Zarys ochrony środowiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-ZOS-G-2-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0521) Ekologia i ochrona środowiska
|
Nazwa przedmiotu: | Zarys ochrony środowiska |
Jednostka: | Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: |
Przedmioty dla kierunku - GEOGRAFIA |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | - podstawowe informacje o środowisku geograficznym i jego strukturze - podstawy kartografii - podstawy analiz statystycznych |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Wykład 15 Ćwiczenia 15 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (50 godz.): - przygotowanie do wykładu – 5 godz. - przygotowanie do ćwiczeń – 5 godz. - czytanie literatury 10 godz. - przygotowanie do egzaminu i kolokwiów – 30 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: zna podstawowe procesy przyrodnicze oraz relacje między poszczególnymi elementami środowiska przyrodniczego - K_W01 W2: zna metody matematyczne, statystyczne oraz geoinformatyczne służące do analizy zjawisk zachodzących w środowisku - K_W02, K_W07, K_W08 W3: zna obecne problemy współczesnego świata - K_W03 W4: rozumie potrzebę zachowania georóżnorodności, znaczenie zagrożeń środowiska oraz metody i zasady oceny zasobów przyrodniczych - K_W05 W5: zna normy prawne oraz formy ochrony przyrody w Polsce i na świecie - K_W06 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi zgromadzić informacje z różnych źródeł dotyczące stanu i kształtowania środowiska - K_U02, K_U03 U2: potrafi wykorzystać podstawowe obliczenia matematyczno-statystyczne do zbierania, analizy i wizualizacji danych geograficznych - K_U05 U3: posiada umiejętność samodzielnej lub zespołowej oceny określonego obszaru przyrodniczego na podstawie pomiarów i obserwacji oraz analizy zgromadzonych danych - K_U04, K_U06, K_U07, K_U12 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: rozumie potrzebę aktualizacji swojej wiedzy i kompetencji zawodowych - K_K01, K_K05 K2: potrafi działać w zespole i brać odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy siebie i innych - K_K02, K_K04 K3: rozumie, że niewłaściwe indywidualne i zespołowe decyzje z zakresu ochrony środowiska mogą doprowadzić do obniżenia stanu środowiska geograficznego - K_K07 |
Metody dydaktyczne: | Metoda dydaktyczna eksponująca: - pokaz Metoda dydaktyczna podająca: - wykład informacyjny (konwencjonalny) - wykład problemowy Metoda dydaktyczna poszukująca: - ćwiczeniowa - klasyczna metoda problemowa - obserwacji - projektu - referatu - studium przypadku |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z: problemami ochrony zasobów środowiska w Polsce i na świecie; prawnym systemem ochrony środowiska; koncepcją ekorozwoju; uregulowaniami prawnymi systemu ochrony przyrody w Polsce i na świecie. |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie omówienie następujących zagadnień: - definicji środowiska geograficznego, przyrodniczego i krajobrazu; - geoekologia - modele i struktura środowiska geograficznego - kształtowanie, planowanie krajobrazu - definiowaniu ochrony środowiska - rozwój idei ekorozwoju - instrumenty ekorozwoju - edukacja ekologiczna - podstawy prawne ochrony środowiska - system prawa ochrony środowiska, podstawowe aktu prawne - rozwój ochrony przyrody na świecie i w Polsce - formy ochrony przyrody na świecie i w Polsce - monitoring środowiska, rozwój i struktura - stan środowiska w skali globalnej i regionalnej - dewastacja i degradacja oraz rekultywacja - zanieczyszczanie wód - mapy wykorzystywania krajobrazu - wyznaczniki stanu środowiska w skali globalnej i regionalnej - sozologia i mapa sozologiczna - leśne kompleksy promocyjne i powierzchnie referencyjne w polskich lasach - znaczenie i rozmieszczenie korytarzy ekologicznych w Polsce - szlaki komunikacji drogowej, jako potencjalne zagrożenie dla przemieszczania się zwierząt - aktualne problemy racjonalnego kształtowania środowiska terenów leśnych |
