Podstawy marketingu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-12-L11-PodMark |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0413) Zarządzanie i administracja
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy marketingu |
Jednostka: | Katedra Zachowań Organizacyjnych i Marketingu |
Grupy: |
Logistyka- plan studiów 1 rok 1 stopnia Logistyka, PRK, 1 rok, przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 15 godz. wykładu, 15 godz. ćwiczeń, 5 godz. konsultacji przedmiotowych 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu: 15 godz. 3. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa procesie oceniania: 10 godz. Razem nakład pracy studenta: 60 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Efekty kształcenia obowiązujące od roku akademickiego 2019/2020: Student zna i rozumie: W1: istotę marketingu i korzyści dla organizacji z wdrażania reguł marketingowej koncepcji zarządzania – K_W03 W2: warunki wykształcania się i cechy organizacji zorientowanych produkcyjnie, sprzedażowo i marketingowo – K_W03 W3: główne elementy otoczenia organizacji biznesowej i jej potencjału strategicznego oraz wyjaśnia w jaki sposób zmiany tych elementów wpływają na pozycję rynkową organizacji, a także jak można je ocenić z zastosowaniem analizy SWOT – K_W03 W4: różnice pomiędzy nabywcą na rynku B2C i B2B oraz główne charakterystyki ich zachowań rynkowych K_W03 W5: podstawowe założenia segmentacji rynku i jej znaczenie dla organizacji oraz jej klientów – K_W03 W6: podstawowe elementy marketingu-mix oraz zasady ich właściwego wykorzystania w działaniach organizacji – K_W06 ------------------------------ Efekty kształcenia obowiązujące do roku akademickiego 2018/2019: Student zna i rozumie: W1: istotę marketingu i korzyści dla organizacji z wdrażania reguł marketingowej koncepcji zarządzania – K_W03 W2: główne elementy otoczenia przedsiębiorstwa i jego potencjału strategicznego oraz wyjaśnia w jaki sposób zmiany czynników zewnętrznych i wewnętrznych wpływają na kondycję organizacji i jej pozycję rynkową – K_W03 W3: istotę segmentacji rynku i jej znaczenie dla organizacji oraz jej klientów – K_W03 W4: podstawowe elementy marketingu-mix (w tym przede wszystkim działania służące komunikacji organizacji z jej klientami zewnętrznymi) – K_W04, K_W09 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Efekty kształcenia obowiązujące od roku akademickiego 2019/2020: Student potrafi: U1: analizować otoczenie organizacji oraz potencjał strategiczny organizacji z wykorzystaniem analizy SWOT - K_U01 U2: zaproponować działania bądź instrumenty marketingowe adekwatne do zdiagnozowanych problemów/zmian zachodzących w organizacjach i/lub w ich otoczeniu, prowadzące do ich rozwiązania /wykorzystania - K_U02 ------------------------------ Efekty kształcenia obowiązujące do roku akademickiego 2018/2019: Student potrafi: U1: analizować otoczenie organizacji i jej potencjał strategiczny z wykorzystaniem analizy SWOT – K_U01, U2: zaplanować działania i instrumenty marketingowe wchodzące w skład marketingu-mix – K_U01, K_U02, K_U10 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K1:Jest gotów do identyfikowania i rozstrzygania marketingowych problemów pojawiających się w organizacjach i proponowania dla nich rozwiązań K_K04. |
