Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Problemy formy wizualnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1401-PFW-sm-2Z-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Problemy formy wizualnej
Jednostka: Wydział Sztuk Pięknych
Grupy: Przedmioty specjaloności Multimedia i fotografia- 2 rok sem. zimowy-Sztuka mediów- s1
Przedmioty specjaloności Rysunek mediów- 2 rok sem. zimowy- Sztuka mediów- s1
Punkty ECTS i inne: 2.00 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Pogłębiona i uporządkowana wiedza z zakresu psychologii widzenia.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obligatoryjny

Całkowity nakład pracy studenta:

II rok, semestr zimowy

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godz.):

30 godz. i 1 pkt ECTS – godziny kontaktowe, ćwiczenia, konsultacje indywidualne i grupowe z nauczycielem akademickim.


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (godz.):

30 godz. i 1 pkt ECTS –tworzenie pracy plastycznej i opracowanie analizy formalnej wybranego dzieła sztuki – 30 godz. (1 pkt ECTS)


Łącznie: 60 godz. (2 pkt ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: dysponuje rozszerzoną wiedzą na temat kontekstu historycznego i kulturowego sztuk plastycznych i ich związków z innymi dziedzinami współczesnego życia (K_W01).

W2: samodzielnie rozwija wiedzę związaną ze sztukami wizualnymi i audiowizualnymi oraz zna podstawowe publikacje związane z tymi zagadnieniami (K_W15).

W3: ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych problemów formy wizualnej, z której potrafi czerpać w trakcie własnej pracy (K_W10).

W4: posiada pogłębioną, uporządkowaną wiedzę z zakresu percepcji wzrokowej oraz wpływu uwarunkowań osobowościowych, społecznych i kulturowych na odbiór, interpretację i proces tworzenia informacji wizualnej, a także posiada umiejętność rozpoznawania i przyswajania wiedzy związanej z tymi zagadnieniami dla własnego rozwoju twórczego (K_W05).

W5: zna i rozumie metody analizy i problematyzowania wytworów z zakresu sztuk wizualnych i audiowizualnych (K_W04).



Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: posiada wysoki poziom umiejętności analizowania, diagnozowania i interpretowania dzieł sztuki w kontekście formalnym, społecznym i estetycznym (K_U10).

U2: potrafi umiejętnie i odpowiedzialnie wypowiadać się na tematy związane z kulturą i sztuką (K_U06).

U3: posiada pogłębione umiejętności badawcze związane z analizą formalną dzieła sztuki i potrafi sformułować wnioski dalszych badań (K_U11).

U4: umie realizować własne koncepcje artystycznie i podejmować samodzielne decyzje odnośnie projektowania i realizacji prac plastycznych (K_U02).

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: jest wrażliwy na społeczny kontekst sztuki i świadomie wykorzystuje ten kontekst w swojej pracy zawodowej; posiada umiejętności krytycznej oceny (K_K07).

K2: posiada świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę ciągłego jej pogłębiania (K_K05).


Metody dydaktyczne:

- Metody dydaktyczne eksponujące (pokaz, prezentacja).

- Metody dydaktyczne podające (opis, pogadanka, wykład konwersatoryjny).

- Metody dydaktyczne poszukujące (metoda ćwiczeniowa, klasyczna metoda problemowa, metoda obserwacji, metoda panelowa).


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- panelowa

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Ćwiczenia stanowią kontynuację zajęć z psychologicznych uwarunkowań odbioru informacji wizualnej. Ich celem jest wprowadzenie do problematyki analizy dzieła sztuki ze szczególnym uwzględnieniem formy będącej elementem wynikowym procesów zachodzących w kulturze.

Pełny opis:

Cykl zajęć podzielony jest na trzy etapy:

I. Wprowadzenie do specyfiki zajęć i przybliżenie problematyki kultury ludzkiej oraz jej wpływu na formy wizualne w sztuce.

II. Analiza wybranych problemów związanych z funkcjonowaniem obrazu w kulturze zachodniej, w tym:

- zmienność pojęcia dzieła sztuki z perspektywy historycznej;

- wpływ zmian społecznych, politycznych, technologicznych na humanistykę i sztukę na przykładzie sztuki pierwszej i drugiej połowy XX wieku (modernizm–postmodernizm, awangarda–neoawangarda);

- wpływ kultury popularnej na nowe formy w sztuce.

