Liternictwo i Typografia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-LTY-3Z-DM |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0213) Sztuki plastyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Liternictwo i Typografia |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 3 rok, sem. zimowy - grafika warsztatowa (dm) Przedmioty obowiązkowe - 3 rok, sem. zimowy - projektowanie graficzne (dm) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | uzyskanie zaliczenia na ocenę II semestru przedmiotu liternictwo i typografia; opanowanie podstawowej wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych określonych w przedmiotowych efektach kształcenia dla danego semestru. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny kontaktowe realizowane z udziałem nauczycieli: 30 godzin – 1 ECTS; w ramach godzin kontaktowych przewiduje się samodzielną pracę studenta w tym przygotowanie prac zaliczeniowych i ekspozycji. |
Efekty uczenia się - wiedza: | student: - posiada wiedzę niezbędną do tworzenia złożonego komunikatu wizualnego, K_W01, - posiada wiedzę na temat historii i aktualnych trendów plakatu typograficznego, K_W01. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | student: - formułuje komunikat wizualny za pomocą pisma, K_U02, - tworzy komunikat wizualny posiadający wartość artystyczną, K_U01, K_U02, - stosuje krój litery adekwatny do przekazywanych treści, wykorzystuje zabiegi liternicze dla uzyskania czytelnej i logicznej kompozycji, K_U01, K_U03, |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | student: - objaśnia walory projektu graficznego w kontakcie z odbiorcą, K_K01, - wyzwala inwencję twórczą w każdych warunkach i okolicznościach, K_K01, - doskonali wrażliwość percepcyjną, K_K01, |
Metody dydaktyczne: | omówienie sylabusów zajęć, prezentacja i omówienie tematów ćwiczeń, korekta prac studenckich, tematyczne pokazy multimedialne, rozwiązywanie konkretnych ćwiczeń na miejscu w pracowni (warsztaty), prezentacja dostępnych publikacji specjalistycznych, w tym prac archiwalnych studentów, omawianie wystaw sprawozdawczych, wycieczki dydaktyczne, uczestnictwo w konkursach graficznych, organizacja wystaw. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot Liternictwo i typografia prowadzi do praktycznego posługiwania się literą autorską, zapisem kaligraficznym, literą konstruowaną, zasobem istniejących krojów pism w rozmaitych układach i w powiązaniu z innymi elementami kompozycji. Jest głównym przedmiotem uzupełniającym edukację w zakresie projektowania graficznego i prowadzony jest w formie ćwiczeń, które służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Treści programowe obejmują następujące zagadnienia: 1. Litera konstruowana. 2. Układy liternicze: - zależność formy litery (kroju pisma) od treści przekazywanej informacji (druki użytkowe), - logotyp, znak literniczy, - związek litery (pisma) z innymi elementami kompozycji, - podstawowe zasady typografii, - skład typograficzny, - zagadnienie stylu w typografii, - budowa layout’u. 3. Autorskie kroje pism. 4. Plakat i afisz literniczy. 5. Złożona kompozycja typograficzna (np. kalendarz, plakat autorski). 6. System informacji w przestrzeni publicznej. |
Pełny opis: |
Przedmiot liternictwo i typografia cyklu w bieżącym zajęć obejmuje następujące, szczegółowe treści programowe: - plakat typograficzny - kalendarz literniczy Przedmiot Liternictwo i typografia w bieżącym cyklu zajęć prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 2–3 ćwiczeń (zadań projektowych) w semestrze. Wdrażanie programu winno być oparte na takiej konstrukcji poszczególnych ćwiczeń, aby łączyć treści programowe z permanentnym kształceniem artystycznym. Ponadto w semestrze prowadzony jest cykl kilku (do 3 w semestrze) pokazów tematycznych (film, prezentacja, wykład) poświęconych wybranym zagadnieniom typografii. |
