Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zarys ochrony środowiska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2800-ZOS-G-2-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0521) Ekologia i ochrona środowiska Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zarys ochrony środowiska
Jednostka: Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej
Grupy: Przedmioty dla kierunku - GEOGRAFIA
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

- podstawowe informacje o środowisku geograficznym i jego strukturze

- podstawy kartografii

- podstawy analiz statystycznych

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Wykład 15

Ćwiczenia 15


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (50 godz.):

- przygotowanie do wykładu – 5 godz.

- przygotowanie do ćwiczeń – 5 godz.

- czytanie literatury 10 godz.

- przygotowanie do egzaminu i kolokwiów – 30 godz.

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: zna podstawowe procesy przyrodnicze oraz relacje między poszczególnymi elementami środowiska przyrodniczego - K_W01


W2: zna metody matematyczne, statystyczne oraz geoinformatyczne służące do analizy zjawisk zachodzących w środowisku - K_W02, K_W07, K_W08


W3: zna obecne problemy współczesnego świata - K_W03


W4: rozumie potrzebę zachowania georóżnorodności, znaczenie zagrożeń środowiska oraz metody i zasady oceny zasobów przyrodniczych - K_W05


W5: zna normy prawne oraz formy ochrony przyrody w Polsce i na świecie - K_W06

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: potrafi zgromadzić informacje z różnych źródeł dotyczące stanu i kształtowania środowiska - K_U02, K_U03


U2: potrafi wykorzystać podstawowe obliczenia matematyczno-statystyczne do zbierania, analizy i wizualizacji danych geograficznych - K_U05


U3: posiada umiejętność samodzielnej lub zespołowej oceny określonego obszaru przyrodniczego na podstawie pomiarów i obserwacji oraz analizy zgromadzonych danych - K_U04, K_U06, K_U07, K_U12

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: rozumie potrzebę aktualizacji swojej wiedzy i kompetencji zawodowych - K_K01, K_K05


K2: potrafi działać w zespole i brać odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy siebie i innych - K_K02, K_K04


K3: rozumie, że niewłaściwe indywidualne i zespołowe decyzje z zakresu ochrony środowiska mogą doprowadzić do obniżenia stanu środowiska geograficznego - K_K07

Metody dydaktyczne:

Metoda dydaktyczna eksponująca:

- pokaz


Metoda dydaktyczna podająca:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

- wykład problemowy


Metoda dydaktyczna poszukująca:

- ćwiczeniowa

- klasyczna metoda problemowa

- obserwacji

- projektu

- referatu

- studium przypadku

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
- projektu
- referatu
- studium przypadku

Skrócony opis:

Zapoznanie z: problemami ochrony zasobów środowiska w Polsce i na świecie; prawnym systemem ochrony środowiska; koncepcją ekorozwoju; uregulowaniami prawnymi systemu ochrony przyrody w Polsce i na świecie.

Pełny opis:

Wykład ma za zadanie omówienie następujących zagadnień:

- definicji środowiska geograficznego, przyrodniczego i krajobrazu;

- geoekologia

- modele i struktura środowiska geograficznego

- kształtowanie, planowanie krajobrazu

- definiowaniu ochrony środowiska

- rozwój idei ekorozwoju

- instrumenty ekorozwoju

- edukacja ekologiczna

- podstawy prawne ochrony środowiska

- system prawa ochrony środowiska, podstawowe aktu prawne

- rozwój ochrony przyrody na świecie i w Polsce

- formy ochrony przyrody na świecie i w Polsce

- monitoring środowiska, rozwój i struktura

- stan środowiska w skali globalnej i regionalnej

- dewastacja i degradacja oraz rekultywacja

- zanieczyszczanie wód

- mapy wykorzystywania krajobrazu

- wyznaczniki stanu środowiska w skali globalnej i regionalnej

- sozologia i mapa sozologiczna

- leśne kompleksy promocyjne i powierzchnie referencyjne w polskich lasach

- znaczenie i rozmieszczenie korytarzy ekologicznych w Polsce

- szlaki komunikacji drogowej, jako potencjalne zagrożenie dla przemieszczania się zwierząt

- aktualne problemy racjonalnego kształtowania środowiska terenów leśnych

Literatura:

Andrzejewski L., Kot R., Racinowska M., 2004, Stan środowiska przyrodniczego zlewni reprezentatywnej Strugi Toruńskiej na podstawie kartowania sozologicznego, [w:] M. Kejna, J. Uscka (red.) Funkcjonowanie i monitoring geoekosystemów w warunkach narastającej antropopresji, Biblioteka Monitoringu Środowiska Przyrodniczego, s. 65 - 73.

