Systematyka i geobotanika roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-SGBIOL-1-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
|
Nazwa przedmiotu: | Systematyka i geobotanika roślin |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: |
_Biologia-plan studiów 1 rok 1 stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość anatomii i morfologii roślin. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (65 godz.): - udział w wykładach - 15 h - udział w ćwiczeniach – 40 h - konsultacje - 10 h Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (godz. 60): - przygotowanie do ćwiczeń – 40 h - czytanie literatury - 20 h Łącznie: 125 godz. ( 5 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: charakteryzuje zasady podziału taksonomicznego świata roślin, definiuje pojęcia biologiczne związane z podstawowymi cechami budowy anatomicznej i morfologicznej mające znaczenie jako kryteria podziału taksonomicznego roślin K_W02, W2: opisuje etapy cykli życiowych charakterystyczne dla poszczególnych grup taksonomicznych roślin K_W06, K_W07 W3: porównuje cechy taksonomiczne poszczególnych grup roślin K_W14 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: wykorzystuje podstawową wiedzę z zakresu botaniki ogólnej, fizjologii roślin oraz biochemii w celu opisu przystosowań ewolucyjnych budowy anatomicznej i morfologicznej poszczególnych grup taksonomicznych roślin K_U01 U2: stosuje podstawowe techniki mikroskopowania, dokumentacji naukowej oraz zbioru materiałów zielnikowych niezbędne do identyfikacji poszczególnych grup systematycznych roślin K_U10 U3: przygotowuje podstawowe preparaty wykorzystując dostępny materiał biologiczny, wykonuje rysunki dokumentacyjne preparatów mikroskopowych oraz okazów świeżych i zielnikowych K_U10 U4: identyfikuje przynależność systematyczną roślin naczyniowych na podstawie kluczy do oznaczania K_U09 U5: wykazuje umiejętność korzystania z podstawowych źródeł literaturowych z zakresu botaniki ogólnej i systematycznej K_U14, K_U16 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy z zakresu taksonomii roślin K_K01 K2: racjonalnie i krytycznie odnosi się do informacji pozyskanych ze źródeł literaturowych K_K02 K3: wykazuje krytycyzm w odniesieniu do wyników swojej pracy oraz ma świadomość odpowiedzialności za rzetelność wykonywanych ekspertyz K_K03 K4: jest odpowiedzialny za powierzony sprzęt, pracę własną i innych K_K09 |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne eksponujące - pokaz Metody dydaktyczne podające - opis - wykład informacyjny (konwencjonalny) - wykład problemowy - prezentacja multimedialna Metody dydaktyczne poszukujące - ćwiczeniowa - laboratoryjna - obserwacji |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Wykład: przedstawienie dyscypliny jaką jest systematyka (taksonomia), jej powiązań z innymi dziedzinami wiedzy, historia i współczesny stan badań. Historia powstania i rozwoju roślin oraz pokrewnych (lub tradycyjnie łączonych) grup organizmów – sinic, różnych grup glonów, zielenic, roślin telomowych (psylofity, mszaki, paprotniki, nago- i okrytozalążkowe). Charakterystyka poszczególnych grup systematycznych, ich przedstawicieli ważnych z punktu widzenia powiązań ewolucyjnych, roli gospodarczej, przyrodniczej. Zasięgi występowania roślin i ich udział w zbiorowiskach roślinnych. Przegląd ważniejszej literatury. Zajęcia laboratoryjne: podstawy taksonomii roślin i zasady klasyfikacji współcześnie żyjących organizmów roślinnych. Filogenetyczny przegląd najważniejszych grup systematycznych organizmów z królestw: Monera, Protoctista i Plantae, oparty o naturalne pokrewieństwa poszczególnych grup roślinnych, uwzględniający ich ewolucję, ekologię, znaczenie w ekosystemach. |
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany jest w formie wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych. Na wykładach zostaną omówione następujące tematy: historia systematyki i jej powiązania z innymi dziedzinami wiedzy; zasady współczesnej systematyki, taksonomii roślin i grup pokrewnych tradycyjnie zaliczanych do roślin; współczesna wiedza o powstaniu i ewolucji tych organizmów; wzajemne ich powiązania; rola w różnych częściach świata i ekosystemach; charakterystyka sinic, różnych grup glonów, zielenic i roślin telomowych, jak psylofity, mszaki, paprotniki, nago- i okrytozalążkowe oraz ważnych ewolucyjnie, ekologicznie i gospodarczo ich przedstawicieli (pochodzenie, pierwotne i współczesne występowanie roślin uprawnych); zasięgi występowania gatunków roślin i ich udział w zbiorowiskach roślinnych, aktualne tendencje przemiany flory i wpływ człowieka. Ćwiczenia laboratoryjne mają na celu przekazanie wiedzy, i ułatwienie jej zrozumienia, na temat głównych grup roślin i mechanizmów rozwoju świata roślinnego. Obejmują 6 działów tematycznych dotyczących podstawowych zagadnień dotyczących przeglądu najważniejszych grup systematycznych współcześnie żyjących organizmów roślinnych (glony, mszaki, paprotniki, rośliny nagozalążkowe oraz okrytozalążkowe), przystosowań w budowie morfologicznej i anatomicznej do warunków siedliskowych. |
Literatura: |
Literatura: 1. Podbielkowski Z., Rejment-Grochowska I., Skirgiełło A. 1986. Rośliny zarodnikowe. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa. 2. Szweykowska A., Szweykowski J. 2004. Botanika, T. II. PWN, Warszawa. 3. Jasnowska J. i in. 20008. Botanika. Brasika, Szczecin. 4. Rutkowski L. (różne wydania) Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski niżowej. PWN, Warszawa. 5. Bohr R. 1993. Zarys filogenezy i taksonomii roślin plechowatych. Wyd. UMK, Toruń. 6. Mickiewicz J., Sobotka D. 1973. Zarys briologii. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa. 7. Stace C.A. 1993. Taksonomia roślin i biosystematyka. PWN, Warszawa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Egzamin - K_W02, K_W06, K_W07, K_W14, K_U01, K_U14, K_K02, Zaliczenie wykładów: egzamin pisemny – w formie testu do uzupełnienia i testu wyboru zamkniętego, wymagany próg na ocenę dostateczną – 55-60%, na dostateczny plus – 61-70%, dobry 71-80%, dobry plus – 81-90%, na bardzo dobry – 91-100%. Zaliczenie ćwiczeń – K_W02, K_W06, K_W07, K_W14, K_U10, K_U09, K_K01, K_K03, K_K09 Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych: śródsemestralne pisemne kolokwia kontrolne obejmujące określone działy tematyczne, ocena ciągła pracy na zajęciach (wykonanie dokumentacji rysunkowej, poprawność merytoryczna opisów i podpisów, sprawne wykorzystywanie wiedzy w trakcie identyfikacji gatunków z użyciem kluczy na zajęciach, bieżące przygotowanie teoretyczne i praktyczne do zajęć); ocena końcowa wyliczana jako średnia uzyskanych ocen; do 3,39 – dostateczny, 3,40-3,74 – dostateczny plus, 3,75-4,19 – dobry, 4,20-4,50 – dobry plus, powyżej 4,50 – bardzo dobry |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 40 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Kamiński, Agnieszka Piernik | |
Prowadzący grup: | Edyta Adamska, Dariusz Kamiński, Sandra Lubińska-Mielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.