Pracownia konserwacji zabytków (II)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-PKZ-4L-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Pracownia konserwacji zabytków (II) |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 4 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja rzeźby kamiennej (sj) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student ma zaliczony 7 semestr studiów. W trakcie poprzednich semestrów zdobył wiedzę i umiejętności dotyczące metodyki badań humanistycznych, badań właściwości i budowy zabytków (metod instrumentalnych, mikrochemicznych, histochemicznych), profilaktycznej konserwacji, środków i metod używanych w impregnacji strukturalnej i uzupełnianiu ubytków. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 90 godz. kontaktowych 3 ECTS 30 godz. pracy własnej studenta łącznie 120 godz. 4 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 - posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą oddziaływania czynników środowiskowych wpływających na materię obiektów, jakich przykład stanowi zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym i objawów powodowanych przez nie zniszczeń (K_W04) W2 - ma szczegółową wiedzę teoretyczną i zaawansowaną praktyczną z metodyki działań konserwatorskich dotyczących obiektów, jakich przykład stanowi zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym (K_W03) W3 - zna w pełni zasady opracowania kompleksowej dokumentacji prac konserwatorsko-restauratorskich w kategorii obiektów, w której mieści się zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym (K_W12) W4 - posiada specjalistyczną wiedzę na temat materiałów historycznych i aktualną wiedzę o współczesnych materiałach stosowanych do konserwacji obiektów, jakich przykład stanowi zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym (K_W05) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - potrafi samodzielnie rozpoznać stan zachowania, określić przyczyny ich zniszczeń i sformułować program koniecznych prac badawczych oraz konserwatorsko-restauratorskich obiektów, jakich przykład stanowi zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym (K_U01) U2 - potrafi samodzielnie zinterpretować i powiązać wyniki badań chemicznych, fizycznych i biologicznych z konserwatorskimi z wykorzystaniem wiedzy na temat dawnych i współczesnych technik i tradycji warsztatowych stosowanych w obiektach, jakich przykład stanowi zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym (K_U08) U3 - potrafi samodzielnie określić główne i szczegółowe cele konserwacji-restauracji zabytkowych obiektów, jakich przykład stanowi zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym z uwzględnieniem kontekstu kulturowego (K_U03) U4 – ma odpowiednie umiejętności warsztatowe, by przeprowadzić pełną konserwację i restaurację obiektów, jakich przykład stanowi zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym (K_U05) U5 - posiada umiejętność opracowania kompleksowej dokumentacji konserwatorskiej obiektów, jakich przykład stanowi zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym (K-U09) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 - ma pełną świadomość znaczenia różnych wartości obiektów, jakich przykład stanowi zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym i obowiązku ich respektowania w procesie konserwacji (K_K01) K2 – ma ugruntowaną świadomość znaczenia zasad etyki zawodowej oraz profesjonalizmu w pracach konserwatorskich i-restauratorskich (K_K02) K3 – dogłębnie rozumie aspekty i skutki, także oddalone w czasie, działań konserwatorskich i ich wpływ na obiekty, jakich przykład stanowi zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym i ma pełną świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje (K_03) |
