Nicolaus Copernicus University in Torun - Central Authentication Service
Strona główna

Care and education work in kindergarten and school 2403-PPW-206-sj
Tutorial (CW) Winter semester 2023/24

Information on classes (common for all the groups)

Class hours: 30
Places limit: (no limit)
Zaliczenie: Grading
Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

1. Wybrane akty prawne.

2. Apanel D., Opieka i wychowanie - tradycja i problemy współczesne, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009, część III, rozdział II.

3. Bejger H., Kartaszyńska R., Praca opiekuńczo-wychowawcza z dziećmi i młodzieżą, Niżyn 2017: część I: rozdział I, II, część IV: rozdział I

4. Duraj D., Jak pomóc dziecku stać się przedszkolakiem : proces adaptacji do środowiska przedszkolnego, [w:] U. Szuścik, R. Raszka (red.), Innowacyjność w praktyce pedagogicznej. Tom 1. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2017.

5. Broda-Bajak, M. (red.), Vademecum efektywnych rozwiązań. Adaptacja, Bliżej Przedszkola, Kraków 2023.

6. Fechner-Sędzicka I., Jak rozpoznawać i zaspokajać potrzeby uczniów - czyli o identyfikowaniu, planowaniu i działaniu nauczyciela, ORE.

Literatura dodatkowa:

1. Gaikwad P., Curriculum, Pedagogy, and Values: Revealing the Invisible, "International Forum Journal” 2004, nr 2.

2. Górnicka B., Metodyka pracy opiekuñczo-wychowawczej – wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2015.

3. Lenkiewicz J., Czym są ukryte programy szkoły?, "Edukacja i dialog" 1994, nr 6.

4. Nalaskowski A., Przestrzenie i miejsca szkoły, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2002.

5. One są wśród nas, ORE.

Learning outcomes: (in Polish)

W zakresie wiedzy student zna i rozumie:

K_W04: główne środowiska wychowawcze, ich specyfiki i procesy w nich zachodzące

K_W07: zagadnienie edukacji międzykulturowej

K_W11: znaczenie i możliwości celowego oraz różnorodnego wykorzystania zabawy w procesie wychowywania i kształcenia dzieci

K_W16: rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań dzieci lub uczniów

W zakresie umiejętności student potrafi:

K_U01: dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, analizować je z wykorzystywaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz

proponować rozwiązania problemów

K_U04: dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia

K_U07: rozwijać kompetencje kluczowe dzieci lub uczniów, w szczególności kreatywność, krytyczną refleksję i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów

K_U08: skutecznie animować i monitorować realizację zespołowych działań edukacyjnych dzieci lub uczniów, z wykorzystywaniem różnych rodzajów zabaw

K_U13: racjonalnie i zgodnie z zasadami techniki pracy umysłowej gospodarować czasem zajęć oraz odpowiedzialnie organizować pracę pozaszkolną dziecka lub ucznia, z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku

W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:

K_K03: budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami i opiekunami dziecka lub ucznia oraz włączania ich w działania sprzyjające

efektywności edukacji

K_K04: efektywnej pracy w zespole, pełnienia różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci lub uczniów i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej

K_K05: porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego

rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w grupie przedszkolnej i w klasie szkolnej oraz poza nimi

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Na zaliczenie przedmiotu wpływa:

- prezentacja: 2 pkt - przygotowanie merytoryczne (1,5 za treść + 0,5 za przygotowanie się do prezentacji - referowanie) + 1 pkt - poprawność załączonej bibliografii + 2 pkt - aktywność przygotowana dla grupy

- wejściówka - max 5 pkt

- aktywność

5 pkt - dst

6 pkt - dst+

7 pkt - db

8 pkt - db+

9-10 pkt - bdb

List of topics: (in Polish)

Ćwiczenia z przedmiotu "Praca opiekuńczo - wychowawcza w przedszkolu i szkole" podejmują problematykę metod, form pracy opiekuńczo-wychowawczej w przedszkolu i szkole. Mają na celu przygotowanie studentów do opracowanie, przygotowania i podjęcia odpowiednich działań opiekuńczo - wychowawczych w przedszkolu czy szkole.

Przedmiot obejmuje analizę następujących zagadnień:

1. Praca opiekuńczo-wychowawcza w przedszkolu i szkole - zajęcia wprowadzające.

2. Ukryty program w przedszkolu i szkole.

3. Rodzina jako podstawowe środowisko wychowawcze.

4. Realizacja funkcji opiekuńczo-wychowawczej przedszkola i szkoły.

5. Współpraca przedszkola i szkoły z rodzicami.

6. Adaptacja dziecka w przedszkolu i szkole.

7. Dziecko zdolne w przedszkolu i szkole.

8. Zabawa w przedszkolu i szkole.

9. Gry planszowe w przedszkolu i szkole.

10. Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu i szkole.

11. Zajęcia integracyjne uwzględniające różnice kulturowe.

12. Trudności wychowawcze w przedszkolu.

13. Trudności wychowawcze w szkole.

14. Praca opiekuńczo-wychowawcza w innych krajach.

Teaching methods: (in Polish)

- pokaz,

- opis,

- pogadanka,

- ćwiczeniowa,

- doświadczeń

- giełda pomysłów

- referatu

Class groups

see this on class schedule

Group Timeframe(s) Lecturers Places Number of students in group / places limit Actions
1 every Tuesday, 13:15 - 14:45, room 20
Natalia Stek-Łopatka 20/ details
2 every Tuesday, 9:45 - 11:15, room 20
Natalia Stek-Łopatka 16/ details
All lectures are taking place in this building:
(in Polish) Wydział Filozofii i Nauk Społecznych - Instytut Nauk Pedagogicznych (Gagarina 13a)
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)