Strategie działań twórczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-SDT-3Z-sm-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Strategie działań twórczych |
Jednostka: | Wydział Sztuk Pięknych |
Grupy: |
Przedmioty specjalności Rysunek mediów -3 rok, sem. zimowy-Sztuka mediów s1 Przedmioty specjaloności Multimedia i fotografia- 3 rok sem. zimowy-Sztuka mediów- s1 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Umiejętność obsługi programów do grafiki wektorowej i rastrowej. |
Całkowity nakład pracy studenta: | III rok, semestr zimowy Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): 30 godz. i 1 pkt ECTS – godziny kontaktowe, ćwiczenia, konsultacje indywidualne i grupowe z nauczycielem akademickim Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): 30 godz. i 1 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta, wykonanie zadań, e-learning i przygotowanie się do zajęć, przygotowanie się do zaliczeń. Łącznie w semestrze V: 60 godz., 2 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Posiada wiedzę w zakresie twórczości w aspekcie psychologicznym, socjologicznym oraz edukacyjnym (K_W09); W2: Dysponuje wiedzą na temat mechanizmów odpowiedzialnych za powstawanie nowych i twórczych rozwiązań oraz strategii rozwijających dyspozycje twórcze osób o różnym potencjale i w różnym wieku, wyjaśnia metodę synek tyczną, rozpoznaje stymulatory i inhibitory twórczości, a także wyjaśnia znaczenie myślenia metaforycznego dla twórczości (K_W09). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Wykorzystuje strategie heurystyczne rozwijające dyspozycje twórcze w realizowaniu własnych działań artystycznych w zakresie sztuk wizualnych i audiowizualnych, a także do projektowania działań edukacyjnych (K_U01; K_U02; K_U12); U2: Opanował strategie działań twórczych, umożliwiające ciągły rozwój w wyniku podejmowania aktywności twórczej (K_U07); U3: Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych (K_U05). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Odczuwa potrzebę poszukiwania i rozwiązywania nowych problemów, zadań twórczych, wynikającą z motywacji wewnętrznej (K_K01); K2: Jest zdolny do wykorzystywania wyobraźni, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów, adaptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności oraz umiejętności kontrolowania własnych zachowań i przeciwdziałania lękom i stresom, jak również sprostania warunkom związanych z publicznymi wystąpieniami lub prezentacjami (K_K04); K3: Potrafi pracować indywidualnie i w grupie przyjmując różne role, negocjować (K_K08). |
Metody dydaktyczne: | • Metody dydaktyczne eksponujące (pokaz, prezentacja) • Metody dydaktyczne podające (opis, pogadanka) • Metody dydaktyczne poszukujące (metoda ćwiczeniowa, klasyczna metoda problemowa, metoda obserwacji, metoda projektu,) metody aktywizujące, metody heurystyczne |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje zagadnienia związane z psychologicznymi uwarunkowaniami twórczości ze szczególnym uwzględnieniem twórczości artystycznej. |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu realizowane są zagadnienia związane z psychologią twórczości ze szczególnym uwzględnieniem twórczości artystycznej. Studenci zapoznają się ze strategiami i heurystykami prowadzącymi do nowych rozwiązań w sztuce i nauce. Studenci poznają także zagadnienia twórczości w kontekście rozwoju jednostki, z samorealizacją, z twórczością analizowaną w kontekście sztuki oraz edukacji artystycznej. Poznają także znaczenie myślenia metaforycznego ze szczególnym uwzględnieniem metafory wizualnej dla twórczego rozwiązywania zagadnień w sztukach oraz komunikacji wizualnej. Tematy realizowane w ramach ćwiczeń: • Pojęcie i definicje twórczości (psychologiczne, socjologiczne, edukacyjne) • Teorie twórczości • Rozwój twórczości w cyklu życia • Stymulatory i inhibitory twórczości • Myślenie metaforyczne w twórczości, synestezja jako podstawowy mechanizm myślenia metaforycznego • Poznawcze, twórcze i artystyczne funkcje metafory • Wyobraźnia – rodzaje wyobraźni, charakterystyka wyobraźni twórczej, wyobraźnia w sztukach wizualnych • Język wizualny, znak, metafora i symbol • Synektyka, jej mechanizmy. Wykorzystanie myślenia metaforycznego w twórczości artystycznej. Związek z podświadomością (surrealizm). • Wizualne myślenie metaforyczne w sztuce, projektowaniu i w edukacji ku twórczości • Transformacja wizualnych wyobrażeń jako podstawowy mechanizm w procesie twórczym • Metafory polimodalne w sztuce, reklamie, w projektowaniu graficznym |
Literatura: |
Literatura zalecana (obowiązkowa) Dobrołowicz, W. (1993). Psychika i bariery, Warszawa: WSziP Dobrołowicz, W. (1995). Myśleć intuicyjnie, Warszawa:WN-T Bono de, E. (1998). Myślenie równoległe. Naucz swoje dziecko myśleć, Warszawa: Oficyna Wydawnicza PRIMA Limont,W. (1994). Synektyka a zdolności twórcze. Eksperymentalne badania stymulowania rozwoju zdolności twórczych z wykorzystaniem aktywności plastycznej, Toruń: Wydawnictwo UMK Limont, W. (2005).Wykorzystanie myślenia metaforycznego w edukacji ku twórczości (93-123), (W:) A. Tokarz (red.): W poszukiwaniu zastosowań psychologii twórczości, Kraków: Wydawnictwo UJ Limont, W., Didkowska, B. (red.). (2008). Edukacja artystyczna a metafora, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK Nęcka, E. (1998). Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” Nęcka, E. (2002). Psychologia twórczości, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Schulz, R. (1990). Twórczość - społeczne aspekty zjawiska, Warszawa: PWN Simonton, D.K. (2010). Geniusz, Warszawa: Wydawnictwo APS Szmidt, K.J. (2007). Pedagogika twórczości, Gdańsk: GWP Szmidt, K.J. (2009). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Gliwice: Wydawnictwo HELION |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: • aktywny udział w ramach pracy indywidualnej i zespołowej (systematyczny udział w treningach twórczości) • zaangażowanie, systematyczność wykonywania zadań śródsemestralnych w wyznaczonych terminach. Kryteria oceniania: Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę na podstawie cyklu prac śródsemestralnych • ocena śródsemestralnych realizacji praktycznych: poziom rozumienia zagadnień, jakość i oryginalność realizowanych zadań, jakość i biegłość techniczna, umiejętności manualne, właściwe użycie materiałów i technik, staranność wykonania, jakość estetyczna realizacji plastycznych, zgodność realizacji z określoną w programie metodą twórczego działania ndst – 0-50 pkt (poniżej 50 %) dst- 51-60 pkt (51-60 %) dst plus- 61-70 pkt (61-70 %) db- 71-80 pkt (71-80 %) db plus- 81-90 pkt (81-90 %) bdb- 91-100 pkt (91-100 %) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Dominika Łowkajtis | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Łowkajtis | |
Prowadzący grup: | Dominika Łowkajtis | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Łowkajtis | |
Prowadzący grup: | Dominika Łowkajtis | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Identyczne jak w części A. |
|
Pełny opis: |
Identyczne jak w części A. |
|
Literatura: |
Identyczne jak w części A. |
|
Uwagi: |
Projekty należy systematycznie archiwizować na platformie Google Classroom. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.