Metody dydaktyczne: | Pod kierunkiem promotora student przygotowuje rys historyczny zabytku, opis historyczno-sztuczny, określa stan zachowania i przyczyny zniszczeń, opracowuje szczegółowy projekt badawczy, pobiera próbki materiałów oryginalnych i zabytkowych do badań instrumentalnych i mikrochemicznych, zarysowuje wstępny program prac konserwatorsko-restauratorskich. Pod koniec semestru po dokładnym rozpoznaniu budowy i kondycji obiektu rozpoczyna prace konserwatorskie. Założenia projektu oraz wyniki badań są omawiane na równolegle odbywającym się Seminarium Dyplomowym Konserwatorskim. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
Przygotowanie do samodzielnego prowadzenia prac konserwatorskich przy obiektach zabytkowych wykonanych z kamienia (naturalnego i sztucznego), betonu, rzemiosła artystycznego, ceramiki i szkła. Przygotowanie projektu badań oraz programu prac konserwatorskich. Wykonanie dokumentacji konserwatorskiej opisującej wykonane prace. Przystąpienie do pracowni konserwacji zabytków II jest możliwe po zaliczeniu kursu następujących przedmiotów: pracownia konserwacji zabytków I, profilaktyka konserwacji zabytków kamiennych, konserwacja zabytków kamiennych – wzmacnianie i uzupełnianie ubytków, ochrona zabytków przed zniszczeniami biologicznymi, pracownia rzeźby i kopii. Student przed przystąpieniem do zajęć powinien zaliczyć przedmioty teoretyczne (historia sztuki, chemia i żywice sztuczne w konserwacji zabytków, konserwacja zabytków kamiennych). |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest wykonanie przez studenta pełnej konserwacji-restauracji dyplomowego obiektu konserwatorskiego w okresie czterech semestrów. W 8 semestrze letnim student zapoznaje się z przekazanym mu do konserwacji zabytkiem, przygotowuje rys historyczny zabytku, opis historyczno-sztuczny, określa stan zachowania, przyczyny zniszczeń, opracowuje szczegółowy projekt badawczy, pobiera próbki materiałów oryginalnych i zabytkowych do badań instrumentalnych i mikrochemicznych, zarysowuje wstępny program prac konserwatorsko-restauratorskich. Wyniki wykonywanych jednocześnie badań, kwerendy bibliotecznej, archiwalnej i muzealnej oraz projekt prac są regularnie omawiane na Seminarium Dyplomowym Konserwatorskim. W trakcie semestru student kompletuje i poznaje literaturę konserwatorską na temat zabytków o analogicznym lub zbliżonym charakterze, porównuje stosowaną metodykę prac. Pod koniec semestru po dokładnym rozpoznaniu budowy i kondycji obiektu, po odbyciu zajęć w Pracowni Dokumentacji Budowy Technicznej Zabytku rozpoczyna prace konserwatorskie. Wykonuje próby wstępne dla określenia i wyboru odpowiednich i bezpiecznych dla zabytku środków, narzędzi i metod konserwatorskich. Rozpoczyna wykonywanie zabiegów zgodnie z ustalonym we współpracy z promotorem programem. Prowadzi dziennik prac konserwatorskich, który wykorzystuje do sporządzenia dokumentacji prac konserwatorsko-restauratorskich. Pracę wieńczy publiczna prezentacja i obrona po ukończeniu 11 semestru. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa (wybrane fragmenty): Dokumentacje konserwatorskie i prace magisterskie studentów KK-RAiR dostępne na miejscu w katedralnej podręcznej biblioteczce, Dokumentacje technologiczne obiektów dyplomowych wykonywane przez studentów KK-RAiR w Katedrze Technologii i Technik Malarskich Zabytki kamienne i metalowe, ich niszczenie i konserwacja profilaktyczna, pod red. W. Domasłowskiego, Wyd. UMK, Toruń, 2011. Wokół zagadnień estetyki zabytku po konserwacji i restauracji, pod. red. E. Szmit-Naud, J. Rouby, J. Arszyńskiej, Wyd. NID, W-wa-Toruń 2012. A. Gralińska-Grubecka, A. Paskal, Wyzwania przy konserwacji secesyjnej lady sklepowej dekorowanej flizami fajansowymi z wytwórni w Miśni, Wisłocki Krzysztof (red.): Problemy muzeów związane z zachowaniem i konserwacją zbiorów: praca zbiorowa, 2024, Poznań-Szreniawa, Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, ISBN 