Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Terapia manualna 2403-WFiS-s2-TOB-22
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa:

1. H. Neuman. Medycyna Manualna. Wydawnictwo Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa, 1992

2. K. Starrett. Bądź sprawny jak lampart, jak pozbyć się bólu, uniknąć kontuzji i zwiększyć sprawność. Wydawnictwo Galaktyka, Łudź 2015

3. Hing W. i in. Terapia Manualna metodą Mulligana. Techniki terapeutyczne. Edra Urban & Partner, Wrocław 2015.

4. Lewit K. Terapia manualna rehabilitacji chorób narządu ruchu. ZL Natura Kielce 2001.

5. J. E. Muscolino. Badanie Palpacyjne Układów Mięśniowego i Kostnego z uwzględnieniem punktów spustowych stref odruchowych i stretchingu. Wydawnictwo Edra Urban&Partner, Wrocław 2016

6. Liem Torsten, Dobler T. Techniki osteopatyczne, tom 1. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2011.

7. Liem Torsten, Dobler T. Techniki osteopatyczne, tom 2. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2011.

8. Atlas osteopatycznych technik stawowych. T. 1, Kończyny / Serge Tixa, Bernard Ebenegger; redakcja naukowa wydania polskiego Marian Majchrzycki; z języka francuskiego tłumaczyła Małgorzata Naumiuk.

Tixa, Serge Autor | Ebenegger, Bernard Autor | Majchrzycki, Marian Redakcja | Naumiuk, Małgorzata Tłumaczenie | Wydawnictwo Lekarskie PZWL Wydawca [2019] | Warszawa: PZWL

9. Atlas osteopatycznych technik stawowych. T. 2, Miednica i przejście lędźwiowo-krzyżowe / Serge Tixa, Bernard Ebenegger; redakcja naukowa wydania polskiego Marian Majchrzycki; z języka francuskiego tłumaczyła Małgorzata Naumiuk.

Tixa, Serge Autor;Ebenegger, Bernard Autor; Majchrzycki, Marian Redakcja;Naumiuk, Małgorzata Tłumaczenie;Wydawnictwo Lekarskie PZWL Wydawca [2019] | Warszawa: PZWL

10. Atlas osteopatycznych technik stawowych. T. 3, Odcinek szyjny, piersiowy i lędźwiowy kręgosłupa oraz żebra / Serge Tixa, Bernard Ebenegger; redakcja naukowa wydania polskiego Marian Majchrzycki; z języka francuskiego tłumaczyła Małgorzata Naumiuk.

Tixa, Serge Autor | Ebenegger, Bernard Autor | Majchrzycki, Marian Redakcja | Naumiuk, Małgorzata Tłumaczenie | Wydawnictwo Lekarskie PZWL Wydawca [2019] | Warszawa: PZWL

Literatura uzupełniająca:

1. Jorritsma W. Anatomia na żywym człowieku. Urban&Partner Wrocław 2004.

2. Tixa S. Atlas anatomii palpacyjnej. PZWL Warszawa 2003.

4. Arkuszewski Z. Podręcznik medycyny manualnej. Elipsa 2006 Kraków.

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się - wiedza:

Zna i rozumie:

W1: K_W06 Zna metody oceny rozwoju fizycznego oraz metody diagnozy sprawności fizycznej i zdrowia.

Posiada rozszerzoną wiedzę o stanach zagrożenia życia i zdrowia oraz o zasadach udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, posługuje się fachową terminologią. (K_W06)

W2: K_W09 Rozumie znaczenie odnowy biologicznej i psychicznej w profilaktyce zdrowotnej oraz w sporcie, zna podstawowe zabiegi i zasady stosowane w odnowie biologicznej i psychopedagogicznej. (K_W09)

W3: K_W12 Zna podstawy prawne systemu działalności edukacyjnej i sportowej, zna zasady etyki zawodowej, rozumie znaczenie refleksji etycznej w działalności zawodowej nauczyciela wychowania fizycznego, trenera odnowy biologicznej i trenera przygotowania motorycznego. (K_W12)

W4: K_W15 Zna terminologię i posiada wiedzę z zakresu zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego oraz sprawności fizycznej i motoryczności człowieka. (K_W15)

Efekty uczenia się - umiejętności:

Potrafi:

U1: K_U03 Potrafi obsługiwać urządzenia pomiarowe wykorzystywane w pedagogice, terapii, wychowaniu

fizycznym, sporcie oraz posługiwać się specjalistycznymi urządzeniami i sprzętem. (K_U03)

U2: K_U10 Potrafi interpretować wyniki podstawowych wskaźników: fizjologicznych, biofizycznych i morfologicznych, pozwalających diagnozować stan organizmu. Potrafi łączyć działania projektujące z realizacją wychowawczych i edukacyjnych form komunikacyjno–informacyjnych oraz stosować media i technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT) w edukacji i szkoleniu sportowym. (K_U10)

