Higiena i medycyna sportu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-HMSTIR-3-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(1014) Nauki o sporcie i kulturze fizycznej
|
Nazwa przedmiotu: | Higiena i medycyna sportu |
Jednostka: | Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu nauk o zdrowiu i kultury fizycznej, a w szczególności antropomotoryki. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (20 godz.): - udział w wykładach - 15 - udział w konsultacjach - 5 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (25 godz.): - praca własna nad opracowaniem projektu, pracy zaliczeniowej, sprawozdania, referatu lub prezentacji - 10 - przygotowanie do zaliczenia końcowego i obecność na zaliczeniu - 15 W sumie 45 godz. = 1 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W zakresie: wiedzy: K_W01 - ma wiedzę w zakresie kategorii pojęciowych oraz terminologii turystyki i sportu, interdyscyplinarnego charakteru zjawiska turystyki, miejsca i znaczenia turystyki i sportu w systemie nauk i ich powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi z obszaru nauk przyrodniczych, społecznych oraz obszaru nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej K_W05 - w zaawansowanym stopniu zna i rozumie zjawiska i procesy przyrodnicze, ekologiczne, fizycznogeograficzne i społeczno-ekonomiczne, kształtujące i organizujące przestrzeń turystyczną (w tym walory przyrodnicze i antropogeniczne) K_W06 - posiada wiedzę z zakresu ochrony przyrody i zasady zrównoważonego rozwoju i zachowania bioróżnorodności K_W07 - posiada wiedzę na temat historii, kultury, architektury, sztuki, dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego, krajoznawstwa oraz ich znaczenia dla turystyki i aktywnego wypoczynku K_W08 - w zaawansowanym stopniu wie jak wykorzystywać potencjał, walory przyrodnicze i antropogeniczne na potrzeby tworzenia przedsięwzięć związanych z zagospodarowaniem turystycznym i rekreacyjnym przestrzeni geograficznej K_W09 - ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń |
Efekty uczenia się - umiejętności: | W zakresie: umiejętności: K_U01 - potrafi wykorzystywać różne źródła informacji dotyczące branży turystycznej i sportowo-rekreacyjnej, w tym literaturę przedmiotu K_U08 - posiada specjalistyczne umiejętności ruchowe z zakresu wybranych form aktywności fizycznej (rekreacyjnych, zdrowotnych, sportowych i estetycznych) uwzględniając elementy środowiska przyrodniczego, uwarunkowania zdrowotne, poznawcze, dydaktyczne oraz wychowawcze |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | W zakresie: kompetencji społecznych: K_K01 - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz potrzebę ustawicznego uzupełniania wiedzy i uczestnictwa w różnych formach doskonalenia z zakresu turystyki, rekreacji i sportu K_K08 - stosuje zasady bezpieczeństwa w pracy własnej i innych wykazując odpowiedzialność zwłaszcza w stanach zagrożenia |
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny i problemowy z prezentacjami multimedialnymi. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Skrócony opis: |
W zakres higieny i medycyny sportu wchodzą dyscypliny medyczne wiążące się ze sportem lub innymi formami aktywności fizycznej. Ponadto, niezwykle ważne są w medycynie sportowej aspekty profilaktyczne. Tak więc dyscyplina ta dotyczy różnorodnych problemów. |
Pełny opis: |
