Praktyczna nauka języka niemieckiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2512-s1GER1L-PNJN | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0231) Języki obce
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka niemieckiego | ||
Jednostka: | Wydział Humanistyczny | ||
Grupy: |
Przedmioty I roku w semestrze letnim filologii germańskiej - studia stacjonarne I stopnia |
||
Punkty ECTS i inne: |
15.00
LUB
18.00
LUB
16.00
(zmienne w czasie)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | niemiecki | ||
Wymagania wstępne: | Zaliczenie 1 semestru praktycznej nauki języka niemieckiego |
||
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny kontaktowe: 180 = 7,2 ECTS (zajecia), 70 = 2,8 ECTS (konsultacje) Praca indywidualna studenta: 150 = 6 ECTS Razem: 400 = 16 ECTS |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | Student W1: ma podstawową wiedzę o języku/ językach niemieckiego obszaru kulturowego (K_W01) W2: zna gramatykę, leksykę i sposób zapisu właściwy dla danego (K_W02) języka/ języków w stopniu pozwalającym na kontynuowanie kształcenia |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: K2: potrafi czytać ze zrozumieniem teksty w języku niemieckim (K_U02) K5: potrafi porozumiewać się w języku niemieckim przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych na tematy z zakresu: edukacja, praca, czas wolny, pieniądze i konsumpcja, jedzenie, mieszkanie, podróże, urlop, zwierzęta i ludzie, polityka i technika (K_U05) K19: ma umiejętności językowe zgodnie z wymogami poziomu A1 lub wyższego w ramach języka niemieckiego (K_U19) |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student K1: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju (K_K01) K6: dzięki kompetencjom językowym jest przygotowany do sprawnego poruszania się po niemieckim obszarze językowym (K_K06) K8: w sytuacjach zawodowych potrafi pozyskać informacje służące do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych (K_K08) |
||
Metody dydaktyczne: | Stosowane metody dydaktyczne to: - czytanie i słuchanie tekstów, streszczanie ich, związane z nimi ćwiczenia; - ćwiczenia utrwalające w zakresie fleksji, użycia rodzajnika, składni i fonetyki; - produkowanie własnych tekstów ustnie i pisemnie; - rozmowy w grupach na określony temat; - uczenie się na pamięć krótkich tekstów. |
||
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
||
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
||
Skrócony opis: |
Celem kształcenia jest dalsze doskonalenie kompetencji językowych studentów w zakresie wszystkich czterech sprawności językowych, składających się na zdolność komunikowania, czyli rozumienia tekstu mówionego, czytania ze zrozumieniem, mówienia i pisania. |
||
Pełny opis: |
Kontynuowane jest powtarzanie i ćwiczenie struktur gramatycznych, zarówno w formie ukierunkowanych ćwiczeń, jak i na podstawie tekstów. Teksty pisane służą także do poszerzania słownictwa, podobnie jak różne pliki audio i video. Stosowane materiały obejmują teksty publicystyczne, naukowe i literackie, autentyczne teksty mówione, jak również krótkie filmy i podcasty; wszystkie one są odpowiednio dydaktyzowane. Studenci ćwiczą także mówienie i pisanie, przedstawiając sytuacje i wydarzenia, które relacjonują, opisują lub o nich opowiadają. Ważnym punktem jest poprawa wymowy i uświadomienie fizjologicznych warunków realizacji dźwięków w języku niemieckim w porównaniu z językiem polskim. |
||
Literatura: |
Wykładowcy wykorzystują na zajęciach różne teksty, filmy i nagrania dźwiękowe, które z reguły wybierane są w czasie semestru. Ich aktualność i związek z ważnymi wydarzeniami i kontrowersjami w krajach niemieckojęzycznych stanowi przy tym istotne kryterium. Materiały te są przeważnie wyszukiwane przez samych wykładowców albo przez nich pisane. Studentom poleca się także strony internetowe przeznaczone dla cudzoziemców uczących się języka niemieckiego oraz audycje telewizyjne i radiowe jako pożyteczne pomoce edukacyjne. Są jednak także stosowane podręczniki i zbiory ćwiczeń spośród następujących pozycji: Bęza Stanisław, Nowe repetytorium z gramatyki języka niemieckiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007. Buscha Anne/ Szita Szilvia, Begegnungen A2+. Deutsch als Fremdsprache, Schubert Verlag, 2007. Dreyer Hilke/Schmitt Richard, Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik: Neubearbeitung, Hueber Verlag, 2000. Franke Wolfgang, Birke Fritz, Wenzel Johannes (Hrsg.), Übungen zu Schwerpunkten der deutschen Grammatik Leipzig 1988. Frey Ewelin, Kursbuch Phonetik. Max Hueber 1996. Helbig Gerhard/Buscha Joachim, Deutsche Übungsgrammatik. Leipzig 1989. Kohler K., Einführung in die Phonetik des Deutschen. Berlin 1995. Krech Eva-Maria, Großes Wörterbuch der deutschen Aussprache. Leipzig 1982, s. 17–120. Meil Kläre, Arndt Margit, ABC der schwachen Verben. Hueber 1995. Meil Kläre, Arndt Margit, ABC der starken Verben. Hueber 1994. Morciniec G., Prędota S., Podręcznik wymowy niemieckiej. Warszawa 1996. Schmitt Richard, Weg mit den typischen Fehlern. Teil 1, 2. Hueber 1999. Stock Eberhard, Phonotek, Deutsch als Fremdsprache 2003. