Praca empiryczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2404-P-3L-PE-Sj |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Praca empiryczna |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty z polskim językiem wykładowym Psychologia III rok sj - zajęcia obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstaw metodologii badań psychologicznych oraz statystyki. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Zajęcia trwają dwa semestry, w tym: obecność na zajęciach 60 godzin opracowanie literatury przedmiotu 20 godzin przeprowadzenie i opracowanie badań własnych 80 godzin Opracowanie raportu 40 godzin Razem 200 godzin (8 pkt ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Efekty kierunkowe K_W01 ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorię i metodologię z zakresu psychologii K_W04 zna podstawowe metody i techniki badań stosowane w naukach społecznych; ma wiedzę z zakresu metodologii badań empirycznych oraz zasad operacjonalizacji pojęć́ psychologicznych K_W05 ma pogłębioną wiedzę o wybranych metodach statystycznych; zna narzędzia informatyczne gromadzenia, analizy i prezentacji danych; zna narzędzia służące do opracowywania wyników badań empirycznych i weryfikacji hipotez badawczych K_W09 zna założenia i postulaty klasycznej teorii testów psychologicznych oraz teorii psychometrycznych; zna sposoby pomiaru właściwości psychicznych człowieka K_W22 ma uporządkowaną̨ wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz zna zasady etyki zawodu psychologa K_W27 zna podstawowe pojęcia z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz rozumie konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej Efekty przedmiotowe Student Zna zasady etyki badań naukowych Zna zasady prawidłowego formułowania problemu badawczego i hipotez Opisuje różnicę między badaniami eksploracyjnymi a weryfikacyjnymi (kontekstem odkrycia i uzasadnienia). Dobiera odpowiednie statystyki do badanego problemu i właściwości narzędzi pomiarowych |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Efekty kierunkowe K_U02 posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w zakresie podstawowych i wyższych procesów psychicznych do pracy zawodowej; potrafi przeprowadzić krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy; formułuje merytoryczne wnioski i podsumowania; potrafi przeprowadzić proces diagnostyczny człowieka w aspekcie indywidualnym i jego relacji z otoczeniem K_U03 potrafi zbadać, zinterpretować i wyjaśnić relacje między zjawiskami społecznymi; potrafi posłużyć się̨ odpowiednimi metodami badania
i pozyskiwania danych empirycznych K_U04 posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu badawczego z zakresu wybranych obszarów psychologii; posiada umiejętność przeprowadzenia procedury pozwalającej rozstrzygnąć podejmowane pytania badawcze K_U05 umie krytycznie analizować popularne publikacje z zakresu psychologii, a także oddzielać poglądy oparte na wiedzy potocznej od danych naukowych Efekty przedmiotowe Student Przeprowadza wyszukiwanie literatury przedmiotu Sporządza przegląd literatury w ujęciu problemowym Wyznacza niezbędną wielkość próby Stosuje narzędzia badawcze onlline lub klasyczne Posługuje się oprogramowaniem statystycznym Komentuje uzyskane wyniki i ograniczenia pracy. Edytuje raport zgodnie z zasadami APA7 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Efekty kierunkowe K_K02 potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności z zakresu psychologii; potrafi prowadzić dyskusje naukowe K_K07 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role wykorzystując kompetencje nabyte podczas realizacji programu studiów Efekty przedmiotowe Przestrzega zasad kontraktu badawczego z uczestikami badania Stosuje zasadę odpowiedzialności za wnioski w treści raportu. |
Metody dydaktyczne: | Zajęcia prowadzone są na seminarium, na którym Studenci przedstawiają wyniki realizacji swoich badań literaturowych i empirycznych |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Praca roczna jest pierwszą samodzielną pracą badawczą. Student na podstawie analizy literatury przedmiotu formułuje własny problem badawczy i hipotezy, planuje badanie empiryczne, zbiera dane i przeprowadza analizę statystyczną. Raport z pracy obejmujący te elementy winien być opracowany zgodnie z zasadami APA7. |
Pełny opis: |
Praca roczna jest pierwszą samodzielną pracą badawczą. Student na podstawie analizy literatury przedmiotu formułuje własny problem badawczy i hipotezy, planuje badanie empiryczne, zbiera dane i przeprowadza analizę statystyczną. Raport z pracy obejmujący te elementy winien być opracowany zgodnie z zasadami APA7. Studenci współpracują z opiekunem pracy, realizując etapami poszczególne elementy swojego raportu. Prace prowadzone są indywidualnie, na temat uzgodniony z opiekunem. Prowadzący seminarium (opiekun pracy) może formułować zakres tematyczny i dodatkowe warunki, które powinny być wskazane w opisie grupy. |
Literatura: |
Nęcka, E. i Stocki, R. (1999). Jak pisać prace z psychologii. Poradnik dla studentów i badaczy. Universitas. Piber-Dąbrowska, K., Cypryańska, M. i Wawrzyniak, M. (2007). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Wydanie uzupełnione. ACADEMICA i Wydawnictwo SWPS. Skimina E., Harasimczuk J., Cieciuch J. (2022) Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA 7, wyd. LiberiLibri. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiotem oceny jest raport z badania empirycznego (praca roczna). Jest on recenzowany i oceniany niezależnie przez opiekuna i recenzenta. Ocena końcowa jest średnią z dwóch ocen. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium przedmiotowe, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Bibianna Bałaj, Sławomir Czachowski, Joanna Dreszer, Michał Główczewski, Judyta Gulatowska, Małgorzata Gut, Lilianna Jarmakowska-Kostrzanowska, Tomasz Jarmakowski-Kostrzanowski, Maria Lewicka, Kamila Łaszewska, Łukasz Miciuk, Ewa Ratajczak, Julia Sikorska, Katarzyna Śliwińska, Adam Tarnowski, Maciej Trojan, Joanna Ulatowska, Adrian Wójcik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium przedmiotowe - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Tarnowski | |
Prowadzący grup: | Marta Białecka, Sławomir Czachowski, Joanna Dreszer, Michał Główczewski, Judyta Gulatowska, Małgorzata Gut, Lilianna Jarmakowska-Kostrzanowska, Maria Lewicka, Kamila Łaszewska, Łukasz Miciuk, Ewa Ratajczak, Julia Sikorska, Katarzyna Śliwińska, Adam Tarnowski, Maciej Trojan, Joanna Ulatowska, Adrian Wójcik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Bibianna Bałaj, Marta Białecka, Sławomir Czachowski, Joanna Dreszer, Michał Główczewski, Judyta Gulatowska, Małgorzata Gut, Lilianna Jarmakowska-Kostrzanowska, Tomasz Jarmakowski-Kostrzanowski, Monika Lewandowska, Maria Lewicka, Kamila Łaszewska, Rafał Milner, Joanna Płotnikowska, Ewa Ratajczak, Julia Sikorska, Katarzyna Śliwińska, Adam Tarnowski, Maciej Trojan, Joanna Ulatowska, Adrian Wójcik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.