Metody dydaktyczne: | Wykład: Wykład konwersatoryjny, dyskusja, pogadanka. Wykład prowadzony jest z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych przygotowanych w programie Power Point. Wszystkie omawiane treści są bogato ilustrowane przykładami z praktyki. Ćwiczenia: SWOT, studium przypadku, giełda pomysłów, pogadanka, dyskusja |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Głównym celem prowadzenia zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu marketingu. Efektem realizowanego programu jest wykształcenie u studentów myślenia zgodnie z regułami marketingowej koncepcji zarządzania. |
Pełny opis: |
W trakcie 15 godz. wykładów oraz towarzyszących im ćwiczeń podejmowana jest następująca tematyka: 1. Istota marketingu i orientacji marketingowej (Pojęcie marketingu - różne jego interpretacje. Orientacja produkcyjna, sprzedażowa i marketingowa – warunki wykształcania i cechy charakterystyczne organizacji zorientowanych produkcyjne, dystrybucyjnie i marketingowo. Pojęcie tzw. marketingu-mix i jego ewolucja) (W1) 2. Otoczenie organizacji i jej potencjał (Pojęcie otoczenia. Makrootoczenie a mikrootoczenie. Elementy makrootoczenia i otoczenia bliższego. Analiza otoczenia. Pojęcie szansy i zagrożenia. Potencjał firmy. Analiza potencjału firmy. Pojęcie mocnej i słabej strony. Istota analizy SWOT. Wytyczne z analizy SWOT) (W2, U1) 3. Znaczenie nabywcy (klienta) w organizacjach zorientowanych marketingowo. Nabywca na rynku dóbr konsumpcyjnych i rynku dóbr przemysłowych (W3) 4. Segmentacja konsumentów (Pojęcie segmentacji. Kryteria segmentacji. Cechy poprawnie wyodrębnionych segmentów) (W3) 5. Podstawowe elementy marketingu- mix (W4, U2): - produkt (klasyfikacja produktów; marka produktu; cykl życia produktu; strategie produktowe); - cena (metody ustalania ceny na produkty; dyskonto cenowe); - dystrybucja (dystrybucja intensywna, selektywna i wyłączna; rodzaje kanałów dystrybucyjnych); - promocja (główne rodzaje działań promocyjnych; zalety i ograniczenia ich wykorzystania w obszarze komunikacji organizacji z zewnętrznymi i wewnętrznymi klientami). |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Marketing. Podręcznik akademicki, praca zbiorowa pod red. K.Andruszkiewicza, TNOiK, Toruń, 2011. L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, PWE, Warszawa, 2002. Literatura uzupełniająca: E.Michalski, Marketing. Podręcznik akademicki, Warszawa PWN, 2004. Artykuły w czasopismach marketingowych, opracowania i raporty o tematyce marketingowej dostępne w sieci internetowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowymi metodami oceniania są: a) w przypadku wykładu: zaliczenie końcowe Zaliczenie końcowe ma charakter pisemny (student otrzymuje pytania otwarte oraz opisy wybranych pojęć z zakresu marketingu lub problemów marketingowych, do których dopasowuje poznane na zajęciach terminy lub rozwiązania). Uzyskany podczas zaliczenia wynik wyrażany jest w procentach. Podejście końcowe uznaje się za zaliczone, jeśli student uzyska z niego minimum 60% przewidywanej punktacji maksymalnej. Przystąpienie do zaliczenia końcowego wymaga w pierwszej kolejności uzyskania zaliczenia z ćwiczeń. Weryfikacja efektów kształcenia: W2- pisemne zaliczenie końcowe +++ W3 - pisemne zaliczenie końcowe +++ W4 - pisemne zaliczenie końcowe +++ U1 - pisemne zaliczenie końcowe + Przy ustalaniu oceny z zaliczenia końcowego stosuje się następującą regułę przeliczenia uzyskanych punktów procentowych: Poniżej 60% - ndst Od 60% do 69,9% - dst Od 70% do 79,9% - dst plus Od 80% do 84,9% - db Od 85% do 94,9% - db plus Od 95% - bdb b) w przypadku ćwiczeń: szczegółowe metody oraz kryteria oceniania studentów w trakcie ćwiczeń definiują