Krystalochemia i analiza strukturalna biomolekuł
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-S1-CM-KASB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Krystalochemia i analiza strukturalna biomolekuł |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
Przedmioty Chemii Medycznej Studia stacjonarne I stopnia - kierunke: Chemia Medyczna - semestr 5 |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość matematyki i chemii organicznej. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. 20h wykład, 30h laboratorium, tj. 50 godzin kontaktowych, 2. 40h praca indywidualna, 3. 25h czas wymagany do przygotowania w procesie oceniania. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna pojęcia pozwalające określać symetrię cząsteczki oraz układu krystalograficznego i wykorzystać ją do uzyskania informacji o badanej substancji. W2: Zna podstawowe metody analizy strukturalnej i bazy danych strukturalnych związków małocząsteczkowych i biomolekuł W3: Zna obsługę programów do wizualizacji struktur związków małocząsteczkowych i biomolekuł. K_W01, K_W03, K_W04 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi korzystać z rozszerzonej wiedzy z podstawowych działów chemii oraz twórczo wykorzystać ją w zakresie swojej specjalności. U2: Rozpoznaje symetrię cząsteczek, sieci krystalicznej, potrafi zastosować techniki eksperymentalne do identyfikacji substancji i wyznaczenia parametrów sieci krystalicznej. U3: Potrafi zaplanować eksperyment w celu określenia struktury związków małocząsteczkowych i biomolekuł. U4: Potrafi uzyskać dane strukturalne z baz danych związków małocząsteczkowych i biomolekuł. K_U01, K_U03, K_U04, K_U05, K_U07 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego uczenia się przez całe życie. K2: Potrafi samodzielnie podjąć działania w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy chemicznej. K3: Potrafi współdziałać w zespole (przyjmując w nim różne role) i kreatywnie rozwiązywać problemy dotyczące badań naukowych w tym analizy strukturalnej. K_K01, K_K02 |
Metody dydaktyczne: | Metody podające: wykład informacyjny lub problemowy. Laboratorium: aktywne ćwiczenia. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą z zakresu krystalochemii oraz z technikami i narzędziami stosowanymi w analizie strukturalnej związków małocząsteczkowych i biomakrocząsteczek. Studenci zapoznają się z podstawami metod badań strukturalnych na poziomie cząsteczkowym i ograniczeniami omawianych metod, co umożliwi krytyczne posługiwanie się literaturą specjalistyczną. Znajomość przedstawionych metod jest obecnie niezbędnym elementem wykształcenia wszechstronnego naukowca z dziedziny nauk przyrodniczych oraz farmaceutycznych. |
Pełny opis: |
Podstawowe pojęcia: budowa sieci krystalicznej, komórka elementarna, symbole punktów, prostych i płaszczyzn sieciowych, układy krystalograficzne, czworościan zasadniczy, prawo pasów. Elementy symetrii - operatory w ujęciu macierzowym. Kombinacje elementów symetrii, reguły składania. Symetria cząsteczki. Grupy punktowe, symbolika międzynarodowa i Schoenflisa. Rozpoznawanie elementów symetrii, grupy punktowej i układu krystalograficznego. Translacje: sieci Bravais i translacyjne elementy symetrii. Grupy przestrzenne a grupy punktowe. Punkty symetrycznie równoważne. Krystalografia rentgenowska. Równania Bragga i Lauego. Metoda Debye'a, Scherrera i Hulla - identyfikacja i wskaźnikowanie, stała sieciowa. Czynniki struktury a gęstość elektronowa. Prawo Friedla, grupy dyfrakcyjne Lauego. Grupa przestrzenna a wygaszenia systematyczne (typ sieci Bravais, translacyjne elementy symetrii). Problem fazowy. Funkcja Pattersona i metody bezpośrednie. Związek pomiędzy funkcją rozkładu gęstości elektronowej a natężeniem wiązek ugiętych na periodycznym krysztale, w nawiązaniu do symetrii cząsteczek i symetrii sieci krystalicznej. Metody rozwiązania problemu