Projektowanie fluoroforów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-S2-O-PF |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie fluoroforów |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
Stacjonarne studia drugiego stopnia - Chemia - Semestr 3 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Chemia organiczna Chemia kwantowa Chemia teoretyczna |
Całkowity nakład pracy studenta: | 110 godzin, w tym 60 godzin z udziałem nauczyciela = 5 godzin wykładu+40 godzin pracowni komputerowej+15 godzin konsultacji oraz 50 godzin pracy własnej |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: ma pogłębioną wiedzę z dziedziny spektroskopii molekularnej i chemii obliczeniowej pod kątem jej wykorzystania w celu projektowania nowych materiałów fotoczułych – K_W01,K_W02 W2: zna podstawy metod obliczeniowych chemii kwantowej dedykowanych opisowi stanów wzbudzonych cząsteczek i umie stosować wybrane narzędzia teoretyczne do projektowania i wyjaśniania wyników eksperymentalnych - K_W08 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi, używając metod teoretycznych, wyznaczać właściwości fotofizyczne cząsteczek oraz badać ścieżki reakcji chemicznych w stanie wzbudzonym, umie świadomie wybrać optymalną metodę; potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia, użyć ich do analizy danych eksperymentalnych i w sposób krytyczny ocenić wyniki - K_U10 U2: potrafi wyszukać samodzielnie informacje dotyczące badanych związków w czasopismach oraz bazach danych, sformułować problem badawczy, znaleźć jego rozwiązanie oraz opracować raport z wyników uzyskanych obliczeń - K_U08 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: potrafi samodzielnie podjąć działania w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy chemicznej - K_K01 K2: potrafi współdziałać w zespole (przyjmując w nim różne role) i kreatywnie rozwiązywać problemy dotyczące obliczeń kwantowochemicznych i projektowania fluoroforów - K_K02 K3: ma świadomość możliwości znaczenia dla gospodarki projektowania nowoczesnych materiałów fotoczułych, potrafi poszukiwać rozwiązań umożliwiających optymalizację tego procesu -K_K03 |
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny, wykład problemowy, studium przypadku, dyskusja, metoda projektu, seminarium |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Przedmiot „Projektowanie fluoroforów” ma na celu zapoznanie studentów ze strategiami projektowania barwników i fluoroforów pod kątem wybranych zastosowań biomedycznych i technologicznych, czynnikami wpływającymi na wzmacnianie i wygaszanie zjawisk absorpcji i emisji promieniowania, zaletami materiałów wykazujących nieliniowe właściwości optyczne oraz możliwościami wykorzystania zjawisk takich jak podwójna emisja, upkonwersja fotonów, termicznie aktywowana opóźniona fluorescencja, fosforescencja. Na wybranych przykładach cząsteczek organicznych zaprezentowane zostaną techniki chemii obliczeniowej dedykowane stanom wzbudzonym i właściwościom fotofizycznym molekuł, przy czym uwaga studentów zostanie zwrócona na prowadzenie obliczeń na granicy z eksperymentem – w celu jego projektowania lub wyjaśniania. Prezentacja narzędzi obejmie również techniki uczenia maszynowego i wykorzystanie generatywnej sztucznej inteligencji w projektach obliczeniowych. |
Pełny opis: |
Wykład: Diagram Jabłońskiego, reguły wyboru w spektroskopii UV-Vis, reguła Kashy, zasada Francka-Condona, zjawiska absorpcji promieniowania, fluorescencji i fosforescencji, przesunięcie Stokesa, upkonwersja fotonów, nieliniowe zjawiska optyczne, reguły barwności związków organicznych, strategie projektowania fluoroforów, zastosowania fluoroforów z uwzględnieniem stawianych przez nie wymagań (np. OLED, DSSC, terapia fotodynamiczna), modele chemii kwantowej stosowane do opisu cząsteczek barwnych (cząstka w pudle potencjału, metoda Huckla, TD-DFT), absorpcja i emisja w rozpuszczalniku oraz w ciele stałym, emisja wzmacniana lub wygaszana przez agregację. Pracownia komputerowa: Dla przykładowych układów, dla których dostępne są dane eksperymentalne absorpcji i emisji przeprowadzone będzie modelowanie struktur w stanie podstawowym i wzbudzonym, rozkładu gęstości elektronowej, wewnątrzcząsteczkowego przeniesienia ładunku, wpływu podstawników elektronodnorowych i elektronoakceptorowych na właściwości fotofizyczne, badanie wpływu rozpuszczalnika, agregacji i oddziaływań w krysztale na absorpcję i emisję promieniowania, obliczenia ścieżek reakcji przeniesienia protonu w stanie podstawowym i wzbudzonym w celu projektowania cząsteczek wykazujących duże przesunięcie Stokesa. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Podstawy fizykochemii barwników, Jadwiga Gronowska, Wydawnictwo UMK, Toruń 1997. 2. Chemia obliczeniowa w laboratorium organicznym, A. Kaczmarek-Kędziera, M. Ziegler-Borowska, D. Kędziera, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2014. 3. Chemia fizyczna, P. W. Atkins, J. De Paula, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016 – lub Atkins' Physical Chemistry, P. W. Atkins, J. De Paula, Oxford University Press 2018. 4. Molekularna mechanika kwantowa, P. W. Atkins, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1974 – lub Molecular quantum mechanics, P. W. Atkins, Oxford University Press 2010. 5. Chemia organiczna, J. Clayden, N. Greeves, S. Warren, P. Wothers , WNT Warszawa 2016 – lub Organic Chemistry, J. Clayden, N. Greeves, S. Warren, Oxford University Press 2012. Literatura uzupełniająca: 1. Chromic Phenomena: Technological Applications of Colour Chemistry, P. Bamfield, M. G. Hutchings, RSC Publishing Cambridge 2010. 2. C. Adamo, D. Jacquemin, The calculations of excited-state properties with Time-Dependent Density Functional Theory, Chem. Soc. Rev., 2013, 42, 845. DOI: 10.1039/c2cs35394f 3. C. Azarias, Š. Budzák, A. D. Laurent, G. Ulrich, D. Jacquemin, Tuning ESIPT fluorophores into dual emitters, Chem. Sci., 2016, 7, 3763. DOI: 10.1039/c5sc04826e |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny lub ustny – W1, W2, U1, U2, K1, K2, K3 Dziennik refleksji - W1, W2, U1, U2, K1, K2, K3 Raporty z wykonanych projektów badawczych - W1, W2, U1, U2, K1, K2, K3 Referat - W1, W2, U1, U2, K1, K2, K3 |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 40 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kaczmarek-Kędziera | |
Prowadzący grup: | Anna Kaczmarek-Kędziera, Dariusz Kędziera | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 40 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kaczmarek-Kędziera | |
Prowadzący grup: | Anna Kaczmarek-Kędziera | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 40 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kaczmarek-Kędziera | |
Prowadzący grup: | Anna Kaczmarek-Kędziera | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.