poszczególne osoby prowadzące zajęcia ćwiczeniowe. Podstawą zaliczenia są wyniki uzyskane przez studentów z: kolokwiów oraz zadań praktycznych wykonywanych w trakcie zajęć (indywidualnie lub grupowo). W ocenie końcowej z ćwiczeń uwzględnia się także aktywność oraz systematyczne przygotowywanie się studenta do zajęć. Weryfikacja efektów kształcenia: W1 - zadania praktyczne (i inne formy oceny zaproponowane przez osoby prowadzące ćwiczenia) + W2 - zadania praktyczne (i inne formy oceny zaproponowane przez osoby prowadzące ćwiczenia) +++ W3 - zadania praktyczne (i inne formy oceny zaproponowane przez osoby prowadzące ćwiczenia) +++ W4 - zadania praktyczne (i inne formy oceny zaproponowane przez osoby prowadzące ćwiczenia) +++ U1 - zadania praktyczne (i inne formy oceny zaproponowane przez osoby prowadzące ćwiczenia) +++ U2 – zadania praktyczne (i inne formy oceny zaproponowane przez osoby prowadzące ćwiczenia) +++ |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
WYK
WYK
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 60 miejsc
Wykład, 15 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Łapińska | |
Prowadzący grup: | Justyna Łapińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem prowadzenia zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu marketingu. Efektem realizowanego programu jest wykształcenie u studentów myślenia zgodnie z regułami marketingowej koncepcji zarządzania. |
|
Pełny opis: |
W trakcie 15 godz. wykładów oraz towarzyszących im ćwiczeń podejmowana jest następująca tematyka: 1. Istota marketingu i orientacji marketingowej (Pojęcie marketingu - różne jego interpretacje. Orientacja produkcyjna, sprzedażowa i marketingowa – warunki wykształcania i cechy charakterystyczne organizacji zorientowanych produkcyjne, dystrybucyjnie i marketingowo. Pojęcie tzw. marketingu-mix i jego ewolucja) (W1, W2) 2. Otoczenie przedsiębiorstwa, jej zasoby, analiza otoczenia, analiza potencjału, analiza SWOT (Pojęcie otoczenia. Makrootoczenie a mikrootoczenie. Elementy makrootoczenia i otoczenia bliższego. Analiza otoczenia. Pojęcie szansy i zagrożenia. Zasoby firmy. Analiza zasobów firmy. Pojęcie mocnej i słabej strony. Istota analizy SWOT. Wytyczne z analizy SWOT) (W3, U1) 3. Znaczenie nabywcy (klienta) w organizacjach zorientowanych marketingowo. Nabywca na rynku dóbr konsumpcyjnych i rynku dóbr przemysłowych (W4) 4. Segmentacja konsumentów (Pojęcie segmentacji. Kryteria segmentacji. Cechy poprawnie wyodrębnionych segmentów) (W5) 5. Podstawowe elementy marketingu- mix (W6, U2): - produkt (klasyfikacja produktów; marka produktu; cykl życia produktu; strategie produktowe); - cena (metody ustalania ceny na produkty; dyskonto cenowe); - dystrybucja (dystrybucja intensywna, selektywna i wyłączna; rodzaje kanałów dystrybucyjnych); - promocja (główne rodzaje działań promocyjnych; zalety i ograniczenia ich wykorzystania w obszarze komunikacji organizacji z zewnętrznymi i wewnętrznymi klientami). |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, PWE, Warszawa, 2002. Marketing. Podręcznik akademicki, praca zbiorowa pod red. K.Andruszkiewicza, TNOiK, Toruń, 2011. Literatura uzupełniająca: E.Michalski, Marketing. Podręcznik akademicki, Warszawa PWN, 2004. Artykuły w czasopismach marketingowych, opracowania i raporty o tematyce marketingowej dostępne w sieci internetowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 60 miejsc
Wykład, 15 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Łapińska | |
