Projekty Artystyczno-Edukacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-PAE-3Z-sm-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Projekty Artystyczno-Edukacyjne |
Jednostka: | Wydział Sztuk Pięknych |
Grupy: |
Przedmioty specjalności Rysunek mediów -3 rok, sem. zimowy-Sztuka mediów s1 Przedmioty specjaloności Multimedia i fotografia- 3 rok sem. zimowy-Sztuka mediów- s1 |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | Semestr zimowy 30 godz. i 1 pkt ECTS – godziny kontaktowe, ćwiczenia, konsultacje indywidualne i grupowe, 15 godz. i 0,5 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta, wykonanie zadań i przygotowanie się do zajęć. 15 godz. i 0,5 pkt ECTS – czas na nawiązanie kontaktu z placówką edukacyjną lub kulturalną oraz przygotowanie prac zaliczeniowych. Semestr letni 30 godz. i 1 pkt ECTS – godziny kontaktowe, ćwiczenia, konsultacje indywidualne i grupowe 15 godz. i 0,5 pkt ECTS – czas na realizację projektu edukacyjno-artystycznego w placówce edukacyjnej lub kulturalnej. 15 godz. i 0,5 pkt ECTS – czas na opracowanie dokumentacji, ewaluacji i przygotowanie się do przeglądu zaliczeniowego prac. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Zna i rozumie problematykę związaną z technologiami i technikami stosowanymi w twórczości artystycznej i projektowej w zakresie sztuk wizualnych i audiowizualnych. Posiada podstawową wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych, środków ekspresji artystycznej stosowanych w sztukach wizualnych (K_W07) Zna i rozumie miejsce edukacji wizualnej w systemie nauk. Posiada podstawową wiedzę dotyczącą metodyki edukacji artystycznej (K_W08) Ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym, ze szczególnym naciskiem na lokalne placówki kulturalne (K_W06) Ma podstawową wiedzę, obejmującą terminologię, teorię oraz metodologię różnych subdyscyplin edukacji artystycznej, pogłębioną dotyczącą metody projektów i potrafi ją odnieść do działań praktycznych (K_W08, K_W09, K_W11) Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu mediów sztuki i edukacji wizualnej (K_W13) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Potrafi tworzyć i realizować własne koncepcje artystyczne w zakresie sztuki mediów i edukacji wizualnej oraz dysponować umiejętnościami potrzebnymi do ich wyrażenia. (K_U01) Umie realizować własne koncepcje artystyczne, posługując się świadomie właściwą techniką i technologią. (K_U02) Umie projektować efekty prac edukacyjno-artystycznych w aspekcie estetycznym, społecznym i prawnym (K_U03) Potrafi korzystać z umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystycznych oraz stosować efektywne techniki ćwiczenia tych umiejętności, umożlwiające ciągły ich rozwój przez samodzielną pracę. (K_U05) W sposób odpowiedzialny podchodzi do publicznych wystąpień związanych z prezentacjami rezultatów projektu artystyczno-edukacyjnego (K_U08) Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i jest zdolny do podjęcia wiodącej roli, w tym do kierowania zespołem podczas pracy nad projektami grupowymi o charakterze interdyscyplinarnym. (K_U09) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Jest gotów do samodzielnego podejmowania niezależnych prac, wykazując się umiejętnością zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formowania krytycznej argumentacji oraz motywacją i umiejętnością organizacji pracy. (K_K01) Jest zdolny do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz do podejmowania w zorganizowany sposób nowych i kompleksowych działań w obszarze obiegu