Podstawy archeozoologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1201-AR1-PA-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy archeozoologii |
Jednostka: | Instytut Archeologii |
Grupy: |
Archeologia, s1 - przedm. obow. dla 1 roku, 1 sem. |
Punkty ECTS i inne: |
3.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zoologii, geografii i matematyki |
Całkowity nakład pracy studenta: | Zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela – zajęcia: 15 h - 0,5 ECTS Praca własna: przygotowanie cząstkowych opisów i końcowego raportu z analizy materiałów osteologicznych 25 h - 1 ECTS Praca własna: zapoznanie z literaturą obowiązkową 25 h - 1 ECTS Praca własna: przygotowanie do zaliczenia 25 h - 1 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | ma zaawansowaną wiedzę o miejscu i znaczeniu archeozoologii w archeologii i systemie nauk oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W02); – ma wiedzę metodologiczną z zakresu teorii stosowanych w archeologii i w różnych kierunkach badań archeologicznych i archeozoologicznych (K_W03); – ma zaawansowaną wiedzę z zakresu najważniejszych problemów archeozoologii (K_W16); – ma zaawansowaną wiedzę dotyczącą podstawowych kategorii pojęciowych i terminologi stosowanej w archeozoologii (K_W17). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | – potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i metod archeologicznych (K_U01); – potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować podstawowe informacje z wykorzystaniem różnych metod przyrodniczych (K_U14); – umie przetwarzać podstawowe dane archeozoologiczne poprzez zastosowanie podstawowych programów komputerowych oraz urządzeń i technik multimedialnych (K_U15). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | – rozumie rolę nauk humanistycznych, pokrewnych i współpracujących w kształtowaniu więzi społecznych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym (K_K08); – potrafi współdziałać i pracować w interdyscyplinarnym zespole badawczym, między innymi prowadzącym badania przyrodnicze (K_K10). |
Metody dydaktyczne: | laboratorium z udziałem materiałów badawczych i współczesnych kolekcji porównawczych, opis badanych czynności badawczych, wypełnienie formularzy, biometria, statystyka opisowa, korzystanie z arkusza excel, |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - laboratoryjna |
Skrócony opis: |
Podstawy archeozoologii są wprowadzeniem do studiów nad relacjami pomiędzy człowiekiem, zwierzętami i środowiskiem. Podejmowanie takich studiów jest możliwe w oparciu o odpowiednią wiedzę metodologiczną, metodyczną i źródłową. Dlatego też na merytoryczną zawartość przedmiotu będą składały się szczegółowe zagadnienia z wymienionych działów. Jednakże konwersatorium zostanie poświęcone krytycznej analizie wymienionych zagadnień w oparciu o przestudiowaną wybraną literaturę. Podczas laboratorium studenci zapoznają się ze sposobami prowadzenia prac laboratoryjnych, podczas których dokonuje się szczegółowych badań i opisu źródłowego zbiorów faunistycznych |
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci zapoznają się z zakresem merytorycznym, metodologicznym i metodycznym archeozoologii. Zestaw zagadnień dyskutowanych na konwersatorium będzie dotyczył historii badań archeozoologicznych w Polsce i na świecie. W ramach tego zagadnienia zostaną przygotowane referaty prezentujące kluczowych badaczy oraz ich osiągnięcia. W bloku zagadnień poświęconych metodologii i metodyce zostaną przeanalizowane koncepcje dotyczące znaczenia danych faunistycznych w studiach nad kulturą i środowiskiem. Na podstawie literatury uczestnicy zapoznają się efektami zastosowania konkretnych metod badań zwierzęcych szczątków kostnych i sposobów interpretacji uzyskanych danych źródłowych. Poruszone zostaną problemy badań interdyscyplinarnych. Studenci poznają podstawowe cechy biologiczne świata zwierząt niezbędne do odczytywania informacji ze zbiorów subfosylnych oraz konieczne w interpretacjach historycznych. |
Literatura: |
Archeozoologia 1-21 (Roczniki Akademii Rolniczej w Poznaniu 1975-1994, 2003). Abłamowicz R., Kubiak H. 1999: Analiza osteologiczna szczątków zwierzęcych z cmentarzysk kultury łużyckiej w dorzeczu Odry i Wisły, Katowice. Abłamowicz R., Makowiecki D., 2019, Bliskie, lecz z dalekiego świata, Katowice, Muzeum Śląskie. Bocheński Z., Lasota-Moskalewska A., Bocheński Z., Tomek T. 2000 Podstawy archeozoologii, Ptaki, PWN, Warszawa. Krysiak K. 1981: Anatomia zwierząt, tom. 1, Aparat ruchowy, wydanie drugie, PWN Warszawa (oraz wydania kolejne). Bocheński Z., Lasota-Moskalewska A., Bocheński Z., Tomek T. 2000: Podstawy archeozoologii, Ptaki, PWN, Warszawa. Krysiak K., Kobryń H., Kobryńczuk F. 2001: Anatomia zwierząt 1, Aparat ruchowy, Wydanie nowe, PWN Warszawa. Lasota-Moskalewska A. 1997: Podstawy archeozoologii, Szczątki ssaków, PWN, Warszawa. Lasota-Moskalewska A. 2005 Zwierzęta udomowione w dziejach ludzkości, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. Makowiecki D. 2001: Hodowla oraz użytkowanie zwierząt na Ostrowie Lednickim w średniowieczu. Studium archeozoologiczne, Biblioteka Studiów Lednickich VI, Poznań. Makowiecki D. 2003 Historia ryb i rybołówstwa w holocenie na Niżu Polskim w świetle badań archeoichtiologicznych, Instytut Archeologii i Etnologii PAN, Poznań. Makowiecki D. 2016 Zwierzęta średniowiecznego i nowożytnego Poznania oraz okolic. Podstawy archeozoologiczne. Ekologia Historyczna Poznania, Tom 3. Wydawnictwo Bogucki, Poznań. Marciniak A. 1996: Archeologia i jej źródła. Materiały faunistyczne w praktyce badawczej archeologii, PWN, Warszawa. Poznań. Reitz E. J., Wing E. S. 1999 Zooarchaeology, Cambridge. Wojtal P. 2007: Zooarcheological studies of the Late Pleistocene sites in Poland. Institute of Systematics and Evolution of Animals, Polish Academy of Sciences, Kraków. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia z laboratorium będą zaliczone na podstawie ocen cząstkowych, wystawionych po każdym z zakończonych zadań, zaprezentowanych przez studentów w formie pisemnego raportu sporządzonego według przygotowanego kwestionariusza. Przyjecie każdego raportu przez prowadzącego odbędzie się indywidualnie poprzez rozmowę sprawdzająca opanowanie materiału. Jej podstawą będą trzy problemowe pytania, nawiązujące do zawartości raportu i zagadnień będących przedmiotem laboratorium, skala ocen: 5,0 - trzy pozytywne odpowiedzi; 4,5 - dwie pozytywne odpowiedzi, jedna niepełna, 4,0 - dwie pozytywne odpowiedzi, 3,5 - jedna pełna odpowiedź, jedna częściowa, 3,0 - jedna pełna odpowiedź, 2,0 - brak odpowiedzi |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 8 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Daniel Makowiecki | |
Prowadzący grup: | Daniel Makowiecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Daniel Makowiecki | |
Prowadzący grup: | Daniel Makowiecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 14 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Daniel Makowiecki | |
Prowadzący grup: | Daniel Makowiecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.