Andrzejewski L., Kot R., Racinowska M., 2004, Stan środowiska przyrodniczego zlewni reprezentatywnej Strugi Toruńskiej na podstawie kartowania sozologicznego, [w:] M. Kejna, J. Uscka (red.) Funkcjonowanie i monitoring geoekosystemów w warunkach narastającej antropopresji, Biblioteka Monitoringu Środowiska Przyrodniczego, s. 65 - 73.

Banaszak J., Wiśniewski H., 2003, Podstawy ekologii, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Cichy D., Pałyga E., J. (red.), 1995, Edukacja ekologiczna w Polsce, Autonomiczny Komitet Ekspertów Ekologicznych, Warszawa.

Cieśliński Z., Jaworowski P., Szczepańska E., 1994, Problemy ochrony i rekultywacji środowiska, Wydawnictwo UMK, Toruń.

Dwucet K., Krajewski W., Wach J., 1992, Rekultywacja i rewaloryzacja środowiska przyrodniczego, Uniwersytet Śląski, Katowice.

Energia jądrowa mit i rzeczywistość. O zagrożeniach związanych z energią jądrową i jej perspektywach w przyszłości, Fundacja im. Heinricha Bölla, Warszawa, 2006.

Frączek A., 2001, Edukacja ekologiczna w gimnazjum scenariusze zajęć, WOM, Bielsko-Biała.

Frątczak J., 1995, Świadomość ekologiczna dzieci, młodzieży i dorosłych w aspekcie edukacji szkolnej i nieszkolnej, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy, Bydgoszcz.

Gajdzik B., Wyciślik A., 2007, Wybrane aspekty ochrony środowiska i zarządzania środowiskowego, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice.

Głowiak B., Kempa E., Winnicki T., 1985, Podstawy ochrony środowiska, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Górka K., Poskrobko B., Radecki W., 1998, Ochrona środowiska problemy społeczne, ekonomiczne i prawne, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

Kistowski M., 2003, Regionalny model zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska Polski a strategie rozwoju województw, Uniwersytet Gdański, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Gdańsk-Poznań.

Kot R., 2007, Formy ochrony przyrody dolnej części dorzecza Drwęcy, [w:] W. Marszelewski, L. Kozłowski (red.) Ochrona i zagospodarowanie dorzecza Drwęcy, t. 1, Wydawnictwo UMK, Toruń, s. 163-175.

Kot R., Kunz M., 2003, Mapa sozologiczna jako obraz działalności człowieka i przemian krajobrazu na przykładzie wybranych parków krajobrazowych województwa kujawsko-pomorskiego, [w:] Kształtowanie przestrzeni oraz formy zagospodarowania turystycznego i rekreacyjnego parków krajobrazowych w harmonii z przyrodą, referaty z seminarium w Brudzeniu Dużym, 12.XII 2003 r., Zespół Parków Krajobrazowych Brudzeńskiego i Gostynińsko-Włocławskiego, Kowal, s. 4-12.

Kozłowski S. 2002, Ekorozwój wyzwanie XXI wieku, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Kozłowski S., 2003, Ochrona środowiska: Unia Europejska – Polska, Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus” przy Prezydium PAN, Warszawa.

Kunz M., Kot R., 2000, Cyfrowa mapa sozologiczna Górznieńsko-Lidzbarskiego Parku Krajobrazowego. [w:] Środowisko przyrodnicze i gospodarka Dolnego Śląska u progu trzeciego tysiąclecia, Materiały Konferencyjne 49 Zjazdu PTG, Wrocław, s. 436-438.

