszerzonym aparatem pojęciowym i wiedzą o funkcjonowaniu układów fizjologicznych organizmu człowieka w różnych stanach: w spoczynku, podczas aktywności fizycznej i po wysiłku fizycznym. W2: K_W04 Jest świadomy jedności psychofizycznej człowieka, posiada elementarny zasób pojęć i wiedzy o psychicznym funkcjonowaniu człowieka w kontekście działalności edukacyjnej i sportowej. Ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym. Zna i rozumie etyczne, moralne, i prawne uwarunkowania działalności zawodowej nauczyciela, wychowawcy i trenera. W3: K_W06 Zna metody oceny rozwoju fizycznego oraz metody diagnozy sprawności fizycznej i zdrowia. Posiada rozszerzoną wiedzę o stanach zagrożenia życia i zdrowia oraz o zasadach udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, posługuje się fachową terminologią. W4: K_W09 Rozumie znaczenie odnowy biologicznej i psychicznej w profilaktyce zdrowotnej oraz w sporcie, zna podstawowe zabiegi i zasady stosowane w odnowie biologicznej i psychopedagogicznej. W5: K_W11 Jest świadomy zagrożeń dla zdrowia wynikających z niedoboru lub nadmiaru aktywności ruchowej, zna przeciwwskazania do wysiłków fizycznych i wykonywania ćwiczeń fizycznych w niektórych schorzeniach i zaburzeniach statyki ciała. W02, W04, W06, W09, W11 Potrafi: U1: K_U01 Potrafi dokonywać pomiaru podstawowych wskaźników strukturalnej i morfologicznej budowy ciała oraz wskaźników fizjologicznych człowieka. U2: K_U02 Potrafi zmierzyć wybrane parametry kinematyczne i dynamiczne, służące do oceny stanu funkcjonalnego układu ruchu człowieka, posiada umiejętność testowania podstawowych komponentów sprawności motorycznej i zdrowia. U3: K_U10 Potrafi interpretować wyniki podstawowych wskaźników: fizjologicznych, biofizycznych i morfologicznych, pozwalających diagnozować stan organizmu. Potrafi łączyć działania projektujące z realizacją wychowawczych i edukacyjnych form komunikacyjno–informacyjnych oraz stosować media i technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT) w edukacji i szkoleniu sportowym. U4: K_U16 Potrafi samodzielnie planować, projektować i prowadzić skuteczne działania zapobiegające powstawaniu urazów i kontuzji w procesie treningowym i procesie wychowania fizycznego. Dba o bezpieczeństwo i higienę zajęć edukacyjnych i sportowych. U01, U02, U10, U16 Jest gotów do: K1: K_K04 Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych celu i zadania. Dokonując wyborów jest odpowiedzialny i autonomiczny, wykazuje aktywność, podejmuje trud, odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań. K04 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia – zaliczenie na ocenę, kolokwia ustne, projekty praktyczne, wykonanie pracy praktycznej - U01, U02, U10, U16, K04. K_K04 - Sprawdziany ustne i praktyczne w formie sprawozdań pisemnych, prezentacje opracowanego i przyswojonego materiału. Podstawą zaliczenia przedmiotu jest: - teoretyczne przygotowanie i odbycie seminariów, ocena w zakresie 2-5 punktów każde zajęcia. Opuszczenie zajęć wymaga indywidualnego odrobienia po uprzednim przedstawieniu zwolnienia lekarskiego lub urzędowego; - przedstawienie prezentacji z wybranych wcześniej tematów, ocena w zakresie 2-5 pkt.); - wykazanie opanowania wiedzy teoretycznej i praktycznej na sprawdzianach (kolokwiumach), ocena w zakresie 2-5 punktów. O końcowej ocenie z przedmiotu decyduje średnia arytmetyczna ocena ze sprawdzianów (kolokwiumów), uzyskanych w czasie semestru, zaliczenie ustne z oceną. Co odpowiada Ćwiczenia Zaliczenie ustne z oceną z trzech losowanych zagadnień, 2 kolokwiumy poprzedzające z dwóch zagadnień, sprawdzające wiedzę z zakresu realizowanych efektów kształcenia. Określenie poziomu opanowania realizowanych efektów kształcenia odbywa się w formie oceniania podsumowującego semestralny cykl kształcenia w formie sprawdzianu ustnego. Kryteria różnicujące oceny. 1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 65-70% - ocena dostateczna (3,0). Bardzo ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 70-75% - ocena dostateczna plus (3,5). Ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 75-80% - ocena dobra (4,0). Poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 80-85% - ocena dobra plus (4,5). Bardzo poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 85-100% - ocena bardzo dobra (5,0) Bardzo poszerzony i pogłębiony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. |