Literatura: |
Literatura dostępna w Zakładzie Projektowania Graficznego UMK: - Genslay V., Laurent R., Sabard V., Kaligrafia łacińska, Warszawa, 2008, - Bernaciński, S., Liternictwo, Warszawa, 1985, - Bringhurst R., Elementarz stylu w typografii, Warszawa 2008, - Szantó T., Pismo i styl, Wrocław 1986, - Frutiger A., Człowiek i jego znaki, Warszawa 2003, - Felici J., Kompletny przewodnik po typografii, Gdańsk, 2006, - Willberg H. P., Forsmann F., Pierwsza pomoc w typografii, Warszawa, 2006, - Chwałowski R., Typografia typowej książki, Warszawa, 2001, - Bailes P., Haslam A., Pismo i typografia, Warszawa 2010 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania dotyczące zaliczenia: Zaliczenie semestru na ocenę poprzedzoną przeglądem i analizą wykonanych ćwiczeń, i ich szczegółowym omówieniu. Ocenia się zarówno poziom merytoryczny konkretnego rozwiązania, jak też poziom artystyczny. Na ocenę składa się: - obecność na zajęciach - zaangażowanie i aktywność na zajęciach, - poziom artystyczny i merytoryczny wykonanych samodzielnie ćwiczeń, - biegłość w opanowaniu warsztatu projektanta (typografa). |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Gojowy | |
Prowadzący grup: | Paweł Gojowy | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot Liternictwo i typografia ma na celu przekazanie i utrwalenie w praktyce podstawowej wiedzy teoretycznej na temat historii, zasad budowy i stosowania pisma alfabetycznego, w tym liternictwa narzędziowego, Ponadto przedmiot ten prowadzi do praktycznego posługiwania się literą (komputerowym składem literniczym) w rozmaitych układach i w powiązaniu z innymi elementami kompozycji, np. ilustracją, znakiem, etc. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot Liternictwo i typografia –jest głównym przedmiotem uzupełniającym edukację w zakresie projektowania graficznego. Podstawowy zakres problemowy dotyczy wszystkich studentów kierunku grafika (I, II rok). Rok III przeznaczony jest na pogłębienie edukacji w tym zakresie dla studentów specjalności projektowanie graficzne. Przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3-4 ćwiczeń (zadań projektowych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, Wdrażanie programu winno być oparte na takiej konstrukcji poszczególnych ćwiczeń, aby łączyć treści programowe z permanentnym kształceniem artystycznym. Treści programowe przedmiotu Liternictwo i typografia obejmują następujące zagadnienia szczegółowe: 1. historia pisma alfabetycznego, alfabet łaciński, antykwa klasyczna, 2. konstrukcja litery, litera jedno- i dwuelementowa 3. liternictwo narzędziowe (patyk, pióro ścięte itp. – majuskuła, minuskuła, cancellaresca) 4. litera konstruowana 5. historyczne i współczesne kroje pism 6.systematyka pism drukarskich 7. układy liternicze: - zależność formy litery (kroju pisma) od treści przekazywanej informacji (druki użytkowe) - logotyp, znak literniczy - związek litery (pisma) z innymi elementami kompozycji - podstawowe zasady typografii - skład typograficzny - zagadnienie stylu w typografii - budowa layout’u 8. świadome wykorzystywanie istniejących zasobów krojów pism w konkretnych zadaniach projektowych 9. identyfikacja wizualna historycznych i współczesnych krojów pism 10. autorskie kroje pism 11. poszukiwanie środków wyrazu w typografii 12. plakat i afisz literniczy 13. złożona kompozycja typograficzna (np. kalendarz autorski, grafika książkowa, itp.) |
|
Literatura: |
