Budowanie i pomiar satysfakcji pracowników
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1152-12-Z13o-BuPSP |
Kod Erasmus / ISCED: |
04.001
|
Nazwa przedmiotu: | Budowanie i pomiar satysfakcji pracowników |
Jednostka: | Katedra Logistyki |
Grupy: |
Zarządzanie, nst, 3 rok, I stopnia, PRK, moduł organizacyjny |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu Podstaw Zarządzania, Zarządzania Jakością, Zarządzania Zasobami Ludzkimi, Badań Marketingowych |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 9 godz. wykładu, 9 godz. ćwiczeń, 7 godz. na konsultacje i zaliczenie pisemne 2. Praca indywidualna studenta potrzebna do pomyślnego zaliczenia przedmiotu: przygotowanie się do zajęć, analiza studiów przypadków: 25 godz. 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: przygotowanie się do zaliczenia pisemnego, projekt zaliczeniowy: 25 godz. Razem nakład pracy studenta: 75 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W zakresie wiedzy: Student zna i rozumie: W1: znaczenie pomiaru i budowy satysfakcji pracowników dla sprawności zarządzania przedsiębiorstwem – K_W07 W2: mechanizm kształtowania się satysfakcji pracowników oraz jej skutki – K_W05 W3: metody pomiaru satysfakcji pracowników – K_W08 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | W zakresie umiejętności: Student potrafi: U1: zastosować jedną z metod pomiaru satysfakcji pracowników – K_U01, K_U03 U2: zaprezentować publicznie wyniki i wnioski z analizy – K_U08 U3: pracować w zespole – K_U13 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | W ramach kompetencji społecznych: Student jest gotów do: K1: kreatywnego uczestnictwa w przedsięwzięciach (zespołach) związanych z rozwiązywaniem problemów instytucji biznesowych i non-profit – K_K01 |
Metody dydaktyczne: | Zajęcia prowadzone: - w formie tradycyjnego wykładu z wykorzystaniem prezentacji PowerPoint - w formie ćwiczeń, prowadzonych w oparciu o metodę badania przypadku (case study): praca odbywa się w zespołach, wymagane przygotowywanie się do zajęć (czytanie literatury), czytanie studiów przypadku, aktywność, realizacja zadań |
Skrócony opis: |
Cel AACSB: Student wyjaśnia zasady budowania i pomiaru satysfakcji pracowników oraz klientów organizacji. Przedmiot realizowany jest w formie wykładu i ćwiczeń, podczas których omawiane są podstawowe zagadnienia dotyczące budowania i pomiaru satysfakcji pracowników, mianowicie: 1. Miejsce pomiaru satysfakcji pracowników w systemach pomiaru wyników działalności przedsiębiorstw i modelach doskonałości biznesowej 2. Koncepcje, które upatrują siłę organizacji w rozwoju potencjału jednostkowego i społecznego 3. Definicje satysfakcji z pracy 4. Mechanizm powstawania satysfakcji z pracy - wyznaczniki (wymiary) satysfakcji pracownika 5. Skutki satysfakcji/niezadowolenia z pracy 6. Pomiar satysfakcji pracowników 7. Budowanie satysfakcji z pracy |
Pełny opis: |
Zagadnienia wykładowe: 1. Miejsce pomiaru satysfakcji pracowników w systemach pomiaru wyników działalności przedsiębiorstw i modelach doskonałości biznesowej – W1 zrównoważone systemowe podejście do zarządzania, uproszczony model systemu biznesowego, definicja systemu pomiaru wyników działalności, zrównoważona karta wyników (BSC), Model Europejskiej Nagrody Jakości – Model Doskonałości EFQM, Model Oceny Polskiej Nagrody Jakości 2. Koncepcje, które upatrują siłę organizacji w rozwoju potencjału jednostkowego i społecznego – W2 dążenie do samorealizacji, motywacja wewnętrzna, przywiązanie do organizacji, obywatelstwo organizacyjne, zaangażowanie w