Podstawy biofeedbacku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2404-P-MF-PB-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy biofeedbacku |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia - zajęcia fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z biologicznych mechanizmów zachowania oraz psychofizjologii. Umiejętność czytania po naukowej literatury anglojęzycznej będzie bardzo pomocna |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | - godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 30 godz - przygotowanie się do zajęć: 30 godz. - przygotowanie protokołu do końcowego zaliczenia: 15 godz Razem 75 godz (3 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Efekty kierunkowe: K_W06 ma szczegółową znajomość budowy i funkcji układu nerwowego człowieka oraz zna metody badania jego funkcji; ma podstawową znajomość budowy i funkcji układu nerwowego wybranych zwierząt K_W07 ma poszerzoną wiedzę o relacjach zachodzących między funkcjonowaniem ośrodkowego układu nerwowego a czynnościami ruchowymi, funkcjonowaniem poznawczym i emocjonalnym człowieka K_W08 zna podstawowe metody pomiaru psychofizjologicznego oraz biologiczne mechanizmy leżące u podłoża mierzonych zmiennych K_W10 zna podstawowe własności psychometryczne testu oraz sposoby ich określania Efekty przedmiotowe: Student posiada podstawową wiedzę na temat źródeł sygnałów psychofizjologicznych i sposobów ich rejestracji zna zasadę działania różnych technik biofeedback: neurofeedback, biofeedback`u zmienności rytmu serca, biofeedback`u oporności skóry i innych zna różne rodzaje metod diagnostycznych wykonywanych przed treningami za pomocą poszczególnych metod biofeedback zna zasady prowadzenia treningów różnymi metodami biofeedback posiada wiedzę na temat oceny postępów i efektywności treningów Biofeedback |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Efekty kierunkowe: K_U03 potrafi zbadać, zinterpretować i wyjaśnić relacje między zjawiskami społecznymi; potrafi posłużyć się̨ odpowiednimi metodami badania
i pozyskiwania danych empirycznych K_U17 posiada umiejętność sprawnego posługiwania się testami psychologicznymi oraz innymi technikami diagnostycznymi i metodami treningowymi, posiada umiejętność skonstruowania kwestionariusza psychologicznego, umie ocenić jakość testu na podstawie jego własności psychometrycznych Efekty przedmiotowe: Student: potrafi wykonać badania diagnostyczne i kontrolne w trakcie terapii biofeeedback potrafi zaplanować prosty trening za pomocą różnych metod biofeedback potrafi wykonać podstawowy trening metodą neurofeedback, biofeedback zmienności rytmu serca, biofeedback oddechowy potrafi zinterpretować wyniki badań diagnostycznych wykonywanych przed i w trakcie treningów biofeedback |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K03 posiadając kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne stosuje je w sposób szanujący godność i podmiotowość osoby; informacje przekazuje w sposób zrozumiały i dostosowany do potrzeb i poziomu rozwojowego odbiorcy K_K04 przyjmuje odpowiedzialność za wykorzystywanie zdobytej wiedzy psychologicznej w sytuacjach zawodowych K_K05 rozumie konieczność poszerzania wiedzy z innych dyscyplin, aby lepiej zrozumieć funkcjonowanie bio-psycho-społeczne człowieka; jest świadomy znaczenia sfery psychicznej dla jakości ogólnego funkcjonowania człowieka K_K07 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role wykorzystując kompetencje nabyte podczas realizacji programu studiów K_K08 potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności; ma świadomość, że sytuacja pomocy psychologicznej bazuje na specyficznej relacji interpersonalnej K_K11 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się i rozwoju innych osób; wykazuje krytyczną postawę wobec różnych poglądów i praktyk psychologicznych Efekty przedmiotowe: Student: zna zasady działania metod biofeedback i wie jak wykorzystać je w późniejszej swojej praktyce zawodowej na korzyść innych ludzi |
Metody dydaktyczne: | Metody podające: - wykład informacyjny (konwencjonalny) - wykład konwersatoryjny Metody poszukujące: - laboratoryjna; - ćwiczeniowa Metody eksponujące: - pokaz |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody wymiany i dyskusji |
Skrócony opis: |
Głównym celem kursu jest zapoznanie studentów z różnymi rodzajami metod biofeedback czyli nowoczesnych technik samokontroli aktywności psychofizjologicznej organizmu dzięki wykorzystaniu mechanizmu tzw. biologicznego sprzężenia zwrotnego oraz prezentacja możliwości i sposobów wykorzystania biofeedback`u w praktyce klinicznej lub naukowej psychologa. |
Pełny opis: |
W trakcie trwania kursu studenci będą mieli możliwość zdobycia wiedzy na temat różnego typu metod biofeedback: neurofeedbacku pasmowego, neurofeedbacku wolnych potencjałów korowych, biofeedbacku oddechowego, biofeedbacku zmienności rytmu serca (HRV Biofeedback), biofeedbacku GSR (oporności skóry) i innych. Uczestnicy będą mieli także okazję dowiedzieć się jakie badania wstępne należy wykonać aby prawidłowo zaplanować protokół terapii oraz monitorować jej przebieg. Będzie można poznać sprzęt oraz oprogramowanie do wykonywania treningów. Planowane jest także nauczenie studentów samodzielnego przeprowadzenia podstawowych treningów biofeedback wykorzystujących różne modalności (EEG, oddech, oporność skóry, zmiany rytmu serca). |
