Antropologia kulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1201-AR3-AK-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0229) Nauki humanistyczne (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia kulturowa |
Jednostka: | Instytut Archeologii |
Grupy: |
Archeologia, s1 - przedm. obow. dla 3 roku, 5 sem. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.50
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: – udział w zajęciach – 30 godz. – konsultacje z nauczycielem akademickim – 5 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: – czytanie literatury – 15 godz. – przygotowanie referatów – 5 godz. - przygotowanie eseju zaliczeniowego -5 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student rozróżnia podstawowe kierunki teoretyczne w rozwoju klasycznej antropologii kulturowej i społecznej, które wywarły istotny wpływ na rozwój archeologii i jej podstawy teoretyczne. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student potrafi scharakteryzować rozwój antropologii kultury, wymienić najważniejszych badaczy i ich najważniejsze dzieła. Student zna treść kilku podstawowych prac z omawianych dziedzin i jest zorientowany w treści kilkunastu innych dzieł z dziedziny antropologii kulturowej i społecznej, istotnych w rozwoju humanistyki. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; – rozumie złożoność społeczności ludzkich i potrafi ująć je w perspektywie histo-rycznej - ma świadomość specyfiki tradycyjnych społeczności ludzkich i tradycyjnych kultur w świetle badań antropologicznych niezbędną do prawidłowego rozmienia źródeł archeologicznych |
Metody dydaktyczne: | Metoda dydaktyczna podająca: wykład informacyjny (konwencjonalny), z prezentacją multimedialną. metoda dydaktyczna poszukująca, ćwiczeniowa, dyskusja, referaty |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przedstawienie podstawowych kierunków teoretycznych w rozwoju klasycznej antropologii kulturowej i społecznej, które wywarły istotny wpływ na rozwój myśli archeologicznej. |
Pełny opis: |
I. Zagadnienia ogólne Definicje antropologii, przedmiot antropologii, dyscypliny naukowe splatające się z antropologią (w tym miejsce archeologii), podstawowe pojęcia antropologii (kultura, jednostki elementarne w badaniu kultury, systemowe podejście do kultury, pojęcia służące do badania związku osobowości i kultury, pojęcia służące do badania dynamiki zjawisk kultury) II. Zarys historii antropologii 1. Prekursorzy antropologii (okres preformatywny) 2. Europa i świat, nauka i kultura w 1 poł. XIX wieku: ku teorii ewolucji. L. H. Morgan, J. Lubbock, E. B. Tylor – pierwsza definicja kultury L.H. Morgan, Społeczeństwo pierwotne; drabina ewolucjonistyczna Morgana. L. Krzywicki jako przedstawiciel antropologii społecznej. 3. Dyfuzjonizm – krytyka ewolucjonizmu, antropogeografia, szkoła kulturowo-historyczna (w antropologii i archeologii) 4. Historyzm - F. Boas w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej i A.L. Kroeber; Ograniczenia metody porównawczej i cele badań antropologicznych w ujęciu F. Boasa. 5. Konfiguracjonizm (lata 20 i 30 XX w.). Ruth Benedict (Wzory kultury), 6. Funkcjonalizm – Bronisław Malinowski 7. Szkoła durkheimowska: M. Mauss forma i podstawa wymiany w społeczeństwach archaicznych wg M. Maussa 8. Strukturalizm: C. Lévi-Strauss 9. Neoewolucjonizm i materializm kulturowy Nowe spojrzenia na ewolucję L.A. White’a i J.H. Stewarda Ewolucja w ujęciu M.D. Sahlinsa . |
Literatura: |
Zofia Staszczak [red.], Słownik etnologiczny. Terminy ogólne, Warszawa – Poznań, 1987. Ewa Nowicka, Świat człowieka - świat kultury. Systematyczny wykład problemów antropologii kulturowej, PWN, Warszawa 1991 Alan Barnard, Antropologia, PIW, Warszawa 2006 M. Buchowski, H. Mamzer, A Rozwadowski, Antropologia a archeologia A. Posern-Zieliński, [w:] Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji, S. Tabaczyński, A. Marciniak, D. Cyngot, A. Zalewska red., Poznań 2012, s. 686-720. Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, M. Kempny, E. Nowicka red., PWN 2003 - Roy Wagner, Wynalezienie kultury - Tim Ingold, Kultura i postrzeganie środowiska - Igor Kopytoff, Kulturowa biografia rzeczy – utowarowienie jako proces - Marshall D. Sahlins, Pierwotne społeczeństwo dobrobytu |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach; dyskusja w oparciu o literaturę; przygotowanie i wygłoszenie eseju na temat związków antropologii kultury i archeologii |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 10 miejsc
Wykład, 15 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Małecka-Kukawka | |
Prowadzący grup: | Jolanta Małecka-Kukawka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 15 miejsc
Wykład, 15 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Kleśta-Nawrocki | |
Prowadzący grup: | Rafał Kleśta-Nawrocki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN CW
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 15 miejsc
Wykład, 15 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Kleśta-Nawrocki | |
Prowadzący grup: | Rafał Kleśta-Nawrocki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.