Mediatyzacja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-D-S2-2-M |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Mediatyzacja |
Jednostka: | Instytut Badań Informacji i Komunikacji |
Grupy: |
Dziennikarstwo i komunikacja społeczna II rok s2 Przedmioty z polskim językiem wykładowym |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wpis na listę studentów DiKS UMK II stopnia |
Całkowity nakład pracy studenta: | - aktywność (wykład ma charakter konwersatoryjny) - przygotowanie do egzaminu końcowego |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W01 ma rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę z zakresu nauki o mediach i komunikacji społecznej, zna miejsce dyscypliny w systemie nauk i relacje wobec innych nauk (w szczególności politologii, socjologii, językoznawstwa, literaturoznawstwa, psychologii, kulturoznawstwa, filozofii, ekonomii) S2A_W01 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01 potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne i wszelkie inne przynależące do sfery fenomenów społecznych; interpretuje i wyjaśnia wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi S2A_U01 K_U02 posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych; formułuje własne opinie, zachowując krytycyzm w doborze danych i metod analizy S2A_U02 K_U06 w sposób krytyczny, w zróżnicowanej formie i zakresach, wykorzystuje wiedzę z obszaru medioznawstwa i nauki o komunikowaniu S2A_U06 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, zwłaszcza poprzez lekturę literatury fachowej, czasopism i portali branżowych, uczestnictwo w konferencjach specjalistycznych, członkostwo i udział w pracach stowarzyszeń branżowych. Inspiruje i organizuje proces uczenia się innych osób S2A_K01 K_K02 samodzielnie i krytycznie uzupełnia wiedzę, doskonali umiejętności i poszerza ich spektrum, wzbogacając je o wymiar interdyscyplinarny S2A_K06 K_K05 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z zawodową rolą dziennikarza i/lub specjalisty z zakresu komunikowania S2A_K04 |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
Skrócony opis: |
Wykład z mediatyzacji ma na celu zgłębienie wiedzy z zakresu roli mediów oraz technologii komunikacyjnych we współczesnym społeczeństwie. W trakcie zajęć będziemy się zajmować procesami medialnie i technologicznie zależnej zmiany społecznej oraz kulturowej. Ważne dla nas będzie przejście od procesów mediatyzacji do datafikacji oraz związane z nim konsekwencje dla człowieka, grup i całych społeczeństw. |
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne 2. Relacje media - polityka 3. Media a demokracja 4. Wydarzenia medialne 5. Teorie wpływu mediów na społeczeństwo 6. Serwisy informacyjne 7. Internetowe formy politycznej komunikacji 8. Social media - wsparcie dla demokracji? czy autokracji? 9. Kreowanie wizerunku w mediach 10. Konsultanci polityczni ("Spindoktorzy") 11. Polityka i media w filmach i serialach 12. Dziennikarze i media polityczne w społeczeństwach niedemokratyczych 13. Mediatyzacja sportu 14. Marketing i public relations w sporcie 15. Egzamin |
Literatura: |
Barllet Jamie, (2018), Ludzie przeciw technologii. Jak internet zabija demokracje, Katowice: Wyd. Sonia Draga. Dayan D., Katz E., (2008) Wydarzenia medialne. Historia transmitowana na żywo, Warszawa Hallin D.C, Mancini P, (2007), Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu i porównawczym, Kraków: Wyd. UJ. Jakubowicz K. (2013), Media a demokracja w XXI wieku. Poszukiwanie nowych modeli, Warszawa: Wyd. Poltex. Kepplinger H.M., (2007), Demontaż polityki w społeczeństwie informacyjnym, Kraków: Wyd. UJ, Kolanko Michał (wywiady), Game Changer. Za kulisami polityki, Poznań: Wyd. Rebis, s. 85-104. Maguś Wojciech, 2016, Obraz doradców politycznych w filmach fabularnych, „e-Politikon", nr 18/2016, s. 211-233; Maguś Wojciech, 2018, Donald Trump kontra media, "Res Rhetorica",Vol 5, No 2/2018, s. 14-28; Mistewicz E., (2012-2015), Nowe media, nr 1-9. Schulz W., (2006), Komunikacja polityczna, Kraków: Wyd. UJ. Płudowski T., (2008), Komunikacja polityczna w amerykańskich kampaniach wyborczych. