Antropologia obrazu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2555-s1KUL2L-AO |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0213) Sztuki plastyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia obrazu |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty spec. ogólna - 22 - Kulturoznawstwo s1 |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 30 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/studentki: 15 3. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminach): 15 W przypadku pracy zdalnej: 1. czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/ studentki: 35 2. konsultacje z prowadzącą zajęcia: 8 |
Efekty uczenia się - wiedza: | - rozumienie zjawisk kultury wizualnej i statusu obrazu we współczesnej kulturze (K_W06) - rozumienie złożoności kontekstów kulturowych i konwencji przy interpretacji obrazów (K_W09) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | - umiejętność posługiwania się wybranymi metodami analizy obrazów (K_U02) - zdolność podjęcia dyskusji na temat sztuki, logicznej argumentacji z wykorzystaniem wiedzy merytorycznej na ten temat (KU06) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | umiejętność krytycznej oceny zjawisk sztuki i kultury wizualnej (KK10) - umiejętność analizowania relacji społecznych w odniesieniu do wartości przekazywanych w obrazach (K_K11) |
Metody dydaktyczne: | • metody eksponujące (związane z analizą obrazów, uczestnictwem w wystawach sztuki współczesnej) • metody podawcze (wykład problemowy) • metody poszukujące (praca warsztatowa, sytuacja twórcza) |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone analizie obrazów we współczesnej kulturze (XX i XXI w): ich różnym statusom, sposobom cyrkulacji i funkcjonowania w rozmaitych obiegach kulturowych. |
Pełny opis: |
Obszary tematyczne: - rozumienie pojęć: antropologia kulturowa, obraz, kultura wizualna - rola obrazu w czasach przednowoczesnych - rola obrazu w nowoczesności i ponowoczesności - krytyczna metodologia badań wizualnych - obraz, ciało, wizerunek - rola spojrzenia / patrzenia - tworzenie kolekcji, archiwów obrazów - obrazy między etnografią a sztuką - obraz a praktyka artystyczna - status obrazu w globalnej kulturze wizualnej - obrazy i media - obrazy jako świadectwa historyczne |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, red. I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba, Wydawnictwo UW, Warszawa 2012 [wybrane fragmenty] - H. Belting, Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, przeł. M. Bryl, Universitas, Kraków 2007 - P. Burke, Naoczność. Materiały wizualne jako świadectwa historyczne, przeł. J. Hunia, Wydawnictwo UJ, Kraków 2012 - J. Clifford, Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, Warszawa 2000 - S. Pink, Etnografia wizualna: Obraz, media i przedstawienie w badaniach, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2009 - W. Benjamin, Dzieło sztuki w epoce jego reprodukowalności technicznej, w: W. Benjamin, Twórca jako wytwórca. Eseje i rozprawy, przeł. R. Reszke, Wydawnictwo KR, Warszawa 2011. Literatura uzupełniająca: - G. Rose, Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, przeł. E. Klekot, PWN, Warszawa 2010 - N. Mirzoeff, Jak zobaczyć świat, przeł. Ł. Zaremba, Karakter, MSN, Kraków-Warszawa 2016 - R. Barthes, Retoryka obrazu, przeł. Z. Kruszyński, "Pamiętnik Literacki" 1985, nr 3 - N. Abercrombie, S. Lash, B. Longhurst, Przedstawienia popularne: przerabianie realizmu, przeł. E. Mrowczyk-Hearfield, w: Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze, red. R. Nycz, Universitas, Kraków 2004 - K. Olechnicki, Antropologia obrazu. Oficyna naukowa, Warszawa 2003. - K. Olechnicki, Antropologiczna penetracja wizualnych przestrzeni rzeczywistości: fotografia jako narzędzie badawcze, „Kultura i Społeczeństwo” 2000, nr 4. - S. Sikora, Antropologia wizualna i film etnograficzny, Warszawa: OPCIT, 2003, tom 3 (10) |
