Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Start up - biznes z przyszłością

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-12-Z21-NZP-StUp
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0413) Zarządzanie i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Start up - biznes z przyszłością
Jednostka: Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem
Grupy: Zarządzanie - plan studiów 1 rok 2 stopnia
Zarządzanie, 1 rok II stopnia, PRK, sp. nowoczesne zarządzanie przedsiębiorstwem
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawy ekonomii, Podstawy zarządzania, Zarządzanie finansami, Podstawy marketingu, Zarządzanie projektami, Zarządzanie jakością

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela:

- wykład 15 godz.

- ćwiczenia 15 godz.

- Konsultacje merytoryczne 30 godz.

- egzamin 5 godz.

Łącznie 65 godzin kontaktowych

2. Praca własna studenta (przygotowanie notatek, projektu, zadania) - 40 godzin

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania 20 godz.

Łącznie praca własna studenta 60 godzin

Całkowity nakład pracy studenta 125 godzin


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Student zna i rozumie definicję, istotę oraz zasady tworzenia i

funkcjonowania startupu (K_W10)

W2: Student zna i rozumie rolę startupów we współczesnych systemach

rynkowych oraz bariery im towarzyszące (K_W02)


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Student potrafi zaplanować proces tworzenia innowacyjnego startupu (K_U08)

U2: Student potrafi opisać i przedstawić zaprojektowany startup (K_U10)

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Student jest gotów do myślenia i podejmowania aktywności

przedsiębiorczych w zakresie tworzenia własnego biznesu (K_K04)

Metody dydaktyczne:

Wykład: konwencjonalny, problemowy

Ćwiczenia: metoda ćwiczeniowa, metoda problemowa, studium przypadku, arkusze zadaniowe


Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- projektu
- referatu
- studium przypadku

Skrócony opis:

Głównym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z tematyką zakładania, funkcjonowania i rozwoju start-upów z wykorzystaniem założeń filozofii lean startup.

Pełny opis:

Wykład:

1. Startup – czym jest i dlaczego jest ważny – W1

2. Rynek startupowy – charakterystyka i specyfika – W1

3. Problemy współczesnych startupów – W1

4. Innowacyjność i kreatywność jako podstawy działalności startupów – W1

5. Lean Management – meandry historii, podstawowe założenia i zastosowanie W2,

6. Proces budowy nowego przedsięwzięcia – W1, U1, U2

7. Kanwa modelu biznesowego i propozycja wartości – W2

Ćwiczenia:

1. Budowanie startupu – U1, U2, U3, K1

2. Opracowanie koncepcji startupu z wykorzystaniem filozofii lean startup – U3, U4, U5, K2

Literatura:

Podstawowa:

1. A. Skala, Sturtupy. Wyzwanie dla zarządzania i edukacji przedsiębiorczości, edu-Libri, 2018.

2. E. Ries, Metoda Lean Startup. Wykorzystaj innowacyjne narzędzia i stwórz firmę, która zdobędzie rynek, Onepress, 2017.

3. S. Blank, B. Dorf, Podręcznik startupu. Budowa wielkiej firmy krok po kroku, Helion, 2013.

4. J. Tidd, J. Bessant, Zarządzanie innowacjami. Integracja zmian technologicznych, rynkowych i organizacyjnych, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2011.

Uzupełniająca:

1. J. Dyer, H. Gregersen, C. Christensen, DNA Innowatora. Jak opanować pięć umiejętności przełomowych innowatorów, ICAN Institute, Warszawa 2012.

2. C.K. Prahalad, M.S. Krishnan, Nowa era innowacji, Wydawnictwa Profesjonalne PWN, Warszawa 2010.

Metody i kryteria oceniania:

W1, W2 – Egzamin pisemny (test)

Rozkład ocen w zależności od uzyskanych punktów na egzaminie z wykładu:

• bdb (18-20)

• db+ (16-17)

• db (14-15)

• dst+ (13)

• dst (12)

• brak zaliczenia (0-11)

U1, U2, U3, U4, U5 - projekt, prezentacja, arkusze zadaniowe

K1, K2 – projekt, prezentacja, arkusze zadaniowe

Rozkład ocen w zależności od uzyskanych punktów z arkuszy zadaniowych na ćwiczeniach:

• bdb: 46-50

• db+: 41-45

• db: 37-40

• dst+: 33-36

• dst: 30-32

• brak zaliczenia: 0-29

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Kuś
Prowadzący grup: Agnieszka Kuś
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-22
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Kuś
Prowadzący grup: Agnieszka Kuś
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)