Zmiany środowiska przyrodniczego w Polsce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-ZSPP-G-1-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0532) Nauki o ziemi
|
Nazwa przedmiotu: | Zmiany środowiska przyrodniczego w Polsce |
Jednostka: | Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: |
Przedmioty dla kierunku - GEOGRAFIA Przedmioty z polskim językiem wykładowym |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowe informacje na temat środowiska przyrodniczego w Polsce. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godz.): - udział w wykładach - 15 - udział w ćwiczeniach – 15 - konsultacje z nauczycielem akademickim- 10 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (godz.): - pisanie prac, projektów, przygotowanie do ćwiczeń - 20 - przygotowanie do egzaminu- 15 Łącznie: 75 godz. (3 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: rozumie złożone zjawiska i procesy zachodzące w przestrzeni geograficznej i środowisku przyrodniczym Polski - K_W01 W2: konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych (m.in. klimatologicznych, hydrologicznych, geologicznych), interpretowania zjawisk i procesów geograficznych w pracy badawczej i działaniach praktycznych - K_W02 W3: zna zaawansowane metody statystyczne analizy i prognozowania zjawisk (m.in. klimatologicznych, hydrologicznych, geologicznych) oraz procesów zachodzących w przestrzeni geograficznej Polski, a także narzędzia informatyczne do identyfikowania rządzących nimi - K_W07 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska zachodzące w różnych geosferach, analizować ich przyczyny i przebieg, stawiać hipotezy badawcze i je weryfikować, formułować uzasadnione wnioski na temat zmian środowiska przyrodniczego Polski- K_U06 U2: potrafi samodzielnie formułować racjonalne wnioski dotyczące zmian środowiska przyrodniczego w Polsce na podstawie wiedzy teoretycznej i danych pochodzących z różnych źródeł do opisu i analizowania procesów i zjawisk zachodzących w przestrzeni geograficznej oraz uczestniczyć w dyskusji o charakterze naukowym w zakresie geografii - K_U08 U3: potrafi przygotować i zaprezentować wyniki własnych prac badawczych z zakresu zmian środowiska przyrodniczego Polski w postaci referatu i posteru w języku polskim oraz zredagować doniesienie naukowe w języku obcym-K_U10 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: rozumie potrzebę stałej aktualizacji wiedzy dotyczącej zmian środowiska przyrodniczego Polski i zna jej praktyczne zastosowania, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób - K_K01 K2: rozumie potrzebę systematycznego studiowania literatury fachowej i popularnonaukowej w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy związanej ze zmianami środowiska przyrodniczego Polski - K_K05 K3: ma świadomość znaczenia gospodarki opartej na wiedzy i innowacyjności w rozwoju społeczno-gospodarczym Polski z zachowaniem zasady zrównoważonego rozwoju, potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy – K_K07 K4: ma świadomość znaczenia nowoczesnych technologii i technik badawczych w rozwoju cywilizacyjnym szczególnie w odniesieniu do obszaru Polski– K_K08 |
Metody dydaktyczne: | Wykład: Metoda dydaktyczna podająca: wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład problemowy Ćwiczenia: Metoda: ćwiczeniowa, laboratoryjna, pomiaru w terenie. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie podstaw wiedzy teoretycznej oraz umiejętności praktycznych potrzebnych do zrozumienia oraz identyfikacji naturalnych oraz antropogenicznych zmian zachodzących w środowisku przyrodniczym Polski, w kontekście ich przyczyn, mechanizmów i dynamiki, a także następstw i powiązań geoprzestrzennych. Rozpatrzone zostaną przemiany litosfery, klimatu, stosunków wodnych, powierzchni Ziemi oraz pokrywy glebowej i ekosystemów. |
Pełny opis: |
Wykład: Naturalna dynamika i fluktuacje oraz długoterminowe tendencje i cykle ewolucyjne środowiska. Wpływ człowieka na środowisko. Historia i rozwój antropopresji. Obszary klęski ekologicznej oraz strefy zagrożenia ekologicznego w Polsce. Gleba jako zwierciadło krajobrazu. Zapis naturalnych i antropogenicznych zmian środowiska w morfologii i właściwościach gleb oraz ich dynamice. Gleby kopalne, reliktowe i poligenetyczne jako świadectwo zmian środowiska. Tendencje zmian stanu pokrywy glebowej Polski. Tendencje zmian ekosystemów. Kształtowanie i przemiany budowy geologicznej Polski w fanerozoiku. Zapis i dynamika procesów geologicznych w czwartorzędzie. Następstwa geologiczne współczesnych zmian