Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Pracownia konserwacji zabytków

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-PKZA-5L-PIS-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pracownia konserwacji zabytków
Jednostka: Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 5 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja papieru i skóry (sj)
Punkty ECTS i inne: 12.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

student ma zaliczony semestr 9 studiów.

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny kontaktowe realizowane na zajęciach pod kierunkiem nauczyciela:


165 godz. kontaktowych (5,5 ECTS)


2. Godziny bezkontaktowe:


a) czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. przygotowanie do ćwiczeń (zebranie materiałów, zapoznanie się z literaturą): 90 godz. (3 ECTS)


b) opracowywanie dokumentacji konserwatorskiej-restauratorskiej, będącej częścią artystyczno-konserwatorską pracy dyplomowej: 105 godz. (3,5 ECTS)


Łącznie praca własna studenta: 195 godz. (6,5 ECTS)


Łącznie: 360 godz. (12 ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

Przedstawione poniżej efekty uczenia się są efektami finalnymi całości zajęć Pracowni Konserwacji Zabytków:


W1 - posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą oddziaływania czynników środowiskowych wpływających na materię obiektów, jakich przykład stanowi zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym i objawów powodowanych przez nie zniszczeń (K_W04)


W2 - ma szczegółową wiedzę teoretyczną i zaawansowaną praktyczną z metodyki działań konserwatorskich dotyczących obiektów, jakich przykład stanowi zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym (K_W03)


W3 - zna w pełni zasady opracowania kompleksowej dokumentacji prac konserwatorsko-restauratorskich w kategorii obiektów, w której mieści się zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym (K_W12)


W4 - posiada specjalistyczną wiedzę na temat materiałów historycznych i aktualną wiedzę o współczesnych materiałach stosowanych do konserwacji obiektów, jakich przykład stanowi zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym (K_W05)

Efekty uczenia się - umiejętności:

Przedstawione poniżej efekty uczenia się są efektami finalnymi całości zajęć Pracowni Konserwacji Zabytków:


U1 - potrafi samodzielnie rozpoznać stan zachowania, określić przyczyny ich zniszczeń i sformułować program koniecznych prac badawczych oraz konserwatorsko-restauratorskich obiektów, jakich przykład stanowi zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym (K_U01)


U2 - potrafi samodzielnie zinterpretować i powiązać wyniki badań chemicznych, fizycznych i biologicznych z konserwatorskimi z wykorzystaniem wiedzy na temat dawnych i współczesnych technik i tradycji warsztatowych stosowanych w obiektach, jakich przykład stanowi zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym (K_U08)


U3 - potrafi samodzielnie określić główne i szczegółowe cele konserwacji-restauracji zabytkowych obiektów, jakich przykład stanowi zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym z uwzględnieniem kontekstu kulturowego (K_U03)


U4 – ma odpowiednie umiejętności warsztatowe by przeprowadzić pełną konserwację i restaurację obiektów, jakich przykład stanowi zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym (K_U05)


U5 - posiada umiejętność opracowania kompleksowej dokumentacji konserwatorskiej obiektów, jakich przykład stanowi zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym (K_U09)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Przedstawione poniżej efekty uczenia się są efektami finalnymi całości zajęć Pracowni Konserwacji Zabytków:


K1 - ma pełną świadomość znaczenia różnych wartości obiektów, jakich przykład stanowi zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym i obowiązku ich respektowania w procesie konserwacji (K_K01)


K2 – ma ugruntowaną świadomość znaczenia zasad etyki zawodowej oraz profesjonalizmu w pracach konserwatorskich i-restauratorskich (K_K02)


K3 – dogłębnie rozumie aspekty i skutki, także oddalone w czasie, działań konserwatorskich i ich wpływ na obiekty, jakich przykład stanowi zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym i ma pełną świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje (K_03)


Metody dydaktyczne:

Pod kierunkiem opiekuna student wykonuje prace konserwatorsko-restauratorskie przy dyplomowym obiekcie. Założenia projektu są omawiane i dyskutowane na równolegle odbywającym się Seminarium Dyplomowym Konserwatorskim.

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- laboratoryjna
- obserwacji
- projektu

Skrócony opis:

W celu uzyskania zamierzonych finalnych efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, studenci realizują zadania związane z wykonaniem pełnej konserwacji i restauracji obiektu dyplomowego, i kompleksowej dokumentacji - co stanowi artystyczno-konserwatorską część pracy dyplomowej. Prace realizowane są w kolejnych semestrach Pracowni.

W oparciu o dokonane rozpoznanie następuje ustalenie problematyki konserwatorskiej i indywidualnego programu prac, realizowanego w krokach następnych. Pod kierunkiem opiekuna przeprowadzane są zabiegi konserwatorskie doprowadzające dzieło do stabilnego stanu i restauracja, pozwalająca uczytelnić/odzyskać wartości obiektu. Jej zakres, środki i metody są precyzowane we współpracy z promotorem. Finalny efekt pracy studenta to przywrócenie funkcji obiektu (ekspozycyjnej, użytkowej) w miejscu jego przeznaczenia. Osiągnięty rezultat i prowadzące do niego etapy są prezentowane podczas obrony pracy dyplomowej.