III. Powtórzenie zagadnień z zakresu wiedzy o formie plastycznej i organizacji obrazu w kontekście analizy dzieła sztuki oraz wprowadzenie do podstawowych metodologii badawczych.

III. Konsultacje zadanych ćwiczeń semestralnych oraz zaliczenie.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Arnheim R. (2011), Myślenie wzrokowe. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.

Arnheim R.(2004), Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.

Belting H. (2015), Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, Kraków: UNIVERSITAS.

Mitchell W.J.T. (2013), Czego chcą obrazy. Warszawa:Narodowe Centrum Kultury.

Panofsky E., "Ikonografia i ikonologia" w Białostocki J. (red.), Studia z historii sztuki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1971, s. 11–32.

Tatarkiewicz W. (2012), Dzieje sześciu pojęć. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wiesing L. (2008), Widzialność obrazu. Historia i perspektywy estetyki formalnej,.Warszawa: PWN

Wölfflin H. (2006), Podstawowe pojęcia historii sztuki. Problem rozwoju stylu w sztuce nowożytnej. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.

Wójtowicz E. (2016), Sztuka w kulturze postmedialnej. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe KATEDRA.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania

Celem otrzymania pozytywnej oceny z zajęć, student zobowiązany jest do wykonania dwóch zadań o charakterze ćwiczeniowym:

a. analizy formalnej wybranego dzieła sztuki, zamkniętej w formie prezentacji, wyeksportowanej do formatu PDF (K_W04, K_W10);

b. realizacji plastycznej będącej autorską interpretacją wybranego tematu związanego z omawianymi treściami (K_W01, K_W04, K_W05, K_W10). Preferowany format cyfrowy (PDF, wielkość A3, zakres kolorów CMYK, 300 dpi).

Podczas zaliczenia prace zostają poddane analizie rozumienia zagadnień, jakości i oryginalności realizowanych zadań w tym także oceniana jest jakość i biegłość techniczna, umiejętności manualne, właściwe użycie materiałów i technik, staranność wykonania, jakość estetyczna realizacji plastycznych: K_U02.

Istotnym warunkiem jest uczestnictwo w zajęciach i zaangażowanie (K_U10, K_U06, K_U11, K_U02).

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magda Górska
Prowadzący grup: Magda Górska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Ćwiczenia stanowią kontynuację zajęć z psychologicznych uwarunkowań odbioru informacji wizualnej. Ich celem jest wprowadzenie do problematyki analizy dzieła sztuki ze szczególnym uwzględnieniem formy będącej elementem wynikowym procesów zachodzących w kulturze.

Pełny opis:

Cykl zajęć podzielony jest na trzy etapy:

I. Wprowadzenie do specyfiki zajęć i przybliżenie problematyki kultury ludzkiej oraz jej wpływu na formy wizualne w sztuce.

II. Analiza wybranych problemów związanych z funkcjonowaniem obrazu w kulturze zachodniej, m.in.:

- zmienność pojęcia dzieła sztuki z perspektywy historycznej;

- wpływ zmian społecznych, politycznych, technologicznych na humanistykę i sztukę na przykładzie sztuki pierwszej i drugiej połowy XX wieku (modernizm–postmodernizm, awangarda–neoawangarda);

- wpływ kultury popularnej na nowe formy w sztuce;

III. Powtórzenie zagadnień z zakresu wiedzy o formie plastycznej i organizacji obrazu w kontekście analizy dzieła sztuki oraz wprowadzenie do podstawowych metodologii badawczych.

III. Konsultacje zadanych ćwiczeń semestralnych oraz zaliczenie.

Literatura:

Arnheim R. (2011), Myślenie wzrokowe. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.

Arnheim R.(2004), Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.

Belting H. (2015), Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, Kraków: UNIVERSITAS.

Mitchell W.J.T. (2013), Czego chcą obrazy. Warszawa:Narodowe Centrum Kultury.

Panofsky E., "Ikonografia i ikonologia" w Białostocki J. (red.), Studia z historii sztuki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1971, s. 11–32.

Tatarkiewicz W. (2012), Dzieje sześciu pojęć. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wiesing L. (2008), Widzialność obrazu. Historia i perspektywy estetyki formalnej,.Warszawa: PWN

Wölfflin H. (2006), Podstawowe pojęcia historii sztuki. Problem rozwoju stylu w sztuce nowożytnej. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.