Literatura: |
Andrzejewski L., Kot R., Racinowska M., 2004, Stan środowiska przyrodniczego zlewni reprezentatywnej Strugi Toruńskiej na podstawie kartowania sozologicznego, [w:] M. Kejna, J. Uscka (red.) Funkcjonowanie i monitoring geoekosystemów w warunkach narastającej antropopresji, Biblioteka Monitoringu Środowiska Przyrodniczego, s. 65 - 73. Andrzejewski L., Kot R., Racinowska M., 2004, Stan środowiska przyrodniczego zlewni reprezentatywnej Strugi Toruńskiej na podstawie kartowania sozologicznego, [w:] M. Kejna, J. Uscka (red.) Funkcjonowanie i monitoring geoekosystemów w warunkach narastającej antropopresji, Biblioteka Monitoringu Środowiska Przyrodniczego, s. 65 - 73. Banaszak J., Wiśniewski H., 2003, Podstawy ekologii, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń. Cichy D., Pałyga E., J. (red.), 1995, Edukacja ekologiczna w Polsce, Autonomiczny Komitet Ekspertów Ekologicznych, Warszawa. Cieśliński Z., Jaworowski P., Szczepańska E., 1994, Problemy ochrony i rekultywacji środowiska, Wydawnictwo UMK, Toruń. Dwucet K., Krajewski W., Wach J., 1992, Rekultywacja i rewaloryzacja środowiska przyrodniczego, Uniwersytet Śląski, Katowice. Energia jądrowa mit i rzeczywistość. O zagrożeniach związanych z energią jądrową i jej perspektywach w przyszłości, Fundacja im. Heinricha Bölla, Warszawa, 2006. Frączek A., 2001, Edukacja ekologiczna w gimnazjum scenariusze zajęć, WOM, Bielsko-Biała. Frątczak J., 1995, Świadomość ekologiczna dzieci, młodzieży i dorosłych w aspekcie edukacji szkolnej i nieszkolnej, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy, Bydgoszcz. Gajdzik B., Wyciślik A., 2007, Wybrane aspekty ochrony środowiska i zarządzania środowiskowego, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice. Głowiak B., Kempa E., Winnicki T., 1985, Podstawy ochrony środowiska, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa. Górka K., Poskrobko B., Radecki W., 1998, Ochrona środowiska problemy społeczne, ekonomiczne i prawne, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa. Kistowski M., 2003, Regionalny model zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska Polski a strategie rozwoju województw, Uniwersytet Gdański, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Gdańsk-Poznań. Kot R., 2007, Formy ochrony przyrody dolnej części dorzecza Drwęcy, [w:] W. Marszelewski, L. Kozłowski (red.) Ochrona i zagospodarowanie dorzecza Drwęcy, t. 1, Wydawnictwo UMK, Toruń, s. 163-175. Kot R., Kunz M., 2003, Mapa sozologiczna jako obraz działalności człowieka i przemian krajobrazu na przykładzie wybranych parków krajobrazowych województwa kujawsko-pomorskiego, [w:] Kształtowanie przestrzeni oraz formy zagospodarowania turystycznego i rekreacyjnego parków krajobrazowych w harmonii z przyrodą, referaty z seminarium w Brudzeniu Dużym, 12.XII 2003 r., Zespół Parków Krajobrazowych Brudzeńskiego i Gostynińsko-Włocławskiego, Kowal, s. 4-12. Kozłowski S. 2002, Ekorozwój wyzwanie XXI wieku, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Kozłowski S., 2003, Ochrona środowiska: Unia Europejska – Polska, Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus” przy Prezydium PAN, Warszawa. Kunz M., Kot R., 2000, Cyfrowa mapa sozologiczna Górznieńsko-Lidzbarskiego Parku Krajobrazowego. [w:] Środowisko przyrodnicze i gospodarka Dolnego Śląska u progu trzeciego tysiąclecia, Materiały Konferencyjne 