Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Ćwiczenia terenowe z konserwacji zabytków z papieru i skóry

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-ĆT-PiS-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ćwiczenia terenowe z konserwacji zabytków z papieru i skóry
Jednostka: Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja papieru i skóry (sj)
Przedmioty obowiązkowe - 3 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja papieru i skóry (sj)
Przedmioty obowiązkowe - 4 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja papieru i skóry (sj)
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Zaliczone IV semestry studiów w przypadku ćwiczeń po II roku oraz VI semestrów w przypadku ćwiczeń terenowych po III roku

Całkowity nakład pracy studenta:

168 godzin pracy w miejscu odbywania ćwiczeń terenowych oraz 12 godzin pracy własnej studenta (studiowanie literatury dotyczącej zadań wykonywanych podczas ćwiczeń terenowych oraz opracowywanie dokumentacji konserwatorskiej).



Efekty uczenia się - wiedza:

W1: ma wiedzę w zakresie ogólnym dotyczącą obszaru konserwacji-restauracji zabytków z papieru przydatną do formułowania i rozwiązywania zagadnień konserwatorskich (K_W01);

W2: wykazuje zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiów, a także potrafi wykorzystać tę wiedzę dla dalszego rozwoju w trakcie ćwiczeń terenowych w zakresie konserwacji – restauracji obiektów zabytkowych na podłożu papierowym (K_W02);

W3: ma szczegółową wiedzę praktyczną z metodyki konserwacji-restauracji zabytków z papieru (K_W03);

W4: zna ogólnie mechanizmy oddziaływania czynników zewnętrznych na materię zabytków z papieru (K_W04);

W5: zna podstawy historii i teorii ochrony i konserwacji-restauracji dzieł sztuki i zabytków na podłożu papierowym (K_W08);

W6: zna podstawy fotografii i technik dokumentacyjnych obiektów zabytkowych na podłożu papierowym, badań i procesów konserwatorsko-restauratorskich (K_W12);

W7: posiada elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy (K_W13).

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: umie przeprowadzić rozpoznanie stanu zachowania zabytku z papieru w trakcie odbywania ćwiczeń terenowych, określić przyczyny zniszczeń (K_U01);

U2: potrafi określić, rozpoznać i opisać budowę techniczną grafiki/rysunku na papierze w ramach ćwiczeń terenowych (K_U02);

U3: posiada umiejętność wykonywania zabiegów konserwatorskich w zakresie konserwacji-restauracji grafiki w trakcie odbywania ćwiczeń terenowych (K_U05);

U4: posiada praktyczną umiejętność wykonania dokumentacji konserwatorskiej do poddanego zabiegom artefaktu z papieru w trakcie realizacji ćwiczeń terenowych (K_U07);

U5: jest przygotowany do współdziałania z innymi osobami w ramach prac zespołowych prowadzonych na zabytkach z papieru w trakcie ćwiczeń terenowych (K_U017);

U6: w sposób odpowiedzialny podchodzi do publicznych wystąpień związanych z prezentowaniem zagadnień konserwatorskich przeprowadzonych w trakcie ćwiczeń terenowych (K_U020);

U7: potrafi przygotować efekty swojej pracy prowadzonej w trakcie ćwiczeń terenowych w postaci prezentacji multimedialnej (K_U022).

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: ma świadomość znaczenia wartości konserwowanego obiektu na podłożu papierowym, jego nieodtwarzalności i obowiązku respektowania ich w procesie konserwacji w trakcie odbywania ćwiczeń terenowych (K_K01);

K2: ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej podczas prac konserwatorskich- restauratorskich zabytków z papieru podejmowanych w ramach ćwiczeń terenowych (K_K02);

K3: ma świadomość i rozumie aspekty i skutki działań konserwatorskich prowadzonych na obiektach z papieru w trakcie ćwiczeń terenowych, ich wpływ na zabytek oraz świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje (K_K03);

K4: ma świadomość uwzględnienia kontekstu kulturowego zabytkowego księgozbioru w procesie konserwacji w ramach ćwiczeń terenowych (K_K04);

K5: zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności w zakresie konserwacji- restauracji zabytków z papieru, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania zagadnień konserwatorskich w trakcie ćwiczeń terenowych (K_K05);

K6: potrafi pracować samodzielnie i w zespole, jest świadomy wspólnej odpowiedzialności za podejmowane decyzje w trakcie ćwiczeń terenowych (K_K06);

K7: rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy, idei i zasad ochrony dziedzictwa kulturowego w kontekście prac podejmowanych przy zabytkach z papieru w trakcie odbywania ćwiczeń terenowych (K_K07).