- Bernaciński S., Liternictwo, Warszawa, 1990, - Racinowski K., Liternictwo, Warszawa, 1965, - Szantó T., Pismo i styl, Warszawa, 1986, - Felici J., Kompletny przewodnik po typografii, Gdańsk, 2006, - Willberg H. P., Forsmann F., Pierwsza pomoc w typografii, Warszawa, 2006, - Chwałowski R., Typografia typowej książki, Warszawa, 2001, - Richaudeau F., Podręcznik typografii i łamania kolumn, Warszawa, 1988, - Twemlow A., Czemu służy grafika użytkowa?, Warszawa, 2005. - Ambrowe G., Harris P., Layout. Zasady, kompozycja, zastosowanie, Warszawa 2008, - Evamy M., Logo. Przewodnik dla projektantów, Warszawa 2008, - Tomaszewski A., Leksykon pism drukarskich, Krupski i S-ka, 1996, - Gosney Jon., Odam J., Benson J., Szara księga, komputerowe projektowania czarnobiałych publikacji, Warszawa 1994, - Burke C., Pismo w technice desktop publishing, Warszawa 1995, - Chwałowski R., Typografia typowej książki, Gliwice, 2002, - Samara T., Kroje i kolory pisma Przewodnik dla grafików, Warszawa 2010, - Mrowczyk J., Niewielki słownik typograficzny, Gdańsk 2008, - Bailes P., Haslam A., Pismo i typografia, Warszawa 2010, |
|
Uwagi: |
projektowanie graficzne sj, rok III |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Gojowy | |
Prowadzący grup: | Paweł Gojowy | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot Liternictwo i typografia ma na celu przekazanie i utrwalenie w praktyce podstawowej wiedzy teoretycznej na temat historii, zasad budowy i stosowania pisma alfabetycznego, w tym liternictwa narzędziowego, Ponadto przedmiot ten prowadzi do praktycznego posługiwania się literą (komputerowym składem literniczym) w rozmaitych układach i w powiązaniu z innymi elementami kompozycji, np. ilustracją, znakiem, etc. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot Liternictwo i typografia –jest głównym przedmiotem uzupełniającym edukację w zakresie projektowania graficznego. Podstawowy zakres problemowy dotyczy wszystkich studentów kierunku grafika (I, II rok). Rok III przeznaczony jest na pogłębienie edukacji w tym zakresie dla studentów specjalności projektowanie graficzne. Przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3-4 ćwiczeń (zadań projektowych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, Wdrażanie programu winno być oparte na takiej konstrukcji poszczególnych ćwiczeń, aby łączyć treści programowe z permanentnym kształceniem artystycznym. Treści programowe przedmiotu Liternictwo i typografia obejmują następujące zagadnienia szczegółowe: 1. historia pisma alfabetycznego, alfabet łaciński, antykwa klasyczna, 2. konstrukcja litery, litera jedno- i dwuelementowa 3. liternictwo narzędziowe (patyk, pióro ścięte itp. – majuskuła, minuskuła, cancellaresca) 4. litera konstruowana 5. historyczne i współczesne kroje pism 6.systematyka pism drukarskich 7. układy liternicze: - zależność formy litery (kroju pisma) od treści przekazywanej informacji (druki użytkowe) - logotyp, znak literniczy - związek litery (pisma) z innymi elementami kompozycji - podstawowe zasady typografii - skład typograficzny - zagadnienie stylu w typografii - budowa layout’u 8. świadome wykorzystywanie istniejących zasobów krojów pism w konkretnych zadaniach projektowych 9. identyfikacja wizualna historycznych i współczesnych krojów pism 10. autorskie kroje pism 11. poszukiwanie środków wyrazu w typografii 12. plakat i afisz literniczy 13. złożona kompozycja typograficzna (np. kalendarz autorski, grafika książkowa, itp.) |
|
Literatura: |
- Bernaciński S., Liternictwo, Warszawa, 1990, - Racinowski K., Liternictwo, Warszawa, 1965, - Szantó T., Pismo i styl, Warszawa, 1986, - Felici J., Kompletny przewodnik po typografii, Gdańsk, 2006, - Willberg H. P., Forsmann F., Pierwsza pomoc w typografii, Warszawa, 2006, - Chwałowski R., Typografia typowej książki, Warszawa, 2001, - Richaudeau F., Podręcznik typografii i łamania kolumn, Warszawa, 1988, - Twemlow A., Czemu służy grafika użytkowa?, Warszawa, 2005. - Ambrowe G., Harris P., Layout. Zasady, kompozycja, zastosowanie, Warszawa 2008, - Evamy M., Logo. Przewodnik dla projektantów, Warszawa 2008, - Tomaszewski A., Leksykon pism drukarskich, Krupski i S-ka, 1996, - Gosney Jon., Odam J., Benson J., Szara księga, komputerowe projektowania czarnobiałych publikacji, Warszawa 1994, - Burke C., Pismo w technice desktop publishing, Warszawa 1995, - Chwałowski R., Typografia typowej książki, Gliwice, 2002, - Samara T., Kroje i kolory pisma Przewodnik dla grafików, Warszawa 2010, - Mrowczyk J., Niewielki słownik typograficzny, Gdańsk 2008, - Bailes P., Haslam A., Pismo i typografia, Warszawa 2010, |