U3: K_U16 Potrafi samodzielnie planować, projektować i prowadzić skuteczne działania zapobiegające powstawaniu urazów i kontuzji w procesie treningowym i procesie wychowania fizycznego. Dba o bezpieczeństwo i higienę zajęć edukacyjnych i sportowych. (K_U16)

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Jest gotów do:

K1: K_K07 Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie uczestnictwa w edukacji i kulturze fizycznej, docenia znaczenie wychowania fizycznego w dbałości o ciało, jest świadomy jak wielką wartością jest zdrowie, zarówno w wymiarze jednostkowym, jak i społecznym. Jest gotowy do działań na rzecz zdrowego środowiska. Wypełnia zobowiązania społeczne, inicjuje i organizuje

działalność na rzecz środowiska społecznego. (K_K07)

K1: K_K10 Angażuje się w pracę grup i zespołów działających na rzecz osób niepełnosprawnych i wykluczonych. Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności. W swojej pracy wykorzystuje interdyscyplinarne podejście do dziedziny, w której jest specjalistą. (K_K10)

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę. Kolokwia ustne, projekty praktyczne, wykonanie pracy praktycznej - W06, W09, W12, W15, U03, U10, U16, K07, K10.

Wiedza

W1: K_W06, W2: K_W09, W3: K_W12 W4: K_W15 - Sprawdziany ustne.

Umiejętności

U1: K_U03, U2: K_U10 U3: K_U16- Sprawdziany ustne i praktyczne w formie sprawozdań pisemnych, prezentacje opracowanego i przyswojonego materiału.

Kompetencje społeczne

K1: K_K07, K2: K_K10 - Sprawdziany ustne i praktyczne w formie sprawozdań pisemnych, prezentacje opracowanego i przyswojonego materiału.

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest:

- teoretyczne przygotowanie i odbycie seminariów, ocena w zakresie 2-5 punktów każde zajęcia. Opuszczenie zajęć wymaga indywidualnego odrobienia po uprzednim przedstawieniu zwolnienia lekarskiego lub urzędowego;

- przedstawienie prezentacji z wybranych wcześniej tematów, ocena w zakresie 2-5 pkt.);

- wykazanie opanowania wiedzy teoretycznej i praktycznej na sprawdzianach (kolokwiumach), ocena w zakresie 2-5 punktów.

O końcowej ocenie z przedmiotu decyduje średnia arytmetyczna ocena ze sprawdzianów (kolokwiumów), uzyskanych w czasie semestru, zaliczenie ustne z oceną.

Co odpowiada

Ćwiczenia

Zaliczenie z oceną z trzech losowanych zagadnień, 2 kolokwiumy poprzedzające z dwóch zagadnień, sprawdzające wiedzę z zakresu realizowanych efektów kształcenia.

Określenie poziomu opanowania realizowanych efektów kształcenia odbywa się w formie oceniania podsumowującego semestralny cykl kształcenia w formie sprawdzianu ustnego.

Kryteria różnicujące oceny.

1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 55-60% - ocena dostateczna (3,0).

Bardzo ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.

2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 65-70% - ocena dostateczna plus (3,5).

Ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.

3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 75-80% - ocena dobra (4,0).

Poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.

4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 85-90% - ocena dobra plus (4,5).

Bardzo poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.

5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 95-100% - ocena bardzo dobra (5,0)

Bardzo poszerzony i pogłębiony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.

Zakres tematów:

Przedmiot realizowany w formie ćwiczeń.

Ćwiczenia mają za zadanie wyjaśnienie specyfiki zabiegów terapii manualnej. Zostanie zwrócona uwaga na zastosowanie różnych technik w dysfunkcjach stawów oraz tkanek miękkich w obrębie kręgosłupa.

Ćwiczenia poświęcone są nauczeniu anatomii na żywym człowieku tj. lokalizacji elementów anatomicznych, punktów kostnych w obrębie kręgosłupa oraz nauczeniu doboru i wykonania technik manualnych w obrębie kręgosłupa z uwzględnieniem aktualnego stanu pacjenta: nauka badania ruchomości stawów, omówienie i pokaz poszczególnych technik terapii manualnej oraz nauka samodzielnego ich wykonania.

1.Historia terapii manualnej. Budowa stawów, ruchy w stawach, ocena zakresu ruchomości w stawach, ocena siły mięśniowej i napięcia mięśniowego.

2. Budowa i funkcjonowanie stawów obręczy barkowej i kończyny górnej. Taśmy anatomiczne, Założenia teoretyczne masażu funkcyjnego, poprzecznego i głębokiego.

3. Budowa i funkcjonowanie stawu biodrowego i kolanowego.

4. Budowa i funkcjonowanie stawu piszczelowo strzałkowego górnego i dolnego, stawu skokowego górnego i dolnego i stawów śródstopia i palców.