Metody dydaktyczne:

Praca indywidualna lub zespołowa pod kierunkiem opiekuna. Student wykonuje praktyczne zabiegi konserwatorskie związane z projektem konserwatorskim.


Dodatkowo po III roku studiów studenci przygotowują wykład z prezentacją multimedialną dla właściciela zabytkowego księgozbioru.


Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- laboratoryjna
- projektu

Skrócony opis:

Po ukończeniu zajęć na II roku studiów odbywają się ćwiczenia terenowe w pracowniach Katedry Konserwacji-Restauracji Papieru i Skóry. Tematem praktyki jest konserwacja-restauracja grafiki czarno-białej i kolorowej na podłożu papierowym. W przypadku realizacji innych umów terminowych zakres tematyczny obiektów jest rozszerzony.

Po III roku: ćwiczenia terenowe odbywają się w magazynach bibliotecznych lub archiwalnych, w miejscach przechowywania zabytkowych książek. Realizowany jest program konserwacji zachowawczej.

Pełny opis:

Po II roku. Tematem praktyki jest konserwacja-restauracja grafiki czarno-białej i kolorowej na podłożu papierowym. Student wykonuje projekt konserwatorski (pod kierunkiem opiekuna) i po jego zaakceptowaniu realizuje jego etapy: oczyszczanie podłoża, scalanie pęknięć, uzupełnianie ubytków, wzmacnianie strukturalne, prasowanie, punktowania. Student wykonuje prace samodzielnie na określonym obiekcie.

Po III roku. Praca z książkami zabytkowymi z zakresu konserwacji zachowawczej całych księgozbiorów Poszczególne procesy konserwatorskie często realizowane są zespołowo, co stwarza możliwość efektywniejszej pracy oraz bezpośredniego uczestniczenia w zróżnicowanej gamie zabiegów. Jednocześnie kładziony jest nacisk na umiejętność działania w grupie, kreatywnej organizacji oraz adaptacji pracowni w terenie do poszczególnych procesów. Od studenta oczekuje się podjęcia decyzji dotyczącej wyboru metod i środków konserwatorskich. Po ich omówieniu z prowadzącym praktyki i wprowadzeniu ewentualnej korekty student przystępuje do realizacji zaplanowanych prac konserwatorskich-restauratorskich. Działania te prowadzone są pod nadzorem prowadzącego.

Literatura:

Literatura związana z realizowanymi pracami przy obiektach zabytkowych, miejscami w których się znajdują, ich twórcami lub osobami z nimi związanymi oraz dokumentacje konserwatorskie związane z analogicznymi zabytkami (miejsce pochodzenia, materiał, technika wykonania).

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia: obecność na ćwiczeniach (każdego studenta obowiązuje odbycie 168 godzin), aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach.

Ocenie podlega: wykonanie przez studenta powierzonych prac konserwatorskich oraz dokumentacja konserwatorska (opisowej i fotograficznej) z powierzonego etapu zadań, a także skrupulatne i systematyczne prowadzenie dzienniczka konserwatorskiego, w którym student uwzględnia wszystkie prowadzone prace, stosowane metody oraz materiały.

Ponadto ocenie podlega zachowanie studenta w zakresie umiejętności porządkowania i systematyzowania informacji z różnych źródeł, radzenia sobie w sytuacjach problemowych (przy rozpoznawaniu własnych ograniczeń) oraz ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe.

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Koordynatorzy: Tomasz Kozielec
Prowadzący grup: Maciej Banasiak, Marta Nalaskowska, Małgorzata Pronobis-Brzezińska, Katarzyna Zapolska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyka - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

identycznie jak w części A

Pełny opis:

identycznie jak w części A

Literatura:

identycznie jak w części A

Uwagi:

identycznie jak w części A

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Koordynatorzy: Tomasz Kozielec
Prowadzący grup: Maciej Banasiak, Tomasz Kozielec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyka - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

identycznie jak w części A

Pełny opis:

identycznie jak w części A

Literatura:

identycznie jak w części A

Uwagi:

identycznie jak w części A

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Koordynatorzy: Tomasz Kozielec, Katarzyna Zapolska
Prowadzący grup: Ivona Jablonskaja, Karolina Komsta-Sławińska, Agnieszka Zięba
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyka - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

identycznie jak w części A

Pełny opis:

identycznie jak w części A

Literatura:

identycznie jak w części A

Uwagi:

identycznie jak w części A

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)