Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Budowanie i pomiar satysfakcji pracowników

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1152-12-Z13o-BuPSP
Kod Erasmus / ISCED: 04.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0410) Biznes i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Budowanie i pomiar satysfakcji pracowników
Jednostka: Katedra Logistyki
Grupy: Zarządzanie, nst, 3 rok, I stopnia, PRK, moduł organizacyjny
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza z zakresu Podstaw Zarządzania, Zarządzania Jakością, Zarządzania Zasobami Ludzkimi, Badań Marketingowych

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 9 godz. wykładu, 9 godz. ćwiczeń, 7 godz. na konsultacje i zaliczenie pisemne

2. Praca indywidualna studenta potrzebna do pomyślnego zaliczenia przedmiotu: przygotowanie się do zajęć, analiza studiów przypadków: 25 godz.

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: przygotowanie się do zaliczenia pisemnego, projekt zaliczeniowy: 25 godz.


Razem nakład pracy studenta: 75 godz.

Efekty uczenia się - wiedza:

W zakresie wiedzy:

Student zna i rozumie:

W1: znaczenie pomiaru i budowy satysfakcji pracowników dla sprawności zarządzania przedsiębiorstwem – K_W07

W2: mechanizm kształtowania się satysfakcji pracowników oraz jej skutki – K_W05

W3: metody pomiaru satysfakcji pracowników – K_W08

Efekty uczenia się - umiejętności:

W zakresie umiejętności:

Student potrafi:

U1: zastosować jedną z metod pomiaru satysfakcji pracowników – K_U01, K_U03

U2: zaprezentować publicznie wyniki i wnioski z analizy – K_U08

U3: pracować w zespole – K_U13

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

W ramach kompetencji społecznych:

Student jest gotów do:

K1: kreatywnego uczestnictwa w przedsięwzięciach (zespołach) związanych z rozwiązywaniem problemów instytucji biznesowych i non-profit – K_K01

Metody dydaktyczne:

Zajęcia prowadzone:

- w formie tradycyjnego wykładu z wykorzystaniem prezentacji PowerPoint

- w formie ćwiczeń, prowadzonych w oparciu o metodę badania przypadku (case study): praca odbywa się w zespołach, wymagane przygotowywanie się do zajęć (czytanie literatury), czytanie studiów przypadku, aktywność, realizacja zadań

Skrócony opis:

Cel AACSB: Student wyjaśnia zasady budowania i pomiaru satysfakcji pracowników oraz klientów organizacji.

Przedmiot realizowany jest w formie wykładu i ćwiczeń, podczas których omawiane są podstawowe zagadnienia dotyczące budowania i pomiaru satysfakcji pracowników, mianowicie:

1. Miejsce pomiaru satysfakcji pracowników w systemach pomiaru wyników działalności przedsiębiorstw i modelach doskonałości biznesowej

2. Koncepcje, które upatrują siłę organizacji w rozwoju potencjału jednostkowego i społecznego

3. Definicje satysfakcji z pracy

4. Mechanizm powstawania satysfakcji z pracy - wyznaczniki (wymiary) satysfakcji pracownika

5. Skutki satysfakcji/niezadowolenia z pracy

6. Pomiar satysfakcji pracowników

7. Budowanie satysfakcji z pracy

Pełny opis:

Zagadnienia wykładowe:

1. Miejsce pomiaru satysfakcji pracowników w systemach pomiaru wyników działalności przedsiębiorstw i modelach doskonałości biznesowej – W1

zrównoważone systemowe podejście do zarządzania, uproszczony model systemu biznesowego, definicja systemu pomiaru wyników działalności, zrównoważona karta wyników (BSC), Model Europejskiej Nagrody Jakości – Model Doskonałości EFQM, Model Oceny Polskiej Nagrody Jakości

2. Koncepcje, które upatrują siłę organizacji w rozwoju potencjału jednostkowego i społecznego – W2

dążenie do samorealizacji, motywacja wewnętrzna, przywiązanie do organizacji, obywatelstwo organizacyjne, zaangażowanie w pracę, zaangażowanie organizacyjne, satysfakcja z pracy

