Emocje i motywacje - trening inteligencji emocjonalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-12-K12-EiM-TrIE |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0319) Programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi, gdzie indziej niesklasyfikowane
|
Nazwa przedmiotu: | Emocje i motywacje - trening inteligencji emocjonalnej |
Jednostka: | Katedra Gospodarowania Zasobami Pracy |
Grupy: |
Komunikacja i psychologia w biznesie - plan studiów 2 rok 1 stopnia Komunikacja i psychologia w biznesie, 2 rok, PRK, przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Obecność na każdym z warsztatów jest obowiązkowa - osoby z ITS-ami uczestniczą w zajęciach. Student powinien posiadać wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne z zakresu Podstaw psychologii ogólnej, Podstaw komunikacji społecznej. Podstaw psychologii społecznej Wskazane jest uczestnictwo w treningu ogólnych umiejętności interpersonalnych (treningu otwarcia) oraz przyswajanie na bieżąco wiedzy z równolegle prowadzonych przedmiotów psychologicznych. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Całkowity nakład pracy wynosi: - godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 30 h ćwiczeń (warsztaty w grupie do 16 osób) -10 h konsultacje indywidualne - praca własna studenta: przygotowanie pracy pisemnej (eseju) 15 h przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu: 20 h |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Student posiada wiedzę o normach i regułach rządzących zachowaniem człowieka w grupie (organizacji) i w efekcie – funkcjach jakie człowiek w nich pełni – K_W05, K_W07 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Student opisuje procesy związane z zaspakajaniem poszczególnych potrzeb człowieka, jego motywacji – K_U03 U2: Student analizuje typowe zjawiska i procesy natury psychicznej, zachodzące w człowieku jako takim oraz w człowieku działającym w organizacji – K_U05 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Student jest przygotowany do uczestniczenia w inicjatywach społecznych – K_K01, K_K03 |
Metody dydaktyczne: | ćwiczenia: metody podstawowe: Experiential Learning Model Kolba, First Principles of Instruction Merrilla techniki wspomagające: praca grupowa nad tekstem źródłowym, symulacja sytuacji społecznych i osobistych, motywowanie do wystąpień publicznych studentów, burza mózgów, obserwacja uczestnicząca, dyskusja moderowana |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - symulacyjna (gier symulacyjnych) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - doświadczeń |
Skrócony opis: |
Obecność na każdym z warsztatów jest obowiązkowa - osoby z programem ITS-także uczestniczą w zajęciach, itp. Zakres treści obejmuje następujące zagadnienia: anatomiczno-fizjologiczne podłoże procesów emocjonalnych, rozróżnienie emocji prostych i emocji złożonych, nabywanie wzorców reagowania emocjonalnego w trakcie rozwoju, związek emocji z procesami poznawczymi, wpływ emocji na działalność człowieka, wybrane kategorie i pojęcia używane do charakteryzowania procesów motywacyjnych, specyfika motywacji związanej ze strukturą "ja". Celem ćwiczeń jest nie tylko zapoznanie słuchaczy z najważniejszymi w dorobku psychologii koncepcjami i wynikami badań dotyczących procesów emocjonalno-motywacyjnych człowieka, ale wyrobienie w nich postaw pozwalających na dalszą pracę nad rozwojem osobistym. |
Pełny opis: |
Zajęcia prowadzone nowatorskimi i autorskimi metodami uczenia się przez uczestnictwo mają wprowadzić w świat psychologii emocji i motywacji człowieka. Struktura podziału treści będzie bazowała na schemacie: wprowadzenie teoretyczno-metodyczne – weryfikacja poprzez doświadczenie własne – trening w warunkach symulowanych. 1. Wprowadzenie do treningu inteligencji emocjonalnej (W1) – podziały procesów psychicznych – co to jest motywacja? (rodzaje motywów) – co to jest emocja? (emocja jako system wieloskładnikowy). 2. Klasyfikacja procesów afektywnych (W1, U1, U2, K1) – główne pojęcia: afekt, emocja, uczucie, nastrój – klasyfikacja procesów afektywnych wg Lazarusa (odruchy, popędy, emocje) – emocje podstawowe - przegląd koncepcji (Ekman, Izard) 3. Mózgowe mechanizmy emocji (model strachu wg LeDoux) (W1, U1, U2, K1) – rola ciała migdałowatego i płatów czołowych w reakcji strachu – niska i wysoka droga aktywacji strachu – koncepcja pamięci emocjonalnej 4. Funkcje emocji (W1, U1, U2, K1) – intrapersonalne funkcje emocji (Levenson) – społeczne funkcje emocji (Keltner, Haidt) – funkcje emocji w rozwoju (Izard) 5. Zmiany rozwojowe w zakresie (W1, U1, U2, K1) – emocjonalności – wyłanianie się emocji w ontogenezie – zmiany rozwojowe w pojmowaniu emocji – socjalizacja emocji 6. Regulacja emocji (W1, U1, U2, K1) – kontrola a regulacja emocji – miejsce procesów regulacji emocji w systemie emocji człowieka (Levenson) – mechanizmy regulacji emocji (Gross) 7. Procesy afektywne a struktura Ja (W1, U1, U2, K1) – struktura Ja i emocje (James) – Ja odzwierciedlone i emocje (Cooley) – Ja jako struktura chroniąca przed lękiem (Sullivan) 8. Pierwotne mechanizmy (W1, U1, K1) – motywacyjne – koncepcje instynktów i koncepcje popędów – popęd pierwotny i popęd wtórny – popędy i procesy uczenia się 9. Motywacja pierwotna: głód (W1, U1, K1) – unikanie bólu, motywacja seksualna – motywacyjne mechanizmy poszukiwania pożywienia (potrzeba, popęd, głód i apetyt) – unikanie bólu - wrodzony odruch, czy złożony popęd? – motywacja seksualna - popęd, czy apetyt? 