Psychoterapia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2404-P-5-PK-PT |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Psychoterapia |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia - specjalizacja - Psychologia Kliniczna |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Specjalność kliniczna |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu: 15 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. przygotowanie i uzupełnienie notatek; czytanie literatury: 20 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminach): 20 Łącznie: 55h- 2 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Efekty kierunkowe: K_W18, K_W19, K_W20, K_W21, K_W22, K_W26 Efekty przedmiotowe: W1:Zna podstawowe założenia teoretyczne i pojęcia związane z psychoterapią psychodynamiczną (K_W18, K_W19, K_W20, K_W26). W2: Zna specyfikę przebiegu psychoterapii psychodynamicznej (K_W21, K_W22). W3: Zna podstawowe założenia teoretyczne i terminologię stosowaną w psychoterapii poznawczo-behawioralnej (K_W18, K_W19, K_W20, K_W26). W4: Zna podstawowe założenia i pojęcia terapii schematów (K_W18, K_W19, K_W20, K_W26). W5: Zna podstawowe założenia i pojęcia terapii w nurcie uważności (K_W18, K_W19, K_W20, K_W26). W6: Zna specyfikę przebiegu procesu terapeutycznego w psychoterapii poznawczo-behawioralnej i nurtach terapeutycznych tzw. III fali (K_W21, K_W22) W7; Zna podstawowe założenia podejścia integracyjnego K_W18, K_W19, K_W20, K_W26). W8: Zna wybrane techniki stosowane w psychoterapii humanistycznej i systemowej (K_W21, K_W22) W9: Zna sposób prowadzenia terapii i utrzymywania relacji w psychoterapii humanistycznej i systemowej (K_W21, K_W22) W10: Zna obszary zastosowania psychoterapii humanistycznej i systemowej (K_W21, K_W22). W11: Zna czynniki wspólne leczące w psychoterapii (K_W21, K_W22) W12: Zna badania i ich wnioski oceniające skuteczność psychoterapii humanistycznej, systemowej oraz integracyjnej (K_W26) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Efekty kierunkowe: K_U12, K_U13, K_U14, K_U15, K_U20 Efekty przedmiotowe: U1: Potrafi posługiwać się terminami z omówionych szkół terapeutycznych (K_U14) U2: Potrafi wyjaśnić mechanizmy rozumienia zaburzeń i osiągania zmiany poznanych szkół psychoterapii (K_U13, K_U14, K_U15) U3: Potrafi wymienić i omówić poszczególne etapy procesu terapeutycznego w poszczególnych nurtach psychoterapeutycznych i wskazać różnice między nimi (K_U15). U4: Potrafi uzasadnić zastosowania wybranych technik terapeutycznych (K_U15, K_U20). U5: Potrafi krytycznie ocenić, w oparciu o dane empiryczne, zasadność stosowania poznanych metod psychoterapeutycznych (K_U12, K_U15). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Efekty kierunkowe: K_K03, K_K08, K_K10, K_K11, K_K12, K1: Zna i szanuje prawa pacjenta w procesie terapeutycznym (K_K03, K_K10) K2: Rozumie znaczenie nawiązania prawidłowej relacji z pacjentem i współpracy w procesie terapeutycznym (K_K08, K_K10). K3: Ma kompetencje społeczne co do oceny zasadność stosowania określonego podejścia psychoterapeutycznego, rozumie potrzebę dostosowania formy oddziaływań terapeutycznych do indywidualnych potrzeb pacjenta (K_K10, K_K12). K4: Ma kompetencje społeczne umożliwiające bycie w kontakt terapeutycznym opartym na założeniach terapii rogersowskiej (K_K10, K_K12) K5: Zna standardy prowadzenia profesjonalnej praktyki psychoterapeutycznej (K_K10). K6: Ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i pracy pod superwizją. (K_K11). |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wyposażenie studenta specjalności klinicznej w wiedzę z zakresu: 1) podstawowe założenia i pojęcia psychoterapii psychodynamicznej, 2) podstawy psychoterapii poznawczo- behawioralnej- podstawowe założenia teoretyczne, 2) podstawowe założenia i pojęcia terapii schematu i terapii uważności, 3)podstawowe założenia i pojęcia podejścia integracyjnego, 4) wybrane techniki psychoterapii humanistycznej i systemowej, 5) sposoby prowadzenia terapii oraz obszary zastosowania psychoterapii humanistycznej i systemowej 6) czynniki wspólne leczące w psychoterapii, 7) dane empiryczne na temat skuteczności różnych form psychoterapii. |
Pełny opis: |
