Zabytkoznawstwo ceramiki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-ZC-1L-MZ-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Zabytkoznawstwo ceramiki |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe- 1 rok, sem. letni -ODK, zabytkoznawstwo i muzealnictwo (s2) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu historii sztuki powszechnej i polskiej |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe: 30 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu (zebranie materiałów, zapoznanie się z literaturą), stałe, bieżące przyswajanie i powtarzanie materiału z zajęć, materiałów e-learningowych, literatury: 60 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (zal. z oceną – przygotowanie i przedstawienie referatu / prezentacji, powtórzenie materiału do kolokwium końcowego):30 4. Czas poświęcony na konsultacje: 5 |
Efekty uczenia się - wiedza: | W.1: ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej zabytkoznawstwa (ceramika), którą jest w stanie twórczo rozwijać w działalności profesjonalnej (K_W01) W.2.: zna terminologię zabytkoznawczą w zakresie ceramiki (K_W02) W.3.: posiada szczegółową, specjalistyczną wiedzę w zakresie opracowywanego samodzielnie zagadnienia o możliwie pionierskim charakterze merytorycznym, związanego z zabytkoznawstwem w zakresie ceramiki (K_W05) W.4: uzyskuje pogłębioną świadomość warsztatu znawczego (ceramika), problemów badawczych i zastosowania metod danej dziedziny nauk o sztuce (konserwatorstwo, muzealnictwo, historia sztuki, zabytkoznawstwo) do konkretnych zadań i problemów badawczych (w wybranych obszarach) (K_W12) . W. 5.: jest przygotowany do podejmowania badań szczegółowych i prac analitycznych w praktyce zawodowej danej specjalności (ekspertyzy znawcze) (K_W13) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U.1: potrafi przeprowadzić kwerendę merytoryczną (wyszukać, przeanalizować, wyselekcjonować informacje), korzystając z materiałów bibliograficznych, źródłowych (w tym – niepublikowanych), ICT (K_U01) ; U.2: w sposób krytyczny czyta, analizuje i zestawia zastaną literaturę przedmiotu oraz potrafi dokonać analizy znawczej badanych obiektów (dzieł sztuki), w oparciu o co przygotowuje krytyczny stan badań do problemu i wyprowadza z niego szczegółowy kwestionariusz badawczy i rozwiązuje jego problematykę (K_U02) U. 3: ma podstawowe umiejętności w zakresie krytycznego podejścia do literatury z dziedziny historii sztuki (typy publikacji, charakter wywodów, ocena argumentacji itd.) (K_U03); U.4: potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi i pojęciami właściwymi dla historii sztuki, ochrony zabytków i muzeologii oraz wykorzystywać tę umiejętność w sytuacjach profesjonalnych, wymagających analizy struktury, sensu i wartości zabytku (K_U 07) ; U.5: posiada umiejętność przygotowania klarownych i spójnych wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień szczegółowych historii sztuki i ochrony zabytków (K_U 23) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K. 1: ma świadomość poziomu swojej wiedzy – swych kompetencji i niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju naukowego i zawodowego (K_K 01) K. 2: jest wrażliwy na problematykę właściwego podejścia do materialnego dziedzictwa kulturowego, potrafi dostrzec i ocenić niewłaściwe postępowanie w tym zakresie (K_K 04) K.3: ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy (K_K 06) |
Metody dydaktyczne: | Wykład problemowy |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Zajęcia "Zabytkoznawstwo ceramiki" mają na celu zdobycie wiedzy o rozwoju technik i technologii wykonywania ceramiki na przestrzeni wieków. |
Pełny opis: |