Prowadzący grup: | Justyna Łapińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem prowadzenia zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu marketingu. Efektem realizowanego programu jest wykształcenie u studentów myślenia zgodnie z regułami marketingowej koncepcji zarządzania. |
|
Pełny opis: |
W trakcie 15 godz. wykładów oraz towarzyszących im ćwiczeń podejmowana jest następująca tematyka: 1. Istota marketingu i orientacji marketingowej (Pojęcie marketingu - różne jego interpretacje. Orientacja produkcyjna, sprzedażowa i marketingowa – warunki wykształcania i cechy charakterystyczne organizacji zorientowanych produkcyjne, dystrybucyjnie i marketingowo. Pojęcie tzw. marketingu-mix i jego ewolucja) (W1, W2) 2. Otoczenie przedsiębiorstwa, jej zasoby, analiza otoczenia, analiza potencjału, analiza SWOT (Pojęcie otoczenia. Makrootoczenie a mikrootoczenie. Elementy makrootoczenia i otoczenia bliższego. Analiza otoczenia. Pojęcie szansy i zagrożenia. Zasoby firmy. Analiza zasobów firmy. Pojęcie mocnej i słabej strony. Istota analizy SWOT. Wytyczne z analizy SWOT) (W3, U1) 3. Znaczenie nabywcy (klienta) w organizacjach zorientowanych marketingowo. Nabywca na rynku dóbr konsumpcyjnych i rynku dóbr przemysłowych (W4) 4. Segmentacja konsumentów (Pojęcie segmentacji. Kryteria segmentacji. Cechy poprawnie wyodrębnionych segmentów) (W5) 5. Podstawowe elementy marketingu- mix (W6, U2): - produkt (klasyfikacja produktów; marka produktu; cykl życia produktu; strategie produktowe); - cena (metody ustalania ceny na produkty; dyskonto cenowe); - dystrybucja (dystrybucja intensywna, selektywna i wyłączna; rodzaje kanałów dystrybucyjnych); - promocja (główne rodzaje działań promocyjnych; zalety i ograniczenia ich wykorzystania w obszarze komunikacji organizacji z zewnętrznymi i wewnętrznymi klientami). |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, PWE, Warszawa, 2002. Marketing. Podręcznik akademicki, praca zbiorowa pod red. K.Andruszkiewicza, TNOiK, Toruń, 2011. Literatura uzupełniająca: E.Michalski, Marketing. Podręcznik akademicki, Warszawa PWN, 2004. Artykuły w czasopismach marketingowych, opracowania i raporty o tematyce marketingowej dostępne w sieci internetowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 60 miejsc
Wykład, 15 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Łapińska | |
Prowadzący grup: | Joanna Petrykowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem prowadzenia zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu marketingu. Efektem realizowanego programu jest wykształcenie u studentów myślenia zgodnie z regułami marketingowej koncepcji zarządzania. |
|
Pełny opis: |
W trakcie 15 godz. wykładów oraz towarzyszących im ćwiczeń podejmowana jest następująca tematyka: 1. Istota marketingu i orientacji marketingowej (Pojęcie marketingu - różne jego interpretacje. Orientacja produkcyjna, sprzedażowa i marketingowa – warunki wykształcania i cechy charakterystyczne organizacji zorientowanych produkcyjne, dystrybucyjnie i marketingowo. Pojęcie tzw. marketingu-mix i jego ewolucja) (W1, W2) 2. Otoczenie przedsiębiorstwa, jej zasoby, analiza otoczenia, analiza potencjału, analiza SWOT (Pojęcie otoczenia. Makrootoczenie a mikrootoczenie. Elementy makrootoczenia i otoczenia bliższego. Analiza otoczenia. Pojęcie szansy i zagrożenia. Zasoby firmy. Analiza zasobów firmy. Pojęcie mocnej i słabej strony. Istota analizy SWOT. Wytyczne z analizy SWOT) (W3, U1) 3. Znaczenie nabywcy (klienta) w