Informatyka w rachunkowości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-12-Z13i-InfRach |
Kod Erasmus / ISCED: |
04.001
|
Nazwa przedmiotu: | Informatyka w rachunkowości |
Jednostka: | Katedra Rachunkowości Finansowej |
Grupy: |
Zarządzanie - plan studiów 3 rok 1 stopnia Zarządzanie, 3 rok, I stopnia, PRK, moduł informatyczny |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z rachunkowości finansowej: zasady rachunkowości, rodzaje i sposób działania kont księgowych, zasady wyceny i ewidencji operacji gospodarczych na kontach księgowych, układ i budowa sprawozdania finansowego. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 3 ECTS x 25h pracy = 75h pracy 1.Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: wykład 15h + ćwiczenia 15h + konsultacje 10h (wliczając online): 40h 2. Praca indywidualna studenta: 15h 3. Przygotowanie do uczestnictwa i procesu oceniania: 20h |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Student zna i rozumie znaczenie i zastosowanie technik informatycznych w prowadzeniu ksiąg rachunkowych i sporządzaniu sprawozdań finansowych podmiotów gospodarczych [KW_08]. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Student potrafi ewidencjonować operacje gospodarcze w systemie informatycznym rachunkowości [K_U10]. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Student potrafi w wyniku analitycznego myślenia określić czynniki wpływające na sytuację majątkową i finansową jednostki zgodnie z obowiązującymi zasadami rachunkowości oraz określić priorytety wpływające na rzetelność sprawozdania finansowego z wykorzystaniem systemów finansowo-księgowych [K_K02]. K2: Student potrafi kreatywnie uczestniczyć w pracach zespołowych polegających na prowadzeniu ksiąg rachunkowych przy pomocy systemu informatycznego.[K_K03]. |
Metody dydaktyczne: | 1. Prezentacja w Power Point. 2. Instruktaż przy pomocy komputera i rzutnika multimedialnego. 3. Indywidualna praca studenta z możliwością ingerencji przez prowadzącego. 4. Pogadanka wstępna (rozmowa ze studentami, której celem jest przygotowanie uczestników do tematu zajęć i wytworzenie gotowości do poznania nowych umiejętności). 5. Pogadanka utrwalająca (rodzaj rozmowy ze studentami, podczas której nauczyciel stawia studentom pytania dotyczące uprzednio poznanego materiału; ich celem jest zaktywizowanie słuchaczy i aplikacja poznanej wiedzy do rozwiązywania problemów praktycznych). 6. Dyskusje, omówienia (wymiana zdań między prowadzącym i uczestnikami; ich celem jest wspólne rozwiązywanie problemu, uzupełnienie wiedzy oraz kształtowanie przekonań). |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zajęcia prowadzone są w formie samodzielnej pracy studenta przy stanowisku komputerowym po uprzednim instruktażu przez prowadzącego. Zadania typowo księgowe poprzedzone są wprowadzeniem związanym z parametryzacją wybranego systemu finansowo-księgowego (Symfonia F-K). W części merytorycznej student księguje w systemie operacje gospodarcze na podstawie podanych przez prowadzącego dokumentów księgowych. Poprawność księgowań weryfikowana jest przez studenta na podstawie wzorcowych zestawień obrotów i sald na kontach udostępnianych przez prowadzącego po zaksięgowaniu danego zestawu dokumentów. |
Pełny opis: |
Treści programowe wykładu (W1): 1. Ogólne zasady rachunkowości według ustawy o rachunkowości (UoR) 2. System Symfonia F-K: budowa, moduły zasada działania. 3. Zakładanie i parametryzowanie firmy w systemie Symfonia F-K. 4. Ewidencja operacji gospodarczych w systemie Symfonia F-K: 4.1. Podstawy prawne zgodnie z UoR . 4.2. Księgowanie w systemie Symfonia F-K. 5. Zamknięcie roku w systemie Symfonia F-K. Treści programowe ćwiczeń: 1. Zasady rachunkowości w praktyce i księgowanie na kontach (U1) 2. Zakładanie i parametryzowanie firmy w systemie Symfonia F-K (U1)(K2) 3. Ewidencja operacji gospodarczych w systemie Symfonia F-K (U1)(K3) 4. Zamknięcie roku w systemie Symfonia F-K (U1) |
Literatura: |
1. Luty Z., Biernacki M., Kasperowicz A., Mazur A., Rachunkowość komputerowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2010. 2. Kasperowicz A., Rachunkowość komputerowa. Sprawozdawczość elektroniczna, Wydawnictwo UE we Wrocławiu, Wrocław 2013. 3. Instrukcja obsługi systemu Symfonia F-K, Sage – Symfonia 4. Chomuszko M., Sikorska N., Kurs księgowości komputerowej Sage Symfonia 2015, PWN, Warszawa 2015 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład Zaliczenie na ocenę w formie testu. Test składa się z 15-20 pytań (W1): - pytania jednokrotnego wyboru, - pytania wielokrotnego wyboru. Skala ocen (procent prawidłowych odpowiedzi): do 60% - 2 do 68% - 3 do 76% - 3+ do 84% - 4 do 92% - 4+ do 100% - 5 W1 "+++" Ćwiczenia: Na zaliczenie składają się: - wejściówka (test wyboru) z rachunkowości finansowej - U1 "+" - praca podczas zajęć: założenie i parametryzacja firmy w systemie Symfonia F-K, przesłanie na koniec zajęć - K1 "++" - kolokwium polegające na założeniu i parametryzacji firmy w systemie Symfonia F-K - U2 - "++". K2 - Ewidencjonowana obecność i aktywność studentów na ćwiczeniach. W przypadku braku aktywności - przygotowanie referatu na wybrany przez prowadzącego temat. K3 - Praca w grupach podczas zajęć (opracowanie "case study"). Osiągnięcie efektów następuje po uzyskaniu 60% wymagań. Skala ocen: do 60% - 2 do 68% - 3 do 76% - 3+ do 84% - 4 do 92% - 4+ do 100% - 5 |
Praktyki zawodowe: |
n.d. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.