Ćwiczenia terenowe z konserwacji zabytków z papieru i skóry
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-ĆT-PiS-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Ćwiczenia terenowe z konserwacji zabytków z papieru i skóry |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja papieru i skóry (sj) Przedmioty obowiązkowe - 3 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja papieru i skóry (sj) Przedmioty obowiązkowe - 4 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja papieru i skóry (sj) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczone IV semestry studiów w przypadku ćwiczeń po II roku oraz VI semestrów w przypadku ćwiczeń terenowych po III roku |
Całkowity nakład pracy studenta: | 168 godzin pracy w miejscu odbywania ćwiczeń terenowych oraz 12 godzin pracy własnej studenta (studiowanie literatury dotyczącej zadań wykonywanych podczas ćwiczeń terenowych oraz opracowywanie dokumentacji konserwatorskiej). |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: ma wiedzę w zakresie ogólnym dotyczącą obszaru konserwacji-restauracji zabytków z papieru przydatną do formułowania i rozwiązywania zagadnień konserwatorskich (K_W01); W2: wykazuje zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiów, a także potrafi wykorzystać tę wiedzę dla dalszego rozwoju w trakcie ćwiczeń terenowych w zakresie konserwacji – restauracji obiektów zabytkowych na podłożu papierowym (K_W02); W3: ma szczegółową wiedzę praktyczną z metodyki konserwacji-restauracji zabytków z papieru (K_W03); W4: zna ogólnie mechanizmy oddziaływania czynników zewnętrznych na materię zabytków z papieru (K_W04); W5: zna podstawy historii i teorii ochrony i konserwacji-restauracji dzieł sztuki i zabytków na podłożu papierowym (K_W08); W6: zna podstawy fotografii i technik dokumentacyjnych obiektów zabytkowych na podłożu papierowym, badań i procesów konserwatorsko-restauratorskich (K_W12); W7: posiada elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy (K_W13). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: umie przeprowadzić rozpoznanie stanu zachowania zabytku z papieru w trakcie odbywania ćwiczeń terenowych, określić przyczyny zniszczeń (K_U01); U2: potrafi określić, rozpoznać i opisać budowę techniczną grafiki/rysunku na papierze w ramach ćwiczeń terenowych (K_U02); U3: posiada umiejętność wykonywania zabiegów konserwatorskich w zakresie konserwacji-restauracji grafiki w trakcie odbywania ćwiczeń terenowych (K_U05); U4: posiada praktyczną umiejętność wykonania dokumentacji konserwatorskiej do poddanego zabiegom artefaktu z papieru w trakcie realizacji ćwiczeń terenowych (K_U07); U5: jest przygotowany do współdziałania z innymi osobami w ramach prac zespołowych prowadzonych na zabytkach z papieru w trakcie ćwiczeń terenowych (K_U017); U6: w sposób odpowiedzialny podchodzi do publicznych wystąpień związanych z prezentowaniem zagadnień konserwatorskich przeprowadzonych w trakcie ćwiczeń terenowych (K_U020); U7: potrafi przygotować efekty swojej pracy prowadzonej w trakcie ćwiczeń terenowych w postaci prezentacji multimedialnej (K_U022). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: ma świadomość znaczenia wartości konserwowanego obiektu na podłożu papierowym, jego nieodtwarzalności i obowiązku respektowania ich w procesie konserwacji w trakcie odbywania ćwiczeń terenowych (K_K01); K2: ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej podczas prac konserwatorskich- restauratorskich zabytków z papieru podejmowanych w ramach ćwiczeń terenowych (K_K02); K3: ma świadomość i rozumie aspekty i skutki działań konserwatorskich prowadzonych na obiektach z papieru w trakcie ćwiczeń terenowych, ich wpływ na zabytek oraz świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje (K_K03); K4: ma świadomość uwzględnienia kontekstu kulturowego zabytkowego księgozbioru w procesie konserwacji w ramach ćwiczeń terenowych (K_K04); K5: zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności w zakresie konserwacji- restauracji zabytków z papieru, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania zagadnień konserwatorskich w trakcie ćwiczeń terenowych (K_K05); K6: potrafi pracować samodzielnie i w zespole, jest świadomy wspólnej odpowiedzialności za podejmowane decyzje w trakcie ćwiczeń terenowych (K_K06); K7: rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy, idei i zasad ochrony dziedzictwa kulturowego w kontekście prac podejmowanych przy zabytkach z papieru w trakcie odbywania ćwiczeń terenowych (K_K07). |