10. Motywacja społeczna (W1, U1, K1) – motywacja społeczna - wrodzona potrzeba, czy wyuczony popęd? – mechanizmy powstawania więzi u zwierząt (Lorenz, Harlow) – mechanizmy tworzenia się przywiązania u ludzi (Bowlby, Ainsworth) 11. Cele, plany i zadania jako mechanizmy motywacji (W1, U1, K1) – cele w organizacji działania (Reykowski, Pervin) – plany w organizacja zachowania (Miller, Galanter, Pribram) – zadania w organizacja zachowania (Tomaszewski) 12. Kłopotliwe emocje - emocje a psychopatologia (W1, U1, U2, K1) – stres - pourazowy zespół stresu (ICD-10) – lęk - osiowy objaw nerwic (Kępiński) – wstyd - nieadaptacyjne formy obrony przed wstydem (Tomkins-Nathanson) |
Literatura: |
Lit. podst.: 1. Ekman, P., Davidson, R. (red.). (1998). Natura emocji (s. 112-115, 146-153, 183-190, 303-308). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 2. Lewis, M., Haviland-Jones, J. (red.). (2005). Psychologia emocji (r. 10, 16, 18). Gdańsk: GWP. 3. Oatley, K., Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje (r. 6, 10). Warszawa: PWN. 4. Salovey, P., Sluyter, D. (red.). (1999). Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna (r. 4, 6). Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. 5. Strelau, J., Doliński, D. (red.). (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, s. 511-649). Gdańsk: GWP. Lit. uzupełniająca: 1. deCatanzaro, D. A. (1999). Motywacje i emocje. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. 2. Franken, R. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP. 3. Goleman, D. (1997). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina 4. Le Doux, J. (2000). Mózg emocjonalny. Poznań: Media Rodzina 5. Lewis, M., Haviland-Jones, J. (red.). (2005). Psychologia emocji. Gdańsk: GWP. 6. Oatley, K., Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN. 7. Obuchowski, K. (1997). Przez galaktykę potrzeb. Psychologia dążeń ludzkich. Poznań: Zysk i S-ka. 8. Salovey, P., Sluyter, D. (red.). (1999). Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób weryfikacji wiedzy (W), umiejętności (U) i kompetencji (K): 1. Zaliczenie pisemne ( nt.3 lektur wybranych z listy) 2. Analiza postępów studenta w zakresie przedmiotu poczynionych od początku semestru) (W, U, K) i znajomość literatury oraz poziom trenowanej dojrzałości emocjonalnej 3. uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych; dopuszczalna jest nieobecność z powodu choroby 4.Praca pisemna/plakat z omówieniem nt. wybranego (po ustaleniu z prowadzącym) zagadnienia dot. inteligencji emocjonalnej nt. wybranego (po ustaleniu z prowadzącym) zagadnienia dot. inteligencji emocjonalnej 5. Obserwacja uczestnicząca Warunkiem przystąpienia do zaliczenia pisemnego jest spełnienie warunków 2-3. Ocena z zaliczenia pisemnego jest jednocześnie oceną końcową z przedmiotu. Osiągnięcie efektów: W1 – zaliczenie pisemne +++ U1, U2 – zaliczenie pisemne ++ K1 – zaliczenie pisemne + W1 praca pisemna ++ U1, U2 – praca pisemna + U1, U2, K1 – obserwacja + |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 48 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Jaworska, Tomasz Kruszewski | |
Prowadzący grup: | Jolanta Jaworska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia w sem. zimowym 2020/21 odbywają się w trybie asynchronicznym. |
|
Uwagi: |
Zajęcia odbywają się w trybie asynchronicznym (wideo nagrane wcześniej, e-mail), za pomocą poczty uczelnianej. Zaliczenia inne niż grupowe są realizowane poprzez Skype. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 48 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Jaworska, Grażyna Mikusek | |
Prowadzący grup: | Grażyna Mikusek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia w sem. zimowym 2020/21 odbywają się w trybie asynchronicznym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 48 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Jaworska, Grażyna Mikusek | |
Prowadzący grup: | Grażyna Mikusek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia w sem. zimowym 2020/21 odbywają się w trybie asynchronicznym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.