klimatu i działalności człowieka w krajobrazie Polski. Przegląd procesów rzeźbotwórczych kształtujących współczesne oblicze morfologiczne Polski. Typologia i regionalizacja współczesnych procesów geomorfologicznych. Dane pośrednie i instrumentalne wykorzystane do rekonstrukcji klimatu Polski. Klimat Polski w okresie przedinstrumentalnym i jego zmiany. Współczesne zmiany klimatu Polski i prognozy na przyszłość. Kształtowanie się sieci wodnej w Polsce w okresie holocenu. Ewolucja jezior i mokradeł. Zmiany warunków hydrologicznych spowodowane działalnością rolniczą, przemysłową, rozwojem miast i gospodarki komunalnej. Nowe obiekty hydrologiczne. Pojezierza antropogeniczne. Wpływ budowli hydrotechnicznych na zmiany reżimu rzek. Wpływ zmian klimatycznych na zasoby wodne Polski. Ćwiczenia: Właściwości gleb diagnostyczne dla zmian środowiska – zajęcia laboratoryjne. Identyfikacja zmian środowiska w terenie. Rozpoznanie przewodnich struktur geologicznych. Identyfikacja i interpretacja zmian w budowie geologicznej na przykładzie sukcesji geologicznej w kamieniołomie „Wapienno”. Zmiany rzeźby powierzchni Ziemi – analiza map. Identyfikacja zmian w terenie. Zmiany temperatury powietrza w Polsce (temperatura średnia, dni charakterystyczne pod względem termicznym, termiczne pory roku). Zmiany wilgotności, zachmurzenia oraz pokrywy śnieżnej w Polsce. Zmiany sieci wodnej w świetle archiwalnych i współczesnych materiałów kartograficznych. Analiza zmian jakości wód rzecznych i jeziornych. Analiza wybranych elementów bilansu wodnego w warunkach zmieniającego się klimatu. |
Literatura: |
1. Churski Z., (red.), 1989, Naturalne i antropogeniczne przemiany jezior i mokradeł w Polsce, Materiały Komisji Hydrologicznej PTG, Toruń. 2. Drążek i in., (red.), 2010. Krajobrazy pałuckich wapieni. Stowarzyszenie Ekologiczne w Barcinie. 3. Dynowska I. (red.), 1993, Przemiany stosunków wodnych w Polsce w wyniku procesów naturalnych i antropogenicznych, Uniwersytet Jagielloński, Kraków. 4. German K., Balon J. (red.), 2001, Przemiany środowiska przyrodniczego Polski a jego funkcjonowanie, IGiGP UJ, Kraków. 5. Kożuchowski K., 2011, Klimat Polski. Nowe spojrzenie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 6. Marszelewski W. (red.), 2012, Gospodarowanie wodą w warunkach zmieniającego się środowiska, Komisja Hydrologiczna PTG, Wydział Nauk o Ziemi UMK, Toruń. 7. Mojski J.E., 2005. Ziemie polskie w czwartorzędzie, Zarys morfogenezy, Wyd. PIG, Warszawa. 8. Przybylak i in. (red.), 2010, The Polish Climate in the European Context: An Historical Overview, Springer. 9. Stankowski W., 1996. Wstęp do geologii keneozoiku, Wyd. Naukowe UAM. 10. Starkel L. (red.), 1988, Przemiany środowiska geograficznego Polski, Ossolineum, Wrocław. 11. Starkel L. (red.), 1999, Geografia Polski-środowisko przyrodnicze. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa. 12. Starkel L., Kostrzewski A., Kotarba A., Krzemień K. (red.), 2008, Współczesne przemiany rzeźby Polski, IGiGP UJ, Kraków. 13. The BAAC II Author Team, 2015, Second Assessment of Climate Change for the Baltic Sea Basin, Springer Open. Dostęp w internecie darmowy. 14. Woś A., 2010, Klimat Polski w II poł. XX wieku, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: egzamin pisemny - K_W01, K_W02, K_U06, K_K01. przygotowywanie opracowań pisemnych - K_W07, K_U06, K_U08, K_U10, K_K01, K_K05, K_K07, K_K08. Kryteria oceniania: Wykład: egzamin pisemny w formie pytań otwartych ndst - (do 49%) dst - (50-59%) dst plus - (60 -69%) db - (70-79%) db plus - (80-89%) bdb - (od 90%) Ćwiczenia: np. zaliczenie na ocenę na podstawie wykonanych ćwiczeń |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Jankowski | |
Prowadzący grup: | Szymon Belzyt, Michał Jankowski, Tomasz Karasiewicz, Aleksandra Loba, Maciej Markiewicz, Włodzimierz Marszelewski, Joanna Uscka-Kowalkowska, Wojciech Wysota | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Jankowski | |
Prowadzący grup: | Andrzej Araźny, Szymon Belzyt, Michał Jankowski, Tomasz Karasiewicz, Aleksandra Loba, Maciej Markiewicz, Marcin Nowak, Wojciech Wysota | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Jankowski | |
Prowadzący grup: | Andrzej Araźny, Mateusz Ćwiek, Michał Jankowski, Tomasz Karasiewicz, Aleksandra Loba, Maciej Markiewicz, Marcin Nowak, Wojciech Wysota | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Jankowski | |
Prowadzący grup: | Andrzej Araźny, Michał Jankowski, Tomasz Karasiewicz, Aleksandra Loba, Maciej Markiewicz, Marcin Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.