Rysunek akademicki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-RysAk-2L-sm-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Rysunek akademicki |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty specjaloności Rysunek mediów- 2 rok sem. letni- Sztuka mediów- s1 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Posiada wiedzę i umiejętności nabyte w ciągu pierwszego roku studiów na kierunku Sztuka mediów i edukacja wizualna. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Bilans pracy studenta z przedmiotu: Rysunek akademicki 1.Godziny kontaktowe: 210h = 7 pkt. ETCS 2.Przygotowanie do zajęć, literatura: 90h = 3 pkt. ETCS 3.Przygotowanie do zaliczeń, wystawa: 90h = 3 pkt. ETCS Razem: 390h = 13 pkt. ETCS |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W02 Posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych, środków ekspresji artystycznej stosowanych w sztukach wizualnych i audiowizualnych.A2_W08 K_W04 Dysponuje rozszerzoną wiedzą na temat kontekstu historycznego i kulturowego sztuk plastycznych i ich związków z innymi dziedzinami współczesnego życia, samodzielnie rozwijaj wiedzę związaną ze sztukami wizualnymi i audiowizualnymi oraz zna publikacje związane z tymi zagadnieniami.A2_W09, H2A_W05 K_W07 Umie tworzyć prace artystyczne o wysokim stopniu oryginalności na podstawie wiedzy z obszaru historii sztuki, formy wizualnej, zjawisk w sztuce dawnej, współczesnej i najnowszej.A2_W10, H2A_W06 K_W10 Zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i nie zależność wypowiedzi artystycznej.A2_W12 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U02 Umie realizować własne koncepcje artystyczne w zakresie sztuki mediów i edukacji wizualnej, świadomie posługuję się narzędziami warsztatu artystycznego.A2_U12 K_U03 Umie podejmować samodzielne decyzje odnośnie do projektowania i realizacji prac artystycznych, wykorzystując właściwą technikę i technologię.A2_U13 K_U06 Posiada szeroki zakres umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystycznych w stopniu wystarczającym do utrzymania i poszerzania zdolności tworzenia realizowania i wyrażania własnych koncepcji artystycznych.A2_U16 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K02 Potrafi kreować własny wizerunek poprzez umiejętne łączenie różnych środków i mediów w wypowiedzi artystycznej.A2_K03 |
Metody dydaktyczne: | Metody podające: • Omówienie każdego ćwiczenia ze studentami. • Pokaz rozwiązań danego ćwiczenia w aspekcie historycznym. • Przegląd okresowy prac studenta. Metody praktyczne: • Ćwiczenia, projekt, szkic Metody eksponujące: • Film dydaktyczny, ekspozycja w galerii muzeum. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Rysunek akademicki jest podstawowym elementem pracy każdego zawodowego artysty. Uczy prawidłowej percepcji natury, a także umiejętności poprawnego jej notowania. |
Pełny opis: |
Rysunek akademicki nie uczy odwzorowywania natury, lecz analizowania formy i konstrukcji przedmiotu, co jest bardzo ważnym elementem tworzenia nowych form. Uczy dobrego widzenia formy. Praca z formą i wiedza o specyfice tworzenia - to podstawa profesji każdego plastyka. Rysunek akademicki jest podstawą, fundamentem wizualnego światopoglądu każdego plastyka. Posiada on swoją metodykę. Metodyka nauczania obliczona jest na określony czas w którym student uzyskuje wiedzę teoretyczną oraz utrwali praktyczne nawyki, które dadzą mu możliwość profesjonalnego analizowania form i pracy zarówno z martwą naturą, pejzażem, postacią ludzką, portretem, projektami i wnętrzem architektonicznym. Naukę rysowania rozpoczyna się od prostych form geometrycznych, stopniowo przechodząc do skomplikowanych form złożonych. |
Literatura: |
Literatura wymagana i zalecana: Karl Teissig- "Techniki rysunku" Ales Krejca- "Techniki sztuk graficznych" Wiesława Wierzchowska- "Współczesny rysunek polski" Victor I. Stoichita- "Krótka historia cienia" Terisio Pignatti- "Historia rysunku" Katalogi współczesnych artystów polskich uprawiających działalności artystyczną w zakresie rysunku klasycznego i artystycznego, wystawy, muzea, galerie, wycieczki artystyczne, wydawnictwa i katalogi, Internet, Gabinet Sztuki i Rycin Biblioteki UMK |