Wójtowicz E. (2016), Sztuka w kulturze postmedialnej. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe KATEDRA.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magda Górska
Prowadzący grup: Magda Górska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Ćwiczenia stanowią kontynuację zajęć z psychologicznych uwarunkowań odbioru informacji wizualnej. Ich celem jest wprowadzenie do problematyki analizy dzieła sztuki ze szczególnym uwzględnieniem formy będącej elementem wynikowym procesów zachodzących w kulturze.

Pełny opis:

Cykl zajęć podzielony jest na trzy etapy:

I. Wprowadzenie do specyfiki zajęć i przybliżenie problematyki kultury ludzkiej oraz jej wpływu na formy wizualne w sztuce.

II. Analiza wybranych problemów związanych z funkcjonowaniem obrazu w kulturze zachodniej, m.in.:

- zmienność pojęcia dzieła sztuki z perspektywy historycznej;

- wpływ zmian społecznych, politycznych, technologicznych na humanistykę i sztukę na przykładzie sztuki pierwszej i drugiej połowy XX wieku (modernizm–postmodernizm, awangarda–neoawangarda);

- wpływ kultury popularnej na nowe formy w sztuce;

III. Powtórzenie zagadnień z zakresu wiedzy o formie plastycznej i organizacji obrazu w kontekście analizy dzieła sztuki oraz wprowadzenie do podstawowych metodologii badawczych.

III. Konsultacje zadanych ćwiczeń semestralnych oraz zaliczenie.

Literatura:

Arnheim R. (2011), Myślenie wzrokowe. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.

Arnheim R.(2004), Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.

Belting H. (2015), Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, Kraków: UNIVERSITAS.

Mitchell W.J.T. (2013), Czego chcą obrazy. Warszawa:Narodowe Centrum Kultury.

Panofsky E., "Ikonografia i ikonologia" w Białostocki J. (red.), Studia z historii sztuki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1971, s. 11–32.

Tatarkiewicz W. (2012), Dzieje sześciu pojęć. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wiesing L. (2008), Widzialność obrazu. Historia i perspektywy estetyki formalnej,.Warszawa: PWN

Wölfflin H. (2006), Podstawowe pojęcia historii sztuki. Problem rozwoju stylu w sztuce nowożytnej. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.

Wójtowicz E. (2016), Sztuka w kulturze postmedialnej. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe KATEDRA.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-22
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magda Górska
Prowadzący grup: Magda Górska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Ćwiczenia stanowią kontynuację zajęć z psychologicznych uwarunkowań odbioru informacji wizualnej. Ich celem jest wprowadzenie do problematyki analizy dzieła sztuki ze szczególnym uwzględnieniem formy będącej elementem wynikowym procesów zachodzących w kulturze.

Pełny opis:

Cykl zajęć podzielony jest na trzy etapy:

I. Wprowadzenie do specyfiki zajęć i przybliżenie problematyki kultury ludzkiej oraz jej wpływu na formy wizualne w sztuce.

II. Analiza wybranych problemów związanych z funkcjonowaniem obrazu w kulturze zachodniej, m.in.:

- zmienność pojęcia dzieła sztuki z perspektywy historycznej;

- wpływ zmian społecznych, politycznych, technologicznych na humanistykę i sztukę na przykładzie sztuki pierwszej i drugiej połowy XX wieku (modernizm–postmodernizm, awangarda–neoawangarda);

- wpływ kultury popularnej na nowe formy w sztuce;

III. Powtórzenie zagadnień z zakresu wiedzy o formie plastycznej i organizacji obrazu w kontekście analizy dzieła sztuki oraz wprowadzenie do podstawowych metodologii badawczych.

III. Konsultacje zadanych ćwiczeń semestralnych oraz zaliczenie.

Literatura:

Arnheim R. (2011), Myślenie wzrokowe. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.

Arnheim R.(2004), Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.

Belting H. (2015), Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, Kraków: UNIVERSITAS.

Mitchell W.J.T. (2013), Czego chcą obrazy. Warszawa:Narodowe Centrum Kultury.

Panofsky E., "Ikonografia i ikonologia" w Białostocki J. (red.), Studia z historii sztuki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1971, s. 11–32.

Tatarkiewicz W. (2012), Dzieje sześciu pojęć. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wiesing L. (2008), Widzialność obrazu. Historia i perspektywy estetyki formalnej,.Warszawa: PWN

Wölfflin H. (2006), Podstawowe pojęcia historii sztuki. Problem rozwoju stylu w sztuce nowożytnej. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.

Wójtowicz E. (2016), Sztuka w kulturze postmedialnej. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe KATEDRA.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)