artystycznego, jak i w wybranej przestrzeni publicznej, społecznej i pozaartystycznej. (K_K02) Posiada umiejętność efektywnego komunikowania się, w szczególności prezentowania zadań w przystępnej formie — z zastosowaniem technologii informacyjnych. (K_K06) Potrafi pracować indywidualnie i w grupie przyjmując różne role, negocjować. (K_K08) Posiada popartą doświadczeniem pewność w komunikowaniu się i umiejętność życia w społeczeństwie, przejawiające się w szczególności przez: -inicjowanie i pracę z innymi osobami w ramach wspólnych projektów i działań, -przewodniczenie działaniom, pracę zespołową, prowadzenie negocjacji i właściwą organizację działań, -integrację z innymi osobami w ramach różnych przedsięwzięć kulturalnych, -prezentowanie skomplikowanych zadań w przystępnej formie. (K_K11) |
Metody dydaktyczne: | Stosowane metody realizacji zajęć: metoda projektów. Pierwszy etap pracy w ramach projektowania sytuacji twórczych: poszukiwanie tematu odbywa się wieloaspektowo: jako samodzielna praca studenta, działanie w małych zespołach, działanie na forum całej grupy. W dalszych etapach respektowana jest struktura metody projektów. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
Przedmiot „Projekty Artystyczno-Edukacyjne" ma na celu przygotowanie do samodzielnej realizacji wszystkich tych form artystycznego przekazu, gdzie łączą się sztuka i edukacja (projekty, warsztaty plastyczne, kampanie społeczne, eventy itp.). Studentki i studenci w drodze konsultacji z prowadzącą wybiorą jedną z form, sformułują temat, wykonają jego pogłębioną analizę (indywidualna prezentacja teoretyczna oraz indywidualne zadanie artystyczne) i opracują, wraz z innymi członkami zespołu zespołowe scenariusze działania (I semestr). Tak opracowana koncepcja zostanie zrealizowana w formie działania zespołowego w placówce edukacyjnej lub kulturalnej lub też jako działanie on-line. Zajęcia kończą się przeglądem (wystawą) wszystkich studenckich projektów (II semestr). |
Pełny opis: |
Przedmiot Projekty edukacyjno-artystyczne realizowany jest w formie ćwiczeń. Przedmiot podzielony jest na bloki będące jednocześnie fazami realizacji projektu: semestr zimowy: 1. wprowadzenie - sformułowanie tematu własnego (działania rysunkowe i fotograficzne) 2. pogłębienie tematu własnego (prezentacja teoretycznego zaplecza projektu) 3. opracowanie koncepcji działań (trzy scenariusze rożnych projektów edukacyjno-artystycznych) semestr letni: 4. działania przygotowawcze (samodzielne nawiązanie kontaktów z placówkami edukacyjnymi lub kulturalnymi, zdobycie pozwoleń, finansowania, materiałów, narzędzi itp) 5. realizacja merytoryczna projektu edukacyjno-artystycznego 6. opracowanie efektów projektu (dokumentacje fotograficzne, tekst autorski) 7. ewaluacja (wydruk planszy prezentacyjnej) – wystawa prac i zamieszczenie informacji na blogu Katedry Edukacji Wizualnej i Badań nad Sztuką. Wszystkie fazy podlegają konsultacjom z prowadzącą, przejście do kolejnej fazy uwarunkowane jest zdobyciem jej akceptacji. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Gołębniak, B. D. (2002). Uczenie metodą projektów, Warszawa: WSiP Karolak, W. (2004). Projekt edukacyjny - projekt artystyczny, Łódź: WSHE Kaczorowska B., Karczewski L., Mądrzycka-Adamczyk K., Pawlikowska M., Wiktorko M., Wlazeł M., Wojciechowska-Sej A. (2015) Książka do zobaczenia. Łódzkie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Muzeum Sztuki w Łodzi Kisiel, P. (2003). Współczesna kultura artystyczna: społeczny wymiar uczestnictwa, Kraków: Wydawnictwo AE Mikina, A., Zając, B. (2001). Jak wdrażać metodę projektów? Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls Popczyk, M. (red.) (2005). Przestrzeń Sztuki: obrazy, słowa, komentarze, Katowice: Wydawnictwo ASP w Katowicach Szymański, M. S. (2000). O metodzie projektów, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak Włodarczyk, W. (1996). Nowy obszar sztuki. Działania i dokumentacje, (W:) Sztuka świata, t.10, Warszawa: Wydawnictwo Arkady Żmijewski, A. (2008). Drżące ciała. Rozmowy z artystami, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej Literatura uzupełniająca Arnheim, R. (2004). Sztuka i percepcja wzrokowa: psychologia twórczego oka, Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Berleant, A. (2007). Prze-Myśleć Estetykę, Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas Dziamski, G. (2002). Sztuka u progu XXI wieku, Poznań: Wydawnictwo Fundacja Humaniora Eco, U. (2009). Od drzewa do labiryntu: studia historyczne o znaku i interpretacji, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia Gombrich, E.H. (2008). O sztuce, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. Karolak, W. (2005). Warsztaty twórcze - warsztaty artystyczne, Kielce: Wydawnictwo Jedność Kluszczyński, R.W. (2010). Sztuka interaktywna - od dzieła instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne Pieńkos, J. (red.) (2005). Sztuka współczesna dla wszystkich dzieci, Warszawa: Zachęta Narodowa Galeria Sztuki Piotrowski, P. (2011). Muzeum krytyczne, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis Vopel, K.W. (1999). Zabawy interakcyjne, cz. 1-6, Kielce: Wydawnictwo Jedność Wilk, E., Kołasińska-Pasterczyk, I. (2008). Nowa audiowizualność - nowy paradygmat kultury, Kraków: Wydawnictwo UJ Włodarczyk, W. (1996). Wprowadzenie. Sztuka drugiej połowy XX w., (W:) Sztuka świata, t.10, Warszawa: Wydawnictwo Arkady |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria zaliczenia przedmiotu Projekty Artystyczno-Edukacyjne: Na ocenę składa się: • obecność na zajęciach – cotygodniowe uczestnictwo, odpowiednio stacjonarnie lub (zgodnie z harmonogramem) w wideokonferencjach (możliwe są dwie obecności nieusprawiedliwione w semestrze) • zaangażowanie i aktywność na zajęciach, • realizacja zadań: semestr zimowy: 1. INDYWIDUALNE ZADANIE TEORETYCZNE - PREZENTACJA TEORETYCZNA. 15- minutowe wystąpienie, zaprezentowane podczas zajęć w terminie zgodnym z harmonogramem. 2. INDYWIDUALNE ZADANIE ARTYSTYCZNE, temat i warunki zadania zostaną określone w trakcie trwania kursu. 3. ZADANIE ZESPOŁOWE- SCENARIUSZE PROJEKTÓW ARTYSTYCZNO-EDUKACYJNYCH, zespół zaprojektuje i opisze trzy różne projekty: 1. SCENARIUSZ PROJEKTU ARTYSTYCZNO-EDUKACYJNEGO W BEZPOŚREDNIM KONTAKCIE Z PUBLICZNOŚCIĄ, 2. SCENARIUSZ PROJEKTU ARTYSTYCZNO-EDUKACYJNEGO W ŚRODOWISKU WIRTUALNYM, Kryteria oceny: kompletność, adekwatność i oryginalność - zadanie zespołowe łączące tematy własne kilkorga studentów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Kaczorowska | |
Prowadzący grup: | Barbara Kaczorowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
