Podstawy bioanalityki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-S1-W-PB |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy bioanalityki |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru - stacjonarne studia pierwszego stopnia (S1) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wymagania formalne - podstawy chemii organicznej, chemii analitycznej i biochemii. Wymagania wstępne - umiejętność samodzielnego wyszukiwania i korzystania z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwania się literaturą naukową. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): - udział w wykładach (30 h) Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (godz.): - przygotowanie do wykładu (5 h) - czytanie literatury (10 h) - przygotowanie do zaliczenia (15 h) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Ma wiedzę podstawową z zakresu chemii i biologii, jej rozwoju i znaczenia dla postępu nauk ścisłych i przyrodniczych oraz poznania świata i rozwoju ludzkości. W2: Opisuje podstawowe procesy z zakresu biochemii, metabolizmu w organizmie człowieka. W3: Charakteryzuje metody oznaczania związków biologicznie aktywnych. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Student wykorzystuje podstawową wiedzę z zakresu bioanalityki, zna metody przygotowania próbek i technik oznaczania, potrafi opisać zjawiska zachodzące w organizmie człowieka, U2: Analizuje zdobywaną wiedzę dotyczącą bioanalityki z różnych źródeł i potrafi argumentować oraz bronić swojego stanowiska. U3: Nabywa wprawy w wykonywaniu obliczeń na podstawie danych otrzymywanych z pomiarów metodami instrumentalnymi. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Ma świadomość zagrożenia jakie niosą za sobą ksenobiotyki dla wszystkich organizmów żywych, podejmuje samodzielne i czasami trudne decyzje odnośnie zdobytej wiedzy; potrafi samodzielnie wyszukiwać informacji w literaturze popularno-naukowej związanej z chemią środowiska. K2: Posiada umiejętność samodzielnej i efektywnej pracy z dużą ilością informacji odnośnie zagrożeń związanych z substancjami toksycznymi w środowisku, dostrzega zależności pomiędzy zjawiskami i poprawnie wyciąga wnioski posługując się zasadami logiki. K3: Student jest nastawiony na nieustanne zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń; widzi potrzebę ciągłego doskonalenia się i podnoszenia kompetencji zawodowych; zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia. |
Metody dydaktyczne: | Wykład konwencjonalny (prezentacje multimedialne) połączony z dyskusją |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Skrócony opis: |
Poznanie podstaw teoretycznych z ukierunkowaniem na praktyczne wykorzystanie analityki w chemii, biologii, biochemii, medycynie i toksykologii. Nabycie podstawowej wiedzy nt. nowoczesnego laboratorium analitycznego. Nabycie umiejętności wyboru właściwej metody pobierania i przygotowania próbek biologicznych, medycznych i farmaceutycznych. Prawidłowe wykonanie pomiarów i analiz, raporty, dobra praktyka laboratoryjna. Zapewnienie jakości, walidacja. |
Pełny opis: |
Podstawy teoretyczne z zakresu chemii medycznej, chemii leków, chemii produktów żywnościowych. Rys historyczny. Terminologia. Budowa i właściwości komórki. Charakterystyka lipidów, węglowodanów, białek, enzymów, receptorów, kwasów nukleinowych. Podstawy proteomiki, genomiki i metobolomiki. Budowa DNA i RNA. Przeciwciała. Chiralność. Podstawy teoretyczne wybranych technik chromatograficznych, elektromigracyjnych, spektroskopowych, radiometrycznych, immunologicznych, analizatory mas, detektory jonów. Nowoczesne metody analizy biocząsteczek. Specyficzne metody przygotowania próbek. Kryteria działania laboratoriów badawczych i klinicznych. Systemy zapewnienia jakości. Akredytacja i certyfikacja laboratoriów. Procedury analityczne i ich walidacja. Ocena statystyczna wyników. |
Literatura: |
