Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Folklor muzyczno-taneczny 2525-s1ETN1L-FMT
Konwersatorium (KON) Semestr letni 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://moodle.umk.pl/WHUM/course/view.php?id=320
Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Bartmiński, J. (red.) (2011). Polska pieśń i muzyka ludowa. Źródła i materiały (t. 4: Lubelskie, cz. 1–6).

Bieńkowski, A. (2001). Ostatni wiejscy muzykanci. Ludzie, obyczaje, muzyka. Prószyński i S-ka.

Czech, A. (2008). Sprzedawcy wiatru. Muzykanci i ich muzyka między wsią a miastem. Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Dahlig, P. (1987). Muzyka ludowa we współczesnym społeczeństwie. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Grochowski, P. (2016). Od folkloru do in crudo. Czy możliwa jest kontynuacja wiejskich tradycji muzycznych?. W: P. Grochowski, Jarmark tradycji. Studia i szkice folklorystyczne. Wydawnictwo Naukowe UMK.

Grozdew-Kołacinska, W. (red.) (2019). Raport o stanie tradycyjnej kultury muzycznej. Instytut Muzyki i Tańca.

Grozdew-Kołacińska, M., Drozd, B. (red.) (2017). Śpiew tradycyjny – modele edukacji. Doświadczenia serbskie i polskie. Warsztaty Kultury.

Małanicz-Przybylska, M. (2017). Między dźwiękami skalnego Podhala. Współczesna góralszczyzna. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Strug, A., Grochowski, P. (2021). Czeka nas muzyczne esperanto. Z Adamem Strugiem rozmawia Piotr Grochowski. Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture, 65(1), 89-98.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena wystawiana na podstawie dwóch aktywności:

1. Prezentacja dotycząca folkloru muzyczno-tanecznego wybranej grupy narodowej/etnicznej/etnograficznej (oceniania w skali 0-10 p.)

2. Kolokwium zaliczeniowe (oceniane w skali 0-10 p.)

Zakres tematów:

Tematy zajęć:

1. Ogólne cechy folkloru muzyczno-tanecznego oraz zjawiska związane z jego przetwarzaniem w kulturze współczesnej (folkloryzm, folk, ruch revival).

2. Specyfika funkcjonowania muzyki i tańca w kulturach tradycyjnych.

3. Najważniejsze źródła i opracowania dotyczące polskiego folkloru muzyczno-tanecznego.

4. Cechy i przykłady polskiej muzyki wokalnej i instrumentalnej związanej z ludowymi obrzędami:

a. kolędowanie

b. wesele

c. pogrzeb

5. Muzyczna i kulturowa charakterystyka wiejskich zabaw tanecznych.

6. Przykłady regionalnych i lokalnych stylów muzycznych (Podhale, Kurpie, Radomszczyzna).

7. Sylwetki wybranych śpiewaków i instrumentalistów ludowych.

8. Współczesne praktyki kulturowe nawiązujące do tradycyjnych form folkloru muzyczno-tanecznego.

Metody dydaktyczne:

1. Metoda konwersacyjna.

2. Studium przypadku.

3. Analiza materiałów: nagrania audio i wideo.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 16:45 - 18:15, sala 112
Piotr Grochowski 11/20 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Humanistyczny (Collegium Maius)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)