Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Antropologia widowisk 2555-s1KUL1L-AW
Konwersatorium (KON) Semestr letni 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Tematy i lektury

1. Prezentacja tematyki zajęć i lektur obowiązkowych. Przydział referatów.

2. Ku antropologii widowisk – spojrzenie teoretyczne

- L. Kolankiewicz, Wstęp: ku antropologii widowisk, [w:] Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, red. Leszek Kolankiewicz, Warszawa 2005, s. 9-31.

3. Homo ludens – homo symbolicus – homo performans

- Antoni Kępiński, Wspólnota metabolizmu informacyjnego, [w:] Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, red. Leszek Kolankiewicz, Warszawa 2005, s. 73-87.

- Victor Turner, Antropologia widowiska [w oryginale: The Anthropology of Performance], tłum. Małgorzata i Jacek Dziekanowie, Warszawa 2008, s. 125-127.

- fragment filmu 300

4. Dziady afrobrazylijskie

- L. Kolankiewicz, Dziady, [rozdział II w:] Samba z bogami. Opowieść antropologiczna, Warszawa 2007, s. 45-71.

5. Film Żegnaj moja konkubino (Bawang bie ji) w reżyserii Kaige Chena (1993) jako opowieść o chińskim xiqu oraz jingju

- Jingxi, [w:] Słownik wiedzy o teatrze. Od tragedii do happeningu, red. Dariusz Kosiński i inni, Bielsko-Biała 2008, s. 389-393.

6. Film Żegnaj moja konkubino (Bawang bie ji) jako opowieść o Wielkiej Rewolucji Kulturalnej w Chinach (wenge)

- Richard Schechner, Ulica jest sceną (fragment), [w:] tenże, Przyszłość rytuału, przeł. Tomasz Kubikowski, Warszawa 2000, s. 51-96.

7. Mei Lanfang – ciało w sztukach performatywnych, preekspresywność

- referat o Mei Lanfangu na podstawie: Zbigniew Osiński, Mei Lanfang, legenda opery pekińskiej, [w:] tenże, Polskie kontakty teatralne z Orientem w XX wieku. Studia, Gdańsk 2008, s. 49-89.

- Preekspresywność, [hasło w:] E. Barba, N. Savarese, Sekretna sztuka aktora. Słownik antropologii teatru, s. 166-184.

8. i 9. Formy teatru japońskiego. Nō – kabuki – bunraku

- Słownik wiedzy o teatrze. Od tragedii do happeningu, red. Dariusz Kosiński i inni, Bielsko-Biała 2008 [tu: Nō, s. 382-385, kabuki, s. 386-389, bunraku, s. 350-351

- referat o kabuki – https://www2.ntj.jac.go.jp/dglib/modules/kabuki_dic_en/letter.php?init=01

- referat o bunraku – https://www2.ntj.jac.go.jp/unesco/bunraku/en/introduction/index.html

- referat o noh – https://www2.ntj.jac.go.jp/unesco/noh/en/

- Eurazjatycki teatr, [hasło w:] E. Barba, N. Savarese, Sekretna sztuka aktora. Słownik antropologii teatru, s. 84-93.

10. Japoński teatr butō

- Sondra Fraleigh, Tamah Nakamura, Butoh Shapeshifters, [w:] tychże, Hijikata Tatsumi and Ohno Kazuo, Nowy Jork 2006, s. 1-40.

11. Elementy gry i zabawy według Rogera Caillois

- R. Caillois, Gry i ludzie, [w:] Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, s. 163-174.

12. i 13. Prezentacje multimedialne wybranych gier i zabaw

a) reality show Survivor (w Polsce: Rozbitkowie, Wyprawa Robinson)

b) sepak takraw

c) voladores

d) piłka Tłustego Wtorku (Shrovetide Football)

e) capoeira

f) castells (torres humanas)

g) krykiet

h) kemari

i) sumo

j) haka taparahi

- źródło podstawowe: Wojciech Lipoński, Krzysztof Sawala, Encyklopedia sportów świata, Warszawa 2008, Biblioteka „Gazety Wyborczej”

14. Peter Brook Mahabharata – pomiędzy orientalizmem/postkolonializmem a interkulturowością

- Grzegorz Ziółkowski, Wielka synteza, [w:] tenże, Teatr Bezpośredni Petera Brooka, Gdańsk 2000, s. 277-324.

(zagadnienia: problematyka i fabuła eposu Mahabharata, inscenizacja Petera Brooka jako pomost między Wschodem i Zachodem, argumenty za i przeciw Mahabharacie Brooka – postkolonialne i interkulturowe)

15 . Podsumowanie zajęć. Wystawienie zaliczeń.

Zakres tematów:

Zob. wyżej

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 11:30 - 13:00, sala 400
Artur Duda 18/20 szczegóły
2 każda środa, 15:00 - 16:30, sala 112
Artur Duda 19/20 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Humanistyczny (Collegium Maius)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-2 (2024-05-20)