978-83-7654-593-6, s. 67-85. A. Gralińska-Grubecka, T. Kozłowski, I. Lorek, P. Niemcewicz, K. Polak, K. Stefaniak, Conservation of the skeleton of the Palaeoloxodon antiquus forest elephant (aged 80 000-100 000) from the collection of District Museum in Konin : the research and conservation practice, Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, ISSN 0208-533X, DOI:10.12775/AUNC_ZiK.2019.004 Literatura dodatkowa nieobowiązkowa (wybrane fragmenty): L. Czarnecki, T. Broniewski, O. Henning, Chemia w budownictwie, Arkady, Warszawa, 1996 Domasłowski W., Kęsy Lewandowska M., Łukaszewicz J. W., Badania nad konserwacją murów ceglanych, Wyd. UMK, Toruń, 1998. P. Niemcewicz, Aspekty estetyczne konserwacji i restauracji kamiennych obiektów zabytkowych, [w:] Wokół zagadnień estetyki zabytku po konserwacji i restauracji, pod. red. E. Szmit-Naud, J. Rouby, J. Arszyńskiej, Wyd. NID, W-wa-Toruń 2012, s. 351-364. Konserwacja murów ceglanych. Badania i Praktyka, referaty na Ogólnopolską Konferencję w dn. 19-20.11.1999 w Toruniu, materiały pod red. B. Soldenhoff, Toruń, 1999. P. Niemcewicz, Konserwacja wapienia dębnickiego, Wyd. UMK, 2005 Wpływ redyspergowalnych żywic proszkowych na właściwości zapraw budowlanych do celów prac konserwatorskich, L. Bujała, M. Kulesza, J. Michalak, D. Sobkowiak, BIKDS, Vol. 13 No 1-2 (48-49)2002, s. 50-55. J. Ciabach, Żywice i tworzywa sztuczne stosowane w konserwacji zabytków, Wyd. UMK, Toruń 1998. Rouba Bogumiła J., Zasady postępowania etycznego w ochronie dóbr kultur, [w:] BIKDS, 2000, nr 2 (41), vol. 11, s. 82-88. I. Płuska, Międzynarodowa konferencja konserwatorska „Kraków 2000”, Karta Krakowska 2000 [w:] BIKDS, 2000, nr 4 (43), vol. 911 s. 58-65 M. Pronobis-Gajdzis, Wartościowanie obiektów zabytkowych w kontekście współpracy muzeum–konserwator i oczekiwań odbiorcy zabytku. [w:] Problemy muzeów związane z zachowaniem i konserwacją zbiorów, V Międzynarodowa Konferencja Konserwatorska Szreniawa, 5–6.10.2012, Szreniawa 2013, s. 304-310, ISBN 978-83-62119-12-5. W. Kurdowski, Chemia materiałów budowlanych, Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne, Kraków 2003. W. Kurdowski, Współczesne cementy–rodzaje, zakresy zastosowań, [w:] Nowe rozwiązania konstrukcyjno-materiałowo-technologiczne. Konstrukcje żelbetowe, t. 2, Amgraf, Gliwice 2002. J. Wolski, Kodeks etyki zawodowej konserwatorów dzieł sztuki [w:] BIKDS, 1998, nr 4 (35), vol. 9, s. 16-17; 2000, nr 2 (41), vol. 11, s. 91-92. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach - 100 % frekwencja. Dopuszczalne są 2 nieobecności spowodowane ważnymi udokumentowanymi przyczynami. Efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych studenta zaliczane są na ocenę na każdym etapie zajęć Pracowni Konserwacji Zabytków tj. po każdym z semestrów. Ewaluacji, w różnym stopniu, zależnym od etapu i charakteru wykonywanych prac, podlega: - formułowanie wniosków prowadzących do diagnozy stanu, precyzyjnego określenia problematyki konserwatorskiej i utworzenia programu prac (W1, W2, W4, U1-3, K1, K3), w czym zawiera się ocena umiejętności formułowania idei na poziomie koncepcji i jakości samej koncepcji; - ocena właściwego doboru i zastosowania materiałów i technik w podejmowanych czynnościach konserwatorskich a następnie restauratorskich (W2, W4; K2, K3); - ocena postępu w zdobywaniu sprawności warsztatowej - poziomu technicznego, umiejętności wykorzystania materiałów i narzędzi podczas wykonywania czynności konserwatorskich i restauratorskich (U4, K2, K3); - ocena staranności, precyzji, poziomu estetycznego wykonanych prac konserwatorskich i restauratorskich (U4, K1, K2); - na finalnym etapie - kompletność i jakość wykonania dokumentacji konserwatorskiej, a na poszczególnych wcześniejszych etapach - uzupełnianie jej o wiedzę o obiekcie nabywaną w toku prac i informacji mających wpływ na/relacjonujących jego przebieg (W3, U5). |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Gralińska-Grubecka, Piotr Niemcewicz, Katarzyna Polak | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Gralińska-Grubecka, Piotr Niemcewicz, Anna Zaręba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