|
Uwagi: |
projektowanie graficzne sj, rok III |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Gojowy | |
Prowadzący grup: | Paweł Gojowy | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot Liternictwo i typografia ma na celu przekazanie i utrwalenie w praktyce podstawowej wiedzy teoretycznej na temat historii, zasad budowy i stosowania pisma alfabetycznego, w tym liternictwa narzędziowego, Ponadto przedmiot ten prowadzi do praktycznego posługiwania się literą (komputerowym składem literniczym) w rozmaitych układach i w powiązaniu z innymi elementami kompozycji, np. ilustracją, znakiem, etc. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot Liternictwo i typografia –jest głównym przedmiotem uzupełniającym edukację w zakresie projektowania graficznego. Podstawowy zakres problemowy dotyczy wszystkich studentów kierunku grafika (I, II rok). Rok III przeznaczony jest na pogłębienie edukacji w tym zakresie dla studentów specjalności projektowanie graficzne. Przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3-4 ćwiczeń (zadań projektowych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, Wdrażanie programu winno być oparte na takiej konstrukcji poszczególnych ćwiczeń, aby łączyć treści programowe z permanentnym kształceniem artystycznym. Treści programowe przedmiotu Liternictwo i typografia obejmują następujące zagadnienia szczegółowe: 1. historia pisma alfabetycznego, alfabet łaciński, antykwa klasyczna, 2. konstrukcja litery, litera jedno- i dwuelementowa 3. liternictwo narzędziowe (patyk, pióro ścięte itp. – majuskuła, minuskuła, cancellaresca) 4. litera konstruowana 5. historyczne i współczesne kroje pism 6.systematyka pism drukarskich 7. układy liternicze: - zależność formy litery (kroju pisma) od treści przekazywanej informacji (druki użytkowe) - logotyp, znak literniczy - związek litery (pisma) z innymi elementami kompozycji - podstawowe zasady typografii - skład typograficzny - zagadnienie stylu w typografii - budowa layout’u 8. świadome wykorzystywanie istniejących zasobów krojów pism w konkretnych zadaniach projektowych 9. identyfikacja wizualna historycznych i współczesnych krojów pism 10. autorskie kroje pism 11. poszukiwanie środków wyrazu w typografii 12. plakat i afisz literniczy 13. złożona kompozycja typograficzna (np. kalendarz autorski, grafika książkowa, itp.) |
|
Literatura: |
- Bernaciński S., Liternictwo, Warszawa, 1990, - Racinowski K., Liternictwo, Warszawa, 1965, - Szantó T., Pismo i styl, Warszawa, 1986, - Felici J., Kompletny przewodnik po typografii, Gdańsk, 2006, - Willberg H. P., Forsmann F., Pierwsza pomoc w typografii, Warszawa, 2006, - Chwałowski R., Typografia typowej książki, Warszawa, 2001, - Richaudeau F., Podręcznik typografii i łamania kolumn, Warszawa, 1988, - Twemlow A., Czemu służy grafika użytkowa?, Warszawa, 2005. - Ambrowe G., Harris P., Layout. Zasady, kompozycja, zastosowanie, Warszawa 2008, - Evamy M., Logo. Przewodnik dla projektantów, Warszawa 2008, - Tomaszewski A., Leksykon pism drukarskich, Krupski i S-ka, 1996, - Gosney Jon., Odam J., Benson J., Szara księga, komputerowe projektowania czarnobiałych publikacji, Warszawa 1994, - Burke C., Pismo w technice desktop publishing, Warszawa 1995, - Chwałowski R., Typografia typowej książki, Gliwice, 2002, - Samara T., Kroje i kolory pisma Przewodnik dla grafików, Warszawa 2010, - Mrowczyk J., Niewielki słownik typograficzny, Gdańsk 2008, - Bailes P., Haslam A., Pismo i typografia, Warszawa 2010, |