3. Definicje satysfakcji z pracy – W2

zadowolenie/niezadowolenie z pracy jako postawa: trzy komponenty satysfakcji jako postawy: poznawczy, emocjonalny i behawioralny

4. Mechanizm powstawania satysfakcji z pracy – W2

wyznaczniki (wymiary) satysfakcji pracownika: charakterystyki pracy i organizacji (model Hackmana i Oldhama, teorii skali odczuwania Locke’a), przetwarzanie informacji społecznych (teorią społecznych porównań Festingera), indywidualne skłonności (usposobienie pracownika); cechy indywidualne wpływające na satysfakcję z pracy

5. Skutki satysfakcji/niezadowolenia z pracy – W2

produktywność, zachowania prospołeczne (postawy obywatelskie),

zachowania aspołeczne, absencja, fluktuacja, zaangażowanie

6. Pomiar satysfakcji pracowników – W3

Pomiar satysfakcji ogólna z pracy oraz satysfakcji z różnych aspektów pracy (wymiarów/wyznaczników satysfakcji), metodyki i miary pomiaru satysfakcji z pracy: Minnesocki Kwestionariusz Satysfakcji (Minnesota Satisfaction Questionnaire - MSQ), Indeks Opisujący Pracę (Job Descriptive Index - JDI), Indeks Satysfakcji z Pracy (Job Satisfaction Index), Badanie Satysfakcji z Pracy (Job Satisfaction Survey), Europejski Indeks Pracowniczy (European Employee Index - EEI)

7. Budowanie satysfakcji z pracy – W2

wytyczne polityki przedsiębiorstwa, relacje interpersonalne/społeczne, wynagrodzenie/bonusy, warunki pracy, osiągnięcia, uznanie, autonomia, awans, bezpieczeństwo pracy (zatrudnienia), równowaga między życiem a pracą (work-life balance), delegowanie uprawnień, otwarta komunikacja, mierzenie jakości pracy oraz wartości materialnych i niematerialnych

Zagadnienia ćwiczeniowe realizowane w oparciu o studium przypadku Departament Policji – mechanizm powstawania satysfakcji z pracy, pomiar satysfakcji z pracy, skutki satysfakcji z pracy – U1, U2, K1

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. D.P. Schultz, S.E. Schultz, Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, PWN, Warszawa 2011.

2. A. Jachnis, Psychologia organizacji. Kluczowe zagadnienia, Difin, Warszawa 2008.

3. A.M. Zawadzka (red.), Psychologia zarządzania w organizacji, PWN, Warszawa 2010.

4. R. Haffer, Samoocena i pomiar wyników działalności w systemach zarządzania przedsiębiorstw. W poszukiwaniu doskonałości biznesowej, Wydawnictwo UMK, Toruń 2011.

Literatura uzupełniająca:

5. B.E. Becker, M.A. Huselid, D. Ulrich, Karta wyników zarządzania zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu:

- uczestnictwo w zajęciach [wykładach (nieobowiązkowe) i ćwiczeniach (obowiązkowe), przygotowywanie się do zajęć, aktywność, realizacja zadań – praca zespołowa – analiza przypadków na ćwiczeniach] – przedłużona obserwacja przez prowadzącego

- praca samodzielna (projekt zaliczeniowy przygotowywany w zespołach i jego prezentacja) – 2 ECTS

- zaliczenie pisemne w formie testu opartego na treściach omówionych na wykładzie i ćwiczeniach – 1 ECTS

Weryfikacja efektów kształcenia:

Wykład:

W1 – Zaliczenie pisemne w formie testu

W2 – Zaliczenie pisemne w formie testu

W3 – Zaliczenie pisemne w formie testu

Ćwiczenia:

U1 – Realizacja zadań, Prezentacja, Przedłużona obserwacja, Projekt

U2 – Prezentacja, Przedłużona obserwacja, Projekt

U3 – Realizacja zadań, Przedłużona obserwacja, Projekt

K1 – Aktywność, Przedłużona obserwacja

Praktyki zawodowe:

Nie przewiduje się praktyk zawodowych w zakresie tego przedmiotu.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Rafał Haffer
Prowadzący grup: Rafał Haffer
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)