|
Pełny opis: |
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
|
Literatura: |
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
|
Uwagi: |
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Gralińska-Grubecka, Piotr Niemcewicz | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Gralińska-Grubecka, Piotr Niemcewicz, Anna Zaręba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
|
Pełny opis: |
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
|
Literatura: |
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
|
Uwagi: |
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Gralińska-Grubecka, Piotr Niemcewicz, Anna Zaręba | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Gralińska-Grubecka, Piotr Niemcewicz, Anna Zaręba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
|
Pełny opis: |
W pierwszym etapie działań podejmowanych w ramach Pracowni Konserwacji Zabytków studenci gromadzą i opracowują dane dotyczące badanego i konserwowanego obiektu związanych z jego historią – w tym historią materialną, przeprowadzają analizę jego formy i treści, dokonują oceny stanu zachowania i analizują przyczyny zastanych zniszczeń. Jednym z pierwszych zadań jest ustalenie stratygrafii obiektu tj. zidentyfikowanie i odróżnienie warstw oryginalnych i wtórnych oraz ich zasięgu na powierzchni i w strukturze obiektu. Na tym etapie podejmowane są decyzje dotyczące pobrania materiału badawczego do badań budowy technicznej. W toku kolejnych zajęć studenci ustalają, jaki jest stan zachowania poszczególnych warstw, także wtórnych, by móc podjąć decyzje dotyczące programu proponowanych prac. Ostatnimi zadaniami tego etapu są: ustalenie programu prac konserwatorsko-restauratorskich wskazującego na kolejne, niezbędne czynności i metody i materiały proponowane do zastosowania oraz realizacja pierwszych czynności konserwatorskich: np. prekonsolidacji, odsalania, oczyszczania z patyny. |
|
Literatura: |
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
|
Uwagi: |
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Gralińska-Grubecka, Piotr Niemcewicz, Anna Zaręba | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Gralińska-Grubecka, Piotr Niemcewicz, Anna Zaręba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
|
Pełny opis: |
W pierwszym etapie działań podejmowanych w ramach Pracowni Konserwacji Zabytków studenci gromadzą i opracowują dane dotyczące badanego i konserwowanego obiektu związanych z jego historią – w tym historią materialną, przeprowadzają analizę jego formy i treści, dokonują oceny stanu zachowania i analizują przyczyny zastanych zniszczeń. Jednym z pierwszych zadań jest ustalenie stratygrafii obiektu tj. zidentyfikowanie i odróżnienie warstw oryginalnych i wtórnych oraz ich zasięgu na powierzchni i w strukturze obiektu. Na tym etapie podejmowane są decyzje dotyczące pobrania materiału badawczego do badań budowy technicznej. W toku kolejnych zajęć studenci ustalają, jaki jest stan zachowania poszczególnych warstw, także wtórnych, by móc podjąć decyzje dotyczące programu proponowanych prac. Ostatnimi zadaniami tego etapu są: ustalenie programu prac konserwatorsko-restauratorskich wskazującego na kolejne, niezbędne czynności i metody i materiały proponowane do zastosowania oraz realizacja pierwszych czynności konserwatorskich: np. prekonsolidacji, odsalania, oczyszczania z patyny. |
|
Literatura: |
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
|
Uwagi: |
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.