1. P. Kafarski, P. Wieczorek, Ćwiczenia Laboratoryjne z Chemii Bioorganicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 1997 2. A. Cygański, Metody spektroskopowe w chemii analitycznej, WNT, W-wa 1997 3. Z. Witkiewicz Podstawy Chromatografii, WNT, Warszawa 2000 4. W. Szczepaniak, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN Warszawa 2005 5. Nowoczesne techniki analityczne, praca zb. pod red. M. Jarosza, Oficyna Wyd. PW, Warszawa 2006 6. H. Waldmann, P. Janning, Chemical Biology. A practical course, Wiley-VCH Verlag GmbH & Co. KGaA, Weinheim 2004 7. Proteomika, praca zb. pod red. A. Kraj, J. Silberring, Wydzial Chemii UJ, Kraków 2004 8. Spektrometria mas, praca zb. pod red. P. Sudera, J. Silberringa, Wyd. UJ, Kraków 2006 9. Mikrobioanalityka, praca zb. pod red. Z. Brzózki, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2009 10. S. R. Mikkelsen, E. Cortón, Bioanalytical Chemistry, Wiley-Interscience, Hoboken, New Jersey 2004 11. L. Huber, Dobra praktyka laboratoryjna, PIOŚ, Warszawa 1997 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: - aktywność, praca pisemna lub prezentacja, inna forma ustalona na pierwszym wykładzie Kryteria oceniania: Wykład: zaliczenie na ocenę na podstawie aktywności, pracy pisemnej lub prezentacji ndst – poniżej 8 pkt (poniżej 40 %) dst- 8-11 pkt (40-55%) dst plus- 11,2-13 pkt (56-65%) db- 13,2-14,8 pkt (66-74%) db plus-15-16 pkt (75-80%) bdb- 16,2-20 pkt (81-100%) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Gadzała-Kopciuch | |
Prowadzący grup: | Renata Gadzała-Kopciuch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Poznanie podstaw teoretycznych z ukierunkowaniem na praktyczne wykorzystanie analityki w chemii, biologii, biochemii, medycynie i toksykologii. Nabycie podstawowej wiedzy nt. nowoczesnego laboratorium analitycznego. Nabycie umiejętności wyboru właściwej metody pobierania i przygotowania próbek biologicznych, medycznych i farmaceutycznych. Prawidłowe wykonanie pomiarów i analiz, raporty, dobra praktyka laboratoryjna. Zapewnienie jakości, walidacja. |
|
Pełny opis: |
Podstawy teoretyczne z zakresu chemii medycznej, chemii leków, chemii produktów żywnościowych. Rys historyczny. Terminologia. Budowa i właściwości komórki. Charakterystyka lipidów, węglowodanów, białek, enzymów, receptorów, kwasów nukleinowych. Podstawy proteomiki, genomiki i metobolomiki. Budowa DNA i RNA. Przeciwciała. Chiralność. Podstawy teoretyczne wybranych technik chromatograficznych, elektromigracyjnych, spektroskopowych, radiometrycznych, immunologicznych, analizatory mas, detektory jonów. Nowoczesne metody analizy biocząsteczek. Specyficzne metody przygotowania próbek. Kryteria działania laboratoriów badawczych i klinicznych. Systemy zapewnienia jakości. Akredytacja i certyfikacja laboratoriów. Procedury analityczne i ich walidacja. Ocena statystyczna wyników. |
|
Literatura: |
• P. Kafarski, P. Wieczorek, Ćwiczenia Laboratoryjne z Chemii Bioorganicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 1997 • Cygański, Metody spektroskopowe w chemii analitycznej, WNT, Warszawa 1997 • Z. Witkiewicz Podstawy Chromatografii, WNT, Warszawa 2000 • W. Szczepaniak, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN Warszawa 2005 • Nowoczesne techniki analityczne, praca zb. pod red. M. Jarosza, Oficyna Wyd. PW, Warszawa 2006 • H. Waldmann, P. Janning, Chemical Biology. A practical course, Wiley-VCH Verlag GmbH & Co. KGaA, Weinheim 2004 • Proteomika, praca zb. pod red. A. Kraj, J. Silberring, Wydzial Chemii UJ, Kraków 2004 • Spektrometria mas, praca zb. pod red. P. Sudera, J. Silberringa, Wyd. UJ, Kraków 2006 • Mikrobioanalityka, praca zb. pod red. Z. Brzózki, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2009 • S. R. Mikkelsen, E. Cortón, Bioanalytical Chemistry, Wiley-Interscience, Hoboken, New Jersey 2004 • L. Huber, Dobra praktyka laboratoryjna, PIOŚ, Warszawa 1997 |
|
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.