Metody i kryteria oceniania: |
Do zaliczenia przedmiotu wymagana jest obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności), przygotowanie do zajęć i aktywne w nich uczestnictwo oraz opracowanie i przedstawienie w różnych formach zadanych zagadnień. W przypadku zajęć zdalnych: - należy realizować na bieżąco zadania przesyłane przez prowadzącą zajęcia. Oceny: bardzo dobra - 10 zadań / na 12 (mieć 10 punktów) dobra + - 9 zadań / na 12 (mieć 9 punktów) dobra - 8 zadań / na 12 (mieć 8 punktów) dostateczna + - 7 zadań / na 12 (mieć 7 punktów) dostateczna - 6 zadań / na 12 (mieć 6 punktów). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Karolina Sikorska | |
Prowadzący grup: | Karolina Sikorska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Literatura: |
Obowiązkowa literatura: 1. J. Clifford, Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, Warszawa 2000 [rozdziały: Historie plemienności i nowoczesności oraz O kolekcjonowaniu sztuki i kultury, s. 205-271] 2. P. Burke, Naoczność. Materiały wizualne jako świadectwa historyczne, przeł. J. Hunia, Wydawnictwo UJ, Kraków 2012 [rozdziały: Fotografia i portrety, Ikonografia i ikonologia; Stereotypy Innego] 3. Hans Belting, Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, Universitas, Kraków 2007 [rozdziały Medium-obraz-ciało. Wprowadzenie do tematu oraz Miejsce obrazów II. Próba antropologiczna - s. 11-109] 4. R. Barthes, Retoryka obrazu, przeł. Z. Kruszyński, "Pamiętnik Literacki" 1985, nr 3 5. N. Mirzoeff, Jak zobaczyć świat, przeł. Ł. Zaremba, Karakter, MSN, Kraków-Warszawa 2016 [rozdziały: Jak widzimy siebie oraz Jak myślimy o widzeniu, s. 44-107] 6. Marek Krajewski, Słabe obrazy – obrazy słabych, „Widok”, 2015, nr 9 7. W. Benjamin, Dzieło sztuki w epoce możliwości jego technicznej reprodukcji, w: [w:] Estetyka i film, red. A. Helman, Warszawa 1972 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Karolina Sikorska | |
Prowadzący grup: | Karolina Sikorska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Literatura: |
Obowiązkowa literatura: 1. J. Clifford, Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, Warszawa 2000 [rozdziały: Historie plemienności i nowoczesności oraz O kolekcjonowaniu sztuki i kultury, s. 205-271] 2. P. Burke, Naoczność. Materiały wizualne jako świadectwa historyczne, przeł. J. Hunia, Wydawnictwo UJ, Kraków 2012 [rozdziały: Fotografia i portrety, Ikonografia i ikonologia; Stereotypy Innego] 3. Hans Belting, Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, Universitas, Kraków 2007 [rozdziały Medium-obraz-ciało. Wprowadzenie do tematu oraz Miejsce obrazów II. Próba antropologiczna - s. 11-109] 4. R. Barthes, Retoryka obrazu, przeł. Z. Kruszyński, "Pamiętnik Literacki" 1985, nr 3 5. N. Mirzoeff, Jak zobaczyć świat, przeł. Ł. Zaremba, Karakter, MSN, Kraków-Warszawa 2016 [rozdziały: Jak widzimy siebie oraz Jak myślimy o widzeniu, s. 44-107] 6. Marek Krajewski, Słabe obrazy – obrazy słabych, „Widok”, 2015, nr 9 7. W. Benjamin, Dzieło sztuki w epoce możliwości jego technicznej reprodukcji, w: [w:] Estetyka i film, red. A. Helman, Warszawa 1972 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Jakub Kłeczek | |