Metody dydaktyczne: | Praca indywidualna lub zespołowa pod kierunkiem opiekuna. Student wykonuje praktyczne zabiegi konserwatorskie związane z projektem konserwatorskim. Dodatkowo po III roku studiów studenci przygotowują wykład z prezentacją multimedialną dla właściciela zabytkowego księgozbioru. |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Po ukończeniu zajęć na II roku studiów odbywają się ćwiczenia terenowe w pracowniach Katedry Konserwacji-Restauracji Papieru i Skóry. Tematem praktyki jest konserwacja-restauracja grafiki czarno-białej i kolorowej na podłożu papierowym. W przypadku realizacji innych umów terminowych zakres tematyczny obiektów jest rozszerzony. Po III roku: ćwiczenia terenowe odbywają się w magazynach bibliotecznych lub archiwalnych, w miejscach przechowywania zabytkowych książek. Realizowany jest program konserwacji zachowawczej. |
Pełny opis: |
Po II roku. Tematem praktyki jest konserwacja-restauracja grafiki czarno-białej i kolorowej na podłożu papierowym. Student wykonuje projekt konserwatorski (pod kierunkiem opiekuna) i po jego zaakceptowaniu realizuje jego etapy: oczyszczanie podłoża, scalanie pęknięć, uzupełnianie ubytków, wzmacnianie strukturalne, prasowanie, punktowania. Student wykonuje prace samodzielnie na określonym obiekcie. Po III roku. Praca z książkami zabytkowymi z zakresu konserwacji zachowawczej całych księgozbiorów Poszczególne procesy konserwatorskie często realizowane są zespołowo, co stwarza możliwość efektywniejszej pracy oraz bezpośredniego uczestniczenia w zróżnicowanej gamie zabiegów. Jednocześnie kładziony jest nacisk na umiejętność działania w grupie, kreatywnej organizacji oraz adaptacji pracowni w terenie do poszczególnych procesów. Od studenta oczekuje się podjęcia decyzji dotyczącej wyboru metod i środków konserwatorskich. Po ich omówieniu z prowadzącym praktyki i wprowadzeniu ewentualnej korekty student przystępuje do realizacji zaplanowanych prac konserwatorskich-restauratorskich. Działania te prowadzone są pod nadzorem prowadzącego. |
Literatura: |
Literatura związana z realizowanymi pracami przy obiektach zabytkowych, miejscami w których się znajdują, ich twórcami lub osobami z nimi związanymi oraz dokumentacje konserwatorskie związane z analogicznymi zabytkami (miejsce pochodzenia, materiał, technika wykonania). |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia: obecność na ćwiczeniach (każdego studenta obowiązuje odbycie 168 godzin), aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach. Ocenie podlega: wykonanie przez studenta powierzonych prac konserwatorskich oraz dokumentacja konserwatorska (opisowej i fotograficznej) z powierzonego etapu zadań, a także skrupulatne i systematyczne prowadzenie dzienniczka konserwatorskiego, w którym student uwzględnia wszystkie prowadzone prace, stosowane metody oraz materiały. Ponadto ocenie podlega zachowanie studenta w zakresie umiejętności porządkowania i systematyzowania informacji z różnych źródeł, radzenia sobie w sytuacjach problemowych (przy rozpoznawaniu własnych ograniczeń) oraz ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kozielec | |
Prowadzący grup: | Maciej Banasiak, Marta Nalaskowska, Małgorzata Pronobis-Brzezińska, Katarzyna Zapolska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyka - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
identycznie jak w części A |
|
Pełny opis: |
identycznie jak w części A |
|
Literatura: |
identycznie jak w części A |
|
Uwagi: |
identycznie jak w części A |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kozielec | |
Prowadzący grup: | Maciej Banasiak, Tomasz Kozielec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyka - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
identycznie jak w części A |
|
Pełny opis: |
identycznie jak w części A |
|
Literatura: |
identycznie jak w części A |
|
Uwagi: |
identycznie jak w części A |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kozielec, Katarzyna Zapolska | |
Prowadzący grup: | Ivona Jablonskaja, Karolina Komsta-Sławińska, Agnieszka Zięba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyka - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
identycznie jak w części A |
|
Pełny opis: |
identycznie jak w części A |
|
Literatura: |
identycznie jak w części A |
|
Uwagi: |
identycznie jak w części A |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.