Terapia manualna 2403-WFiS-s2-TOB-22
Ćwiczenia (CW)
Semestr zimowy 2022/23
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. H. Neuman. Medycyna Manualna. Wydawnictwo Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa, 1992 2. K. Starrett. Bądź sprawny jak lampart, jak pozbyć się bólu, uniknąć kontuzji i zwiększyć sprawność. Wydawnictwo Galaktyka, Łudź 2015 3. Hing W. i in. Terapia Manualna metodą Mulligana. Techniki terapeutyczne. Edra Urban & Partner, Wrocław 2015. 4. Lewit K. Terapia manualna rehabilitacji chorób narządu ruchu. ZL Natura Kielce 2001. 5. J. E. Muscolino. Badanie Palpacyjne Układów Mięśniowego i Kostnego z uwzględnieniem punktów spustowych stref odruchowych i stretchingu. Wydawnictwo Edra Urban&Partner, Wrocław 2016 6. Liem Torsten, Dobler T. Techniki osteopatyczne, tom 1. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2011. 7. Liem Torsten, Dobler T. Techniki osteopatyczne, tom 2. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2011. 8. Atlas osteopatycznych technik stawowych. T. 1, Kończyny / Serge Tixa, Bernard Ebenegger; redakcja naukowa wydania polskiego Marian Majchrzycki; z języka francuskiego tłumaczyła Małgorzata Naumiuk. Tixa, Serge Autor | Ebenegger, Bernard Autor | Majchrzycki, Marian Redakcja | Naumiuk, Małgorzata Tłumaczenie | Wydawnictwo Lekarskie PZWL Wydawca [2019] | Warszawa: PZWL 9. Atlas osteopatycznych technik stawowych. T. 2, Miednica i przejście lędźwiowo-krzyżowe / Serge Tixa, Bernard Ebenegger; redakcja naukowa wydania polskiego Marian Majchrzycki; z języka francuskiego tłumaczyła Małgorzata Naumiuk. Tixa, Serge Autor;Ebenegger, Bernard Autor; Majchrzycki, Marian Redakcja;Naumiuk, Małgorzata Tłumaczenie;Wydawnictwo Lekarskie PZWL Wydawca [2019] | Warszawa: PZWL 10. Atlas osteopatycznych technik stawowych. T. 3, Odcinek szyjny, piersiowy i lędźwiowy kręgosłupa oraz żebra / Serge Tixa, Bernard Ebenegger; redakcja naukowa wydania polskiego Marian Majchrzycki; z języka francuskiego tłumaczyła Małgorzata Naumiuk. Tixa, Serge Autor | Ebenegger, Bernard Autor | Majchrzycki, Marian Redakcja | Naumiuk, Małgorzata Tłumaczenie | Wydawnictwo Lekarskie PZWL Wydawca [2019] | Warszawa: PZWL Literatura uzupełniająca: 1. Jorritsma W. Anatomia na żywym człowieku. Urban&Partner Wrocław 2004. 2. Tixa S. Atlas anatomii palpacyjnej. PZWL Warszawa 2003. 4. Arkuszewski Z. Podręcznik medycyny manualnej. Elipsa 2006 Kraków. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się - wiedza: Zna i rozumie: W1: K_W06 Zna metody oceny rozwoju fizycznego oraz metody diagnozy sprawności fizycznej i zdrowia. Posiada rozszerzoną wiedzę o stanach zagrożenia życia i zdrowia oraz o zasadach udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, posługuje się fachową terminologią. (K_W06) W2: K_W09 Rozumie znaczenie odnowy biologicznej i psychicznej w profilaktyce zdrowotnej oraz w sporcie, zna podstawowe zabiegi i zasady stosowane w odnowie biologicznej i psychopedagogicznej. (K_W09) W3: K_W12 Zna podstawy prawne systemu działalności edukacyjnej i sportowej, zna zasady etyki zawodowej, rozumie znaczenie refleksji etycznej w działalności zawodowej nauczyciela wychowania fizycznego, trenera odnowy biologicznej i trenera przygotowania motorycznego. (K_W12) W4: K_W15 Zna terminologię i posiada wiedzę z zakresu zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego oraz sprawności fizycznej i motoryczności człowieka. (K_W15) Efekty uczenia się - umiejętności: Potrafi: U1: K_U03 Potrafi obsługiwać urządzenia pomiarowe wykorzystywane w pedagogice, terapii, wychowaniu fizycznym, sporcie oraz posługiwać się specjalistycznymi urządzeniami i sprzętem. (K_U03) U2: K_U10 Potrafi interpretować wyniki podstawowych wskaźników: fizjologicznych, biofizycznych i morfologicznych, pozwalających diagnozować stan organizmu. Potrafi łączyć działania projektujące z realizacją wychowawczych i edukacyjnych form komunikacyjno–informacyjnych oraz stosować media i technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT) w edukacji i szkoleniu sportowym. (K_U10) U3: K_U16 Potrafi samodzielnie planować, projektować i prowadzić