Prawo budowlane i gospodarki przestrzennej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-PBIGP-N2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.0
|
Nazwa przedmiotu: | Prawo budowlane i gospodarki przestrzennej |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Przedmioty do stypendium naukowego - WPiA Przedmioty obowiązkowe, administracja (n2) |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 7 pkt ECTS - 175 godz., w tym: 1) Godziny realizowane z udziałem nauczycieli, konsultacje - 42h 2) Czas poświęcony na pracę indywidualną - 50h 3) Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania - 73h |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 - ma pogłębioną wiedzę o instytucjach związanych z planowaniem przestrzennym i prawem budowlanym - K_W02 W2 - ma pogłębioną wiedzę o stosunkach prawnych specyficznych dla prawa budowlanego i planowania przestrzennego - K_W03 W3 - ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian regulacji prawnych procesu inwestycyjno-budowlanego K_W08 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - umiejętność wykorzystywania pogłębionej wiedzy teoretycznej z zakresu prawa budowlanego i planowania przestrzennego do wnikliwego i krytycznego analizowania konkretnych spraw z zakresu tego prawa K_U02 U2 - umiejętność precyzyjnego prognozowania przebiegu spraw administracyjnych z tego zakresu z wykorzystaniem szczególnej procedury administracyjnej oraz orzecznictwa i piśmiennictwa K_U04 U3 - umiejętność biegłego stosowania przepisów prawnych w celu rozstrzygania konkretnych spraw administracyjnych z zakresu prawa budowlanego i planowania przestrzennego oraz umiejętność przewidywania skutków prawnych tych rozstrzygnięć K_U05 U4 - umiejętność porozumiewania się i współdziałania z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w zakresie administracji K_U12 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 - świadomość poziomu własnej wiedzy z zakresu prawa budowlanego i planowania przestrzennego K_K01 |
Metody dydaktyczne: | wykład przeprowadzony metodą tradycyjną z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.wprowadzenie do tematu w formie krótkiej prelekcji przez prowadzącego zajęcia, samodzielne lub grupowe rozwiązywanie kazusów, wypełnianie formularzy, dyskusja. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - studium przypadku |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie z instytucjami i procedurami prawa planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz prawa budowlanego. Zajęcia odbywają się w formie wykładu ukierunkowanego na objaśnienie zagadnień teoretycznych, oraz ćwiczeń o charakterze praktycznym (wnioski, decyzje, kazusy, itp.) |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie instytucji planowania przestrzennego i prawa budowlanego jako sekwencji następujących po sobie zdarzeń prawnych, których głównym celem jest powstanie obiektu budowlanego. Wykład 15 h 1) wprowadzenie do procesu inwestycyjno-budowlanego 2h 2) studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, 4h 3) decyzja o warunkach zabudowy, decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, 5h 4) prawa i obowiązki uczestników procesu budowlanego: inwestora, projektanta, kierownika budowy, inspektora nadzoru inwestorskiego. 4h ćwiczenia: 1) Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego-treść i budowa.1h 2) Roszczenia związane z uchwaleniem lub zmianą planu 1h 3) Wpływ ustaleń miejscowego planu na możliwość lokalizacji inwestycji 1h 4) Decyzja o warunkach zabudowy-treść, 1h 5) Zasada dobrego sąsiedztwa 1h 6) Obszar analizowany 1h 7)Organy administracji architektoniczno - budowlanej i nadzoru budowlanego 1h 8) Pozwolenie na budowę 1 h 9) Zgłoszenie -przykłady praktyczne 1h 10) Proces budowy 1h 11) Katastrofa budowlana 1h 12) kolokwium częściowe:1h |
