Dziedzictwo kulturowe krajów romańskich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1202-H-DKKR-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Dziedzictwo kulturowe krajów romańskich |
Jednostka: | Instytut Historii i Archiwistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | zainteresowania historią krajów romańskich, orientacja w historii powszechnej |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Całkowity nakład pracy studenta 90 godz. - 3p Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (45 godz.- 1,5 p.): - udział w wykładach – 30 godz. - 1 p. - konsultacje z nauczycielem akademickim – 15 godz. - 0,5 p. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (15 godz. -0, 5 p.): - sporządzanie notatek, zapoznanie się z literaturą przedmiotu – 15 godz. - 0,5 p. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania (30 godz.- 1p.): - przygotowanie do zaliczeni, – 15 godz. - 0,5 p -przygotowanie i prezentacja pracy pisemnej - 15 godz. - 0,5 p |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 wykazuje znajomość historii porównawczej Europy; zna rolę Francji, Hiszpanii i Włoch w tworzeniu kulturowej i politycznej jedności europejskiej K_W05 W2 posiada podstawową wiedzę pozwalającą na analizę i interpretację wytworów cywilizacji na przykładzie odzieży i mody, jedzenia i kuchni oraz towarów funkcjonujących w handlu globalnym K_W09 W3 rozumie powiązania interdyscyplinarne historii z naukami pokrewnymi: historia sztuki, antropologia, socjologia K_W12 W4 wie o istnieniu w historii i pokrewnych odmiennych punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem kulturowym na przykładzie ujęć historii Francji, Włoch i Hiszpanii K_W15 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 potrafi planować i prowadzić własne proste badania historyczne wykorzystując podstawowe metody badawcze i wybrane elementy warsztatu historyka K_U06 U2 prezentuje efekty swojej pracy indywidualnejw nowoczesnych metod i technik: opracowanie i prezentacja referatu dotyczącego historii krajow romańskich K_U07 U3 potrafi realizować zadania badawcze i popularyzatorskie stosując metodę projektu K_U08 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 uznaje i szanuje różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem kulturowym; wykazuje niezależność i samodzielność myśli, szanując jednocześnie prawo innych osób do wykazywania tych samych cech; jest zdolny do okazywania zrozumienia dla świata wartości i postaw ludzi w różnych okresach i kontekstach historycznych K_K04 K2 uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form (poznanie oferty muzealnej dotyczącej mody jedzenia i podróży - poznawania świata) K_K08 K3 stosuje różnorodne metody upowszechniania wiedzy z zakresu historii (rola mody odzieżowej i jedzenia/kuchni w popularyzacji historii) K_K14 |
Metody dydaktyczne: | dyskusja, pogadanka, analiza tekstów źródłowych |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą wybranych elementów dziedzictwa kulturowego krajów romańskich, w szczególności w dziedzinie historii kultury materialnej, stosunku do sztuki, mody i kuchni (jedzenia jako części kultury i ważnej części tożsamości). |
Pełny opis: |
Zajęcia dotyczą w szczególności historii mody odzieżowej jako formy rywalizacji i manifestowania tożsamości, cyklów mody, kreowania wzorców i ich rozpowszechniania, typów ubiorów i ich funkcji społecznych. na przykładzie Włoch i Francji analizowana będzie kuchnia i szerzej śródziemnomorski model żywieniowy, społeczeństwo dworu i jego rola jako wzorca i modelu kulturowego oraz procesów globalizacji na przykładzie tzw. "wymiany kolumbijskiej" (rola Hiszpanii i Portugalii). |
Literatura: |
Literatura podstawowa: J. Baszkiewicz, Historia Francji, Wrocław 2008; F. Boucher, Historia mody. Dzieje ubiorów od czasów prehistorycznych do końca XX wieku, Warszawa 2006 lub inne wydanie; P. Burke, Kultura i społeczeństwo w renesansowych Włoszech, wyd. I 1972 i kolejne; N. Elias, Przemiany obyczajów w cywilizacji zachodu, Warszawa 1980. The Columbian Exchange [w:] J. Pilcher, Food in world history, New York 2006 lub 2017. |
Metody i kryteria oceniania: |
aktywność na zajęciach, dyskusje, znajomość literatury, realizacja własnego projektu w oparciu o wybrany tekst źródłowy dotyczący historii jedzenia |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 5 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Dumanowski | |
Prowadzący grup: | Jarosław Dumanowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 9 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Dumanowski | |
Prowadzący grup: | Jarosław Dumanowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 6 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Dumanowski | |
Prowadzący grup: | Jarosław Dumanowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.