W zakres higieny i medycyny sportu wchodzą dyscypliny medyczne wiążące się ze sportem lub innymi formami aktywności fizycznej. Ponadto, niezwykle ważne są w medycynie sportowej aspekty profilaktyczne. Tak więc dyscyplina ta dotyczy różnorodnych problemów. Wykłady. Higiena sportu Wprowadzenie do higieny sportu Znaczenie higieny w sporcie Czystość ciała i ubrania sportowca Higiena rąk przed i po treningu Higiena sprzętu sportowego Higiena w miejscach publicznych (np. siłownie, baseny) Higiena w trakcie treningu Higiena w trakcie zawodów Higiena w trakcie podróży sportowca Higiena w trakcie rekonwalescencji Higiena w trakcie diety sportowej Higiena w trakcie suplementacji Higiena psychiczna sportowca Higiena snu i odpoczynku Higiena w kontekście kontuzji Higiena w kontekście chorób zakaźnych Higiena w kontekście alergii Higiena w kontekście astmy Higiena w kontekście dopingowania Higiena w kontekście treningu w różnych warunkach atmosferycznych Higiena w kontekście treningu w różnych środowiskach (np. wodnych, górskich) Higiena w kontekście treningu w różnych dyscyplinach sportowych Higiena w kontekście treningu dzieci i młodzieży Higiena w kontekście treningu osób starszych Podsumowanie i wnioski Medycyna sportu Wstęp Rozdział 1. FIZJOLOGICZNE PODSTAWY WYSIŁKÓW FIZYCZNYCH. ZMIANY TRENINGOWE W ORGANIZMIE CZŁOWIEKA Zdolność organizmu człowieka do wysiłku fizycznego Reakcje organizmu człowieka na wysiłek fizyczny Zmiany treningowe w organizmie człowieka Repetytorium Rozdział 2. WYDOLNOŚĆ FIZYCZNA PODSTAWĄ PROGRAMOWANIA OBCIĄŻEŃ TRENINGOWYCH Ocena wydolności fizycznej Ogólne zasady stosowania testów wysiłkowych określających zdolność do wysiłków Repetytorium Rozdział 3. MEDYCZNE ASPEKTY SPORTU DZIECI I MŁODZIEŻY Formalno-prawne aspekty opieki nad dziećmi uprawiającymi sport Elementy fizjologii rozwojowej Kwalifikacja do sportu a wiek dziecka Periodyzacja treningu sportowego w wieku rozwojowym Badanie lekarskie w aspekcie kwalifikacji dzieci i młodzieży do sportu Zasady żywienia w sporcie dzieci i młodzieży Problemy i zagrożenia współczesnego sportu Sport dzieci i młodzieży z chorobami przewlekłymi Zadania lekarza rodzinnego w opiece nad młodym sportowcem Repetytorium Rozdział 4. REGULARNA AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA JAKO WAŻNY ELEMENT PROMOCJI ZDROWIA I PREWENCJI CHORÓB PRZEWLEKŁYCH Aktywność fizyczna w promocji zdrowia i prewencji chorób przewlekłych Fizjologiczne efekty regularnej aktywności fizycznej Zalecenia aktywności fizycznej w promocji zdrowia i prewencji pierwotnej chorób przewlekłych Kwalifikacja do treningu fizycznego osób klinicznie zdrowych Tolerancja wysiłku fizycznego oraz możliwość wystąpienia powikłań Wysiłek fizyczny w wybranych chorobach przewlekłych Repetytorium Rozdział 5. WYBRANE ZAGADNIENIA Z ZAKRESU ORTOPEDII I TRAUMATOLOGII SPORTOWEJ Zasady badania ortopedycznego i kwalifikacja do uprawiania sportu Urazowe sportowe uszkodzenia narządu ruchu oraz zasady postępowania leczniczego Repetytorium Rozdział 6. ZASADY OCENY I MONITOROWANIA MOBILNOŚCI NARZĄDU RUCHU Metody pomiarowe Zasady przeprowadzania i interpretacji pomiarów zakresu ruchomości (ROM) Hipermobilność Diagnostyka czynnościowa stawów po urazach sportowych (monitorowanie procesu rehabilitacji) Złożone (trójwymiarowe) formy rejestracji ruchu Znaczenie ćwiczeń rozciągających (stretching) Repetytorium Rozdział 7. DOZWOLONE I ZABRONIONE WSPOMAGANIE ZDOLNOŚCI WYSIŁKOWYCH CZŁOWIEKA Dozwolone wspomaganie zdolności wysiłkowych człowieka Zabronione wspomaganie zdolności wysiłkowych człowieka Repetytorium Rozdział 8. PODSTAWY ORZEKANIA O ZDOLNOŚCI DO UPRAWIANIA SPORTU Formalno-prawne podstawy orzekania o zdolności do uprawiania sportu Medyczne podstawy orzekania o zdolności do uprawiania sportu Repetytorium |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Higiena profilaktyka i organizacja w zawodach medycznych. Red. Marcinkowski, Jerzy T. PZWL. Warszawa. 