Zajęcia umuzykalniające w przedszkolu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-PPW-205-sj |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Zajęcia umuzykalniające w przedszkolu |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna II rok - sj- sem. zim. |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu muzyki na poziomie podstawowym. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): 30 - udział w ćwiczeniach – 30 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): 30 - przygotowanie do ćwiczeń – 10 godz. - czytanie literatury- 10 godz. - przygotowanie do zaliczeń aktywności - 10 godz. Łącznie: 30 godz. kontaktowych |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student zna i rozumie: W1. Metody pracy dydaktycznej stosowane podczas zajęć umuzykalniających umuzykalniających [K_W10]; W2. Znaczenie prezentowania utworów muzycznych w zabawach dla dzieci w wieku przedszkolnym [K_W11]; W3. Sposoby rozwijania twórczej aktywności dziecka podczas zabaw z piosenką [K_W12]; W4. Zasady konstruowania zajęć umuzykalniających w przedszkolu wynikających z potrzeb, wieku i możliwości dzieci [K_W13]. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student potrafi: U1. Zorganizować zajęcia umuzykalniające w przedszkolu dostosowane do potrzeb i możliwości przedszkolaków [K_U02]; U2. Zachęcić dziecko do udziału w zabawach rytmiczno-umuzykalniających. Wykorzystać w odpowiedni sposób piosenkę z repertuaru dziecięcego i sprowokować do podjęcia śpiewu przez dziecko [K_U03]; U4. Zintegrować grupę przedszkolną podczas zabaw muzycznych poprzez stosowanie różnorodnych metod, środków dydaktycznych [K_U04]; U5. Wzbudzić zainteresowanie utworem muzycznym i zbudować więź z dzieckiem [K_U06]. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student jest gotów do: K1. Prawidłowego, samodzielnego przeprowadzenia zajęć umuzykalniających w przedszkolu [K_K02]; K2. Aktywizowania dzieci do wspólnego muzykowania i kierować ich rozwojem muzycznym [K_K02]. |
Metody dydaktyczne: | • Burza mózgów • Doświadczeniowe • Problemowe • Dydaktyczne • Słowne • Ćwiczeniowe |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - drama |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
Przedmiot "Zajęcia umuzykalniające w przedszkolu" mają na celu przygotować Studentów do odpowiedniego prowadzenia tego typu zajęć z dziećmi w wieku przedszkolnym, odpowiedniego dobory repertuaru a także świadomego oddziaływania muzycznego zmierzającego do aktywizacji dzieci młodszych oraz jego rozwoju uzdolnień muzycznych poprzez słuchanie muzyki, granie na instrumentach, śpiew, improwizację, ruch do muzyki. |
Pełny opis: |
Zajęcia obejmują następujące bloki tematyczne: 1. Zajęcia umuzykalniające - zapoznanie z sylabusem, wprowadzenie w tematykę zajęć. 2. Podstawowe zagadnienia z teorii muzyki niezbędne w zrozumieniu procesów nauczania i uczenia się muzyki. 3. Zajęcia umuzykalniające w przedszkolu - część teoretyczna i praktyczna. 4. Metodyka zajęć umuzykalniających ( 10 godz.): słuchanie muzyki, śpiew, ruch do muzyki, gra na instrumentach, improwizacja. 5. Formy aktywności realizowane podczas zajęć umuzykalniających (6 godz.): a) osłuchanie z piosenką i nauka piosenki, b) zabawy ruchowe do piosenki, c) zabawy taneczne do piosenki, d) śpiew indywidualny, grupowy, zbiorowy, e) instrumentacja piosenek. 6. Warsztat metodyczny nauczyciela dotyczący zajęć umuzykalniających w przedszkolu (literatura muzyczna, scenariusze zajęć). 7. Praktyczna realizacja form edukacji muzycznej (śpiew, gra na instrumentach, ruch z muzyką, improwizacje muzyczne i słuchanie muzyki) (6 godz.). |