skuteczne działania zapobiegające powstawaniu urazów i kontuzji w procesie treningowym i procesie wychowania fizycznego. Dba o bezpieczeństwo i higienę zajęć edukacyjnych i sportowych. (K_U16) Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: Jest gotów do: K1: K_K07 Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie uczestnictwa w edukacji i kulturze fizycznej, docenia znaczenie wychowania fizycznego w dbałości o ciało, jest świadomy jak wielką wartością jest zdrowie, zarówno w wymiarze jednostkowym, jak i społecznym. Jest gotowy do działań na rzecz zdrowego środowiska. Wypełnia zobowiązania społeczne, inicjuje i organizuje działalność na rzecz środowiska społecznego. (K_K07) K1: K_K10 Angażuje się w pracę grup i zespołów działających na rzecz osób niepełnosprawnych i wykluczonych. Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności. W swojej pracy wykorzystuje interdyscyplinarne podejście do dziedziny, w której jest specjalistą. (K_K10) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. Kolokwia ustne, projekty praktyczne, wykonanie pracy praktycznej - W06, W09, W12, W15, U03, U10, U16, K07, K10. Wiedza W1: K_W06, W2: K_W09, W3: K_W12 W4: K_W15 - Sprawdziany ustne. Umiejętności U1: K_U03, U2: K_U10 U3: K_U16- Sprawdziany ustne i praktyczne w formie sprawozdań pisemnych, prezentacje opracowanego i przyswojonego materiału. Kompetencje społeczne K1: K_K07, K2: K_K10 - Sprawdziany ustne i praktyczne w formie sprawozdań pisemnych, prezentacje opracowanego i przyswojonego materiału. Podstawą zaliczenia przedmiotu jest: - teoretyczne przygotowanie i odbycie seminariów, ocena w zakresie 2-5 punktów każde zajęcia. Opuszczenie zajęć wymaga indywidualnego odrobienia po uprzednim przedstawieniu zwolnienia lekarskiego lub urzędowego; - przedstawienie prezentacji z wybranych wcześniej tematów, ocena w zakresie 2-5 pkt.); - wykazanie opanowania wiedzy teoretycznej i praktycznej na sprawdzianach (kolokwiumach), ocena w zakresie 2-5 punktów. O końcowej ocenie z przedmiotu decyduje średnia arytmetyczna ocena ze sprawdzianów (kolokwiumów), uzyskanych w czasie semestru, zaliczenie ustne z oceną. Co odpowiada Ćwiczenia Zaliczenie z oceną z trzech losowanych zagadnień, 2 kolokwiumy poprzedzające z dwóch zagadnień, sprawdzające wiedzę z zakresu realizowanych efektów kształcenia. Określenie poziomu opanowania realizowanych efektów kształcenia odbywa się w formie oceniania podsumowującego semestralny cykl kształcenia w formie sprawdzianu ustnego. Kryteria różnicujące oceny. 1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 55-60% - ocena dostateczna (3,0). Bardzo ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 65-70% - ocena dostateczna plus (3,5). Ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 75-80% - ocena dobra (4,0). Poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 85-90% - ocena dobra plus (4,5). Bardzo poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 95-100% - ocena bardzo dobra (5,0) Bardzo poszerzony i pogłębiony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. |
Zakres tematów: |
Przedmiot realizowany w formie ćwiczeń. Ćwiczenia mają za zadanie wyjaśnienie specyfiki zabiegów terapii manualnej. Zostanie zwrócona uwaga na zastosowanie różnych technik w dysfunkcjach stawów oraz tkanek miękkich w obrębie kręgosłupa. Ćwiczenia poświęcone są nauczeniu anatomii na żywym człowieku tj. lokalizacji elementów anatomicznych, punktów kostnych w obrębie kręgosłupa oraz nauczeniu doboru i wykonania technik manualnych w obrębie kręgosłupa z uwzględnieniem aktualnego stanu pacjenta: nauka badania ruchomości stawów, omówienie i pokaz poszczególnych technik terapii manualnej oraz nauka samodzielnego ich wykonania. 1.Historia terapii manualnej. Budowa stawów, ruchy w stawach, ocena zakresu ruchomości w stawach, ocena siły mięśniowej i napięcia mięśniowego. 2. Budowa i funkcjonowanie stawów obręczy barkowej i kończyny górnej. Taśmy anatomiczne, Założenia teoretyczne masażu funkcyjnego, poprzecznego i głębokiego. 3. Budowa i funkcjonowanie stawu biodrowego i kolanowego. 