2003. 2. Jegier A., Krawczyk J. Wybrane zagadnienia medycyny sportowej. PZWL. 2012. 3. Mendraś M. Medycyna sportowa. Medsportpres. 2004. 4. Jegier A., Nazar K., Dziak A. Medycyna sportowa. PTMS. Warszawa. 2013. 5. Instruktor Sportu - Test próbny BHP online - pytania i odpowiedzi do egzaminu. https://bhponline.pl/testy-bhp/pl/INSTR-test Testy próbne BHP - pytania i odpowiedzi do egzaminu 2024. Darmowe testy BHP. https://bhponline.pl/page/testy-probne-bhp-pytania-i-odpowiedzi-do-egzaminu Literatura uzupełniająca: 1. Driscołl P., Skinner D., Earlam R.: ABC postępowania w urazach. Wyd. I polskie pod redakcją Juliusza Jakubaszki. Górnicki Wydawnictwo Medyczne. Wrocław 2003. 2. Gawroński W., Szyguła Z.: ABC medycyny sportowej. Medicina Sportiva 2002. Vol. 6, Suppl. 1. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza K_W01, K_W05, K_W06, K_W07, K_W08, K_W09 - Sprawdziany ustne. Umiejętności K_U01, K_U08 - Sprawdziany ustne i praktyczne w formie sprawozdań ustnych, prezentacje opracowanego i przyswojonego materiału. Kompetencje społeczne K_K01, K_K08 – praktyczna realizacja testów sprawnościowych, obserwacja rozwoju naukowego studenta, obserwacja umiejętności ruchowych studenta i interpretacji wyników testów sprawności fizycznej. Podstawą zaliczenia przedmiotu jest: - teoretyczne przygotowanie i odbycie seminariów, ocena w zakresie 2-5 punktów każde zajęcia. Opuszczenie zajęć wymaga indywidualnego odrobienia po uprzednim przedstawieniu zwolnienia lekarskiego lub urzędowego; - przedstawienie prezentacji z wybranych wcześniej tematów, ocena w zakresie 2-5 pkt.); - wykazanie opanowania wiedzy teoretycznej i praktycznej na sprawdzianie (kolokwium), ocena w zakresie 2-5 punktów. O końcowej ocenie z przedmiotu decyduje średnia arytmetyczna ocena ze sprawdzianów (kolokwiów), uzyskanych w czasie semestru, zaliczenie ustne z oceną. Co odpowiada Wykład Zaliczenie z oceną ustny z trzech losowanych zagadnień. Określenie poziomu opanowania realizowanych efektów kształcenia odbywa się w formie oceniania podsumowującego semestralny cykl kształcenia w formie sprawdzianu ustnego. Kryteria różnicujące oceny. 1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 55-60% - ocena dostateczna (3,0). Bardzo ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 65-70% - ocena dostateczna plus (3,5). Ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 75-80% - ocena dobra (4,0). Poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 85-90% - ocena dobra plus (4,5). Bardzo poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 95-100% - ocena bardzo dobra (5,0) Bardzo poszerzony i pogłębiony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. Ćwiczenia Zaliczenie z oceną z trzech losowanych zagadnień, 2 kolokwiumy poprzedzające z dwóch zagadnień, sprawdzające wiedzę z zakresu realizowanych efektów kształcenia. Określenie poziomu opanowania realizowanych efektów kształcenia odbywa się w formie oceniania podsumowującego semestralny cykl kształcenia w formie sprawdzianu ustnego. Kryteria różnicujące oceny. 1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 55-60% - ocena dostateczna (3,0). Bardzo ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 65-70% - ocena dostateczna plus (3,5). Ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 75-80% - ocena dobra (4,0). Poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 85-90% - ocena dobra plus (4,5). Bardzo poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 95-100% - ocena bardzo dobra (5,0) Bardzo poszerzony i pogłębiony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. lub testu w Moodle. Kryteria różnicujące oceny. 1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 75-79,99% - ocena dostateczna (3,0). Bardzo ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 80-84,99% - ocena dostateczna plus (3,5). Ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 85-89,99% - ocena dobra (4,0). Poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 90-94,99% - ocena dobra plus (4,5). Bardzo poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 95-100% - ocena bardzo dobra (5,0) Bardzo poszerzony i pogłębiony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Walerij Żukow | |
Prowadzący grup: | Walerij Żukow | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W zakres higieny i medycyny sportu wchodzą dyscypliny medyczne wiążące się ze sportem lub innymi formami aktywności fizycznej. Ponadto, niezwykle ważne są w medycynie sportowej aspekty profilaktyczne. Tak więc dyscyplina ta dotyczy różnorodnych problemów. |
|
Pełny opis: |
W zakres higieny i medycyny sportu wchodzą dyscypliny medyczne wiążące się ze sportem lub innymi formami aktywności fizycznej. Ponadto, niezwykle ważne są w medycynie sportowej aspekty profilaktyczne. Tak więc dyscyplina ta dotyczy różnorodnych problemów. Wykłady. Higiena sportu Wprowadzenie do higieny sportu Znaczenie higieny w sporcie Czystość ciała i ubrania sportowca Higiena rąk przed i po treningu Higiena sprzętu sportowego Higiena w miejscach publicznych (np. siłownie, baseny) Higiena w trakcie treningu Higiena w trakcie zawodów Higiena w trakcie podróży sportowca Higiena w trakcie rekonwalescencji Higiena w trakcie diety sportowej Higiena w trakcie suplementacji Higiena psychiczna sportowca Higiena snu i odpoczynku Higiena w kontekście kontuzji Higiena w kontekście chorób zakaźnych Higiena w kontekście alergii Higiena w kontekście astmy Higiena w kontekście dopingowania Higiena w kontekście treningu w różnych warunkach atmosferycznych Higiena w kontekście treningu w różnych środowiskach (np. wodnych, górskich) Higiena w kontekście treningu w różnych dyscyplinach sportowych Higiena w kontekście treningu dzieci i młodzieży Higiena w kontekście treningu osób starszych Podsumowanie i wnioski Medycyna sportu Wstęp Rozdział 1. FIZJOLOGICZNE PODSTAWY WYSIŁKÓW FIZYCZNYCH. ZMIANY TRENINGOWE W ORGANIZMIE CZŁOWIEKA Zdolność organizmu człowieka do wysiłku fizycznego Reakcje organizmu człowieka na wysiłek fizyczny Zmiany treningowe w organizmie człowieka Repetytorium Rozdział 2. WYDOLNOŚĆ FIZYCZNA PODSTAWĄ PROGRAMOWANIA OBCIĄŻEŃ TRENINGOWYCH Ocena wydolności fizycznej Ogólne zasady stosowania testów wysiłkowych określających zdolność do wysiłków Repetytorium Rozdział 3. MEDYCZNE ASPEKTY SPORTU DZIECI I MŁODZIEŻY Formalno-prawne aspekty opieki nad dziećmi uprawiającymi sport Elementy fizjologii rozwojowej Kwalifikacja do sportu a wiek dziecka Periodyzacja treningu sportowego w wieku rozwojowym Badanie lekarskie w aspekcie kwalifikacji dzieci i młodzieży do sportu Zasady żywienia w sporcie dzieci i młodzieży Problemy i zagrożenia współczesnego sportu Sport dzieci i młodzieży z chorobami