Prowadzący grup: | Jakub Kłeczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Antropologia obrazu to kurs poświęcony analizie zjawisk wizualnych w kontekście kultury, społeczeństwa i mediów. Przedmiot łączy podejścia teoretyczne (Benjamin, Warburg, Sontag) z aktualnymi problemami wizualności w badaniach nad kulturą W toku zajęć omawiane są m.in. spojrzenie kolonialne i płciowe, propaganda wizualna, obraz jako świadectwo historyczne, etnografia wizualna i tworzenie archiwów obrazów. Wykład ma charakter problemowy i interdyscyplinarny – obejmuje zarówno teorię obrazu, jak i konkretne studia przypadków z zakresu historii sztuki, kultury wizualnej i antropologii mediów. Zajęcia prowadzone są w formie wykładu informacyjnego, konwersatoryjnego i pokazowego, z wykorzystaniem materiałów wizualnych. Celem kursu jest rozwinięcie umiejętności analizy i interpretacji obrazów, rozumienia ich funkcji kulturowych i politycznych, a także refleksji nad rolą obrazu we współczesnym świecie. Kurs kończy się egzaminem ustnym sprawdzającym znajomość zagadnień omawianych na zajęciach i w lekturach. |
|
Pełny opis: |
Antropologia obrazu to wykład poświęcony krytycznej analizie roli obrazów w kulturze. Przedmiot wprowadza studentów w podstawowe teorie i współczesne podejścia do wizualności, od klasycznych koncepcji Hansa Beltinga, Rolanda Barthesa i Waltera Benjamina, po analizy spojrzenia (Foucault, Mulvey, Said), ikonoklazmu, orientalizmu, etnografii wizualnej, memów i obrazów generowanych przez sztuczną inteligencję. Zajęcia mają charakter interdyscyplinarny i problemowy – łączą podejścia z zakresu kulturoznawstwa, antropologii, socjologii wizualnej, historii sztuki i teorii mediów. Omawiane są zarówno zjawiska historyczne (np. propaganda wizualna, fotografia dokumentalna, archiwa obrazów), jak i współczesne problemy kultury cyfrowej (deepfake, big data, obrazy nie-ludzkie). Szczególny nacisk kładziony jest na obraz jako nośnik wiedzy kulturowej, narzędzie władzy i pole konfliktu o reprezentację. Celem kursu jest rozwinięcie u studentów kompetencji w zakresie analizy obrazów w kontekście ich funkcji społecznych, politycznych i kulturowych, jak również umiejętności rozpoznawania ich roli w procesach pamięci, tożsamości, kolonizacji, cenzury czy emancypacji. Studenci uczą się, jak obrazy konstruują rzeczywistość i jak można je odczytywać jako formy działania kulturowego. Forma zajęć obejmuje wykład informacyjny, konwersatoryjny i pokazowy z wykorzystaniem materiałów wizualnych. Przedmiot kończy się egzaminem ustnym, opartym na zagadnieniach omawianych na zajęciach i przypisanych lekturach. |
|
Literatura: |
Barthes, Roland, Retoryka obrazu (wybrane fragmenty, wprowadzenie do semiotyki wizualnej) Belting, Hans, Antropologia obrazu (fragmenty) Benjamin, Walter, Twórca jako wytwórca, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2011 Burke, Peter, Naoczność. Materiały wizualne jako świadectwa historyczne, Kraków: Universitas, 2012 Clifford, James, Kłopoty z kulturą, Warszawa: Wydawnictwo KR, 2000 Mirzoeff, Nicholas, Jak zobaczyć świat, Kraków–Warszawa: Karakter–Fundacja Bęc Zmiana, 2016 Olechnicki, Krzysztof, Antropologia obrazu, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2003 Pink, Sarah, Etnografia wizualna: Obraz, media i przedstawienie w badaniach, Kraków: Nomos, 2009. Rose, Gillian, Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010 Sontag, Susan, O fotografii, Kraków: Karakter, 2017 Fotospołeczeństwo, red. M. Kisilowska, Kraków: WUJ, 2012 Kultura wizualna w Polsce, t. 1 i 2, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, 2017 Antropologia kultury wizualnej, red. K. Olechnicki, Warszawa: PWN, 2012 |
|
Uwagi: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.