Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Statystyka opisowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-12-Z11-StatOpis
Kod Erasmus / ISCED: 04.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0410) Biznes i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Statystyka opisowa
Jednostka: Katedra Ekonometrii i Statystyki
Grupy: Zarządzanie - plan studiów 1 rok 1 stopnia
Zarządzanie, 1 rork, I stopnia, PRK, przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza oraz praktyczne umiejętności z zakresu arytmetyki.

Opanowanie podstaw informatyki (obsługa komputera, podstawowa znajomość arkusza kalkulacyjnego Excel).


Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (kontaktowe): 75 godzin (uczestnictwo w wykładach i ćwiczeniach, konsultacje, referowanie prac kontrolnych, kolokwia, egzamin, kontakt mailowy).

2. Czas poświęcony na pracę własną (indywidualną) studenta: 50 godzin (zapoznanie się z literaturą, uzupełnianie notatek z wykładu i ćwiczeń, rozwiązywanie zadań domowych, przygotowanie się do sprawdzianów, egzaminu).

Efekty uczenia się - wiedza:

W1. Student zna podstawowe metody statystyczne. Rozumie ich przydatność i wartości poznawcze (K_W08).

W2. Zna zasady i procedurę przeprowadzania analiz statystycznych oraz możliwości wykorzystania odpowiedniego oprogramowania komputerowego (K_W08).


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1. Student potrafi stosować metody statystyczne do badania konkretnych zjawisk ekonomicznych (K_U01, K_U03).

U2. Wykorzystuje odpowiednie oprogramowanie analiz statystycznych do rozwiązywania problemów ekonomicznych (K_U01).

U3. Prawidłowo analizuje zjawiska ekonomiczne przy wykorzystaniu metod statystycznych. Formułuje właściwe, logiczne wnioski z przeprowadzonych analiz K_U12 (KRK K_K03).

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1. Student rozumie znaczenie statystyki w badaniach ekonomicznych i zarządzaniu w gospodarce. Dąży do zdobywania wiedzy, informacji, danych. Analizuje zjawiska ekonomiczne K_K01 (KRK K_K02)


Metody dydaktyczne:

Wykład z elementami pokazu multimedialnego - Pokazy w Power Point, prezentacje komputerowe analiz z wykorzystaniem Excela oraz Gretla.

Ćwiczenia - przeprowadzanie analiz na podstawie rzeczywistych lub umownych danych, w szczególności z wykorzystaniem: Excela oraz Gretla. Prezentacje otrzymanych wyników. Dyskusje.


Uwaga,

W cyklu 2019/2020, ze względu na pandemię COVID-19, materiały zamieszczane na Moodle i kontakt mailowy.

W cyklu 2020/2021 zajęcia (wykłady i ćwiczenia, 45 godz.) w formie zdalnej z wykorzystaniem platformy MS Teams; materiały uzupełniające na Moodle.

W cyklu 2021/2022 wykład (15 godz.) w formie zdalnej z wykorzystaniem Platformy MS Teams; materiały uzupełniające na Moodle.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Zajęcia ze statystyki opisowej dla studentów I roku zarządzania (studia stacjonarne) prowadzone są w formie wykładu (15 godz.) oraz ćwiczeń (30 godz.) w semestrze letnim. Mają one na celu przedstawienie studentom metod analizy statystycznej oraz zaprezentowanie przykładów wykorzystania tychże metod, a także zdobycie przez nich praktycznych umiejętności stosowania poznanych metod do statystycznego opisu rzeczywistych zjawisk ekonomicznych. Ponadto, celem przedmiotu jest przygotowanie do przyswajania wiedzy z przedmiotów bazujących na statystyce opisowej, wykładanych na wyższych latach studiów (wnioskowania statystycznego, ekonometrii, prognozowania). Wykład kończy się egzaminem, natomiast ćwiczenia - zaliczeniem z oceną.