49 Zjazdu PTG, Wrocław, s. 436-438. Kunz M., Kot R., 2007, Cyfrowe mapy sozologiczne parków krajobrazowych oraz wybranych obszarów województwa kujawsko-pomorskiego, [w:] M. Kunz (red.) Systemy informacji geograficznej w praktyce (studium zastosowań), Wydawnictwo UMK, Toruń, s. 139-146. Machowski J., 2003, Ochrona środowiska prawo i zrównoważony rozwój. Stan prawny na dzień 1 stycznia 2003, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. Malinowska E., Lewandowski W., Harasimiuk A. (red.), 2004, Geoekologia i ochrona krajobrazu. Leksykon, Uniwersytet Warszawski, Warszawa. Małachowski K. (red.), Gospodarka a środowisko i ekologia, Wydawnictwo CeDeWu Sp. z o.o., Warszawa. Mazurski K. 1998, Podstawy sozologii, SUDETY Oficyna Wydawnicza Oddziału Wrocławskiego PTTK, Wrocław. Michajłow W. (red.), 1973, Ochrona przyrodniczego środowiska człowieka, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa. Obidziński A., Żelazo J., 2007, Inwentaryzacja i waloryzacja przyrodnicza przewodnik terenowy, Wydawnictwo SGGW, Warszawa. Pullin A.S., 2007, Biologiczne podstawy ochrony przyrody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Pyłka-Gutowska E., 2004, Ekologia z ochroną środowiska. Przewodnik, Wydawnictwo Oświata, Warszawa. Radecki W., 1995, Ochrona środowiska w orzecznictwie Sądu Najwyższego i Naczelnego Sądu Administracyjnego, Białostockie Wydawnictwo Prawnicze „IUSTITIA”, Warszawa. Radziejowski J. (red.), 1996, Obszary chronione w Polsce, Instytut Ochrony Środowiska, Warszawa. Sadowski T., Świderski G., Lewandowski W., 2006, Dotacje Unii Europejskiej w inwestycjach ekologicznych Polski, Europrimus Consulting Europejskie Centrum Doradztwa, Warszawa. Sobczyk W., 2003, Teoretyczna i eksperymentalna analiza edukacji ekologicznej młodzieży, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków. Szczęsny T., 1975, Ochrona przyrody i krajobrazu, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa. Wiszniewska B., Farr J.A., Jendrośka J., 2002, Postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko planowanych przedsięwzięć, Ministerstwo Środowiska, Warszawa. Walczak M., Radziejowski J., Smogorzewska M., Sienkiewicz J., Gacka-Grzesikiewicz E., Pisarski Z., 2001, Obszary chronione w Polsce, Instytut Ochrony Środowiska, Warszawa. Wnuk Z. (red.), 2010, Ekologia i ochrona środowiska. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów. Zarzycki R., Imbierowicz M., Stelmachowski M., 2007, Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska. Ochrona środowiska naturalnego, t. 1, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa. Żarska B., 2005, Ochrona krajobrazu, Wydawnictwo SGGW, Warszawa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia - prace śródsemestralne Wykład + ćwiczenia - egzamin pisemny Kryteria oceniania: Wykład: egzamin pisemny na podstawie testu (pytania otwarte i/lub zamknięte) – W1, W2, W3, U1, U2, U3 ndst - <50% dst- 50-60% dst plus- 60-70% db- 70-80% db plus- 80-90% bdb- 90-100% Ćwiczenia: zaliczenie na podstawie ocen z ćwiczeń zaliczeniowych w postaci sprawozdań i opracowań, oceny ciągłej pracy studenta (bieżące przygotowanie do zajęć i ich aktywność); – W1, W2, W3, W4, U1, U2, U3. Ocena końcowa z ćwiczeń wyliczana, jako średnia z uzyskanych ocen: 2,75-3,39 – dostateczny, 3,40-3,74 – dostateczny plus, 3,75-4,19 – dobry, 4,20-4,50 – dobry plus, powyżej 4,50 – bardzo dobry |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Kot | |
Prowadzący grup: | Rafał Kot, Maciej Markiewicz, Piotr Sewerniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Kot | |
Prowadzący grup: | Rafał Kot, Maciej Markiewicz, Piotr Sewerniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.