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin sprawdzający wszystkie efekty kształcenia, składający się z części pisemnej i ustnej. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest: aktywny udział w zajęciach, uzyskanie pozytywnych ocen z krótkich prac kontrolnych w ciągu semestru, prac pisemnych przygotowywanych w domu oraz wypowiedzi ustnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-26 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 180 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Mikołajewska, Katarzyna Szczerbowska-Prusevicius | |
Prowadzący grup: | Natalia Chodorowska-Jackiewicz, Natalie Kosch, Iwona Kotelnicka-Grzybowska, Anna Mikołajewska, Katarzyna Szczerbowska-Prusevicius | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
|
Pełny opis: |
Zob. Informacje ogólne o przedmiocie. | |
Literatura: |
Zob. Informacje ogólne o przedmiocie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-25 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 180 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Norkowska, Tomasz Waszak | |
Prowadzący grup: | Natalia Chodorowska-Jackiewicz, Natalie Kosch, Iwona Kotelnicka-Grzybowska, Anna Mikołajewska, Katarzyna Norkowska, Ewelina Trojanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
|
Pełny opis: |
Zob. Informacje ogólne o przedmiocie. | |
Literatura: |
Zob. Informacje ogólne o przedmiocie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 180 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Szczerbowska-Prusevicius, Tomasz Waszak | |
Prowadzący grup: | Natalia Chodorowska-Jackiewicz, Yvonne Kaisinger, Anna Mikołajewska, Emilia Pankanin, Tadeusz Skwara, Katarzyna Szczerbowska-Prusevicius | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
|
Pełny opis: |
Zob. Informacje ogólne o przedmiocie. | |
Literatura: |
Zob. Informacje ogólne o przedmiocie. | |
Uwagi: |
Zgodnie z Zarządzeniem nr 110 Rektora Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu z dnia 27.05.2020 r. w sprawie realizacji zajęć dydaktycznych w formie zdalnej oraz sposobu przeprowadzenia egzaminów i zaliczeń, egzamin z zajęć PNJN odbędzie się w semestrze letnim 2020 w trybie zdalnym z wykorzystaniem platformy Microsoft Teams. Egzamin zostanie przeprowadzony wyłącznie w formie ustnej. Każdy student będzie egzaminowany indywidualnie w trybie wideokonferencji. Wszystkie przewidziane efekty nauczania zostaną stosownie zweryfikowane. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 180 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Emilia Pankanin, Tomasz Waszak | |
Prowadzący grup: | Anna Mikołajewska, Katarzyna Norkowska, Emilia Pankanin, Tadeusz Skwara, Katarzyna Szczerbowska-Prusevicius | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
|
Pełny opis: |
Zob. Informacje ogólne o przedmiocie. | |
Literatura: |
Zob. Informacje ogólne o przedmiocie. | |
Uwagi: |
Zgodnie z Zarządzeniem nr 110 Rektora Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu z dnia 27.05.2020 r. w sprawie realizacji zajęć dydaktycznych w formie zdalnej oraz sposobu przeprowadzenia egzaminów i zaliczeń, egzamin z zajęć PNJN odbędzie się w semestrze letnim 2020 w trybie zdalnym z wykorzystaniem platformy Microsoft Teams. Egzamin zostanie przeprowadzony wyłącznie w formie ustnej. Każdy student będzie egzaminowany indywidualnie w trybie wideokonferencji. Wszystkie przewidziane efekty nauczania zostaną stosownie zweryfikowane. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (w trakcie)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 180 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Emilia Pankanin, Tomasz Waszak | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Chlewicka, Yvonne Kaisinger, Anna Mikołajewska, Katarzyna Norkowska, Katarzyna Szczerbowska-Prusevicius, Tomasz Waszak, Leszek Żyliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
|
Pełny opis: |
Zob. Informacje ogólne o przedmiocie. | |
Literatura: |
Zob. Informacje ogólne o przedmiocie. | |
Uwagi: |
Zgodnie z Zarządzeniem nr 110 Rektora Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu z dnia 27.05.2020 r. w sprawie realizacji zajęć dydaktycznych w formie zdalnej oraz sposobu przeprowadzenia egzaminów i zaliczeń, egzamin z zajęć PNJN odbędzie się w semestrze letnim 2020 w trybie zdalnym z wykorzystaniem platformy Microsoft Teams. Egzamin zostanie przeprowadzony wyłącznie w formie ustnej. Każdy student będzie egzaminowany indywidualnie w trybie wideokonferencji. Wszystkie przewidziane efekty nauczania zostaną stosownie zweryfikowane. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.