pracę, zaangażowanie organizacyjne, satysfakcja z pracy 3. Definicje satysfakcji z pracy – W2 zadowolenie/niezadowolenie z pracy jako postawa: trzy komponenty satysfakcji jako postawy: poznawczy, emocjonalny i behawioralny 4. Mechanizm powstawania satysfakcji z pracy – W2 wyznaczniki (wymiary) satysfakcji pracownika: charakterystyki pracy i organizacji (model Hackmana i Oldhama, teorii skali odczuwania Locke’a), przetwarzanie informacji społecznych (teorią społecznych porównań Festingera), indywidualne skłonności (usposobienie pracownika); cechy indywidualne wpływające na satysfakcję z pracy 5. Skutki satysfakcji/niezadowolenia z pracy – W2 produktywność, zachowania prospołeczne (postawy obywatelskie), zachowania aspołeczne, absencja, fluktuacja, zaangażowanie 6. Pomiar satysfakcji pracowników – W3 Pomiar satysfakcji ogólna z pracy oraz satysfakcji z różnych aspektów pracy (wymiarów/wyznaczników satysfakcji), metodyki i miary pomiaru satysfakcji z pracy: Minnesocki Kwestionariusz Satysfakcji (Minnesota Satisfaction Questionnaire - MSQ), Indeks Opisujący Pracę (Job Descriptive Index - JDI), Indeks Satysfakcji z Pracy (Job Satisfaction Index), Badanie Satysfakcji z Pracy (Job Satisfaction Survey), Europejski Indeks Pracowniczy (European Employee Index - EEI) 7. Budowanie satysfakcji z pracy – W2 wytyczne polityki przedsiębiorstwa, relacje interpersonalne/społeczne, wynagrodzenie/bonusy, warunki pracy, osiągnięcia, uznanie, autonomia, awans, bezpieczeństwo pracy (zatrudnienia), równowaga między życiem a pracą (work-life balance), delegowanie uprawnień, otwarta komunikacja, mierzenie jakości pracy oraz wartości materialnych i niematerialnych Zagadnienia ćwiczeniowe realizowane w oparciu o studium przypadku Departament Policji – mechanizm powstawania satysfakcji z pracy, pomiar satysfakcji z pracy, skutki satysfakcji z pracy – U1, U2, K1 |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. D.P. Schultz, S.E. Schultz, Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, PWN, Warszawa 2011. 2. A. Jachnis, Psychologia organizacji. Kluczowe zagadnienia, Difin, Warszawa 2008. 3. A.M. Zawadzka (red.), Psychologia zarządzania w organizacji, PWN, Warszawa 2010. 4. R. Haffer, Samoocena i pomiar wyników działalności w systemach zarządzania przedsiębiorstw. W poszukiwaniu doskonałości biznesowej, Wydawnictwo UMK, Toruń 2011. Literatura uzupełniająca: 5. B.E. Becker, M.A. Huselid, D. Ulrich, Karta wyników zarządzania zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu: - uczestnictwo w zajęciach [wykładach (nieobowiązkowe) i ćwiczeniach (obowiązkowe), przygotowywanie się do zajęć, aktywność, realizacja zadań – praca zespołowa – analiza przypadków na ćwiczeniach] – przedłużona obserwacja przez prowadzącego - praca samodzielna (projekt zaliczeniowy przygotowywany w zespołach i jego prezentacja) – 2 ECTS - zaliczenie pisemne w formie testu opartego na treściach omówionych na wykładzie i ćwiczeniach – 1 ECTS Weryfikacja efektów kształcenia: Wykład: W1 – Zaliczenie pisemne w formie testu W2 – Zaliczenie pisemne w formie testu W3 – Zaliczenie pisemne w formie testu Ćwiczenia: U1 – Realizacja zadań, Prezentacja, Przedłużona obserwacja, Projekt U2 – Prezentacja, Przedłużona obserwacja, Projekt U3 – Realizacja zadań, Przedłużona obserwacja, Projekt K1 – Aktywność, Przedłużona obserwacja |
Praktyki zawodowe: |
Nie przewiduje się praktyk zawodowych w zakresie tego przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Haffer | |
Prowadzący grup: | Rafał Haffer | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.