W semestrze zimowym roku akademickiego 2022/2023 zajęcia będą odbywały się stacjonarnie. Jednocześnie na platformie Microsoft Teams będą dostępne kursy które pozwolą korzystać z metod zdalnych. Tam będą archiwizowane materiały z zajęć, literatura, warunki zaliczenia itp. Tam też będzie należało zamieszczać prace zaliczeniowe. Kryteria zaliczenia przedmiotu Projekty Artystyczno-Edukacyjne w semestrze zimowym 2021/22 (zaliczenie na ocenę). Na ocenę składa się: • obecność na zajęciach – cotygodniowe uczestnictwo, odpowiednio stacjonarnie lub (zgodnie z harmonogramem) w wideokonferencjach (możliwe są dwie obecności nieusprawiedliwione w semestrze) • zaangażowanie i aktywność na zajęciach, • realizacja zadań: semestr zimowy: 1. INDYWIDUALNE ZADANIE TEORETYCZNE - PREZENTACJA TEORETYCZNA. 15- minutowe wystąpienie, zaprezentowane podczas zajęć w terminie zgodnym z harmonogramem. Materiały, po wystąpieniu zostaną zamieszczone w pliku na platformie Microsoft Teams w nieprzekraczalnym terminie 24 stycznia 2023. Będą one stanowić składową końcowej oceny. 2. INDYWIDUALNE ZADANIE ARTYSTYCZNE, temat i warunki zadania zostaną określone w trakcie trwania zajęć. Dokumentacja zostanie zamieszczona w nieprzekraczalnym terminie 24 stycznia 2023 Będą one stanowić składową końcowej oceny. 3. ZADANIE ZESPOŁOWE- TRZY SCENARIUSZE PROJEKTÓW ARTYSTYCZNO-EDUKACYJNYCH, zespół zaprojektuje i opisze trzy różne sytuacje twórcze: 1. SCENARIUSZ PROJEKTU ARTYSTYCZNO-EDUKACYJNEGO W BEZPOŚREDNIM KONTAKCIE Z PUBLICZNOŚCIĄ, 2. SCENARIUSZ PROJEKTU ARTYSTYCZNO-EDUKACYJNEGO W ŚRODOWISKU WIRTUALNYM, 3. SCENARIUSZ PROJEKTU ARTYSTYCZNO-EDUKACYJNEGO DEDYKOWANEGO MIĘDZYNARODOWYM WARSZTATOM NIEPOKOJU TWÓRCZEGO. Kryteria oceny: kompletność, adekwatność i oryginalność - zadanie zespołowe łączące tematy własne kilkorga studentów. Pliki zostaną zamieszczone w obszarze konkretnego zespołu w nieprzekraczalnym terminie 24 stycznia 2023. Będą one stanowić składową końcowej oceny. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Kaczorowska | |
Prowadzący grup: | Barbara Kaczorowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
W semestrze zimowym roku akademickiego 2023/2024 zajęcia będą odbywały się stacjonarnie. Jednocześnie na platformie Microsoft Teams będą dostępne kursy które pozwolą korzystać z metod zdalnych. Tam będą archiwizowane materiały z zajęć, literatura, warunki zaliczenia itp. Tam też będzie należało zamieszczać prace zaliczeniowe. Kryteria zaliczenia przedmiotu Projekty Artystyczno-Edukacyjne w semestrze zimowym 2023/24(zaliczenie na ocenę). Na ocenę składa się: • obecność na zajęciach – cotygodniowe uczestnictwo, odpowiednio stacjonarnie lub (zgodnie z harmonogramem) w wideokonferencjach (możliwe są dwie obecności nieusprawiedliwione w semestrze) • zaangażowanie i aktywność na zajęciach, • realizacja zadań: semestr zimowy: 1. INDYWIDUALNE ZADANIE TEORETYCZNE - PREZENTACJA TEORETYCZNA. 15- minutowe wystąpienie, zaprezentowane podczas zajęć w terminie zgodnym z harmonogramem. Materiały, po wystąpieniu zostaną zamieszczone w pliku na platformie Microsoft Teams w nieprzekraczalnym terminie 31 stycznia 2024. Będą one stanowić składową końcowej oceny. 2. INDYWIDUALNE ZADANIE ARTYSTYCZNE, temat i warunki zadania zostaną określone w trakcie trwania zajęć. Dokumentacja zostanie zamieszczona w nieprzekraczalnym terminie 31 stycznia 2024 Będą one stanowić składową końcowej oceny. 3. ZADANIE ZESPOŁOWE- SCENARIUSZE PROJEKTÓW ARTYSTYCZNO-EDUKACYJNYCH, zespół zaprojektuje i opisze dwie różne sytuacje twórcze: 1. SCENARIUSZ PROJEKTU ARTYSTYCZNO-EDUKACYJNEGO W BEZPOŚREDNIM KONTAKCIE Z PUBLICZNOŚCIĄ, 2. SCENARIUSZ PROJEKTU ARTYSTYCZNO-EDUKACYJNEGO W ŚRODOWISKU WIRTUALNYM Kryteria oceny: kompletność, adekwatność i oryginalność - zadanie zespołowe łączące tematy własne kilkorga studentów. Pliki zostaną zamieszczone w obszarze konkretnego zespołu w nieprzekraczalnym terminie 31 stycznia 2024. Będą one stanowić składową końcowej oceny. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.