Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Pedagogika

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1202-H-PED-S2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0119) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pedagogika
Jednostka: Instytut Historii i Archiwistyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

Udział w zajęciach:

- wykłady - 15 godzin

- ćwiczenia - 15 godzin


Praca własna studenta:

- przygotowanie się do zajęć i czytanie lektur - 15 godzin

- przygotowanie się do egzaminu - 10 godzin


Łącznie 30 +25 godzin = 55 godzin (2 ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

Wykład i ćwiczenia:


Student zna:


B2.W2. rolę nauczyciela i koncepcje pracy nauczyciela: etykę zawodową nauczyciela, nauczycielską pragmatykę zawodową – prawa i obowiązki nauczycieli, zasady odpowiedzialności prawnej opiekuna, nauczyciela, wychowawcy i za bezpieczeństwo oraz ochronę zdrowia uczniów, tematykę oceny jakości pracy nauczyciela, zasady projektowania ścieżki własnego rozwoju zawodowego, rolę początkującego nauczyciela w szkolnej rzeczywistości, uwarunkowania sukcesu w pracy nauczyciela oraz choroby

związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela;


B.2.W4. zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela: obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy, metodykę pracy wychowawczej, program pracy wychowawczej, style kierowania klasą, ład i dyscyplinę, poszanowanie godności dziecka, ucznia lub wychowanka, różnicowanie, indywidualizację i personalizację pracy z uczniami, funkcjonowanie klasy szkolnej jako grupy społecznej, procesy społeczne w klasie, rozwiązywanie konfliktów w klasie lub grupie wychowawczej, animowanie życia społeczno-kulturalnego klasy, wspieranie samorządności i autonomii uczniów, rozwijanie u dzieci, uczniów lub wychowanków kompetencji komunikacyjnych i umiejętności społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji; pojęcia integracji i inkluzji; sytuację dziecka z niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną w szkole

ogólnodostępnej, problemy dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich

funkcjonowanie, problemy dzieci zaniedbanych i pozbawionych opieki oraz szkolną sytuację dzieci z doświadczeniem migracyjnym; problematykę dziecka w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej; zagrożenia dzieci i młodzieży: zjawiska agresji i przemocy, w tym agresji elektronicznej, oraz uzależnień, w tym od środków psychoaktywnych i komputera, a także zagadnienia związane z grupami nieformalnymi, podkulturami młodzieżowymi i sektami;



B.2.W5. sytuację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania (zakres diagnozy funkcjonalnej, metody i narzędzia stosowane w diagnozie), konieczność dostosowywania procesu kształcenia do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów (projektowanie wsparcia, konstruowanie indywidualnych programów) oraz tematykę oceny skuteczności wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;




Efekty uczenia się - umiejętności:

Wykład i ćwiczenia:


Student potrafi:


B.2.U1. wybrać program nauczania zgodny z wymaganiami podstawy programowej i dostosować go do potrzeb edukacyjnych uczniów;

B.2.U2. zaprojektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego;

B.2.U3. formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela;

B.2.U4. nawiązywać współpracę z nauczycielami oraz ze środowiskiem pozaszkolnym;

B.2.U5. rozpoznawać sytuację zagrożeń i uzależnień uczniów;

B.2.U6. zdiagnozować potrzeby edukacyjne ucznia i zaprojektować dla niego odpowiednie wsparcie;

B.2.U7. określić przybliżony potencjał ucznia i doradzić mu ścieżkę rozwoju




Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Wykład i ćwiczenia:


Student jest gotów do:


B.2.K2. profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej lub grupie wychowawczej;

B.2.K3. samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej;

B.2.K4. współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy.


Metody dydaktyczne:

Wykład konwersatoryjny i problemowy

Metody dydaktyczne eksponujące:

- drama

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- obserwacji
- referatu
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest stworzenie przestrzeni do rozmowy ze studentami i studentkami na temat pracy wychowawczej nauczycieli. Konfrontacja wiedzy z praktyką edukacyjną w wybranych obszarach:

KOMPETENCJI I KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA, KOMPETENCJI PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNYCH, KOMPETENCJI DIAGNOSTYCZNYCH.

Pełny opis:

I WPROWADZENIE w tematykę zajęć. Podział obowiązków.

