Nanomateriały w medycynie I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-S1-CM-PW7a-VI |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
Nazwa przedmiotu: | Nanomateriały w medycynie I |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
Studia stacjonarne I stopnia - kierunke: Chemia Medyczna - semestr 6 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Udział w wykładach: 15 godzin 2. Udział w laboratoriach: 30 godzin 3. Konsultacje z nauczycielem akademickim: 8 godzin 4. Praca własna studenta: przygotowanie do zajęć, czytanie literatury, przygotowanie do kolokwiów i egzaminu: 72 godziny Całkowity nakład pracy: 125 godzin (5 pkt ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W03 - dysponuje podstawową wiedzą z zakresu nauk biologicznych i chemicznych wykorzystywaną w badaniach biomedycznych oraz opisuje podstawowe zjawiska fizyczne, chemiczne, biologiczne zachodzące w żywym organizmie K_W04 - zna teoretyczne i praktyczne aspekty metod, technik i narzędzi badawczych wykorzystywanych w analizach chemicznych i biologicznych K_W06 - zna relacje pomiędzy strukturą i aktywnością związków chemicznych, w tym związków biologicznie czynnych K_W07 - zna metody syntezy związków nieorganicznych i organicznych oraz ich właściwości |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01 - potrafi analizować i rozwiązywać problemy chemiczne i biologiczne w oparciu o zdobyta wiedzę K_U04 potrafi zaplanować eksperyment i wykorzystać aparaturę służącą do realizacji określonego zadania badawczego K_U05 - stosuje podstawowe metody analityczne wykorzystywane w naukach chemicznych i biomedycznych oraz potrafi opracować wyniki eksperymentalne K_U09 - potrafi samodzielnie poszerzać wiedzę z zakresu wybranej specjalizacji |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 - rozumie konieczność ciągłego doskonalenie się i podnoszenia kompetencji zawodowych K_K03 - potrafi odpowiednio określić priorytety w celu zaplanowania i realizacji określonego zadania K_K06 - rozumie etyczne i społeczne aspekty praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności |
Metody dydaktyczne: | Wykład audytoryjny ilustrowany prezentacjami multimedialnymi zakończony egzaminem pisemnym. Zajęcia laboratoryjne odbywane w grupach dwuosobowych, kolejno na 5 stanowiskach doświadczalnych (6 ćwiczeń obowiązkowych). Zakończenie i zaliczenie kolejnych ćwiczeń na podstawie pisemnych sprawozdań ocenianych przez prowadzących zajęcia. Ocena końcowa z bloku obliczana według algorytmu 60% oceny egzaminu + 40% oceny z laboratorium. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z tematyką związaną z historią, toksycznością, strukturą, właściwościami nanaomateriałów stosowanych medycynie i ochronie zdrowia. |
Pełny opis: |
Historia nanotechnologii i definicja materiału. Przykładowe metody otrzymywania nanaomateriałów proszkowych, włókien i cienkich warstw: zol-żel, spin coating, dry spraying, spray pyrolysis, CVD, PVD, Langmuir-Blodget, Węglowe nanomateriały porowate. Funkcjonalizacja powierzchni nanomateriałów węglowych. Polimerowe materiały porowate. Adsorpcja i desorpcja cząsteczek leków z roztworów. Fizyczne i chemiczne metody badania nanomateriałów. Nanomateriały biobójcze. Drogi wnikania nanaomateriałów do organizmu ludzkiego. Drug delivery. Przykładowe zastosowania nanomateriałów w diagnostyce i terapii medycznej. Nanosensory. Akumulacja i wydalanie nanomateriałów z organizmu ludzkiego. Toksyczność nanomateriałów. Ochrona przed szkodliwym działaniem nanomateriałów. Utylizacja nanaomateriałów. Ustawodawstwo w zakresie produkcji, obrotu i stosowania nanaomateriałów. |
Literatura: |
Mitura S, Niedzielski P, Walkowiak B. Nanodiam – new technologies for medical applications: studying and production of carbon surfaces allowing for controllable bioactivity. PWN, Warszawa 2006. K. Kurzydłowski, M. Lewandowska. Nanomateriały inżynierskie konstrukcyjne i funkcjonalne. WNT, Warszawa 2011 J. Rzeszutek, M. Matysiak, M. Czajka, K. Sawicki, P. Rachubik, M. Kruszewski, L. Kapka-Skrzypczak. Zastosowanie nanocząstek i nanomateriałów w medycynie. Hygiena 49(2014)449. J. Świątek-Prokop. Nanomateriały-zalety i zagrożenia. Prace Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, 2012 zeszyt VII. |
Efekty uczenia się: |
K_W03 - dysponuje podstawową wiedzą z zakresu nauk biologicznych i chemicznych wykorzystywaną w badaniach biomedycznych oraz opisuje podstawowe zjawiska fizyczne, chemiczne, biologiczne zachodzące w żywym organizmie K_W04 - zna teoretyczne i praktyczne aspekty metod, technik i narzędzi badawczych wykorzystywanych w analizach chemicznych i biologicznych K_W06 - zna relacje pomiędzy strukturą i aktywnością związków chemicznych, w tym związków biologicznie czynnych K_W07 - zna metody syntezy związków nieorganicznych i organicznych oraz ich właściwości K_U01 - potrafi analizować i rozwiązywać problemy chemiczne i biologiczne w oparciu o zdobyta wiedzę K_U04 potrafi zaplanować eksperyment i wykorzystać aparaturę służącą do realizacji określonego zadania badawczego K_U05 - stosuje podstawowe metody analityczne wykorzystywane w naukach chemicznych i biomedycznych oraz potrafi opracować wyniki eksperymentalne K_U09 - potrafi samodzielnie poszerzać wiedzę z zakresu wybranej specjalizacji K_K01 - rozumie konieczność ciągłego doskonalenie się i podnoszenia kompetencji zawodowych K_K03 - potrafi odpowiednio określić priorytety w celu zaplanowania i realizacji określonego zadania K_K06 - rozumie etyczne i społeczne aspekty praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład audytoryjny ilustrowany prezentacjami multimedialnymi zakończony egzaminem pisemnym. Zajęcia laboratoryjne odbywane w grupach dwuosobowych, kolejno na 5 stanowiskach doświadczalnych (6 ćwiczeń obowiązkowych). Zakończenie i zaliczenie kolejnych ćwiczeń na podstawie pisemnych sprawozdań ocenianych przez prowadzących zajęcia. Ocena końcowa z bloku obliczana według algorytmu 60% oceny egzaminu + 40% oceny z laboratorium. |
Praktyki zawodowe: |
---- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Piszczek, Marek Wiśniewski | |
Prowadzący grup: | Magdalena Gierszewska, Anna Ilnicka, Piotr Piszczek, Aleksandra Radtke | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
jw` |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Piszczek, Marek Wiśniewski | |
Prowadzący grup: | Magdalena Gierszewska, Anna Ilnicka, Piotr Piszczek, Aleksandra Radtke | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
jw` |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.