fazowego dla związków małocząsteczkowych i białek umożliwiające obliczenie funkcji rozkładu gęstości elektronowej. Specyfika i ograniczenia metod krystalografii białek. Podstawy metod bioinformatycznych do porównania sekwencji i identyfikacji modeli odpowiednich dla metody MR. Projektowanie leków w oparciu o strukturę przestrzenną receptorów. Modelowanie oddziaływań między potencjalnymi lekami i ich białkowymi receptorami. Oprogramowanie stosowane w rozwiązywaniu, udokładnianiu i deponowaniu struktur krystalicznych białek i związków małocząsteczkowych. Wizualizacja struktur małocząsteczkowych i makromolekuł. |
Literatura: |
1. T. Penkala, Zarys Krystalografii, PWN Warszawa, 1977, 2. Z. Bojarski, M. Gigla, K. Stróż, M. Surowiec, Krystalografia, PWN, 1996, 3. Z. Bojarski [et al.]. Krystalografia: podręcznik wspomagany komputerowo Wydaw. Naukowe PWN, 2001, 4. Z. Trzaska-Durski, H. Trzaska-Durska, Podstawy Krystalografii Strukturalnej i Rentgenowskiej, PWN, 1994, 5. A.D. Baxevanis, B.F.F. Quellette, Bioinformatyka. Podręcznik do analizy genów i białek. PWN, 2005. 6. P.G. Higgs, T.K. Attwood, Bioinformatyka i ewolucja molekularna. PWN, 2008. 7. M. Jaskólski, Krystalografia dla biologów. Wydawnictwo naukowe UAM, 2010. 8. J.M. Berg, J.L. Tymoczko, L. Stryer, Biochemia. PWN, Warszawa 2011. 9. International Tables For X-ray Crystallography. 10. J. Drenth, Principles of Protein X-Ray Crystallography, Springer-Verlag, 2010. |
Efekty uczenia się: |
Zna pojęcia pozwalające określać symetrię cząsteczki oraz układu krystalograficznego i wykorzystać ją do uzyskania informacji o badanej substancji. Zna podstawowe metody analizy strukturalnej i bazy danych strukturalnych. Zna podstawy metod modelowania dla układów białko-ligand. K_W01, K_W03, K_W04, K_W06, Potrafi korzystać z rozszerzonej wiedzy z podstawowych działów chemii oraz twórczo wykorzystać ją w zakresie swojej specjalności. Rozpoznaje symetrię cząsteczek, sieci krystalicznej, potrafi zastosować techniki eksperymentalne do identyfikacji substancji i wyznaczenia parametrów sieci krystalicznej. Potrafi zaplanować eksperyment w celu określenia struktury biocząsteczek, uzyskać dane strukturalne z baz danych i przeprowadzić modelowanie oddziaływań ligand-receptor. K_U01, K_U02, K_U04, K_U05, K_U07 Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego uczenia się przez całe życie; potrafi samodzielnie podjąć działania w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy chemicznej. Potrafi współdziałać w zespole (przyjmując w nim różne role) i kreatywnie rozwiązywać problemy dotyczące badań naukowych w tym analizy strukturalnej. K_K01, K_K02 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie laboratorium na podstawie obecności, krótkich sprawdzianów i ocena studenta w czasie zajęć. Egzamin pisemny oceniany w procentach. Blok przedmiotowy oceniany według algorytmu 80% oceny egzaminu + 20% oceny z laboratorium. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WYK
LAB
WT LAB
ŚR LAB
CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 45 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Wojtczak | |
Prowadzący grup: | Anna Kozakiewicz-Piekarz, Andrzej Wojtczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR LAB
CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 45 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kozakiewicz-Piekarz, Andrzej Wojtczak | |
Prowadzący grup: | Anna Kozakiewicz-Piekarz, Tadeusz Muzioł, Andrzej Wojtczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 45 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kozakiewicz-Piekarz, Andrzej Wojtczak | |
Prowadzący grup: | Anna Kozakiewicz-Piekarz, Andrzej Wojtczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kozakiewicz-Piekarz, Andrzej Wojtczak | |
Prowadzący grup: | Anna Kozakiewicz-Piekarz, Andrzej Wojtczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.