Literatura: |
1. Bonna B., Rodzina i przedszkole w kształtowaniu umiejętności muzycznych dzieci. Zastosowanie koncepcji Edwina E. Gordona, UKW, Bydgoszcz 2005. 2. Dymara B., Dziecko w świecie muzyki, Wyd. IMPULS, Kraków 2000. 3. Gordon E., Umuzykalnianie niemowląt i małych dzieci. Teoria i wskazówki praktyczne, Wydawnictwo „Zamiast Korepetycji”, Kraków 1997. 5. Malko D., Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1990. 6. Przchodzińska M., Wychowanie muzyczne – idee, treści, kierunki rozwoju, WSiP, Warszawa 1989. 7. Smoczyńska-Nachtman U., Muzyka dla dzieci : umuzykalnienie według koncepcji Carla Orffa. - Warszawa : WSiP, 1992 Smoczyńska U., Kalendarz muzyczny w przedszkolu, Warszawa 2011. 8. Smoczyńska-Nachtman U., Rozśpiewane przedszkole, Warszawa 1982. 9. Wolińska E., Rola zajęć umuzykalniających, Konteksty Pedagogiczne 1(8)/2017, s. 261–269. 10. Zwolińska E. red., Sposoby kierowania rozwojem muzycznym dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, WSP, Bydgoszcz 1997. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lucyna Śmieszek-Formela | |
Prowadzący grup: | Lucyna Śmieszek-Formela | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot "Zajęcia umuzykalniające w przedszkolu" mają na celu przygotować Studentów do odpowiedniego prowadzenia tego typu zajęć z dziećmi w wieku przedszkolnym, odpowiedniego dobory repertuaru a także świadomego oddziaływania muzycznego zmierzającego do aktywizacji dzieci młodszych. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia obejmują następujące bloki tematyczne: 1. Zajęcia umuzykalniające - zapoznanie z sylabusem, wprowadzenie w tematykę zajęć, analiza podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz programu wychowania przedszkolnego. 2. Podstawowe zagadnienia z teorii muzyki niezbędne w zrozumieniu procesów nauczania i uczenia się muzyki. 3. Cele i formy umuzykalniania w edukacji wczesnej oraz rozwój muzyczny dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym. 4. Wielość systemów wychowania muzycznego ( Batii Strauss, Carol Orff, Émile Jaques-Dalcroze, Edwin. E. Gordon) 5. Zajęcia umuzykalniające w przedszkolu - część teoretyczna i praktyczna. 6. Aktywności muzyczne: śpiew, ruch, gra na instrumentach, słuchanie muzyki, tworzenie. 7. Budowanie prostych instrumentów perkusyjnych o nieokreślonej wysokości dźwięku. 8. Forma terapeutyczna muzyki (relaksacja, wyciszenie grupy, choreoterapia). 9. Warsztat metodyczny nauczyciela dotyczący zajęć umuzykalniających w przedszkolu (dokumentacja, dokształcanie, inspiracje muzyczne). 10. Praktyczna realizacja form edukacji muzycznej (śpiew, gra na instrumentach, ruch z muzyką, improwizacje muzyczne i słuchanie muzyki). |
|
Literatura: |