Metody i kryteria oceniania: |
• analiza i omówienie krytyczne prezentowanych prac (K_W02, K_W04) • ocena jakości artystycznej i estetycznej prac (K_W07, K_W10, K_U02) • przegląd prac w trakcie semestru • ocena semestralna elementy oceny: • zaangażowanie, frekwencja i aktywności na zajęciach (K_K02); ocena umiejętności wykorzystywania materiałów i narzędzi oraz technologii i warsztatu studenta, (K_U02, K_U03, K_U06) Student zobowiązany jest do wykonania dokumentacji fotograficznej swoich prac i złożenia jej w archiwum Zakładu Rysunku |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PRC
PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krystyna Garstka-Saran | |
Prowadzący grup: | Krystyna Garstka-Saran | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Rysunek akademicki jest podstawowym elementem pracy każdego zawodowego artysty. Uczy prawidłowej percepcji natury, a także umiejętności poprawnego jej notowania. |
|
Pełny opis: |
Rysunek akademicki nie uczy odwzorowywania natury, lecz analizowania formy i konstrukcji przedmiotu, co jest bardzo ważnym elementem tworzenia nowych form. Uczy dobrego widzenia formy. Praca z formą i wiedza o specyfice tworzenia - to podstawa profesji każdego plastyka. Rysunek akademicki jest podstawą, fundamentem wizualnego światopoglądu każdego plastyka. Posiada on swoją metodykę. Metodyka nauczania obliczona jest na określony czas w którym student uzyskuje wiedzę teoretyczną oraz utrwali praktyczne nawyki, które dadzą mu możliwość profesjonalnego analizowania form i pracy zarówno z martwą naturą, pejzażem, postacią ludzką, portretem, projektami i wnętrzem architektonicznym. Naukę rysowania rozpoczyna się od prostych form geometrycznych, stopniowo przechodząc do skomplikowanych form złożonych. |
|
Literatura: |
Literatura wymagana i zalecana: Karl Teissig- "Techniki rysunku" Ales Krejca- "Techniki sztuk graficznych" Wiesława Wierzchowska- "Współczesny rysunek polski" Victor I. Stoichita- "Krótka historia cienia" Terisio Pignatti- "Historia rysunku" Katalogi współczesnych artystów polskich uprawiających działalność artystyczną w zakresie rysunku klasycznego i artystycznego, wystawy, muzea, galerie, wycieczki artystyczne, wydawnictwa i katalogi, Internet, Gabinet |
|
Uwagi: |
Zwrócenie uwagi na indywidualizm twórczy studenta. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PRC
PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krystyna Garstka-Saran | |
Prowadzący grup: | Krystyna Garstka-Saran | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Rysunek akademicki jest podstawowym elementem pracy każdego zawodowego artysty. Uczy prawidłowej percepcji natury, a także umiejętności poprawnego jej notowania. |
|
Pełny opis: |
Rysunek akademicki nie uczy odwzorowywania natury, lecz analizowania formy i konstrukcji przedmiotu, co jest bardzo ważnym elementem tworzenia nowych form. Uczy dobrego widzenia formy. Praca z formą i wiedza o specyfice tworzenia - to podstawa profesji każdego plastyka. Rysunek akademicki jest podstawą, fundamentem wizualnego światopoglądu każdego plastyka. Posiada on swoją metodykę. Metodyka nauczania obliczona jest na określony czas w którym student uzyskuje wiedzę teoretyczną oraz utrwali praktyczne nawyki, które dadzą mu możliwość profesjonalnego analizowania form i pracy zarówno z martwą naturą, pejzażem, postacią ludzką, portretem, projektami i wnętrzem architektonicznym. Naukę rysowania rozpoczyna się od prostych form geometrycznych, stopniowo przechodząc do skomplikowanych form złożonych. |
|
Literatura: |