Kunz M., Kot R., 2007, Cyfrowe mapy sozologiczne parków krajobrazowych oraz wybranych obszarów województwa kujawsko-pomorskiego, [w:] M. Kunz (red.) Systemy informacji geograficznej w praktyce (studium zastosowań), Wydawnictwo UMK, Toruń, s. 139-146.

Machowski J., 2003, Ochrona środowiska prawo i zrównoważony rozwój. Stan prawny na dzień 1 stycznia 2003, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

Malinowska E., Lewandowski W., Harasimiuk A. (red.), 2004, Geoekologia i ochrona krajobrazu. Leksykon, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.

Małachowski K. (red.), Gospodarka a środowisko i ekologia, Wydawnictwo CeDeWu Sp. z o.o., Warszawa.

Mazurski K. 1998, Podstawy sozologii, SUDETY Oficyna Wydawnicza Oddziału Wrocławskiego PTTK, Wrocław.

Michajłow W. (red.), 1973, Ochrona przyrodniczego środowiska człowieka, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Obidziński A., Żelazo J., 2007, Inwentaryzacja i waloryzacja przyrodnicza przewodnik terenowy, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.

Pullin A.S., 2007, Biologiczne podstawy ochrony przyrody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Pyłka-Gutowska E., 2004, Ekologia z ochroną środowiska. Przewodnik, Wydawnictwo Oświata, Warszawa.

Radecki W., 1995, Ochrona środowiska w orzecznictwie Sądu Najwyższego i Naczelnego Sądu Administracyjnego, Białostockie Wydawnictwo Prawnicze „IUSTITIA”, Warszawa.

Radziejowski J. (red.), 1996, Obszary chronione w Polsce, Instytut Ochrony Środowiska, Warszawa.

Sadowski T., Świderski G., Lewandowski W., 2006, Dotacje Unii Europejskiej w inwestycjach ekologicznych Polski, Europrimus Consulting Europejskie Centrum Doradztwa, Warszawa.

Sobczyk W., 2003, Teoretyczna i eksperymentalna analiza edukacji ekologicznej młodzieży, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.

Szczęsny T., 1975, Ochrona przyrody i krajobrazu, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Wiszniewska B., Farr J.A., Jendrośka J., 2002, Postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko planowanych przedsięwzięć, Ministerstwo Środowiska, Warszawa.

Walczak M., Radziejowski J., Smogorzewska M., Sienkiewicz J., Gacka-Grzesikiewicz E., Pisarski Z., 2001, Obszary chronione w Polsce, Instytut Ochrony Środowiska, Warszawa.

Wnuk Z. (red.), 2010, Ekologia i ochrona środowiska. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.

Zarzycki R., Imbierowicz M., Stelmachowski M., 2007, Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska. Ochrona środowiska naturalnego, t. 1, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa.

Żarska B., 2005, Ochrona krajobrazu, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.

Metody i kryteria oceniania:

Ćwiczenia - prace śródsemestralne

Wykład + ćwiczenia - egzamin pisemny

Kryteria oceniania:

Wykład: egzamin pisemny na podstawie testu (pytania otwarte i/lub zamknięte) – W1, W2, W3, U1, U2, U3

ndst - <50%

dst- 50-60%

dst plus- 60-70%

db- 70-80%

db plus- 80-90%

bdb- 90-100%

Ćwiczenia: zaliczenie na podstawie ocen z ćwiczeń zaliczeniowych w postaci sprawozdań i opracowań, oceny ciągłej pracy studenta (bieżące przygotowanie do zajęć i ich aktywność); – W1, W2, W3, W4, U1, U2, U3.

Ocena końcowa z ćwiczeń wyliczana, jako średnia z uzyskanych ocen: 2,75-3,39 – dostateczny, 3,40-3,74 – dostateczny plus, 3,75-4,19 – dobry, 4,20-4,50 – dobry plus, powyżej 4,50 – bardzo dobry

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Rafał Kot
Prowadzący grup: Rafał Kot, Maciej Markiewicz, Piotr Sewerniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Rafał Kot
Prowadzący grup: Rafał Kot, Maciej Markiewicz, Piotr Sewerniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)