Wykształcenie umiejętności określania miejsca i czasu powstania obiektu zabytkowego z ceramiki, jego nazwy i funkcji użytkowej i podstawowych problemów technologicznych. Znajomość twórczości artystów ceramików w Polsce i na świecie. Historia rozwoju technologii, form i dekoracji ceramiki od czasów najdawniejszych do współczesności. Podkreślenie osiągnięć kluczowych w dziedzinie technologii i wzornictwa i porównanie z osiągnięciami w innych rzemiosłach artystycznych, zwłaszcza w szkle i złotnictwie. Omówienie kontekstu historycznego i uwarunkowań kulturowych. 38 tematów ramowych |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Pravoslav Rada, Techniki ceramiki artystycznej, Warszawa, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1993 (wybrane fragmenty). Danuta Kleinrok, Marian Kordek, Technologia ceramiki, cz.3, Warszawa 1978 (wybrane fragmenty). Marian Kordek, Technologia ceramiki, cz.1, Warszawa 1974 (wybrane fragmenty). Literatura dodatkowa: Richard A. Eppler, Douglas R. Eppler, Glazes and glass coatings, Westerville, The American Ceramic Society, 2000 (wybrane fragmenty).. Cronyn J. M., The Elements of Archaeological Conservation. London & New York: Routledge, 2005. ISBN 0-415-01207-4 (wybrane fragmenty). |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin końcowy, pisemny. Ocena wynik 91% i powyżej – ocena 5,0 wynik 81-90% – ocena 4,5 wynik 71%-80% – ocena 4,0 wynik 61-70%– ocena 3,5 wynik 51-60%– ocena 3,0 wynik 50% i poniżej– ocena 2,0. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Zaręba | |
Prowadzący grup: | Anna Zaręba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Zaręba | |
Prowadzący grup: | Anna Zaręba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia "Zabytkoznawstwo ceramiki" mają na celu zdobycie wiedzy o rozwoju technik i technologii wykonywania ceramiki na przestrzeni wieków. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia "Zabytkoznawstwo ceramiki" mają na celu wykształcenie umiejętności określania miejsca i czasu powstania obiektu zabytkowego z ceramiki, jego nazwy i funkcji użytkowej i podstawowych problemów technologicznych. Znajomość twórczości artystów ceramików w Polsce i na świecie. Historia rozwoju technologii, form i dekoracji ceramiki od czasów najdawniejszych do współczesności. Podkreślenie osiągnięć kluczowych w dziedzinie technologii i wzornictwa i porównanie z osiągnięciami w innych rzemiosłach artystycznych, zwłaszcza w szkle i złotnictwie. Omówienie kontekstu historycznego i uwarunkowań kulturowych. 38 tematów ramowych |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Pravoslav Rada, Techniki ceramiki artystycznej, Warszawa, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1993 (wybrane fragmenty). Danuta Kleinrok, Marian Kordek, Technologia ceramiki, cz.3, Warszawa 1978 (wybrane fragmenty). Marian Kordek, Technologia ceramiki, cz.1, Warszawa 1974 (wybrane fragmenty). Literatura dodatkowa: Richard A. Eppler, Douglas R. Eppler, Glazes and glass coatings, Westerville, The American Ceramic Society, 2000 (wybrane fragmenty).. Cronyn J. M., The Elements of Archaeological Conservation. London & New York: Routledge, 2005. ISBN 0-415-01207-4 (wybrane fragmenty). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Zaręba | |
Prowadzący grup: | Anna Zaręba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia "Zabytkoznawstwo ceramiki" mają na celu zdobycie wiedzy o rozwoju technik i technologii wykonywania ceramiki na przestrzeni wieków. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia "Zabytkoznawstwo ceramiki" mają na celu wykształcenie umiejętności określania miejsca i czasu powstania obiektu zabytkowego z ceramiki, jego nazwy i funkcji użytkowej i podstawowych problemów technologicznych. Znajomość twórczości artystów ceramików w Polsce i na świecie. Historia rozwoju technologii, form i dekoracji ceramiki od czasów najdawniejszych do współczesności. Podkreślenie osiągnięć kluczowych w dziedzinie technologii i wzornictwa i porównanie z osiągnięciami w innych rzemiosłach artystycznych, zwłaszcza w szkle i złotnictwie. Omówienie kontekstu historycznego i uwarunkowań kulturowych. 38 tematów ramowych |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Pravoslav Rada, Techniki ceramiki artystycznej, Warszawa, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1993 (wybrane fragmenty). Danuta Kleinrok, Marian Kordek, Technologia ceramiki, cz.3, Warszawa 1978 (wybrane fragmenty). Marian Kordek, Technologia ceramiki, cz.1, Warszawa 1974 (wybrane fragmenty). Literatura dodatkowa: Richard A. Eppler, Douglas R. Eppler, Glazes and glass coatings, Westerville, The American Ceramic Society, 2000 (wybrane fragmenty).. Cronyn J. M., The Elements of Archaeological Conservation. London & New York: Routledge, 2005. ISBN 0-415-01207-4 (wybrane fragmenty). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.