przewlekłymi Zadania lekarza rodzinnego w opiece nad młodym sportowcem Repetytorium Rozdział 4. REGULARNA AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA JAKO WAŻNY ELEMENT PROMOCJI ZDROWIA I PREWENCJI CHORÓB PRZEWLEKŁYCH Aktywność fizyczna w promocji zdrowia i prewencji chorób przewlekłych Fizjologiczne efekty regularnej aktywności fizycznej Zalecenia aktywności fizycznej w promocji zdrowia i prewencji pierwotnej chorób przewlekłych Kwalifikacja do treningu fizycznego osób klinicznie zdrowych Tolerancja wysiłku fizycznego oraz możliwość wystąpienia powikłań Wysiłek fizyczny w wybranych chorobach przewlekłych Repetytorium Rozdział 5. WYBRANE ZAGADNIENIA Z ZAKRESU ORTOPEDII I TRAUMATOLOGII SPORTOWEJ Zasady badania ortopedycznego i kwalifikacja do uprawiania sportu Urazowe sportowe uszkodzenia narządu ruchu oraz zasady postępowania leczniczego Repetytorium Rozdział 6. ZASADY OCENY I MONITOROWANIA MOBILNOŚCI NARZĄDU RUCHU Metody pomiarowe Zasady przeprowadzania i interpretacji pomiarów zakresu ruchomości (ROM) Hipermobilność Diagnostyka czynnościowa stawów po urazach sportowych (monitorowanie procesu rehabilitacji) Złożone (trójwymiarowe) formy rejestracji ruchu Znaczenie ćwiczeń rozciągających (stretching) Repetytorium Rozdział 7. DOZWOLONE I ZABRONIONE WSPOMAGANIE ZDOLNOŚCI WYSIŁKOWYCH CZŁOWIEKA Dozwolone wspomaganie zdolności wysiłkowych człowieka Zabronione wspomaganie zdolności wysiłkowych człowieka Repetytorium Rozdział 8. PODSTAWY ORZEKANIA O ZDOLNOŚCI DO UPRAWIANIA SPORTU Formalno-prawne podstawy orzekania o zdolności do uprawiania sportu Medyczne podstawy orzekania o zdolności do uprawiania sportu Repetytorium |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Higiena profilaktyka i organizacja w zawodach medycznych. Red. Marcinkowski, Jerzy T. PZWL. Warszawa. 2003. 2. Jegier A., Krawczyk J. Wybrane zagadnienia medycyny sportowej. PZWL. 2012. 3. Mendraś M. Medycyna sportowa. Medsportpres. 2004. 4. Jegier A., Nazar K., Dziak A. Medycyna sportowa. PTMS. Warszawa. 2013. 5. Dziak A., Tayara S. Urazy i uszkodzenia w sporcie. Kasper. Kraków. 1999. 6. Garlicki J., Kuś M.W. Traumatologia sportowa. PZWL. Warszawa. 1978. 7. Kozłowski S., Rewerski R. Doping. PZWL. Warszawa. 1977. 8. Kurzbauer R., Kalinowska-Waniek D. Wybrane zagadnienia z zakresu medycyny sportowej. AWF. Katowice. 1996. 9. Dziak A., Nazar K. Medycyna sportowa. Wybrane zagadnienia. Prespol Warszawa. 1991. 10. Żuk T., Dziak A. Propedeutyka ortopedii. Wyd. II. PZWL. Warszawa. 1973. Literatura uzupełniająca: 1. Dobrzański T.: Medycyna wychowania fizycznego i sportu. Wybrane zagadnienia. AWF Kraków 1984. 2. Driscołl P., Skinner D., Earlam R.: ABC postępowania w urazach. Wyd. I polskie pod redakcją Juliusza Jakubaszki. Górnicki Wydawnictwo Medyczne. Wrocław 2003. 3. Dziak A. (red.): Zamknięte uszkodzenia tkanek miękkich narządu ruchu. PZWL Warszawa 1985. 4. Gawroński W., Szyguła Z.: ABC medycyny sportowej. Medicina Sportiva 2002. Vol.6, Suppl.1. 5. Kozłowski S.: Granica przystosowań. Wiedza Powszechna, Warszawa 1986. 6. Kozłowski S., Nazar K.: Wprowadzenie do fizjologii klinicznej. PZWL Warszawa 1984. 7. Kubacki J.: Zarys ortopedii i traumatologii. AWF Katowice 1996. 8. Kuński H., Janiszewki M.: Medycyna aktywności ruchowej dla pedagogów. Łódź 1999. Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego. 9. Zajączkowski Z., (red.): Medycyna sportowa w praktyce. |
|
Uwagi: |
Grupa VII: Grupa przedmiotów specjalnościowych Zajęcia prowadzone poprzez platformę MS Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Walerij Żukow | |
