Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Public Relations

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-12-K13-PR-PuR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0319) Programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi, gdzie indziej niesklasyfikowane Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Public Relations
Jednostka: Katedra Doskonałości Biznesowej
Grupy: Komunikacja i psychologia w biznesie - plan studiów 3 rok 1 stopnia
Komunikacja i psychologia w biznesie, 3 rok, PRK, sp. Menedżer PR
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela 15 godz. wykładu, 15 godz. ćwiczeń, 20 godz. konsultacji indywidualnych


2. Czas poświęcony na pracę indywidualną potrzebny do zaliczenia przedmiotu (bieżące przygotowanie do zajęć, powtórzenie materiału,

czytanie literatury) 30 godz.


3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa procesie oceniania: łącznie 35 godz.


Razem nakład pracy studenta 115 godzin.

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: W zaawansowanym stopniu zna i rozumie wiedzę z zakresu zarządzania i psychologii dotyczącą jednostki, struktur i instytucji społecznych, ich elementów, więzi i reguł (społecznych, organizacyjnych, etycznych) oraz uwarunkowania i konsekwencje tych zmian (K_W03)

W2: zna i rozumie relacje wewnętrzne i zewnętrzne instytucji biznesowych z podmiotami w otoczeniu, ich charakter, cele, prawidłowości i reguły punktu widzenia właściwego dla nauk o zarządzaniu i psychologii (K_W05)

W3: w zaawansowanym stopniu zna i rozumie instrumenty i narzędzia komunikowania stosowane wewnątrz instytucji biznesowych oraz w relacjach z różnymi grupami interesariuszy (K_W09)

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: potrafi zdiagnozować i interpretować problemy społeczne i organizacyjne oraz szanse i/lub zagrożenia, jakie pojawiają się w praktyce funkcjonowania instytucji biznesowych (K_U01)

U2: W zaawansowanym stopniu potrafi stosować odpowiednie metody i techniki w rozwiązywaniu problemów komunikowania się instytucji biznesowych (K_U04)

U3: Potrafi diagnozować, analizować i przewidywać procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem właściwych metod i narzędzi, w szczególności w zakresie komunikowania wewnętrznego i zewnętrznego instytucji biznesowych (K_U05)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Jest gotów do kreatywnego uczestnictwa w przedsięwzięciach (zespołach) Związanych z rozwiązywaniem problemów społecznych instytucji biznesowych (K_K03)

Metody dydaktyczne:

Wykład: wykład konwersatoryjny

Ćwiczenia: dyskusja moderowana, rozwiązywanie zadań, analiza studium przypadku, praca w zespołach, przygotowanie prezentacji.

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- projektu
- studium przypadku

Skrócony opis:

Celem kursu jest zapoznanie jego uczestników z głównymi zagadnieniami związanymi z PR, czynnikami rozwoju PR i funkcjami jakie pełni w komunikacji społecznej. Podczas zajęć zostaną przedstawione relacje między PR a marketingiem, reklamą, propagandą a także mediami. Sporo uwagi zostanie poświęcone oddziaływaniu mediów (media spinning) oraz zarządzeniu relacjami z mediami w sytuacji kryzysowej.

Pełny opis:

Tematyka wykładów

1. Istota public relations: miejsce PR w teorii i praktyce zarządzania firmą, definicje i cele PR, charakterystyka procesu public relations, podstawowe sfery zadaniowe (W2)

2. Komunikowanie jako podstawowa metoda w PR - Podstawowe pojęcia, proces i środki komunikowania, formy komunikowania, techniki

komunikowania, środki uzupełniające w PR, miejsce PR w systemie komunikacji organizacji (W1, W2, U1)

3. Wizerunek przedsiębiorstwa i rola PR w jego kształtowaniu: określanie tożsamości firmy, reputacja i jej składowe, wizerunek firmy, system identyfikacji wizualnej, imprezy firmowe, PR a CSR, kształtowanie wyobrażenia poprzez działania PR – zasady. (W1)

4. Przygotowanie programu - określenie tożsamości i esencji marki, ustalenie koncepcji kształtowania wizerunku. (W1)

5. Metody i techniki PR: charakterystyka metod działań PR, podstawowe zasady wyrażania przesłania i formułowania treści wypowiedzi, dobór treści informacji, dobór osoby informatora. (W1)

6. Przygotowanie programu - dobór metod i technik przekazu, kształtowanie struktury wypowiedzi, przygotowanie przekazu. (W1, U1)

7. Dział PR w firmie/organizacji: tworzenie działu public relations w firmie, rzecznik prasowy, PRowiec, organizacja działu PR w firmie. (W1, W2)

8. Media Relations: kontakty z mediami - osobiste, bezpośrednie, publiczne kontakty z dziennikarzami, organizacja konferencji prasowych. (W1)

9. Działanie w sytuacji kryzysowej: sytuacje kryzysowe w firmie, plan sytuacji kryzysowej i zasady jego przygotowania, zasady zachowania się w sytuacji kryzysowej, studium przypadku. (W1, W2)

10. Przygotowanie komunikatu w związku z sytuacją kryzysową. (W1)

11. Metody wyceny wizerunku i ewaluacji działań z zakresu public relations. (W1)

12. Działania PR w Internecie: zasady kształtowania wizerunku w Internecie, przykłady działań e-PR. (W1)

Tematyka ćwiczeń:

1. Public relations w komunikacji społecznej. (W1, U1, U2)

2. Oddziaływanie mediów, informacja, opinia publiczna i komunikacja zewnętrzna (W1, U1, U2, U3, K1)

3. Wizerunek a public relations (W1, U1)

4. Public relations w sytuacjach kryzysowych (U1,U2, U3, K1)

5. Komunikacja wewnętrzna (Internal comminications) (W1, U1, U2, U3, K1)

6. Public realtions a etyka. (W1, U1, U3, K1)

7. PR w służbie idei –kampanie społeczne ( U1, U2, U3, K1)

Literatura:

1. Budzyński W. Public relations. Strategia i nowe techniki kreowania wizerunku, Poltext, Warszawa 2008.

2. Wojcik K., Public relations wiarygodny dialog z otoczeniem, Wolters Kluwer, Warszawa 2013.

3. Davis A., Wszystko co powinieneś wiedzieć o PR, Poznań 2008

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie wykładu: pozytywna ocena z egzaminu pisemnego – test rozszerzony o część opisową.

Zaliczenie ćwiczeń- pozytywna ocena z projektu zaliczeniowego.

Przy ustalaniu oceny końcowej z ćwiczeń i oceny z zaliczenia końcowego stosuje się następującą regułę przeliczenia uzyskanych punktów procentowych:

Poniżej 60% - ndst

Od 60% do 69,9% - dst

Od 70% do 79,9% - dst plus

Od 80% do 84,9% - db

Od 85% do 94,9% - db plus

Od 95% - bdb

Praktyki zawodowe:

brak wskazań

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Patrycja Gulak-Lipka
Prowadzący grup: Patrycja Gulak-Lipka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Patrycja Gulak-Lipka
Prowadzący grup: Patrycja Gulak-Lipka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Patrycja Gulak-Lipka
Prowadzący grup: Patrycja Gulak-Lipka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)