Vademecum badań historycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1202-H-VBH12-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Vademecum badań historycznych |
Jednostka: | Instytut Historii i Archiwistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | Łączny nakład pracy studenta wynosi 90 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS: - aktywny udział w zajęciach: 30 godzin (1 pkt) - konsultacje: 15 godzin (0,5 pkt) - bieżące czytanie literatury przedmiotu: 15 godzin (0,5 pkt) - wcześniejsze przygotowanie do zajęć (sporządzenie notatek): 15 godzin (0,5 pkt) - przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej (systematyczna praca przez cały semestr): 15 godzin (0,5 pkt) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 Opanował podstawową terminologię z zakresu historii i nauk pokrewnych. KW_02 W2 Ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej historii. KW_07 W3 Zna terminologię, teorię oraz podstawowe metody badawcze i narzędzia warsztatu historyka oraz podstawowe metody upowszechniania wiedzy historycznej. KW_08 W4 Zna różne źródła informacji. Rozumie ich przydatność w badaniach historycznych. KW_10 W5 Ma elementarną wiedzę o miejscu historii wśród innych nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami, rozumie cele prowadzenia badań historycznych. KW_11 W6 Rozumie objaśnia znaczenie historii w obszarze nauk humanistycznych i społecznych. KW_12 W7 Rozumie powiązania interdyscyplinarne historii z naukami pokrewnymi z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi. Dostrzega i rozumie znaczenie elementów innych dyscyplin naukowych w pracy historyka. KW_12 W8 Ma podstawową wiedzę na temat dorobku historiografii i rozróżnia jej główne nurty. Zna na poziomie podstawowym główne obszary badań historycznych (takie jak historia polityczna, społeczna, gospodarcza, kultury, regionu, religii, cywilizacji, rodziny, codzienności, mentalności, mikrohistoria, antropologia historyczna, gender studies i inne), a zwłaszcza najnowsze osiągnięcia w tej dziedzinie. KW_13 W9 Wie, że badania i debata historyczna są procesem stałym, który niesie ze sobą nieustanne zmiany i rozwój poglądów. KW_14 W10 Wie o istnieniu w historii i naukach pokrewnych odmiennych punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem kulturowym. KW_15 W11 Orientuje się w działalności i aktualnej ofercie współcześnie działających instytucji kultury, a zwłaszcza ośrodków upowszechniających i popularyzujących wiedzę historyczną. KW_18 W12 Posiada podstawową wiedzę o metodach upowszechniania wiedzy historycznej. KW_19 W13 Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego. KW_20 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 Zdobywa wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny pod kierunkiem opiekuna naukowego, przy zastosowaniu nowoczesnych technologii informacyjnych, technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji. KU_01 U2 Potrafi wskazać, uzasadnić i omówić wzajemne relacje różnych kierunków badań historycznych. KU_02 U3 Potrafi opanować i stosować pod kierunkiem opiekuna naukowego podstawowe umiejętności badawcze w zakresie historii. KU_03 U4 Potrafi posłużyć się w stopniu podstawowym teoriami i paradygmatami badawczymi w zakresie historii i nauk pokrewnych. KU_04 U5 Potrafi zdefiniować i zastosować w mowie i w piśmie podstawową terminologię w zakresie historii i pokrewnych zarówno w pracy badawczej, jak i w popularyzacji wiedzy historycznej. KU_05 U6 Potrafi planować i prowadzić własne proste badania historyczne wykorzystując podstawowe metody badawcze i wybrane elementy warsztatu historyka. KU_06 U7 Prezentuje efekty swojej pracy indywidualnej lub zespołowej w przejrzystej, usystematyzowanej formie z zastosowaniem różnorodnych, nowoczesnych metod i technik, dostosowanych do odpowiedniej dziedziny historii. Potrafi przygotować wypowiedzi ustne i prace pisemne w języku polskim z poprawnym zastosowaniem różnorodnych form pisarstwa historycznego. KU_07 U8 Formułuje tezy i argumentuje z wykorzystaniem poglądów innych autorów prac historycznych. KU_10 U9 Komunikuje się ze specjalistami w zakresie historii w języku polskim i obcym z zastosowaniem terminologii właściwej dla