Prowadzący grup: | Walerij Żukow | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W zakres higieny i medycyny sportu wchodzą dyscypliny medyczne wiążące się ze sportem lub innymi formami aktywności fizycznej. Ponadto, niezwykle ważne są w medycynie sportowej aspekty profilaktyczne. Tak więc dyscyplina ta dotyczy różnorodnych problemów. |
|
Pełny opis: |
W zakres higieny i medycyny sportu wchodzą dyscypliny medyczne wiążące się ze sportem lub innymi formami aktywności fizycznej. Ponadto, niezwykle ważne są w medycynie sportowej aspekty profilaktyczne. Tak więc dyscyplina ta dotyczy różnorodnych problemów. Wykłady. Higiena sportu Wprowadzenie do higieny sportu Znaczenie higieny w sporcie Czystość ciała i ubrania sportowca Higiena rąk przed i po treningu Higiena sprzętu sportowego Higiena w miejscach publicznych (np. siłownie, baseny) Higiena w trakcie treningu Higiena w trakcie zawodów Higiena w trakcie podróży sportowca Higiena w trakcie rekonwalescencji Higiena w trakcie diety sportowej Higiena w trakcie suplementacji Higiena psychiczna sportowca Higiena snu i odpoczynku Higiena w kontekście kontuzji Higiena w kontekście chorób zakaźnych Higiena w kontekście alergii Higiena w kontekście astmy Higiena w kontekście dopingowania Higiena w kontekście treningu w różnych warunkach atmosferycznych Higiena w kontekście treningu w różnych środowiskach (np. wodnych, górskich) Higiena w kontekście treningu w różnych dyscyplinach sportowych Higiena w kontekście treningu dzieci i młodzieży Higiena w kontekście treningu osób starszych Podsumowanie i wnioski Medycyna sportu Wstęp Rozdział 1. FIZJOLOGICZNE PODSTAWY WYSIŁKÓW FIZYCZNYCH. ZMIANY TRENINGOWE W ORGANIZMIE CZŁOWIEKA Zdolność organizmu człowieka do wysiłku fizycznego Reakcje organizmu człowieka na wysiłek fizyczny Zmiany treningowe w organizmie człowieka Repetytorium Rozdział 2. WYDOLNOŚĆ FIZYCZNA PODSTAWĄ PROGRAMOWANIA OBCIĄŻEŃ TRENINGOWYCH Ocena wydolności fizycznej Ogólne zasady stosowania testów wysiłkowych określających zdolność do wysiłków Repetytorium Rozdział 3. MEDYCZNE ASPEKTY SPORTU DZIECI I MŁODZIEŻY Formalno-prawne aspekty opieki nad dziećmi uprawiającymi sport Elementy fizjologii rozwojowej Kwalifikacja do sportu a wiek dziecka Periodyzacja treningu sportowego w wieku rozwojowym Badanie lekarskie w aspekcie kwalifikacji dzieci i młodzieży do sportu Zasady żywienia w sporcie dzieci i młodzieży Problemy i zagrożenia współczesnego sportu Sport dzieci i młodzieży z chorobami przewlekłymi Zadania lekarza rodzinnego w opiece nad młodym sportowcem Repetytorium Rozdział 4. REGULARNA AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA JAKO WAŻNY ELEMENT PROMOCJI ZDROWIA I PREWENCJI CHORÓB PRZEWLEKŁYCH Aktywność fizyczna w promocji zdrowia i prewencji chorób przewlekłych Fizjologiczne efekty regularnej aktywności fizycznej Zalecenia aktywności fizycznej w promocji zdrowia i prewencji pierwotnej chorób przewlekłych Kwalifikacja do treningu fizycznego osób klinicznie zdrowych Tolerancja wysiłku fizycznego oraz możliwość wystąpienia powikłań Wysiłek fizyczny w wybranych chorobach przewlekłych Repetytorium Rozdział 5. WYBRANE ZAGADNIENIA Z ZAKRESU ORTOPEDII I TRAUMATOLOGII SPORTOWEJ Zasady badania ortopedycznego i kwalifikacja do uprawiania sportu Urazowe sportowe uszkodzenia narządu ruchu oraz zasady postępowania leczniczego Repetytorium Rozdział 6. ZASADY OCENY I MONITOROWANIA MOBILNOŚCI NARZĄDU RUCHU Metody