Literatura wymagana i zalecana: Karl Teissig- "Techniki rysunku" Ales Krejca- "Techniki sztuk graficznych" Wiesława Wierzchowska- "Współczesny rysunek polski" Victor I. Stoichita- "Krótka historia cienia" Terisio Pignatti- "Historia rysunku" Katalogi współczesnych artystów polskich uprawiających działalność artystyczną w zakresie rysunku klasycznego i artystycznego, wystawy, muzea, galerie, wycieczki artystyczne, wydawnictwa i katalogi, Internet, Gabinet |
|
Uwagi: |
Zwrócenie uwagi na indywidualizm twórczy studenta. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PRC
PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krystyna Garstka-Saran | |
Prowadzący grup: | Krystyna Garstka-Saran | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Rysunek akademicki jest podstawowym elementem pracy każdego zawodowego artysty. Uczy prawidłowej percepcji natury, a także umiejętności poprawnego jej notowania. |
|
Pełny opis: |
Rysunek akademicki nie uczy odwzorowywania natury, lecz analizowania formy i konstrukcji przedmiotu, co jest bardzo ważnym elementem tworzenia nowych form. Uczy dobrego widzenia formy. Praca z formą i wiedza o specyfice tworzenia - to podstawa profesji każdego plastyka. Rysunek akademicki jest podstawą, fundamentem wizualnego światopoglądu każdego plastyka. Posiada on swoją metodykę. Metodyka nauczania obliczona jest na określony czas w którym student uzyskuje wiedzę teoretyczną oraz utrwali praktyczne nawyki, które dadzą mu możliwość profesjonalnego analizowania form i pracy zarówno z martwą naturą, pejzażem, postacią ludzką, portretem, projektami i wnętrzem architektonicznym. Naukę rysowania rozpoczyna się od prostych form geometrycznych, stopniowo przechodząc do skomplikowanych form złożonych. |
|
Literatura: |
Literatura wymagana i zalecana: Karl Teissig- "Techniki rysunku" Ales Krejca- "Techniki sztuk graficznych" Wiesława Wierzchowska- "Współczesny rysunek polski" Victor I. Stoichita- "Krótka historia cienia" Terisio Pignatti- "Historia rysunku" Katalogi współczesnych artystów polskich uprawiających działalność artystyczną w zakresie rysunku klasycznego i artystycznego, wystawy, muzea, galerie, wycieczki artystyczne, wydawnictwa i katalogi, Internet, Gabinet |
|
Uwagi: |
Zwrócenie uwagi na indywidualizm twórczy studenta. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PRC
PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krystyna Garstka-Saran | |
Prowadzący grup: | Krystyna Garstka-Saran | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Rysunek akademicki jest podstawowym elementem pracy każdego zawodowego artysty. Uczy prawidłowej percepcji natury, a także umiejętności poprawnego jej notowania. |
|
Pełny opis: |
Rysunek akademicki nie uczy odwzorowywania natury, lecz analizowania formy i konstrukcji przedmiotu, co jest bardzo ważnym elementem tworzenia nowych form. Uczy dobrego widzenia formy. Praca z formą i wiedza o specyfice tworzenia - to podstawa profesji każdego plastyka. Rysunek akademicki jest podstawą, fundamentem wizualnego światopoglądu każdego plastyka. Posiada on swoją metodykę. Metodyka nauczania obliczona jest na określony czas w którym student uzyskuje wiedzę teoretyczną oraz utrwali praktyczne nawyki, które dadzą mu możliwość profesjonalnego analizowania form i pracy zarówno z martwą naturą, pejzażem, postacią ludzką, portretem, projektami i wnętrzem architektonicznym. Naukę rysowania rozpoczyna się od prostych form geometrycznych, stopniowo przechodząc do skomplikowanych form złożonych. |
|
Literatura: |
Literatura wymagana i zalecana: Karl Teissig- "Techniki rysunku" Ales Krejca- "Techniki sztuk graficznych" Wiesława Wierzchowska- "Współczesny rysunek polski" Victor I. Stoichita- "Krótka historia cienia" Terisio Pignatti- "Historia rysunku" Katalogi współczesnych artystów polskich uprawiających działalność artystyczną w zakresie rysunku klasycznego i artystycznego, wystawy, muzea, galerie, wycieczki artystyczne, wydawnictwa i katalogi, Internet, Gabinet |
|
Uwagi: |
Zwrócenie uwagi na indywidualizm twórczy studenta. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.