organizacjach zorientowanych marketingowo. Nabywca na rynku dóbr konsumpcyjnych i rynku dóbr przemysłowych (W4) 4. Segmentacja konsumentów (Pojęcie segmentacji. Kryteria segmentacji. Cechy poprawnie wyodrębnionych segmentów) (W5) 5. Podstawowe elementy marketingu- mix (W6, U2): - produkt (klasyfikacja produktów; marka produktu; cykl życia produktu; strategie produktowe); - cena (metody ustalania ceny na produkty; dyskonto cenowe); - dystrybucja (dystrybucja intensywna, selektywna i wyłączna; rodzaje kanałów dystrybucyjnych); - promocja (główne rodzaje działań promocyjnych; zalety i ograniczenia ich wykorzystania w obszarze komunikacji organizacji z zewnętrznymi i wewnętrznymi klientami). |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, PWE, Warszawa, 2002. Marketing. Podręcznik akademicki, praca zbiorowa pod red. K.Andruszkiewicza, TNOiK, Toruń, 2011. Literatura uzupełniająca: E.Michalski, Marketing. Podręcznik akademicki, Warszawa PWN, 2004. Artykuły w czasopismach marketingowych, opracowania i raporty o tematyce marketingowej dostępne w sieci internetowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 60 miejsc
Wykład, 15 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Łapińska | |
Prowadzący grup: | Joanna Petrykowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem prowadzenia zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu marketingu. Efektem realizowanego programu jest wykształcenie u studentów myślenia zgodnie z regułami marketingowej koncepcji zarządzania. |
|
Pełny opis: |
W trakcie 15 godz. wykładów oraz towarzyszących im ćwiczeń podejmowana jest następująca tematyka: 1. Istota marketingu i orientacji marketingowej (Pojęcie marketingu - różne jego interpretacje. Orientacja produkcyjna, sprzedażowa i marketingowa – warunki wykształcania i cechy charakterystyczne organizacji zorientowanych produkcyjne, dystrybucyjnie i marketingowo. Pojęcie tzw. marketingu-mix i jego ewolucja) (W1, W2) 2. Otoczenie przedsiębiorstwa, jej zasoby, analiza otoczenia, analiza potencjału, analiza SWOT (Pojęcie otoczenia. Makrootoczenie a mikrootoczenie. Elementy makrootoczenia i otoczenia bliższego. Analiza otoczenia. Pojęcie szansy i zagrożenia. Zasoby firmy. Analiza zasobów firmy. Pojęcie mocnej i słabej strony. Istota analizy SWOT. Wytyczne z analizy SWOT) (W3, U1) 3. Znaczenie nabywcy (klienta) w organizacjach zorientowanych marketingowo. Nabywca na rynku dóbr konsumpcyjnych i rynku dóbr przemysłowych (W4) 4. Segmentacja konsumentów (Pojęcie segmentacji. Kryteria segmentacji. Cechy poprawnie wyodrębnionych segmentów) (W5) 5. Podstawowe elementy marketingu- mix (W6, U2): - produkt (klasyfikacja produktów; marka produktu; cykl życia produktu; strategie produktowe); - cena (metody ustalania ceny na produkty; dyskonto cenowe); - dystrybucja (dystrybucja intensywna, selektywna i wyłączna; rodzaje kanałów dystrybucyjnych); - promocja (główne rodzaje działań promocyjnych; zalety i ograniczenia ich wykorzystania w obszarze komunikacji organizacji z zewnętrznymi i wewnętrznymi klientami). |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, PWE, Warszawa, 2002. Marketing. Podręcznik akademicki, praca zbiorowa pod red. K.Andruszkiewicza, TNOiK, Toruń, 2011. Literatura uzupełniająca: E.Michalski, Marketing. Podręcznik akademicki, Warszawa PWN, 2004. Artykuły w czasopismach marketingowych, opracowania i raporty o tematyce marketingowej dostępne w sieci internetowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.