Literatura: |
1. Alberts B., D. Bray, K. Hopkin, A. Johnson, J. Lewis, M. Raff, K. Roberts, P. Walter. Postawy biologii komórki. Tom 1 i 2 + CD. Wyd. II. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009
2. Brown T.A. Genomy. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009
3. Wojtaszek P., A. Woźny, L. Ratajczak. Biologia komórki roślinnej. Tom 1 Struktura. Tom 2 Funkcja. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2006
4. Kilarski W. Strukturalne podstawy biologii komórki. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2003
5. Kawiak J., J. Marecka, M. Olszewska, J. Warchoł. Podstawy cytofizjologii. Wydawnictwo Naukowe PWN, 1997
6. Kłyszejko-Stefanowicz L. Cytobiochemia: biochemia niektórych struktur komórkowych. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2002
7. Kurczyńska E., D. Borowska-Wykręt. Mikroskopia świetlna w badaniach komórki roślinnej. Ćwiczenia. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007
8. Wróbel B., K. Zienkiewicz, D. J. Smoliński, J. Niedojadło,
M. Świdziński. Podstawy mikroskopii elektronowej. Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2005
9. Litwin J. A., M. Gajda. Podstawy technik mikroskopowych. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2011
|
Efekty uczenia się: |
W1 – rozpoznaje i opisuje różne typy komórek (prokariotyczne, eukariotyczne, zwierzęce, roślinne) oraz wyjaśnia przebieg podstawowych procesów komórkowych wykorzystując wiedzę o komórce jako podstawowej jednostce życia (K_W01); W2 - objaśnia podstawowe zagadnienia z biologii komórki wykorzystywane w badaniach prowadzonych w ramach postępowania dowodowego (K_W05);
U1 - stosuje podstawowe techniki badawcze stosowane w biologii komórki, które mogą być wykorzystywane w postępowaniu dowodowym (K_U01); U3 - dostosowuje poznane metody do prawidłowej analizy materiału dowodowego (K_U06); U4 - wykorzystuje dostępne źródła informacji naukowej w celu weryfikacji zebranego materiału biologicznego (K_U07);
K1 - wykazuje ostrożność i krytycyzm w przyjmowaniu informacji z literatury naukowej, internetu, a szczególnie dostępnej w masowych mediach, mających odniesienie do biologii sądowej (K_K02); K2 - jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych (K_K07); K3 - jest odpowiedzialny za powierzony sprzęt specjalistyczny (K_K08);
|
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: egzamin pisemny w formie testowo-opisowej. Na ocenę dostateczną student musi zrealizować - 55-60% zadań, 61-70% - dostateczny plus, 71-80% - dobry, 81-90% - dobry plus, 91-100% - bardzo dobry.
|
Zakres tematów: |
Celem wykładu jest przekazanie studentom wiedzy o rodzajach komórek żyjących na Ziemi i ich zróżnicowaniu w organizmach żywych. Wiedza ta pozwala na rozróżnienie typów komórek (prokariotycznych, eukariotycznych, roślinnych, zwierzęcych), poznanie komórki jako podstawowego układu aktywności biologicznej, który stanowi wysoce złożoną i doskonale zintegrowaną jednostkę struktury, funkcji i reprodukcji.
Treści merytoryczne przedmiotu:
• Ewolucja komórki
• Jedność i zróżnicowanie komórek – budowa komórek Prokariota i Eukariota.
• Zróżnicowanie komórek roślinnych i zwierzęcych
• Przestrzenna i funkcjonalna organizacja jądra komórkowego - jądro jako kompartyment przechowujący materiał genetyczny (organizacja chromatyny) oraz regulujący metabolizm komórki (ekspresja genu).
• Kompartymenty wewnątrzkomórkowe, transport i sortowanie białek – organizacja i funkcje retikulum endoplazmatycznego oraz aparatu Golgiego.
• Transport pęcherzykowy, endocytoza i egzocytoza, trawienie wewnątrzkomórkowe (lizosomy).
• Organizacja i funkcje błony komórkowej – transport błonowy i sygnałowanie komórkowe.
• Przepływ energii w komórce -mitochondria i plastydy
•Cytoszkielet i adhezja komórkowa,
• Kontrola cyklu komórkowego i śmierć komórki.
|