5. Budowa i funkcjonowanie stawów krzyżowo-biodrowych i odcinka lędźwiowego kręgosłupa.

6. Budowa i funkcjonowanie stawów odcinka piersiowego, szyjnego kręgosłupa i stawu żuchwowo-skroniowego.

7. Metoda terapii manualnej wg B. Mulligana. Testy funkcjonalne.

Ćwiczenia:

1. Ogólne wiadomości z terapii manualnej. Badanie palpacyjne charakterystycznych struktur kostnych, więzadłowych i mięśniowych przedramienia i ręki.

2. Badanie gry stawowej – stawów: MCP, PIP, DIP, nadgarstkowo-śródręcznego kciuka, promieniowo-nadgarstkowego. Zaprezentowanie podstawowych technik mobilizacyjnych.

3. Badanie palpacyjne charakterystycznych struktur kostnych, więzadłowych i mięśniowych stawu łokciowego i promieniowo-łokciowego dalszego. Badanie gry stawowej w/w stawów.

4. Zaprezentowanie podstawowych technik mobilizacyjnych stawu łokciowego.

5. Badanie palpacyjne charakterystycznych struktur kostnych, więzadłowych i mięśniowych obręczy barkowej. Badanie gry stawowej stawów: ramiennego, mostkowo-obojczykowego, obojczykowo-barkowego i funkcjonalnego stawu łopatkowo-żebrowego.

6. Zaprezentowanie podstawowych technik mobilizacyjnych dla stawów: ramiennego, mostkowo-obojczykowego, obojczykowo-barkowego i funkcjonalnego stawu łopatkowo-żebrowego.

7. Wykonanie rozluźnienia mięśni: czworobocznego, ramiennego, zginaczy nadgarstka, prostowników palców. Badanie i neuromobilizacja nerwów; łokciowego, promieniowego i pośrodkowego. Wykonanie masażu funkcyjnego mięśni; czworobocznego, dwugłowego ramienia, prostowników nadgarstka i nadgrzebieniowego.

8. Zaliczenie teoretyczne i praktyczne z kończyny górnej.

9. Badanie palpacyjne charakterystycznych struktur kostnych, więzadłowych i mięśniowych obręczy biodrowej, uda i stawu kolanowego. Badanie gry stawowej w/w stawów.

10. Badanie gry stawowej, testy łąkotkowe, więzadłowe stawu kolanowego. Staw rzepkowo-udowy. Zaprezentowanie podstawowych technik mobilizacyjnych stawu biodrowego i kolanowego.

11. Badanie palpacyjne charakterystycznych struktur kostnych, więzadłowych i mięśniowych podudzia i stopy. Badanie gry stawowej stawów: piszczelowo-strzałkowego górnego i dolnego, skokowego górnego i skokowego dolnego.

12. Zaprezentowanie podstawowych technik mobilizacyjnych stawów: piszczelowo-strzałkowego górnego i dolnego, skokowego górnego i skokowego dolnego oraz kości śródstopia.

13. Wykonanie rozluźnienia mięśni: brzuchatego łydki, zginacza długiego palucha, krótkich rotatorów stawu biodrowego i prostego uda . Wykonanie masażu funkcyjnego mięśni kulszowo-goleniowych, prostowników palców stopy i płaszczkowatego i odwodzicieli stawu biodrowego. Badanie i neuromobilizacja nerwów; kulszowego, piszczelowego, strzałkowego.

14. Zaliczenie teoretyczne i praktyczne z kończyny dolnej.

15. Badanie palpacyjne charakterystycznych struktur kostnych, więzadłowych i mięśniowych stawu krzyżowo-biodrowego i odcinka lędźwiowego. Badanie stawu krzyżowo-biodrowego, odcinka lędźwiowego.

16. Zaprezentowanie podstawowych technik i ćwiczeń mobilizacyjnych dla stawu krzyżowo-biodrowego, odcinka lędźwiowego.

17. Badanie gry stawowej i zaprezentowanie podstawowych technik mobilizacyjnych dla odcinka piersiowego kręgosłupa.

18. Badanie gry stawowej i zaprezentowanie podstawowych technik mobilizacyjnych dla odcinka szyjnego kręgosłupa i stawu żuchwowo-skroniowego.

19. Wykonanie masażu funkcyjnego prostowników odcinka lędźwiowego, szyjnego i części górnej czworobocznego. Mobilizacje i automobilizacje kręgosłupa i stawu skroniowo-żuchwowego.

20. Zaliczenie teoretyczno-praktyczne kręgosłupa i stawu skroniowo-żuchwowego.

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia:

- pokaz

- metody symulacyjne (studium przypadku)

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 10:30 - 12:00, sala Teren
Marcin Radziszewski 12/ szczegóły
2 każdy czwartek, 12:15 - 13:45, sala Teren
Marcin Radziszewski 10/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Uniwersyteckie Centrum Sportowe (Budynek 2)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)