Nauki społeczne i humanistyczne: Zdrowie publiczne. Higiena i epidemiologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-P1-NSHHE-S1Z |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.7
|
Nazwa przedmiotu: | Nauki społeczne i humanistyczne: Zdrowie publiczne. Higiena i epidemiologia |
Jednostka: | Katedra Higieny, Epidemiologii, Ergonomii i Kształcenia Podyplomowego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wymagana jest znajomość podstawowych pojęć z zakresu biologii człowieka, podstaw higieny, pielęgniarstwa. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi - udział w wykładach : 60 godzin - udział w ćwiczeniach: 20 godzin - przeprowadzenie zaliczenia teoretycznego – 2 godziny. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 80 godzin, co odpowiada 3 punktowi ECTS. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach : 60 godzin - udział w ćwiczeniach: 20 godzin - czytanie wskazanej literatury: 5 godzin - przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 20 Łączny nakład pracy studenta wynosi 80 godzin , co odpowiada 3 punktom ECTS. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zadania z zakresu zdrowia publicznego (B.W20) W2: Kulturowe, społeczne i ekonomiczne uwarunkowania zdrowia publicznego (B.W21) W3: Podstawowe pojęcia dotyczące zdrowia i choroby (B.W22) W4: Istotę profilaktyki i prewencji chorób (B.W23.) W5: Swoiste zagrożenia zdrowotne występujące w środowisku zamieszkania, edukacji i pracy (B.W25.) W6: Międzynarodowe klasyfikacje statystyczne, w tym chorób i problemów zdrowotnych (ICD-10), procedur medycznych (ICD-9) oraz funkcjonowania, niepełnosprawności i zdrowia (ICF) (B.W26). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Oceniać światowe trendy dotyczące ochrony zdrowia w aspekcie najnowszych danych epidemiologicznych i demograficznych (B.U13); U2: Stosować międzynarodowe klasyfikacje statystyczne, w tym chorób i problemów zdrowotnych (ICD-10), procedur medycznych (ICD-9) oraz funkcjonowania niepełnosprawności i zdrowia (ICF) (B.U15) |
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjno-konwersatoryjny Ćwiczenia: - dyskusja dydaktyczna, - analiza przypadków. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi koncepcjami i zasadami profilaktycznej działalności służby zdrowia. Kształtowanie umiejętności rozpoznawania stanu zagrożenia zdrowotnego, umiejętności interpretacji wyników badań czynników środowiskowych |
Pełny opis: |
Spis tematów wykładów: Organizacja w ochronie zdrowia cz. I i II -8 godz. Higiena żywności – 4 godz. Podstawy epidemiologii chorób zakaźnych – 4 godz. Rodzaj badań epidemiologicznych – 4 godz. Samorząd pielęgniarek i położnych – 8 godz. Organizacja nadzoru sanitarno-epidemiologicznego – 7godz. Spis tematów ćwiczeń: Dezynfekcja, dezynsekcja, deratyzacja, zastosowanie środków do dezynfekcji i sterylizacji. Metody badań epidemiologicznych w medycynie środowiskowej: badania retro- i prospektywne, ryzyko względne i przypisane, badania skriningowe, testy diagnostyczne, mierniki stanu zdrowia ludności. |
Literatura: |
Marcinkowski (red.).Podstawy higieny. Volumed, Wrocław 1998 Jędrychowski W. Epidemiologia - wprowadzenie i metody badań. Z.Jethon: Medycyna zapobiegawcza i środowiskowa. PZWL Warszawa 1997 Siemiński M.: Środowiskowe zagrożenia zdrowia. Inne wyzwania. PWN Warszawa 2007 Ziemlański Ś.: Normy żywienia człowieka. Fizjologiczne podstawy. PZWL Warszawa Tabele wartości odżywczych żywności Jabłoński L., Karwat I.: Podstawy epidemiologii ogólnej, epidemiologia chorób zakaźnych, Lublin 2002. Magdzik W., Naruszewicz-Lesiuk D.: Zakażenia i zarażenia człowieka. Epidemiologia, zapobieganie i zwalczanie. Wyd. Lekarskie PWZL 2001. J.Gawęcki, L. Hryniewiecki: Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu, Warszawa 19989.Jabłoński L., Karwat I.: |
Metody i kryteria oceniania: |
Punktacja Ocena 0-60 ndst 60-67 dst 68-75 dst + 76-83 db 84-91 db + 92-100 bdb Weryfikacja prawidłowości wykonywania ćwiczeń na podstawie sprawozdań, sprawdzanie wiedzy na temat omawianego zagadnienia na bieżąco w formie ustnej Zaliczenie pisemne w formie testu z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładowe, ćwiczeniowe . |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Samokształcenie, 25 godzin
Seminarium, 10 godzin
Wykład, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Klawe | |
Prowadzący grup: | Jacek Klawe, Wioletta Tomaszewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Samokształcenie - Zaliczenie Seminarium - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi koncepcjami i zasadami profilaktycznej działalności służby zdrowia. Kształtowanie umiejętności rozpoznawania stanu zagrożenia zdrowotnego, umiejętności interpretacji wyników badań czynników środowiskowych |
|
Pełny opis: |
Spis tematów wykładów: Organizacja w ochronie zdrowia cz. I i II -8 godz. Higiena żywności – 4 godz. Podstawy epidemiologii chorób zakaźnych – 4 godz. Rodzaj badań epidemiologicznych – 4 godz. Samorząd pielęgniarek i położnych – 8 godz. Organizacja nadzoru sanitarno-epidemiologicznego – 7godz. Spis tematów ćwiczeń: Dezynfekcja, dezynsekcja, deratyzacja, zastosowanie środków do dezynfekcji i sterylizacji. Metody badań epidemiologicznych w medycynie środowiskowej: badania retro- i prospektywne, ryzyko względne i przypisane, badania skriningowe, testy diagnostyczne, mierniki stanu zdrowia ludności. |
|
Literatura: |
Marcinkowski (red.).Podstawy higieny. Volumed, Wrocław 1998 Jędrychowski W. Epidemiologia - wprowadzenie i metody badań. Z.Jethon: Medycyna zapobiegawcza i środowiskowa. PZWL Warszawa 1997 Siemiński M.: Środowiskowe zagrożenia zdrowia. Inne wyzwania. PWN Warszawa 2007 Ziemlański Ś.: Normy żywienia człowieka. Fizjologiczne podstawy. PZWL Warszawa Tabele wartości odżywczych żywności Jabłoński L., Karwat I.: Podstawy epidemiologii ogólnej, epidemiologia chorób zakaźnych, Lublin 2002. Magdzik W., Naruszewicz-Lesiuk D.: Zakażenia i zarażenia człowieka. Epidemiologia, zapobieganie i zwalczanie. Wyd. Lekarskie PWZL 2001. J.Gawęcki, L. Hryniewiecki: Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu, Warszawa 19989.Jabłoński L., Karwat I.: |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Samokształcenie, 25 godzin
Seminarium, 10 godzin
Wykład, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Klawe | |
Prowadzący grup: | Jacek Klawe, Wioletta Tomaszewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Samokształcenie - Zaliczenie Seminarium - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.