Pełny opis:

Wykład ma na celu przedstawienie studentom metod analizy statystycznej w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk masowych oraz zaprezentowanie przykładów stosowania tychże metod. Obejmuje on następujące zagadnienia szczegółowe:

1. Przedmiot i zakres badań statystycznych. Podstawowe pojęcia i określenia. Rodzaje badań statystycznych. Organizacja badań statystycznych - etapy badań. W1, W2, K1

2. Analiza struktury zbiorowości. Rozkłady empiryczne. Opis rozkładu jednej cechy, w tym: pojęcie rozkładu empirycznego, częstość i dystrybuanta empiryczna. Podstawowe typy rozkładów empirycznych. Właściwości rozkładu jednej cechy. Opisowe charakterystyki rozkładów empirycznych (miary tendencji centralnej, zróżnicowania, asymetrii i koncentracji). W1, W2

3. Analiza współzależności (korelacji) zjawisk ekonomicznych. Dwuwymiarowy rozkład empiryczny. Proste metody badania korelacji. Miary korelacji. Miary oparte na statystyce chi-2. Współczynnik korelacji liniowej Pearsona. Wskaźniki korelacyjne Pearsona.

Współczynniki korelacji kolejnościowej (rang) Spearmana, Kendalla. W1, W2

4. Analiza dynamiki zjawisk. Szeregi czasowe. Badanie tendencji rozwojowej za pomocą średnich ruchomych. Analityczna metoda wyodrębniania trendu. Indywidualne wskaźniki dynamiki (indeksy statystyczne). Obliczanie średniego tempa zmian zjawiska w czasie. Agregatowe wskaźniki dynamiki. Indeksy agregatowe wielkości stosunkowych. W1, W2

Na ćwiczeniach studenci zdobywają praktyczne umiejętności stosowania poznanych na wykładzie metod do statystycznego opisu rzeczywistych zjawisk ekonomicznych oraz prawidłowego interpretowania otrzymanych wyników. Harmonogram ćwiczeń obejmuje: 1. Podstawowe pojęcia statystyczne: zbiorowość, jednostka statystyczna, cechy statystyczne. Porządkowanie i grupowanie materiału statystycznego. Szeregi statystyczne. Graficzna prezentacja materiału statystycznego. U1, U2

2. Miary tendencji centralnej: klasyczne i pozycyjne (średnia arytmetyczna, dominanta, kwartyle, decyle). Obliczanie ww. charakterystyk na podstawie danych statystycznych. Interpretacja otrzymanych wyników liczbowych. U1, U2, K2

3. Miary zróżnicowania (obszar zmienności, odchylenie ćwiartkowe, odchylenie przeciętne, wariancja, odchylenie standardowe). Współczynniki zmienności. Obliczanie i interpretacja ekonomiczna. U1, U2, K2

4. Miary asymetrii bezwzględne i względne – tzw. współczynniki asymetrii (klasyczny, pozycyjny, mieszany). Graficzna prezentacja asymetrii rozkładu, obliczanie miar asymetrii. Interpretacja wyników. U1, U2, K2

5. Miary koncentracji. Ocena stopnia spłaszczenia/wysmukłości rozkładu (kurtoza). Ocena nierównomierności rozkładu zjawiska w zbiorowości (krzywa Lorenza). Obliczanie współczynników koncentracji. Interpretacja wyników liczbowych. U1, U2, K2

6. Badanie związku cech. Budowa tablicy korelacyjnej. Rozkłady brzegowe i warunkowe i ich parametry. Wykorzystanie tablicy korelacyjnej do oceny związku cech. U1, U2, K2

7. Obliczanie współczynnika korelacji liniowej Pearsona. Obliczanie wskaźników korelacyjnych Pearsona. Wykorzystanie współczynników korelacji kolejnościowej. U1, U2, K2

8. Wykorzystanie średnich ruchomych do wyodrębniania trendu. Analiza tendencji rozwojowej metodą analityczną. U1, U2, K2

9. Indeksy statystyczne. Zamiana indeksów jednopodstawowych na łańcuchowe i przekształcenie odwrotne. Zmiana podstawy w indeksach jednopodstawowych. Interpretacja indeksów. Określanie średniego tempa zmian zjawiska w czasie. Agregatowe indeksy ilości, cen i wartości. U1, U2, K2

Literatura:

Podstawowa:

1. Dolny E., Osińska M., Statystyka opisowa, Bydgoszcz 2009.

2. Piłatowska M., Repetytorium ze statystyki, PWN, Warszawa 2006.

3. Sobczyk M., Statystyka, wyd. 4 zmienione, PWN, Warszawa 2004.

Uzupełniająca:

1. Aczel A.D., Statystyka w zarządzaniu, PWN, Warszawa 2000 (2018).

2. Jóźwiak J., Podgórski J., Statystyka od podstaw, PWE, Warszawa 2001.

3. Starzyńska S., Statystyka praktyczna, PWN, Warszawa 2002.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład:

W1, W2, K1 – egzamin pisemny w formie szeroko rozumianego testu (część opisowa, test wyboru) +++

Ćwiczenia:

U1, U2 - ocena bieżącej aktywności studenta podczas zajęć +,

prace kontrolne/domowe (samodzielne rozwiązywanie problemów metodami statystycznymi) ++, sprawdziany pisemne tzw. kolokwia (zadania z poszczególnych działów przedmiotu) +++

K1 - ocena bieżącej aktywności studenta podczas zajęć ++

K2 - prace kontrolne/domowe (samodzielne rozwiązywanie problemów metodami statystycznymi) ++, sprawdziany pisemne tzw. kolokwia (zadania z poszczególnych działów przedmiotu) +++

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Szulc
Prowadzący grup: Elżbieta Szulc, Mirosława Żurek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Jak w części: Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu).

Pełny opis:

Jak w części: Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu).

Literatura:

Podstawowa:

Dolny E., Osińska M., Statystyka opisowa, Bydgoszcz 2009.

Piłatowska M., Repetytorium ze statystyki, PWN, Warszawa 2006.

Sobczyk M., Statystyka, wyd. 4 zmienione, PWN, Warszawa 2004.

Uzupełniająca:

Aczel A.D., Statystyka w zarządzaniu, PWN, Warszawa 2000, 2018.

Jóźwiak J., Podgórski J., Statystyka od podstaw, PWE, Warszawa 2001.

Rao C.R., Statystyka i prawda, PWN, Warszawa 1994.

Rószkiewicz M., Statystyka kurs podstawowy, Warszawa 2002.

Starzyńska S., Statystyka praktyczna, PWN, Warszawa 2002.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Szulc
Prowadzący grup: Piotr Fiszeder, Andrzej Geise, Elżbieta Szulc
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Jak w części: Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu).

Pełny opis:

Jak w części: Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu).

Literatura:

Podstawowa:

Dolny E., Osińska M., Statystyka opisowa, Bydgoszcz 2009.

Piłatowska M., Repetytorium ze statystyki, PWN, Warszawa 2006.

Sobczyk M., Statystyka, wyd. 4 zmienione, PWN, Warszawa 2004.

Uzupełniająca:

Aczel A.D., Statystyka w zarządzaniu, PWN, Warszawa 2000, 2018.

Jóźwiak J., Podgórski J., Statystyka od podstaw, PWE, Warszawa 2001.

Rao C.R., Statystyka i prawda, PWN, Warszawa 1994.

Rószkiewicz M., Statystyka kurs podstawowy, Warszawa 2002.

Starzyńska S., Statystyka praktyczna, PWN, Warszawa 2002.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Szulc
Prowadzący grup: Piotr Fiszeder, Elżbieta Szulc, Mirosława Żurek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Jak w części: Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu).

Pełny opis:

Jak w części: Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu).

Literatura:

Podstawowa:

Dolny E., Osińska M., Statystyka opisowa, Bydgoszcz 2009.

Piłatowska M., Repetytorium ze statystyki, PWN, Warszawa 2006.

Sobczyk M., Statystyka, wyd. 4 zmienione, PWN, Warszawa 2004.

Uzupełniająca:

Aczel A.D., Statystyka w zarządzaniu, PWN, Warszawa 2000, 2018.

Jóźwiak J., Podgórski J., Statystyka od podstaw, PWE, Warszawa 2001.

Rao C.R., Statystyka i prawda, PWN, Warszawa 1994.

Rószkiewicz M., Statystyka kurs podstawowy, Warszawa 2002.

Starzyńska S., Statystyka praktyczna, PWN, Warszawa 2002.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)