Psychodeliki a nauki o poznaniu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-K-MF-PaNoP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychodeliki a nauki o poznaniu |
Jednostka: | Katedra Kognitywistyki |
Grupy: |
Kognitywistyka s1,s2 - zajęcia do wyboru |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu: 30 godz. 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. wcześniejsze przygotowanie, czytanie literatury: 30 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu badań nad doświadczeniami psychodelicznymi (K_W01) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | umie krytycznie analizować publikacje dotyczące doświadczeń psychodelicznych, a także oddzielać poglądy oparte na wiedzy potocznej od danych naukowych K_U05 |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Pełny opis: |
I. Opis kursu Celem kursu jest wprowadzenie studentów i studentek w kognitywistyczne zagadnienia dotyczące doświadczeń psychodelicznych, tzn. zmienionych stanów świadomości indukowanych spożyciem serotoninergicznych substancji psychodelicznych. Kurs będzie koncentrował się na czterech grupach zagadnień: • fenomenologia doświadczeń psychodelicznych (w tym radykalne, strukturalne zmiany świadomości, np. doświadczenia roztopienia ego lub doświadczenia bezczasowości) - zajęcia 3–4; • neuroobliczeniowe mechanizmy odpowiadające za doświadczenia psychodeliczne (w szczególności model REBUS i wyłaniające się modele alternatywne) – zajęcia 5–7; • związki doświadczeń psychodelicznych ze samoświadomością i konstrukcją poczucia tożsamości osobowej - zajęcia 8–9; • efektywność terapeutyczna doświadczeń psychodelicznych oraz jej potencjalne mechanizmy – zajęcia 10-11 • epistemologia doświadczeń psychodelicznych (przekonania indukowane doświadczeniami psychodelicznymi i ich status epistemiczny) – zajęcia 12–14 |
Literatura: |
1. Zajęcia organizacyjne 2. Wstęp do problematyki doświadczeń psychodelicznych i Tekst główny: • Pollan, M. (2019). Jak zmienić swój umysł? Warszawa: Krytyka Polityczna. Rozdziały 2–4. ii Tekst do referatu: • Smigielski, L., Kometer, M., Scheidegger, M., Krahenmann, R., Huber, T., Vollenweider, F.X. (2019). Characterization and prediction of acute and sustained response to psychedelic psilocybin in a mindfulness group retreat. Scientific Reports, 9(1), pp. 1–13. 3. Fenomenologia doświadczeń psychodelicznych I: Od zniekształconej percepcji do doświadczeń bezczasowych i spotkań z „istotami” i Teksty główne: • Letheby, C. (2021). Philosophy of Psychedelics. Oxford: Oxford University Press. Rozdział 3 (The phenomenology of psychedelic therapy), s. 39–62. • Shannon, B. (2002). The Antipodes of the Mind. Oxford: Oxford University Press. Rozdział 6 (A structural typology of Ayahuasca visions), s. 86–99. • Materiał pomocniczy: Psychedelic Effect Index: https://www.effectindex.com/ ii Teksty do referatów: • Davis, A.K., Clifton, J. M., Weaver, E.G., Hurwitz, E.S., Johnson, M. W., Griffiths, R. R. (2020). Survey of entity encounter experiences occasioned by inhaled N,N-dimethyltryptamine: Phenomenology, interpretation, and enduring effects. Journal of Psychopharmacology, 34(9), 1008–1020. • Shannon, B. (2002). The Antipodes of the Mind. Oxford: Oxford University Press. Rozdział 14 (Time), s. 226–242.* 4. Fenomenologia doświadczeń psychodelicznych II: Doświadczenia mistyczne i Tekst główny: • James, W. (1902/2011). Odmiany doświadczenia religijnego. Warszawa: Aletheia. Rozdziały XVI i XVII, s. 343–389. ii Teksty do referatów: • Yaden, D. B., Newberg, A. B. (2022). The Varieties of Spiritual Experience. Oxford: Oxford University Press. Rozdział 8 (Types of spiritual experience), s. 224–248. • Yaden, D. B., Newberg, A. B. (2022). The Varieties of Spiritual Experience. Oxford: Oxford University Press. Rozdział 12 (Mystical experiences: Unity and ego dissolution), s. 224–248. 5. Poznawcze teorie psychodelików I: Informacje wstępne i Tekst główny: • van Elk, M., Yaden, D. B. (2022). Pharmacological, neural, and psychological mechanisms underlying psychedelics: A critical review. Neuroscience and biobehavioral reviews, 140, 104793. ii Teksty do referatów: • Doss, M.K., Považan, M., Rosenberg, M.D. et al. (2021). Psilocybin therapy increases cognitive and neural flexibility in patients with major depressive disorder. Translational Psychiatry, 11, 574. • Bayne, T., Carter, O. (2018). Dimensions of consciousness and the psychedelic state. Neuroscience of Consciousness, 2018(1), niy008. 6. Poznawcze teorie psychodelików II: model REBUS i Tekst główny: • Carhart-Harris, R.L., Friston, K.J. (2019). REBUS and the anarchic brain: Toward a unified model of the brain action of psychedelics. Pharmacological Reviews, 71(3), 316–344. ii Tekst do referatu: • Singleton, S.P., Luppi, A.I., Carhart-Harris, R.L. et al. (2022). Receptor-informed network control theory links LSD and psilocybin to a flattening of the brain’s control energy landscape. Nature Communications, 13, 5812.