Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Wprowadzenie do psychologii poznawczej 2401-K-S1/S2-1-WDPP
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Zakres tematów:

1. Zajęcia organizacyjne i wprowadzające

2. Intuicyjny dualizm a miejsce umysłu w świecie fizycznym

• D. Dennett. Gdzie jestem? (Wersja elektroniczna zostanie udostępniona przez prowadzącego)

3. Umysł jako system obliczeniowy I

• A. Turing (1950/2020). Maszyny liczące a inteligencja.

4. Umysł jako system obliczeniowy II

• S. Pinker (2002). Jak działa umysł. Warszawa: Książka i Wiedza. Rozdział 2 (Myślące maszyny), s. 71-134.

5. Konstruktywistyczna teoria percepcji

• C. Frith (2008). Od mózgu do umysłu. Jak powstaje nasz wewnętrzny świat. Warszawa: UW. Rozdział 2 (Nasza percepcja świata to fantazja, która pokrywa się z rzeczywistością), s. 121-147.

• D. Dennett (2017). Dźwignie wyobraźni i inne narzędzia do myślenia. Kraków: Copernicus Center Press. Rozdział 23 (Uwięziony w pokoju kontrolnym robota).

6. Pojęcia i kategoryzacja

• E. Rosch (2007). Zasady kategoryzacji. [W:] Z. Chlewiński (red.). Psychologia poznawcza w trzech ostatnich dekadach XX wieku. Gdańsk: GWP.

7. Rozumowanie i podejmowanie decyzji

• D. Kahneman (2012). Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym. Rozdziały 10, 11, 12, 15 (147-186 i 211-225).

8. Pamięć epizodyczna

• M. Jagodzińska (2008). Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowania. Warszawa: Helion. Rozdział 13 (Historia życia zapisana w pamięci – pamięć autobiograficzna), s. 413-444.

9. Emocje i poznanie

• A. Damasio (2002). Błąd Kartezjusza. Emocje, rozum i ludzki mózg. Poznań: Rebis. Rozdział 8 (Hipoteza markera somatycznego), s. 191-229.

10. Marzenia senne, świadomość i samoświadomość

• J. Windt (2016). Sny, świadomość i jaźń: perspektywa filozoficzna. Teksty Drugie 2016/5.

11. Urojenia i psychopatologie

• A. Smurzyńska (2014). Kognitywne teorie urojeń. Studia z Kognitywistyki i Filozofii Umysłu, 8, 51-66.

• A. Smurzyńska (2015). Anomalne doświadczenie – klucz do wyjaśnienia procesu powstawania urojeń? Rocznik Kognitywistyczny, 8, 67–78.

12-14. Zajęcia praktyczne – paradygmaty eksperymentalne psychologii poznawczej.

15. Kolokwium końcowe

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 9:00 - 10:30, sala S.124
Paweł Gładziejewski 14/27 szczegóły
2 każdy wtorek, 10:45 - 12:15, sala S.125
Paweł Gładziejewski 24/26 szczegóły
3 każdy wtorek, 15:00 - 16:30, sala S.125
Paweł Gładziejewski 25/26 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Filozofii i Nauk Społecznych - Instytut Psychologii (dawny APL)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)