Seminarium przedmiotowe (językoznawcze)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2512-s2GER1/2L-SP5 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium przedmiotowe (językoznawcze) |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty z niemieckim językiem wykładowym Seminaria przedmiotowe - filologia germańska s2 (wymagania etapowe) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W03 ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę z zakresu językoznawstwa K_W04 ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę o literaturze niemieckiego obszaru językowego obejmującą kluczowe zagadnienia K_W07 ma pogłębioną, uporządkowaną wiedzę dotyczącą terminologii i metodologii (językoznawczych i literaturoznawczych) badań w dziedzinie filologii |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U02 potrafi dobierać i stosować odpowiednie metody badawcze i narzędzia do rozwiązywania typowych problemów badawczych K_U03 potrafi dostosowywać istniejące metody i narzędzia badawcze do innowacyjnego rozwiązywania nietypowych problemów badawczych, ewentualnie opracowywać nowe metody i narzędzia w tym zakresie K_U05 potrafi korzystać z zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych w trakcie badań i prezentacji ich wyników |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 ma umiejętność dokonywania krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz treści udostępnianych z różnych źródeł K_K05 docenia dorobek danego zawodu i poczuwa się do odpowiedzialności za niego |
Metody dydaktyczne: | Case study, dyskusja, pogadanka, metoda ćwiczeniowa, seminaryjna. |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - seminaryjna |
Praktyki zawodowe: |
Nie ma. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Szczerbowska-Prusevicius, Lech Zieliński | |
Prowadzący grup: | Lech Zieliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
O feminatywach bez aksjologii i ideologii. Współczesne i minione problemy feminatywów w językach polskim i niemiecku w ujęciu konfrontatywno-kulturowym. |
|
Pełny opis: |
W ostatnich dziesięcioleciach zarówno w odniesieniu do języka polskiego jak i niemieckiego coraz częściej pojawia się problem feminatywów. Podchodzi się do niego z reguły przyjmując odpowiednie stanowisko ideologiczne i aksjologiczne, co generuje spory i utrudnia rzeczową analizę. Celem zajęć jest próba spokojniejszego spojrzenia na zagadnienie wolna od ideologii i aksjologii. Przedmiotem analizy będą z jednej strony dyskusje prowadzone na forach i nowoczesnych mediach, z drugiej zaś poruszane zagadnienia będą sprawdzane w korpusach językowych, w ich historycznym wymiarze. |
|
Literatura: |
Błaszkowska, H. 2016. Weibliche Personenbezeichnungen im Deutschen und Polnischen aus der Sicht der feministischen Sprachkritik. Dysertacje Wydziału Neofilologii UAM w Poznaniu. Engel, U. 2000. Deutsch-Polnische Kontrastive Grammatik. Wydawnictwo Naukowe PWN. Latos, A. 2020. Feminatywy w stanowiskach Rady Języka Polskiego. Język a ewolucja normy społecznej. Postscriptum Polonistyczne. Szpyra-Kozłowska. J. 2019. "Premiera", "premierka", czy "pani premier"? Nowe feminatywy w badaniu ankietowym. Język polski (2), str. 22-40. Woźniak-Wrzesińska, E. 2022. Maskulatywy, feminatywy i świat. Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza, 29(1), str. 233–237. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Szczerbowska-Prusevicius, Lech Zieliński | |
Prowadzący grup: | Lech Zieliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
O feminatywach bez aksjologii i ideologii. Współczesne i minione problemy feminatywów w językach polskim i niemiecku w ujęciu konfrontatywno-kulturowym. |
|
Pełny opis: |
W ostatnich dziesięcioleciach zarówno w odniesieniu do języka polskiego jak i niemieckiego coraz częściej pojawia się problem feminatywów. Podchodzi się do niego z reguły przyjmując odpowiednie stanowisko ideologiczne i aksjologiczne, co generuje spory i utrudnia rzeczową analizę. Celem zajęć jest próba spokojniejszego spojrzenia na zagadnienie wolna od ideologii i aksjologii. Przedmiotem analizy będą z jednej strony dyskusje prowadzone na forach i nowoczesnych mediach, z drugiej zaś poruszane zagadnienia będą sprawdzane w korpusach językowych, w ich historycznym wymiarze. |
|
Literatura: |
Błaszkowska, H. 2016. Weibliche Personenbezeichnungen im Deutschen und Polnischen aus der Sicht der feministischen Sprachkritik. Dysertacje Wydziału Neofilologii UAM w Poznaniu. Engel, U. 2000. Deutsch-Polnische Kontrastive Grammatik. Wydawnictwo Naukowe PWN. Latos, A. 2020. Feminatywy w stanowiskach Rady Języka Polskiego. Język a ewolucja normy społecznej. Postscriptum Polonistyczne. Szpyra-Kozłowska. J. 2019. "Premiera", "premierka", czy "pani premier"? Nowe feminatywy w badaniu ankietowym. Język polski (2), str. 22-40. Woźniak-Wrzesińska, E. 2022. Maskulatywy, feminatywy i świat. Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza, 29(1), str. 233–237. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.