pomiarowe Zasady przeprowadzania i interpretacji pomiarów zakresu ruchomości (ROM) Hipermobilność Diagnostyka czynnościowa stawów po urazach sportowych (monitorowanie procesu rehabilitacji) Złożone (trójwymiarowe) formy rejestracji ruchu Znaczenie ćwiczeń rozciągających (stretching) Repetytorium Rozdział 7. DOZWOLONE I ZABRONIONE WSPOMAGANIE ZDOLNOŚCI WYSIŁKOWYCH CZŁOWIEKA Dozwolone wspomaganie zdolności wysiłkowych człowieka Zabronione wspomaganie zdolności wysiłkowych człowieka Repetytorium Rozdział 8. PODSTAWY ORZEKANIA O ZDOLNOŚCI DO UPRAWIANIA SPORTU Formalno-prawne podstawy orzekania o zdolności do uprawiania sportu Medyczne podstawy orzekania o zdolności do uprawiania sportu Repetytorium |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Higiena profilaktyka i organizacja w zawodach medycznych. Red. Marcinkowski, Jerzy T. PZWL. Warszawa. 2003. 2. Jegier A., Krawczyk J. Wybrane zagadnienia medycyny sportowej. PZWL. 2012. 3. Mendraś M. Medycyna sportowa. Medsportpres. 2004. 4. Jegier A., Nazar K., Dziak A. Medycyna sportowa. PTMS. Warszawa. 2013. 5. Instruktor Sportu - Test próbny BHP online - pytania i odpowiedzi do egzaminu. https://bhponline.pl/testy-bhp/pl/INSTR-test Testy próbne BHP - pytania i odpowiedzi do egzaminu 2024. Darmowe testy BHP. https://bhponline.pl/page/testy-probne-bhp-pytania-i-odpowiedzi-do-egzaminu Literatura uzupełniająca: 1. Driscołl P., Skinner D., Earlam R.: ABC postępowania w urazach. Wyd. I polskie pod redakcją Juliusza Jakubaszki. Górnicki Wydawnictwo Medyczne. Wrocław 2003. 2. Gawroński W., Szyguła Z.: ABC medycyny sportowej. Medicina Sportiva 2002. Vol. 6, Suppl. 1. |
|
Uwagi: |
Grupa VII: Grupa przedmiotów specjalnościowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Walerij Żukow | |
Prowadzący grup: | Walerij Żukow | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W zakres higieny i medycyny sportu wchodzą dyscypliny medyczne wiążące się ze sportem lub innymi formami aktywności fizycznej. Ponadto, niezwykle ważne są w medycynie sportowej aspekty profilaktyczne. Tak więc dyscyplina ta dotyczy różnorodnych problemów. |
|
Pełny opis: |
W zakres higieny i medycyny sportu wchodzą dyscypliny medyczne wiążące się ze sportem lub innymi formami aktywności fizycznej. Ponadto, niezwykle ważne są w medycynie sportowej aspekty profilaktyczne. Tak więc dyscyplina ta dotyczy różnorodnych problemów. Wykłady. Higiena sportu Wprowadzenie do higieny sportu Znaczenie higieny w sporcie Czystość ciała i ubrania sportowca Higiena rąk przed i po treningu Higiena sprzętu sportowego Higiena w miejscach publicznych (np. siłownie, baseny) Higiena w trakcie treningu Higiena w trakcie zawodów Higiena w trakcie podróży sportowca Higiena w trakcie rekonwalescencji Higiena w trakcie diety sportowej Higiena w trakcie suplementacji Higiena psychiczna sportowca Higiena snu i odpoczynku Higiena w kontekście kontuzji Higiena w kontekście chorób zakaźnych Higiena w kontekście alergii Higiena w kontekście astmy Higiena w kontekście dopingowania Higiena w kontekście treningu w różnych warunkach atmosferycznych Higiena w kontekście treningu w różnych środowiskach (np. wodnych, górskich) Higiena w kontekście treningu w różnych dyscyplinach sportowych Higiena w kontekście treningu dzieci i młodzieży Higiena w kontekście treningu osób starszych Podsumowanie i wnioski Medycyna sportu Wstęp Rozdział 1. FIZJOLOGICZNE PODSTAWY WYSIŁKÓW FIZYCZNYCH. ZMIANY TRENINGOWE W ORGANIZMIE CZŁOWIEKA Zdolność organizmu człowieka do