4. Budowa i funkcjonowanie stawu piszczelowo strzałkowego górnego i dolnego, stawu skokowego górnego i dolnego i stawów śródstopia i palców. 5. Budowa i funkcjonowanie stawów krzyżowo-biodrowych i odcinka lędźwiowego kręgosłupa. 6. Budowa i funkcjonowanie stawów odcinka piersiowego, szyjnego kręgosłupa i stawu żuchwowo-skroniowego. 7. Metoda terapii manualnej wg B. Mulligana. Testy funkcjonalne. Ćwiczenia: 1. Ogólne wiadomości z terapii manualnej. Badanie palpacyjne charakterystycznych struktur kostnych, więzadłowych i mięśniowych przedramienia i ręki. 2. Badanie gry stawowej – stawów: MCP, PIP, DIP, nadgarstkowo-śródręcznego kciuka, promieniowo-nadgarstkowego. Zaprezentowanie podstawowych technik mobilizacyjnych. 3. Badanie palpacyjne charakterystycznych struktur kostnych, więzadłowych i mięśniowych stawu łokciowego i promieniowo-łokciowego dalszego. Badanie gry stawowej w/w stawów. 4. Zaprezentowanie podstawowych technik mobilizacyjnych stawu łokciowego. 5. Badanie palpacyjne charakterystycznych struktur kostnych, więzadłowych i mięśniowych obręczy barkowej. Badanie gry stawowej stawów: ramiennego, mostkowo-obojczykowego, obojczykowo-barkowego i funkcjonalnego stawu łopatkowo-żebrowego. 6. Zaprezentowanie podstawowych technik mobilizacyjnych dla stawów: ramiennego, mostkowo-obojczykowego, obojczykowo-barkowego i funkcjonalnego stawu łopatkowo-żebrowego. 7. Wykonanie rozluźnienia mięśni: czworobocznego, ramiennego, zginaczy nadgarstka, prostowników palców. Badanie i neuromobilizacja nerwów; łokciowego, promieniowego i pośrodkowego. Wykonanie masażu funkcyjnego mięśni; czworobocznego, dwugłowego ramienia, prostowników nadgarstka i nadgrzebieniowego. 8. Zaliczenie teoretyczne i praktyczne z kończyny górnej. 9. Badanie palpacyjne charakterystycznych struktur kostnych, więzadłowych i mięśniowych obręczy biodrowej, uda i stawu kolanowego. Badanie gry stawowej w/w stawów. 10. Badanie gry stawowej, testy łąkotkowe, więzadłowe stawu kolanowego. Staw rzepkowo-udowy. Zaprezentowanie podstawowych technik mobilizacyjnych stawu biodrowego i kolanowego. 11. Badanie palpacyjne charakterystycznych struktur kostnych, więzadłowych i mięśniowych podudzia i stopy. Badanie gry stawowej stawów: piszczelowo-strzałkowego górnego i dolnego, skokowego górnego i skokowego dolnego. 12. Zaprezentowanie podstawowych technik mobilizacyjnych stawów: piszczelowo-strzałkowego górnego i dolnego, skokowego górnego i skokowego dolnego oraz kości śródstopia. 13. Wykonanie rozluźnienia mięśni: brzuchatego łydki, zginacza długiego palucha, krótkich rotatorów stawu biodrowego i prostego uda . Wykonanie masażu funkcyjnego mięśni kulszowo-goleniowych, prostowników palców stopy i płaszczkowatego i odwodzicieli stawu biodrowego. Badanie i neuromobilizacja nerwów; kulszowego, piszczelowego, strzałkowego. 14. Zaliczenie teoretyczne i praktyczne z kończyny dolnej. 15. Badanie palpacyjne charakterystycznych struktur kostnych, więzadłowych i mięśniowych stawu krzyżowo-biodrowego i odcinka lędźwiowego. Badanie stawu krzyżowo-biodrowego, odcinka lędźwiowego. 16. Zaprezentowanie podstawowych technik i ćwiczeń mobilizacyjnych dla stawu krzyżowo-biodrowego, odcinka lędźwiowego. 17. Badanie gry stawowej i zaprezentowanie podstawowych technik mobilizacyjnych dla odcinka piersiowego kręgosłupa. 18. Badanie gry stawowej i zaprezentowanie podstawowych technik mobilizacyjnych dla odcinka szyjnego kręgosłupa i stawu żuchwowo-skroniowego. 19. Wykonanie masażu funkcyjnego prostowników odcinka lędźwiowego, szyjnego i części górnej czworobocznego. Mobilizacje i automobilizacje kręgosłupa i stawu skroniowo-żuchwowego. 20. Zaliczenie teoretyczno-praktyczne kręgosłupa i stawu skroniowo-żuchwowego. |
Metody dydaktyczne: |
Ćwiczenia: - pokaz - metody symulacyjne (studium przypadku) |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy czwartek, 10:30 - 12:00,
sala Teren |
Marcin Radziszewski | 12/ |
|
2 |
każdy czwartek, 12:15 - 13:45,
sala Teren |
Marcin Radziszewski | 10/ |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Uniwersyteckie Centrum Sportowe (Budynek 2) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.