|
Uwagi: |
projektowanie graficzne sj, rok III |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Gojowy | |
Prowadzący grup: | Paweł Gojowy | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot Liternictwo i typografia ma na celu przekazanie i utrwalenie w praktyce podstawowej wiedzy teoretycznej na temat historii, zasad budowy i stosowania pisma alfabetycznego, w tym liternictwa narzędziowego, Ponadto przedmiot ten prowadzi do praktycznego posługiwania się literą (komputerowym składem literniczym) w rozmaitych układach i w powiązaniu z innymi elementami kompozycji, np. ilustracją, znakiem, etc. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot Liternictwo i typografia –jest głównym przedmiotem uzupełniającym edukację w zakresie projektowania graficznego. Podstawowy zakres problemowy dotyczy wszystkich studentów kierunku grafika (I, II rok). Rok III przeznaczony jest na pogłębienie edukacji w tym zakresie dla studentów specjalności projektowanie graficzne. Przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3-4 ćwiczeń (zadań projektowych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, Wdrażanie programu winno być oparte na takiej konstrukcji poszczególnych ćwiczeń, aby łączyć treści programowe z permanentnym kształceniem artystycznym. Treści programowe przedmiotu Liternictwo i typografia obejmują następujące zagadnienia szczegółowe: 1. historia pisma alfabetycznego, alfabet łaciński, antykwa klasyczna, 2. konstrukcja litery, litera jedno- i dwuelementowa 3. liternictwo narzędziowe (patyk, pióro ścięte itp. – majuskuła, minuskuła, cancellaresca) 4. litera konstruowana 5. historyczne i współczesne kroje pism 6.systematyka pism drukarskich 7. układy liternicze: - zależność formy litery (kroju pisma) od treści przekazywanej informacji (druki użytkowe) - logotyp, znak literniczy - związek litery (pisma) z innymi elementami kompozycji - podstawowe zasady typografii - skład typograficzny - zagadnienie stylu w typografii - budowa layout’u 8. świadome wykorzystywanie istniejących zasobów krojów pism w konkretnych zadaniach projektowych 9. identyfikacja wizualna historycznych i współczesnych krojów pism 10. autorskie kroje pism 11. poszukiwanie środków wyrazu w typografii 12. plakat i afisz literniczy 13. złożona kompozycja typograficzna (np. kalendarz autorski, grafika książkowa, itp.) |
|
Literatura: |
- Bernaciński S., Liternictwo, Warszawa, 1990, - Racinowski K., Liternictwo, Warszawa, 1965, - Szantó T., Pismo i styl, Warszawa, 1986, - Felici J., Kompletny przewodnik po typografii, Gdańsk, 2006, - Willberg H. P., Forsmann F., Pierwsza pomoc w typografii, Warszawa, 2006, - Chwałowski R., Typografia typowej książki, Warszawa, 2001, - Richaudeau F., Podręcznik typografii i łamania kolumn, Warszawa, 1988, - Twemlow A., Czemu służy grafika użytkowa?, Warszawa, 2005. - Ambrowe G., Harris P., Layout. Zasady, kompozycja, zastosowanie, Warszawa 2008, - Evamy M., Logo. Przewodnik dla projektantów, Warszawa 2008, - Tomaszewski A., Leksykon pism drukarskich, Krupski i S-ka, 1996, - Gosney Jon., Odam J., Benson J., Szara księga, komputerowe projektowania czarnobiałych publikacji, Warszawa 1994, - Burke C., Pismo w technice desktop publishing, Warszawa 1995, - Chwałowski R., Typografia typowej książki, Gliwice, 2002, - Samara T., Kroje i kolory pisma Przewodnik dla grafików, Warszawa 2010, - Mrowczyk J., Niewielki słownik typograficzny, Gdańsk 2008, - Bailes P., Haslam A., Pismo i typografia, Warszawa 2010, |
|
Uwagi: |
projektowanie graficzne sj, rok III |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.