1. Zawód nauczyciela. Obszary kompetencji i kwalifikacji zawodowych nauczyciela.

II KSZTAŁTOWANIE WYBRANYCH KOMPETENCJI I KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA:

2. Rozwój w okresie adolescencji i dorosłości:

-formy aktywności,

-nauka, realizacja zainteresowań, działalność społeczna, wolontariat, praca,

-poszerzanie autonomii i samodzielności,

-tworzenie środowiska sprzyjającego rozwojowi,

-stymulowanie rozwoju społeczno-moralnego młodzieży, animowanie życia społeczno- kulturalnego młodzieży, wspieranie samorządności i autonomii uczniów w szkole.

Wspieranie uczniów w radzeniu sobie z problemami wieku dorastania.

III KSZTAŁTOWANIE WYBRANYCH KOMPETENCJI PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNYCH:

3.Praca opiekuńczo- wychowawcza nauczyciela:

- program wychowawczy, edukacja zdrowotna, programy profilaktyczne,

4. Współpraca szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami uczniów,

5. Bezpieczeństwo uczniów w szkole i po za jej terenem ( zajęcia terenowe, wycieczki). Ochrona zdrowia ucznia, edukacja dla bezpieczeństwa- dbałość o bezpieczeństwo własne oraz innych.

IV KSZTAŁTOWANIE WYBRANYCH KOMPETENCJI DIAGNOSTYCZNYCH:

6. Poznawanie uczniów, metody i techniki określania potencjału ucznia.

7. Studium przypadku.

Literatura:

1. Aronson E., Człowiek - istota społeczna, Warszawa 2009.

2. Benner D., Pedagogika ogólna, [w:] B. Śliwerski (red.), Pedagogika, t. 1, Gdańsk 2006.

3. Janowski A. Poznawanie uczniów: zdobywanie informacji w pracy wychowawczej, Warszawa 2002.

4. Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki 1, Warszawa 2021

5. Strykowski W., Strykowska J., Pielachowski J., Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Poznań 2003.

6. Sztejnberg A., Podstawy komunikacji społecznej w edukacji, Wrocław 2002,

7. Śliwerski B., Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012.

8. Wołoszynowa L., Psychologia rozwoju dzieci i młodzieży, Warszawa 1976.

9.. Zimbardo P. G., Johnson R. L., McCann V., Psychologia. Kluczowe koncepcje, Warszawa 2010.

10. Brzezińska A. (red.), Niezbędnik dobrego nauczyciela, 2015

Metody i kryteria oceniania:

Obecność, aktywność. Przygotowanie prezentacji i zadań dla grupy.

Test zaliczeniowy.

Praktyki zawodowe:

Praktyka pedagogiczna dla studentów studiów II stopnia- zgodnie z Regulaminem Praktyki Pedagogicznej UMK

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 16 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Krotofil, Izabela Symonowicz-Jabłońska
Prowadzący grup: Izabela Symonowicz-Jabłońska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 16 miejsc więcej informacji
Wykład, 15 godzin, 16 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Dagna Dejna, Maciej Krotofil, Izabela Symonowicz-Jabłońska
Prowadzący grup: Dagna Dejna, Izabela Symonowicz-Jabłońska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 16 miejsc więcej informacji
Wykład, 15 godzin, 16 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Przyborowska, Izabela Symonowicz-Jabłońska
Prowadzący grup: Beata Przyborowska, Izabela Symonowicz-Jabłońska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Przekaz i przyswojenie podstawowych, ogólnych, zintegrowanych w całościowy schemat, wiadomości o rozwoju, socjalizacji, wychowaniu, kształceniu i autoedukacji człowieka; Przekaz podstawowego języka opisu świata rozwoju, wychowania i kształcenia człowieka;

Pełny opis:

1. Pedagogika jako nauka i jej subdyscypliny pedagogiczne.

2. Podstawowe pojęcia i kategorie pedagogiczne.

3. Proces rozwoju, socjalizacji, wychowania /dziedziny, cele, treści i uwarunkowania

4. Wychowanie człowieka w cyklu życia

5. Uczestnicy procesu edukacji: rodzic, nauczyciel i uczeń.

6. Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

7. Innowacyjny i autokreacyjny wymiar pracy nauczyciela

8. Dobrostan uczniów i nauczycieli

Literatura:

a) Literatura podstawowa:

Kwieciński Z., Śliwerski B. (2003) (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, T. 1, 2 Warszawa

b) Literatura uzupełniająca:

Janowski A., (2007), Pedagogika praktyczna, Warszawa .

Pietrasiński Z. (2008): Ekspansja pięknych umysłów, Warszawa.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)