wysiłku fizycznego Reakcje organizmu człowieka na wysiłek fizyczny Zmiany treningowe w organizmie człowieka Repetytorium Rozdział 2. WYDOLNOŚĆ FIZYCZNA PODSTAWĄ PROGRAMOWANIA OBCIĄŻEŃ TRENINGOWYCH Ocena wydolności fizycznej Ogólne zasady stosowania testów wysiłkowych określających zdolność do wysiłków Repetytorium Rozdział 3. MEDYCZNE ASPEKTY SPORTU DZIECI I MŁODZIEŻY Formalno-prawne aspekty opieki nad dziećmi uprawiającymi sport Elementy fizjologii rozwojowej Kwalifikacja do sportu a wiek dziecka Periodyzacja treningu sportowego w wieku rozwojowym Badanie lekarskie w aspekcie kwalifikacji dzieci i młodzieży do sportu Zasady żywienia w sporcie dzieci i młodzieży Problemy i zagrożenia współczesnego sportu Sport dzieci i młodzieży z chorobami przewlekłymi Zadania lekarza rodzinnego w opiece nad młodym sportowcem Repetytorium Rozdział 4. REGULARNA AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA JAKO WAŻNY ELEMENT PROMOCJI ZDROWIA I PREWENCJI CHORÓB PRZEWLEKŁYCH Aktywność fizyczna w promocji zdrowia i prewencji chorób przewlekłych Fizjologiczne efekty regularnej aktywności fizycznej Zalecenia aktywności fizycznej w promocji zdrowia i prewencji pierwotnej chorób przewlekłych Kwalifikacja do treningu fizycznego osób klinicznie zdrowych Tolerancja wysiłku fizycznego oraz możliwość wystąpienia powikłań Wysiłek fizyczny w wybranych chorobach przewlekłych Repetytorium Rozdział 5. WYBRANE ZAGADNIENIA Z ZAKRESU ORTOPEDII I TRAUMATOLOGII SPORTOWEJ Zasady badania ortopedycznego i kwalifikacja do uprawiania sportu Urazowe sportowe uszkodzenia narządu ruchu oraz zasady postępowania leczniczego Repetytorium Rozdział 6. ZASADY OCENY I MONITOROWANIA MOBILNOŚCI NARZĄDU RUCHU Metody pomiarowe Zasady przeprowadzania i interpretacji pomiarów zakresu ruchomości (ROM) Hipermobilność Diagnostyka czynnościowa stawów po urazach sportowych (monitorowanie procesu rehabilitacji) Złożone (trójwymiarowe) formy rejestracji ruchu Znaczenie ćwiczeń rozciągających (stretching) Repetytorium Rozdział 7. DOZWOLONE I ZABRONIONE WSPOMAGANIE ZDOLNOŚCI WYSIŁKOWYCH CZŁOWIEKA Dozwolone wspomaganie zdolności wysiłkowych człowieka Zabronione wspomaganie zdolności wysiłkowych człowieka Repetytorium Rozdział 8. PODSTAWY ORZEKANIA O ZDOLNOŚCI DO UPRAWIANIA SPORTU Formalno-prawne podstawy orzekania o zdolności do uprawiania sportu Medyczne podstawy orzekania o zdolności do uprawiania sportu Repetytorium |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Higiena profilaktyka i organizacja w zawodach medycznych. Red. Marcinkowski, Jerzy T. PZWL. Warszawa. 2003. 2. Jegier A., Krawczyk J. Wybrane zagadnienia medycyny sportowej. PZWL. 2012. 3. Mendraś M. Medycyna sportowa. Medsportpres. 2004. 4. Jegier A., Nazar K., Dziak A. Medycyna sportowa. PTMS. Warszawa. 2013. 5. Instruktor Sportu - Test próbny BHP online - pytania i odpowiedzi do egzaminu. https://bhponline.pl/testy-bhp/pl/INSTR-test Testy próbne BHP - pytania i odpowiedzi do egzaminu 2024. Darmowe testy BHP. https://bhponline.pl/page/testy-probne-bhp-pytania-i-odpowiedzi-do-egzaminu Literatura uzupełniająca: 1. Driscołl P., Skinner D., Earlam R.: ABC postępowania w urazach. Wyd. I polskie pod redakcją Juliusza Jakubaszki. Górnicki Wydawnictwo Medyczne. Wrocław 2003. 2. Gawroński W., Szyguła Z.: ABC medycyny sportowej. Medicina Sportiva 2002. Vol. 6, Suppl. 1. |
|
Uwagi: |
Grupa VII: Grupa przedmiotów specjalnościowych Zajęcia prowadzone poprzez platformę MS Teams. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.