Zakres tematów: |
Ćwiczenia Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z zasadami programowania zabiegów odnowy biologicznej. Ćwiczenia pozwalają na wypracowanie umiejętności doboru zabiegów odnowy biologicznej w oparcie o najnowsze dane z dostępnego piśmiennictwa. Studenci analizują wybrane problemy zdrowotne występujące u sportowców. Rys historyczny 13 Rola medycyny fizykalnej i lecznictwa uzdrowiskowego w leczeniu diagnostyce i rehabilitacji 18 Czynniki fizyczne 20 Mechanizm działania czynników fizycznych 22 Leczenie ciepłem i zimnem 25 Ciepłoiecznictwo 25 Właściwości fizyczne energii cieplnej 25 Wymiana ciepła 26 Regulacja cieplna organizmu 28 Wpływ ciepła na organizm 33 Zabiegi ciepłołecznicze 35 Łaźnia sucha szafkowa 35 Łaźnia sucha rzymska 36 Sauna 36 Zabiegi cieplne przy użyciu parafiny 42 Leczenie zimnem 44 Wpływ zimna na organizm 45 Zimne zabiegi miejscowe 47 Zimne okłady łub zawijania 47 Oziębienie przy użyciu ciekłego chlorku etylu 48 Zabiegi miejscowe przy użyciu gazów chłodzących 48 Ogólna terapia zimnem 50 Wodolecznictwo 54 Wpływ zabiegów wodoleczniczych na ustrój 54 Wybrane zabiegi wodolecznicze 65 Kąpiele 65 Półkąpiele 70 Natryski 71 Natryski specjalne 75 Wskazania i przeciwwskazania do stosowania natrysków 76 Polewania 77 Polewania częściowe 77 Polewania całkowite 78 Zmywania 79 Nacierania 79 Zawijanie 80 Okłady 80 Płukania 83 Pierwsza pomoc w przypadku utonięcia 84 Światłolecznictwo 85 Podstawy fizyczne i biologiczne 85 Promieniowanie podczerwone 87 Działanie biologiczne promieniowania podczerwonego 88 Terapeutyczne promienniki podczerwieni 90 Lampy i urządzenia do naświetlań promieniami podczerwonymi i widzialnymi 91 Ogólne zasady obowiązujące w naświetlaniach promieniami podczerwonymi 94 Promieniowanie nadfioletowe 95 Podział i właściwości promieniowania nadfioletowego 96 Działanie biologiczne i wpływ promieniowania nadfioletowego na organizm ludzki 98 Sztuczne źródła promieni nadfioletowych 108 Terapeutyczne lampy kwarcowe 113 Nowoczesne metody terapii promieniowaniem nadfioletowym 116 Bakteriobójcze lampy kwarcowe 117 Metodyka naświetlań ogólnych i miejscowych 120 Zapobiegawcze i lecznicze zastosowanie promieni nadfioletowych 128 Helioterapia 133 Biostymulacja promieniowaniem laserowym 137 Podstawy fizyczne 137 Działanie biologiczne promieniowania laserowego 143 Wybrane wskazania i przeciwwskazania do stosowania promieniowania laserowego 144 Metodyka zabiegów promieniowaniem laserowym małej mocy 146 Bezpieczeństwo pracy z laserem 149 Terapeutyczna aparatura laserowa 151 Elektroleczeictwo 159 Prąd stały 159 Wpływ prądu stałego na organizm 159 Zabiegi ełektrołecznicze przy użyciu prądu stałego 165 Galwanizacja 165 Jonoforeza 172 Kąpiełe elektryczno -wodne 183 Aparat do leczenia prądem stałym Gałvatronic GT-IC 188 Prądy małej częstotliwości 189 Ełektrostymułacj a 194 Impulsy prostokątne 200 Impulsy trójkątne 201 Aparaty do ełektrostymulacji 208 Aparat do leczenia prądem stałym i prądami impułsowymi małej częstotłiwości Stymat S-110 208 Aparat do łeczenia prądem stałym i prądami małej częstotliwości Stymat S-120 209 Aparat do leczenia porażeń wiotkich Pulsotronic ST-4M 211 Aparat do ełektrostymulacji ST-43 213 Prąd faradyczny 214 Prąd impulsowy Traberta (Ultra Reiz ) 215 Prąd wysokonapięciowy HV 216 Prąd małej częstotłiwości w leczeniu porażeń kurczowych 217 Metoda Hufschmidta 217 Metoda tonolizy 218 Aparaty do tonolizy 218 Ełektrostymułacj a czynnościowa 223 Przezskórna stymulacja elektryczna (TENS — transcutaneous electrical nerve stimulation) 227 Metoda ełektrostymulacji w skrzywieniach bocznych kręgosłupa 228 Prądy diadynamiczne (DD), zwane inaczej prądami Bernarda 229 Aparat do łeczenia prądami diadynamicznymi Diadynamic, typDD5A 235 Aparat do leczenia prądami diadynamicznymi Astym 236 Aparat do leczenia prądami diadynamicznymi Diatronic DT-7B 237 Metodyka zabiegów 238 Wybrane przykłady metodyki zabiegów przy użyciu prądów