1. Bonna B., Rodzina i przedszkole w kształtowaniu umiejętności muzycznych dzieci. Zastosowanie koncepcji Edwina E. Gordona, UKW, Bydgoszcz 2005. 2. Dymara B., Dziecko w świecie muzyki, Wyd. IMPULS, Kraków 2000. 3. Gordon E., Umuzykalnianie niemowląt i małych dzieci. Teoria i wskazówki praktyczne, Wydawnictwo „Zamiast Korepetycji”, Kraków 1997. 4. Lewandowska K., Muzykoterapia dziecięca, Gdańsk 1996. 5. Malko D., Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1990. 6. Przchodzińska M., Wychowanie muzyczne – idee, treści, kierunki rozwoju, WSiP, Warszawa 1989. 7. Siedlecka B., Biliński W. (red.), Taniec w edukacji dzieci i młodzieży : podręcznik dla nauczycieli, Wrocław : Wydaw. AWF, 2003 8. Smoczyńska-Nachtman U., Muzyka dla dzieci : umuzykalnienie według koncepcji Carla Orffa. - Warszawa : WSiP, 1992 9. Smoczyńska-Nachtman U., Śpiewam, słucham, gram : repertuar i wskazówki dla nauczyciela. - Wyd. 2. - Warszawa : WsiP, 1997 10. Smoczyńska-Nachtman U., Rozśpiewane przedszkole, Warszawa 1982. 11. Zwolińska E. red., Sposoby kierowania rozwojem muzycznym dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, WSP, Bydgoszcz 1997. |
|
Uwagi: |
Na zajęciach obowiązuje strój sportowy i zmienne obuwie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lucyna Śmieszek-Formela | |
Prowadzący grup: | Lucyna Śmieszek-Formela | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot "Zajęcia umuzykalniające w przedszkolu" mają na celu przygotować Studentów do odpowiedniego prowadzenia tego typu zajęć z dziećmi w wieku przedszkolnym, odpowiedniego dobory repertuaru a także świadomego oddziaływania muzycznego zmierzającego do aktywizacji dzieci młodszych oraz jego rozwoju uzdolnień muzycznych poprzez słuchanie muzyki, granie na instrumentach, śpiew, improwizację, ruch do muzyki. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia obejmują następujące bloki tematyczne: 1. Zajęcia umuzykalniające - zapoznanie z sylabusem, wprowadzenie w tematykę zajęć. 2. Podstawowe zagadnienia z teorii muzyki niezbędne w zrozumieniu procesów nauczania i uczenia się muzyki. 3. Wielość systemów wychowania muzycznego ( Batii Strauss, Carol Orff, Émile Jaques-Dalcroze, Edwin. E. Gordon) 4. Zajęcia umuzykalniające w przedszkolu - część teoretyczna i praktyczna. 5. Metody pracy dydaktycznej stosowane podczas zajęć umuzykalniających (10 godz.): a) osłuchanie z piosenką i nauka piosenki, b) zabawy ruchowe do piosenki, c) zabawy taneczne do piosenki, d) śpiew indywidualny, grupowy, zbiorowy, e) instrumentacja piosenek. 6. Forma terapeutyczna muzyki (relaksacja, wyciszenie grupy, choreoterapia) 7. Warsztat metodyczny nauczyciela dotyczący zajęć umuzykalniających w przedszkolu (dokumentacja, dokształcanie, inspiracje muzyczne). 8. Praktyczna realizacja form edukacji muzycznej (śpiew, gra na instrumentach, ruch z muzyką, improwizacje muzyczne i słuchanie muzyki) (6 godz.). |
|
Literatura: |
1. Bonna B., Rodzina i przedszkole w kształtowaniu umiejętności muzycznych dzieci. Zastosowanie koncepcji Edwina E. Gordona, UKW, Bydgoszcz 2005. 2. Dymara B., Dziecko w świecie muzyki, Wyd. IMPULS, Kraków 2000. 3. Gordon E., Umuzykalnianie niemowląt i małych dzieci. Teoria i wskazówki praktyczne, Wydawnictwo „Zamiast Korepetycji”, Kraków 1997. 4. Lewandowska K., Muzykoterapia dziecięca, Gdańsk 1996. 5. Malko D., Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1990. 6. Przchodzińska M., Wychowanie muzyczne – idee, treści, kierunki rozwoju, WSiP, Warszawa 1989. 7. Siedlecka B., Biliński W. (red.), Taniec w edukacji dzieci i młodzieży : podręcznik dla nauczycieli, Wrocław : Wydaw. AWF, 2003 8. Smoczyńska-Nachtman U., Muzyka dla dzieci : umuzykalnienie według koncepcji Carla Orffa. - Warszawa : WSiP, 1992 9. Smoczyńska-Nachtman U., Śpiewam, słucham, gram : repertuar i wskazówki dla nauczyciela. - Wyd. 2. - Warszawa : WsiP, 1997 10. Smoczyńska-Nachtman U., Rozśpiewane przedszkole, Warszawa 1982. 11. Zwolińska E. red., Sposoby kierowania rozwojem muzycznym dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, WSP, Bydgoszcz 1997. |