Na zajęciach poruszane są następujące obszary tematyczne: 1. Wprowadzenie do psychoterapii- rys historyczny. 2. Założenia teoretyczne i podstawowe pojęcia psychoterapii psychodynamicznej, 3. Przebieg procesu terapeutycznego w psychoterapii psychodynamicznej. 4. Podstawowe pojęcia w terapii poznawczo-behawioralnej (min. myśli automatyczne, przekonania kluczowe, zniekształcenia poznawcze). 5. Przebieg procesu terapeutycznego w psychoterapii poznawczo-behawioralnej. 6. Wybrane nurty terapeutyczne tzw. III fali, 7. Przebieg procesu terapeutycznego w terapii schematów i terapii w nurcie uważności. 8. Podstawowe założenia i pojęcia podejścia integracyjnego, 9. Wybrane techniki psychoterapii humanistycznej i systemowej, 10. Sposoby prowadzenia terapii oraz obszary zastosowania psychoterapii humanistycznej i systemowej, 11. Mechanizmy rozumienia zaburzeń i osiągania zmiany w psychoterapii humanistycznej, systemowej i integracyjnej 12. Czynniki wspólne leczące w psychoterapii, 13. Badania i ich wnioski oceniające skuteczność psychoterapii humanistycznej, systemowej oraz integracyjnej, 14. Etyka w pracy psychoterapeuty. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Grzesiuk, L. (red.) (2005). Psychoterapia. Teoria. Podręcznik akademicki. Warszawa: Eneteia. Grzesiuk, L. (red.) (2005). Psychoterapia. Praktyka. Podręcznik akademicki. Warszawa: Eneteia. Literatura uzupełniająca: Cooper, M. (2010). Efektywność psychoterapii i poradnictwa psychologicznego. Wyniki badań i praktyka kliniczna. Warszawa: IPZ PTP. Corey, G. (2005). Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii. Poznań: Zysk i S-ka Czabała, J. (2009). Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa: PWN Grzesiuk, L. (red.) (2005). Psychoterapia. Badania i szkolenia. Podręcznik akademicki. Warszawa: Eneteia. Kubitsky, J. (2014).Vademecum terapeuty poznawczego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Popiel,A., Pragłowska, E.(2008). Psychoterapia poznawczo-behawioralna. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat. Prochaska, J.O., & Norcross, J.C. (2006). Systemy psychoterapeutyczne. Analiza transteoretyczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia. PTP zawa: Eneteia WPiK. Yalom I. (2016). Kat miłości. Opowieści psychoterapeutyczne. Warszawa: Wydawnictwo Czarna owca Yalom I. (2014). Mama i sens życia. Warszawa: Wydawnictwo Czarna owca. Yalom I. (2013). Psychologia egzystencjalna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność na zajęciach- dopuszczalna 1 nieobecność, Przygotowanie zleconych zadań, Kolokwium pisemne. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Łaszewska, Katarzyna Śliwińska | |
Prowadzący grup: | Kamila Łaszewska, Katarzyna Śliwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Zajęcia oraz zaliczenie w roku akademickim 2020/2021 będą odbywać się w formie zdalnej: - prezentacje będą zamieszczane na platformie Moodle, - zajęcia on line będą odbywać się w czasie rzeczywistym, przewidzianym planem na Teams, - zaliczenie- kolokwium odbędzie się w formie zdalnej na platformie Moodle. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Łaszewska, Katarzyna Śliwińska | |
Prowadzący grup: | Kamila Łaszewska, Katarzyna Śliwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Zajęcia oraz zaliczenie w roku akademickim 2022/2023 będą odbywać się w formie stacjonarnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Łaszewska, Katarzyna Śliwińska | |
Prowadzący grup: | Kamila Łaszewska, Katarzyna Śliwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Zajęcia oraz zaliczenie w roku akademickim 2020/2021 będą odbywać się w formie zdalnej: - prezentacje będą zamieszczane na platformie Moodle, - zajęcia on line będą odbywać się w czasie rzeczywistym, przewidzianym planem na Teams, - zaliczenie- kolokwium odbędzie się w formie zdalnej na platformie Moodle. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Łaszewska, Katarzyna Śliwińska | |
Prowadzący grup: | Kamila Łaszewska, Katarzyna Śliwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Zajęcia oraz zaliczenie w roku akademickim 2020/2021 będą odbywać się w formie zdalnej: - prezentacje będą zamieszczane na platformie Moodle, - zajęcia on line będą odbywać się w czasie rzeczywistym, przewidzianym planem na Teams, - zaliczenie- kolokwium odbędzie się w formie zdalnej na platformie Moodle. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.