historii i nauk pokrewnych. KU_11 U10 Ma świadomość zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie historycznym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji społecznych. KU_15 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 Ma świadomość wartości kultury historycznej, na którą składa się znajomość dziejów dyscypliny, świadectw, metod i korzeni historycznych kultury. KK_01 K2 Uznaje i szanuje różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem kulturowym. KK_06 K3 Wykazuje niezależność i samodzielność myśli, szanując jednocześnie prawo innych osób do wykazywania tych samych cech. KK_06 K4 Jest zdolny do okazywania zrozumienia dla świata wartości i postaw ludzi w różnych okresach i kontekstach historycznych. KK_04 K5 Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu historyka. KK_05 K6 Rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy historyka i popularyzacji wiedzy historycznej. KK_06 K7 Uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form. KK_08 K8 Docenia rolę nauk historycznych i pokrewnych dla kształtowania więzi społecznych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym. KK_10 |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest omówienie zagadnień z zakresu warsztatu naukowego oraz zasad i metod postępowania badawczego zgodnie z regułami obowiązującymi w historiografii. Po zdefiniowaniu przedmiotu, źródła historycznego i metody historycznej, całość zajęć jest realizowana w trzech podstawowych działach-zakresach: heurystyki, krytyki i opracowania. Z tego najwięcej czasu poświęca się omówieniu warsztatu naukowego, a mianowicie wiedzy na temat literatury, źródeł, archiwów, bibliotek, muzeów, bibliografii, encyklopedii i słowników oraz czasopism. Następnie zajęcia obejmują technikę pracy z książką i źródłem, krytykę źródeł historycznych, ustalanie i porządkowanie faktów i wreszcie teoretyczne i praktyczne zasady pisania prac naukowych |
Pełny opis: |
1. Historia jako nauka 2. Metoda historyczna 3. Literatura naukowa 4. Źródła historyczne 5. Bibliografie 6. Archiwa 7. Biblioteki 8. Drukowane wydawnictwa źródłowe 9. Czasopisma 10. Encyklopedie i słowniki 11. Muzea 12. Technika pracy z książką i źródłem 13. Krytyka źródła historycznego 14. Nauki pomocnicze historii 15. Ustalanie i porządkowanie faktów 16. Praca naukowa studenta historii 17. Przypisy |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Poznań 1984 [wyd. 4]. - Pawlak M., Serczyk J, Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1994 [wyd. 6 i następne]. - Topolski J., Wprowadzenie do historii, Poznań 2001. Literatura uzupełniająca: - Bloch M., Pochwała historii czyli o zawodzie historyka, Kęty 2009. - Braudel F., Historia i trwanie, Warszawa 1971. - Dominiczak H., Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 1998. - Eco U., Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007. - Moszczeńska W., Metodologia historii, Warszawa 1968. - Oliver P., Jak pisać prace uniwersyteckie, Kraków 1999 - Swieżawski A., Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 1999 [wyd. 2]. - Topolski J., Metodologia historii, Warszawa 1984 [wyd. 3]. - Topolski J., Jak się pisze i rozumie historię, Warszawa 1998. - Topolski J., Metodologia historii, Warszawa 1973. - Werner W., Wprowadzenie do historii, Warszawa 2012 - Wstęp do badań historycznych. Nauki pomocnicze historii i archiwistyka w systemie kształcenia studentów historii szkoły wyższej, red. M. Szczurowski, Toruń 2001. - Wybrane problemy warsztatowo-dydaktyczne studiów historycznych, red. M. Szczurkowski, Toruń 2001 |
Metody i kryteria oceniania: |
kolokwium ustne |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Dumanowski, Waldemar Rozynkowski | |
Prowadzący grup: | Jarosław Dumanowski, Waldemar Rozynkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 18 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Dumanowski, Waldemar Rozynkowski | |
Prowadzący grup: | Jarosław Dumanowski, Waldemar Rozynkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 17 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Dumanowski, Waldemar Rozynkowski | |
Prowadzący grup: | Jarosław Dumanowski, Waldemar Rozynkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.