|
Uwagi: |
Zajęcia odbywają się w sali fitness w UCS. Obowiązuje strój sportowy i zmienne obuwie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lucyna Śmieszek-Formela | |
Prowadzący grup: | Lucyna Śmieszek-Formela | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot "Zajęcia umuzykalniające w przedszkolu" mają na celu przygotować Studentów do odpowiedniego prowadzenia tego typu zajęć z dziećmi w wieku przedszkolnym, odpowiedniego dobory repertuaru a także świadomego oddziaływania muzycznego zmierzającego do aktywizacji dzieci młodszych oraz jego rozwoju uzdolnień muzycznych poprzez słuchanie muzyki, granie na instrumentach, śpiew, improwizację, ruch do muzyki. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia obejmują następujące bloki tematyczne: 1. Zajęcia umuzykalniające - zapoznanie z sylabusem, wprowadzenie w tematykę zajęć. 2. Podstawowe zagadnienia z teorii muzyki niezbędne w zrozumieniu procesów nauczania i uczenia się muzyki. 3. Zajęcia umuzykalniające w przedszkolu - część teoretyczna i praktyczna. 4. Metodyka zajęć umuzykalniających ( 10 godz.): słuchanie muzyki, śpiew, ruch do muzyki, gra na instrumentach, improwizacja. 5. Formy aktywności realizowane podczas zajęć umuzykalniających (6 godz.): a) osłuchanie z piosenką i nauka piosenki, b) zabawy ruchowe do piosenki, c) zabawy taneczne do piosenki, d) śpiew indywidualny, grupowy, zbiorowy, e) instrumentacja piosenek. 6. Warsztat metodyczny nauczyciela dotyczący zajęć umuzykalniających w przedszkolu (literatura muzyczna, scenariusze zajęć). 7. Praktyczna realizacja form edukacji muzycznej (śpiew, gra na instrumentach, ruch z muzyką, improwizacje muzyczne i słuchanie muzyki) (6 godz.). |
|
Literatura: |
1. Bonna B., Rodzina i przedszkole w kształtowaniu umiejętności muzycznych dzieci. Zastosowanie koncepcji Edwina E. Gordona, UKW, Bydgoszcz 2005. 2. Dymara B., Dziecko w świecie muzyki, Wyd. IMPULS, Kraków 2000. 3. Gordon E., Umuzykalnianie niemowląt i małych dzieci. Teoria i wskazówki praktyczne, Wydawnictwo „Zamiast Korepetycji”, Kraków 1997. 5. Malko D., Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1990. 6. Przchodzińska M., Wychowanie muzyczne – idee, treści, kierunki rozwoju, WSiP, Warszawa 1989. 7. Smoczyńska-Nachtman U., Muzyka dla dzieci : umuzykalnienie według koncepcji Carla Orffa. - Warszawa : WSiP, 1992 Smoczyńska U., Kalendarz muzyczny w przedszkolu, Warszawa 2011. 8. Smoczyńska-Nachtman U., Rozśpiewane przedszkole, Warszawa 1982. 9. Wolińska E., Rola zajęć umuzykalniających, Konteksty Pedagogiczne 1(8)/2017, s. 261–269. 10. Zwolińska E. red., Sposoby kierowania rozwojem muzycznym dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, WSP, Bydgoszcz 1997. |
|
Uwagi: |
Zajęcia odbywają się w sali fitness w UCS. Obowiązuje strój sportowy i zmienne obuwie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.