Literatura: |
- Thompson M., Thompson L. (2012) Neurofeedback. Wprowadzenie do podstawowych koncepcji psychofizjologii stosowanej. Wydawnictwo Biomed Neurotechnologie. Wrocław - Kublik A. (red.) (2013). Szkolenie licencyjne specjalisty i terapeuty biofeedbacku. Część I. Wydawnictwo Elmiko, Milanówek - Kublik A. (red)(2013). Szkolenie licencyjne specjalisty i terapeuty biofeedbacku. Część II. Wydawnictwo Elmiko, Milanówek - Demos J.N. (2004). Getting started with Neurofeedback. W.W.Norton & Company, New York -Khazan, I. Z. (2013). The Clinical Handbook of Biofeedback: A Step-by-Step Guide for Training and Practice with Mindfulness (1st edition). Wiley-Blackwell. |
Metody i kryteria oceniania: |
-obecność na zajęciach - samodzielne opracowanie protokołu terapii metodą neurofeedback na podstawie przeprowadzonego na zajęciach badania diagnostycznego |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Milner | |
Prowadzący grup: | Rafał Milner | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Milner | |
Prowadzący grup: | Rafał Milner | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem kursu jest zapoznanie studentów z różnymi rodzajami metod biofeedback czyli nowoczesnych technik samokontroli aktywności psychofizjologicznej organizmu dzięki wykorzystaniu mechanizmu tzw. biologicznego sprzężenia zwrotnego oraz prezentacja możliwości i sposobów wykorzystania biofeedback`u w praktyce klinicznej lub naukowej psychologa. |
|
Pełny opis: |
W trakcie trwania kursu studenci będą mieli możliwość zdobycia wiedzy na temat różnego typu metod biofeedback: neurofeedbacku pasmowego, neurofeedbacku wolnych potencjałów korowych, biofeedbacku oddechowego, biofeedbacku zmienności rytmu serca (HRV Biofeedback), biofeedbacku GSR (oporności skóry) i innych. Uczestnicy będą mieli także okazję dowiedzieć się jakie badania wstępne należy wykonać aby prawidłowo zaplanować protokół terapii oraz monitorować jej przebieg. Będzie można poznać sprzęt oraz oprogramowanie do wykonywania treningów. Planowane jest także nauczenie studentów samodzielnego przeprowadzenia podstawowych treningów biofeedback wykorzystujących różne modalności (EEG, oddech, oporność skóry, zmiany rytmu serca). |
|
Literatura: |
- Thompson M., Thompson L. (2012) Neurofeedback. Wprowadzenie do podstawowych koncepcji psychofizjologii stosowanej. Wydawnictwo Biomed Neurotechnologie. Wrocław - Kublik A. (red.) (2013). Szkolenie licencyjne specjalisty i terapeuty biofeedbacku. Część I. Wydawnictwo Elmiko, Milanówek - Kublik A. (red)(2013). Szkolenie licencyjne specjalisty i terapeuty biofeedbacku. Część II. Wydawnictwo Elmiko, Milanówek - Demos J.N. (2004). Getting started with Neurofeedback. W.W.Norton & Company, New York -Khazan, I. Z. (2013). The Clinical Handbook of Biofeedback: A Step-by-Step Guide for Training and Practice with Mindfulness (1st edition). Wiley-Blackwell. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Milner | |
Prowadzący grup: | Rafał Milner | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem kursu jest zapoznanie studentów z różnymi rodzajami metod biofeedback czyli nowoczesnych technik samokontroli aktywności psychofizjologicznej organizmu dzięki wykorzystaniu mechanizmu tzw. biologicznego sprzężenia zwrotnego oraz prezentacja możliwości i sposobów wykorzystania biofeedback`u w praktyce klinicznej lub naukowej psychologa. |
|
Pełny opis: |
W trakcie trwania kursu studenci będą mieli możliwość zdobycia wiedzy na temat różnego typu metod biofeedback: neurofeedbacku pasmowego, neurofeedbacku wolnych potencjałów korowych, biofeedbacku oddechowego, biofeedbacku zmienności rytmu serca (HRV Biofeedback), biofeedbacku GSR (oporności skóry) i innych. Uczestnicy będą mieli także okazję dowiedzieć się jakie badania wstępne należy wykonać aby prawidłowo zaplanować protokół terapii oraz monitorować jej przebieg. Będzie można poznać sprzęt oraz oprogramowanie do wykonywania treningów. Planowane jest także nauczenie studentów samodzielnego przeprowadzenia podstawowych treningów biofeedback wykorzystujących różne modalności (EEG, oddech, oporność skóry, zmiany rytmu serca). |
|
Literatura: |
- Thompson M., Thompson L. (2012) Neurofeedback. Wprowadzenie do podstawowych koncepcji psychofizjologii stosowanej. Wydawnictwo Biomed Neurotechnologie. Wrocław - Kublik A. (red.) (2013). Szkolenie licencyjne specjalisty i terapeuty biofeedbacku. Część I. Wydawnictwo Elmiko, Milanówek - Kublik A. (red)(2013). Szkolenie licencyjne specjalisty i terapeuty biofeedbacku. Część II. Wydawnictwo Elmiko, Milanówek - Demos J.N. (2004). Getting started with Neurofeedback. W.W.Norton & Company, New York -Khazan, I. Z. (2013). The Clinical Handbook of Biofeedback: A Step-by-Step Guide for Training and Practice with Mindfulness (1st edition). Wiley-Blackwell. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.