diadynamicznych 240 Wskazania i przeciwwskazania do stosowania prądów diadynamicznych 243 Prądy średniej częstotłiwości 248 Prądy interferencyjne (zwane również prądami Nemeca) 251 Prądy stereointerferencyjne 257 Aparaty do leczenia prądami interferencyjnymi 258 Aparat do leczenia prądami interferencyjnymi Stymat S-300 258 Aparat do leczenia prądami interferencyjnymi Interdynamic ID-8C 259 Aparat do leczenia prądami interferencyjnymi Asterint 261 Aparaty do elektroterapii skojarzonej z oddziaływaniem mechanicznym 262 Aparat do terapii ultradźwiękami i prądami małej i średniej częstotliwości Mixing 2 263 Aparat do terapii podciśnieniowej i elektroterapii SC 2 264 Zasady postępowania w wypadku porażenia prądem elektrycznym i zasady bezpieczeństwa obsługi urządzeń elektroleczniczych 265 Elektrodiagnostyka 269 Metody stosowane w elektrodiagnostyee układu nerwowo-mięśniowego 269 Metody jakościowe 270 Metody ilościowe 273 Galwanopalpacja 280 Pola elektromagnetyczne wielkiej częstotliwości 281 Drgania elektromagnetyczne — ich istota i wytwarzanie 282 Działanie drgań ełektromagnetycznych na tkanki ustroju 292 Oddziaływanie na tkanki prądu wielkiej częstotliwości 292 Oddziaływanie na tkanki poła elektrycznego wielkiej częstotliwości 295 Oddziaływanie na tkanki pola magnetycznego wielkiej częstotliwości 299 Metody lecznicze 300 Arsonwalizacja 300 Diatermia krótkofalowa 301 Terapia impulsowym polem magnetycznym wielkiej częstotliwości 317 Diatermia mikrofalowa 319 Pola magnetyczne 329 Charakterystyka fizyczna pola magnetycznego 330 Działanie biologiczne pola magnetycznego o wyższych wartościach indukcji 333 Magnetoterapia - leczenie polami magnetycznymi o wyższych wartościach indukcji 336 Metodyka magnetoterapii 337 Aparatura do magnetoterapii 339 Aparat do leczenia zmiennym polem magnetycznym Magnetronic MF-10 341 Aparat do leczenia zmiennym polem magnetycznym Magner 343 Magnetostymulacja - terapia polami magnetycznymi o niskich wartościach indukcji 344 Działanie biologiczne pól magnetycznych o niskich wartościach indukcji 345 Wskazania do magnetostymulacji 345 Aparatura do magnetostymulacji 346 Przeciwwskazania do magnetoterapii i magnetostymulacji 347 Ultradźwięki 350 Podstawy fizyczne 350 Działanie biologiczne ultradźwięków 357 Zmiany miejscowe (pierwotne) 357 Działanie mechaniczne 358 Działanie cieplne 358 Działanie fizykochemiczne 358 Zmiany ogółne (wtórne) 358 Dawkowanie ultradźwięków 360 Wskazania i przeciwwskazania do stosowania ultradźwięków 362 Lecznicza aparatura ultradźwiękowa 365 Aparat do terapii ultradźwiękowej Ultraton D 200 369 Aparat do terapii ultradźwiękowej Sonicator 730 370 Metodyka zabiegów ultradźwiękowych 371 Metody leczniczego stosowania ultradźwięków 373 Wziewania 377 Aerozole 377 Lecznicze stosowanie aerozoli 379 Leki stosowane do wziewań 380 Urządzenia do wziewań 382 Higiena aparatów do wziewań oraz wymogi bezpieczeństwa pracy 382 Balneoterapia 386 Lecznicze wody mineralne 386 Podział i charakterystyka działania leczniczego wód mineralnych 389 Występowanie wód leczniczych w Polsce 390 Borowina 391 Kąpiele w wodzie sztucznie mineralizowanej lub gazowanej 395 Kąpiele solankowe 395 Kąpiele kwasowęglowe 396 Kąpiele siarkowodorowe 397 Klimatologia 399 Pojęcie klimatu i pogody 399 Elementy klimatyczne 400 Cechy klimatu Polski 407 Lecznictwo uzdrowiskowe 411 Wskazania i przeciwwskazania do leczenia uzdrowiskowego 416 Skorowidz 427 |
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne: Wykład konwersatoryjny i z prezentacją multimedialną. Ćwiczenia audytoryjne: metoda projektów praktycznych, praca w grupach, analiza przypadków, dyskusja. Metody dydaktyczne eksponujące: - pokaz Metody dydaktyczne podające: - pogadanka - wykład informacyjny (konwencjonalny) - wykład konwersatoryjny Metody dydaktyczne poszukujące: - ćwiczeniowa - doświadczeń - obserwacji - studium przypadku Metody dydaktyczne w kształceniu online: - gry i symulacje |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy wtorek, 13:15 - 14:45,
sala 28A |
Walerij Żukow | 26/35 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania (Collegium Jana Pawła II) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.