Pełny opis:

W celu uzyskania zamierzonych efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, studenci realizują, sekwencyjnie, zadania związane z zagadnieniami konsolidacji, usuwania warstw wtórnych, wzmacniania struktury i pierwszego etapu uzupełniania ubytków. W zależności od stopnia skomplikowania wskazanej problematyki i rozległości obszarów poddawanych zabiegom realizacja tych zadań może być różnie rozłożona w zimowym i letnim semestrze Pracowni Konserwacji Zabytków. Wykonywane są próby mające na celu wybór optymalnych środków stosowanych w tych zabiegach i metod ich aplikacji, uwzględniających skuteczność ocenianą w czasie rzeczywistym i efekty oddalone w czasie. W doborze materiałów brane są pod uwagę wszystkie parametry istotne w zastosowaniu do substancji zabytkowej.

Literatura:

Dokumentacje konserwatorskie z zasobu biblioteki Katedry,

Konserwatorska literatura specjalistyczna w zależności od rodzaju wybranego obiektu dyplomowego.

Metody i kryteria oceniania:

Efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych studenta zaliczane są na ocenę na każdym etapie zajęć Pracowni Konserwacji Zabytków tj. po każdym z semestrów.

Ewaluacji, w różnym stopniu, zależnym od etapu i charakteru wykonywanych prac, podlega:

- formułowanie wniosków prowadzących do diagnozy stanu, precyzyjnego określenia problematyki konserwatorskiej i utworzenia programu prac (W1, W2, W4, U1-3, K1, K3), w czym zawiera się ocena umiejętności formułowania idei na poziomie koncepcji i jakości samej koncepcji;

- ocena właściwego doboru i zastosowania materiałów i technik w podejmowanych czynnościach konserwatorskich a następnie restauratorskich (W2, W4; K2, K3);

- ocena postępu w zdobywaniu sprawności warsztatowej - poziomu technicznego, umiejętności wykorzystania materiałów i narzędzi podczas wykonywania czynności konserwatorskich i restauratorskich (U4, K2, K3);

- ocena staranności, precyzji, poziomu estetycznego wykonanych prac konserwatorskich i restauratorskich (U4,K1, K2);

- na finalnym etapie - kompletność i jakość wykonania dokumentacji konserwatorskiej, a na poszczególnych wcześniejszych etapach - uzupełnianie jej o wiedzę o obiekcie nabywaną w toku prac i informacji mających wpływ na/relacjonujących jego przebieg (W3, U5).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 165 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Kozielec
Prowadzący grup: Jolanta Czuczko, Ivona Jablonskaja, Dorota Jutrzenka-Supryn, Karolina Komsta-Sławińska, Andrzej Podgórski, Małgorzata Pronobis-Brzezińska, Katarzyna Zapolska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

patrz podstawowe informacje o przedmiocie

Pełny opis:

patrz podstawowe informacje o przedmiocie

Literatura:

patrz podstawowe informacje o przedmiocie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 165 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Kozielec
Prowadzący grup: Jolanta Czuczko, Ivona Jablonskaja, Tomasz Kozielec, Marta Nalaskowska, Andrzej Podgórski, Agnieszka Zięba
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

patrz podstawowe informacje o przedmiocie

Pełny opis:

patrz podstawowe informacje o przedmiocie

Literatura:

patrz podstawowe informacje o przedmiocie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 165 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Komsta-Sławińska, Tomasz Kozielec
Prowadzący grup: Dorota Jutrzenka-Supryn, Karolina Komsta-Sławińska, Andrzej Podgórski, Katarzyna Zapolska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W celu uzyskania zamierzonych finalnych efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, studenci realizują zadania związane z wykonaniem pełnej konserwacji i restauracji obiektu dyplomowego, i kompleksowej dokumentacji - co stanowi artystyczno-konserwatorską część pracy dyplomowej. Prace realizowane są w kolejnych semestrach Pracowni.

W oparciu o dokonane rozpoznanie następuje ustalenie problematyki konserwatorskiej i indywidualnego programu prac, realizowanego w krokach następnych. Pod kierunkiem opiekuna przeprowadzane są zabiegi konserwatorskie doprowadzające dzieło do stabilnego stanu. W konkretnych przypadkach podejmowane są także działania z zakresu restauracji, pozwalająca uczytelnić/odzyskać wartości obiektu. Jej zakres, środki i metody są precyzowane we współpracy z promotorem. Finalny efekt pracy studenta to wykonanie dzieła konserwatorskiego-restauratorskiego. Osiągnięty rezultat i prowadzące do niego etapy są prezentowane podczas obrony pracy dyplomowej.

Pełny opis:

W celu uzyskania zamierzonych efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, studenci realizują, sekwencyjnie, zadania związane z zagadnieniami reintegracji zabytku, oczyszczania, usuwania warstw wtórnych negatywnie wpływających na strukturę zabytku, wzmocnienia strukturalnego materii zabytkowej, stabilizacji poszczególnych warstw zabytku i pierwszego etapu uzupełniania ubytków. W zależności od stopnia skomplikowania wskazanej problematyki i rozległości obszarów poddawanych zabiegom realizacja tych zadań może być różnie rozłożona w zimowym i letnim semestrze Pracowni Konserwacji Zabytków. Wykonywane są próby mające na celu wybór optymalnych środków stosowanych w tych zabiegach i metod ich aplikacji, uwzględniających skuteczność ocenianą w czasie rzeczywistym i efekty oddalone w czasie. W doborze materiałów brane są pod uwagę wszystkie parametry istotne w zastosowaniu do substancji zabytkowej.

Literatura:

Dokumentacje konserwatorskie z zasobu biblioteki Katedry Konserwacji-Restauracji Papieru i Skóry,

Konserwatorska literatura specjalistyczna w zależności od rodzaju wybranego obiektu dyplomowego.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)