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Seklecka A., (2017), Rytuały medialne w komunikowaniu masowym, Toruń: Wyd. UMK. Street J., (2006), Mass media, polityka, demokracja. Kraków: Wyd. UJ. Wojtkowski Ł., (2012), Mediatyzacja polityki. Amerykańska kampania prezydencka 2008, Toruń: Wydawnictwo UMK. Wojtasik Waldemar, (2022), Manipulacje wyborcze, Ridero. Filmy i seriale: Brexit Na cały głos Rząd (Borgen) Spinning Boris (Projekt Jelcyn) |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin - test wielokrotnego wyboru Aktywność podczas wykładu - wysoki poziom merytorycznej aktywności wpłynie pozytywnie na oceną końcową |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Wojtkowski | |
Prowadzący grup: | Łukasz Wojtkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Wykład z mediatyzacji ma na celu zgłębienie wiedzy z zakresu roli mediów oraz technologii komunikacyjnych we współczesnym społeczeństwie. W trakcie zajęć będziemy się zajmować procesami medialnie i technologicznie zależnej zmiany społecznej oraz kulturowej. Ważne dla nas będzie przejście od procesów mediatyzacji do datafikacji oraz związane z nim konsekwencje dla człowieka, grup i całych społeczeństw. |
|
Pełny opis: |
1. Intro 2. Mediatyzacja - wprowadzenie 3. Instytucjonalne podejście do mediatyzacji 4. Mediatyzacja polityki 5. Kulturalistyczne podejście do mediatyzacji 6. Mediatyzacja kultury 7. Socjokonstruktywistyczne podejście do mediatyzacji 8. Deep mediatization 9. Datafikacja 10. Algorytmy 11. Platformy 12. Human-Robot Communication i AI 13. Mediatyzacja prywatności i inwigilacja 14. Regulacje Big Tech 15. Egzamin |
|
Literatura: |
TBA |
|
Uwagi: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Peszyński | |
Prowadzący grup: | Wojciech Peszyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Wykład z mediatyzacji ma na celu zgłębienie wiedzy z zakresu roli mediów oraz technologii komunikacyjnych we współczesnym społeczeństwie. W trakcie zajęć będziemy się zajmować procesami medialnie i technologicznie zależnej zmiany społecznej oraz kulturowej. Ważne dla nas będzie przejście od procesów mediatyzacji do datafikacji oraz związane z nim konsekwencje dla człowieka, grup i całych społeczeństw. |
|
Pełny opis: |
1. Intro 2. Mediatyzacja - wprowadzenie 3. Instytucjonalne podejście do mediatyzacji 4. Mediatyzacja polityki 5. Kulturalistyczne podejście do mediatyzacji 6. Mediatyzacja kultury 7. Socjokonstruktywistyczne podejście do mediatyzacji 8. Deep mediatization 9. Datafikacja 10. Algorytmy 11. Platformy 12. Human-Robot Communication i AI 13. Mediatyzacja prywatności i inwigilacja 14. Regulacje Big Tech 15. Egzamin |
|
Literatura: |
TBA |
|
Uwagi: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Peszyński | |
Prowadzący grup: | Wojciech Peszyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Wykład z mediatyzacji ma na celu zgłębienie wiedzy z zakresu roli mediów oraz technologii komunikacyjnych we współczesnym społeczeństwie. W trakcie zajęć będziemy się zajmować procesami medialnie i technologicznie zależnej zmiany społecznej oraz kulturowej. Ważne dla nas będzie przejście od procesów mediatyzacji do datafikacji oraz związane z nim konsekwencje dla człowieka, grup i całych społeczeństw. |
|
Pełny opis: |
1. Intro 2. Mediatyzacja - wprowadzenie 3. Instytucjonalne podejście do mediatyzacji 4. Mediatyzacja polityki 5. Kulturalistyczne podejście do mediatyzacji 6. Mediatyzacja kultury 7. Socjokonstruktywistyczne podejście do mediatyzacji 8. Deep mediatization 9. Datafikacja 10. Algorytmy 11. Platformy 12. Human-Robot Communication i AI 13. Mediatyzacja prywatności i inwigilacja 14. Regulacje Big Tech 15. Egzamin |
|
Literatura: |
TBA |
|
Uwagi: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.