* 7. Poznawcze teorie psychodelików III: Alternatywy dla REBUSa? i Tekst główny: • Doss, M.K., Madden, M.B., Gaddis, A. et al. (2022). Models of psychedelic drug action: modulation of cortical-subcortical circuits. Brain, 145(2), 441–456. • Materiał pomocniczy: https://www.youtube.com/watch?v=-zBo5QQrONw (YT: Manoj Doss - Revealing Challenges in Psychedelic Medicine) ii Tekst do referatu: • Swanson L.R. (2018). Unifying theories of psychedelic drug effects. Frontiers in Pharmacology, 9, 172. 8. Doświadczenia psychodeliczne na natura „JA” I i Tekst główny: • Dennett, D. (1992). The self as a center of narrative gravity. In F. Kessel, P. Cole and D. Johnson (eds). Self and Consciousness: Multiple Perspectives. Hillsdale, NJ: Erlbaum. ii Teksty do referatów: • Garfield, J. (2022). Losing Ourselves: Learning to Live Without a Self. Princeton: Princeton University Press. Rozdziały 1 i 2, s. 1–37. • Hohwy, J., Michael, J. (2017). Why should any body have a self? In F. de Vignemont, A. Alsmith (eds). The Subject’s Matter: Self-consciousness and the Body (pp. 363–392). Cambridge (MA): The MIT Press. 9. Doświadczenia psychodeliczna a natura „JA” II i Tekst główny: • Letheby, C. (2021). Philosophy of Psychedelics. Oxford: Oxford University Press. Rozdział 7 (Unbinding the self), s. 39–62. ii Teksty do referatów: • Millière, R. (2020). The varieties of selflessness. Philosophy and the Mind Sciences, 1(I), 1–41. • Angel Sebastian, M. (2020). Perspectival self-consciousness and ego-dissolution: An analysis of (some) altered states of consciousness. Philosophy and the Mind Sciences, 1(I), 1–27. 10. Terapia psychodeliczna I: Badania empiryczne dotyczące efektywności terapii psychodelicznej i Teksty do referatów: • Griffiths R. R., Johnson M. W., Carducci M. A., et al. (2016). Psilocybin produces substantial and sustained decreases in depression and anxiety in patients with life-threatening cancer: A randomized double-blind trial. Journal of Psychopharmacology, 30(12), 1181–1197. • Moreno, F.A., Wiegand, C.B., Taitano, E.K., and Delgado, P.L. (2006). Safety, tolerability, and efficacy of psilocybin in 9 patients with obsessive-compulsive disorder. Journal of Clinical Psychiatry, 67(11), 1735–1740. • Noorani, T., Garcia-Romeu, A., Swift, T. C., Griffiths, R. R., Johnson, M. W. (2018). Psychedelic therapy for smoking cessation: Qualitative analysis of participant accounts. Journal of Psychopharmacology, 32(7), 756–769. 11. Terapia psychodeliczna II: Mechanizmy terapii psychodelicznej i Tekst główny: • Letheby, C. Philosophy of Psychedelics. Oxford: Oxford University Press. Rozdział 4 (The mechanisms of psychedelic therapy), s. 62–80. ii Teksty do referatów: • Davis, A.K., Barrett, F.S., Griffiths, R.R., 2020. Psychological flexibility mediates the relations between acute psychedelic effects and subjective decreases in depression and anxiety. Journal of Contextual Behavioral Science, 15, 39–45. • Duerler, P., Schilbach, L., Stämpfli, P., Vollenweider, F.X., Preller, K.H. (2020). LSD-induced increases in social adaptation to opinions similar to one’s own are associated with stimulation of serotonin receptors. Scientific Reports, 10, 12181. 12. Epistemologia doświadczeń psychodelicznych I i Teksty główne: • Paul, L.A. (2014). Transformative Experience. Oxford: Oxford University Press. Rozdziały 1 i 2 (Becoming a Vampire, Transformative Choice), s. 1–52. • Materiał pomocniczy: Mann, T. (2011). Magnificent visions. Vanity Fair. https://www.vanityfair.com/news/2011/12/amazon-201112 Petersen, R. (2019). Taking mushrooms for depression cured me of my atheism. https://theoutline.com/post/7367/taking-mushrooms-for-depression-cured-me-of-my-atheism We własnym zakresie: konsumujemy na YT materiały z zapisami wystąpień Ram Dassa oraz Alana Wattsa. ii Teksty do referatów: • Nayak, S. M., Singh, M., Yaden, D.B., Griffiths, R.R. (2022). Belief changes associated with psychedelic use. PsyArXiv: https://psyarxiv.com/rdzmy/ • Timmermann, C., Kettner, H., Letheby, C., Roseman, L., Rosas, F.E., Carhart-Harris, R.L. (2021). Psychedelics alter metaphysical beliefs. Scientific Reports, 11(1), 22166. 13. Epistemologia doświadczeń psychodelicznych II i Tekst główny: • Letheby, C. (2021). Philosophy of Psychedelics. Oxford: Oxford University Press. Rozdział 8 (Epistemology), s. 160–195. ii Teksty do referatów: • Laukkonen, R.E., Kaveladze, B.T., Protzko, J., et al. (2022). Irrelevant insights make worldviews ring true. Scientific Reports, 12, 2075. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia • Dopuszczalne są 2 nieobecności. Każdą kolejną nieobecność należy odpracować. Odpracowanie polega na dyskusji „zaległego” tekstu głównego podczas dyżuru prowadzącego. • W trakcie semestru każdy student i studentka wygłosi na zajęciach jeden ~15-minutowy referat. Referat polega na syntetycznym omówieniu treści określonego artykułu naukowego lub rozdziału książki (lista znajduje się w planie zajęć przedstawionym poniżej). • Ocena końcowa z kursu oparta jest na ocenie referatu (baza oceny) oraz aktywnej partycypacji w zajęciach (osoby aktywne w trakcie zajęć otrzymają ocenę końcową podwyższoną o jeden stopień). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Gładziejewski | |
Prowadzący grup: | Paweł Gładziejewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.