Literatura: |
Wojciech Szwajdler, Zniesienie instytucji pozwolenia na budowę a prawo zabudowy nieruchomości gruntownych, Toruń 2009 A. Brzezińska-Rawa, J. Goździewicz-Biechońska, K. Kucharski, I. Łazuga, Ł. Maszewski, Prawo budowlane i gospodarki przestrzennej-ćwiczenia, Toruń 2011. |
Efekty uczenia się: |
słuchacze zapoznają się z podstawowymi instytucjami planowania przestrzennego (studium, miejscowy plan) oraz ich rolą w procesie inwestycyjno-budowlanym; |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny w formie testu, wymagane uprzednie zaliczenie ćwiczeń, na ocenę ćwiczeń składa się kombinacja elementów: aktywność, obecność, kolokwia częściowe. egzamin pisemny w formie testu, wymagane uprzednie zaliczenie ćwiczeń, na ocenę ćwiczeń składa się kombinacja elementów: aktywność, obecność, kolokwia częściowe. Metody oceniania: wykład: egzamin pisemny w formie testu, przystąpienie do egzaminu warunkowane uprzednim zaliczeniem ćwiczeń Kryteria oceniania: niedostateczny-0-4 pkt (0-40%) dostateczny- 5-6 pkt (50-60%) dostateczny plus- 7 pkt (70%) dobry - 8 pkt (80%) dobry plus- 9 pkt (90%) bardzo dobry- 10 pkt (100%) ćwiczenia: 1) Limit nieobecności wynosi 3 razy. W ramach przyznanego limitu nie jest konieczne usprawiedliwianie nieobecności na zajęciach. Nie przewiduje się tzw. "odrabiania". Obecność 100% nie powoduje podwyższenia oceny końcowej. Przekroczenie przyznanego limitu może być uzasadnione jedynie zwolnieniem lekarskim przekraczającym 21 dni lub innymi ważnymi przyczynami i powoduje konieczność zaliczenia indywidualnego po uzgodnieniu z prowadzącym. 2) obowiązuje system punktowy: 8pkt-bdb, 7-db+, 6-db, 5 dst+, 4 dst. można je zdobywać za aktywność lub na kolokwiach. 3) na ok. 11-12 z 15 zajęć przyznawane są plusy za aktywność, każde dwa plusy dają 1 punkt. 4) przewiduje się 2 zapowiedziane kolokwia częściowe, na ok. 7 i ok. 14 zajęciach w formie testu wielokrotnego wyboru. Każde po 4 pytania, dobra odpowiedź daje 1 punkt. przystąpienie do kolokwiów nie jest obowiązkowe. suma punktów za aktywność i kolokwia daje ocenę końcową. 5) Wymagane zaliczenie ćwiczeń przed przystąpieniem do egzaminu, wysokość oceny z ćwiczeń nie ma wpływu na wynik egzaminu. Materiał realizowany na ćwiczeniach wchodzi w zakres egzaminu. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
WYK
CW
N CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Brzezińska-Rawa | |
Prowadzący grup: | Anna Brzezińska-Rawa, Karolina Karpus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
jak w opisie głównym |
|
Pełny opis: |
jak w opisie głównym |
|
Literatura: |
- |
|
Uwagi: |
wykłady i ćwiczenia na stacjonanrnie i na Moodle wykład: 6/9 ćwiczenia 6/6 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
WYK
N CW
WYK
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Henryk Nowicki | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Kucharski, Henryk Nowicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
jak w opisie głównym |
|
Pełny opis: |
jak w opisie głównym |
|
Literatura: |
- |
|
Uwagi: |
wykłady i ćwiczenia na stacjonanrnie i na Moodle wykład: 6/9 ćwiczenia 6/6 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
WYK
WYK
CW
N WYK
CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Brzezińska-Rawa | |
Prowadzący grup: | Anna Brzezińska-Rawa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
jak w opisie głównym |
|
Pełny opis: |
jak w opisie głównym |
|
Literatura: |
- |
|
Uwagi: |
wykłady i ćwiczenia na stacjonanrnie i na Moodle wykład: 6/9 ćwiczenia 6/6 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.