Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Żywice sztuczne w konserwacji zabytków z papieru i skóry

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-ŻS-PS-2Z-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Żywice sztuczne w konserwacji zabytków z papieru i skóry
Jednostka: Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. zimowy - Konserwacja i restauracja papieru i skóry (sj)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiadomości z dziedziny chemii z zakresu programu nauczania w szkole średniej oraz na pierwszym roku studiów na kierunku konserwacji i restauracji dzieł sztuki (Chemia w konserwacji zabytków).

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:

Godziny kontaktowe: 30 godz. (1,0 ECTS)


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:

– zebranie niezbędnych materiałów do zajęć oraz zapoznanie się z wymaganą literaturą (wybrane fragmenty): 30 godz.

– przygotowanie i przedstawienie sprawozdania z przeprowadzonego doświadczenia (zaliczenie na ocenę): 40 godz.

Łącznie czas poświęcony na pracę indywidualną studenta 70 (3,0 ECTS)

Łącznie:100 godz. (4,0 ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Zna skutki oddziaływania czynników środowiskowych na preparaty konserwatorskie bazujące na związkach wielkocząsteczkowych używanych w konserwacji zabytków z papieru i skóry (K_W04).

W2: Posiada wiedzę odnośnie tradycyjnych, współczesnych materiałów konserwatorskich bazujących na związkach wielkocząsteczkowych niezbędnych do łączenia, impregnacji, zabezpieczania, itd. zabytków wykonanych z papieru i skóry (K_W05).

W3: Ma wiedzę na temat bezpiecznego postępowania z odczynnikami chemicznymi bazującymi na związkach wielkocząsteczkowych, które służą do sporządzania nieskomplikowanych werniksów, klejów, impregnatów, farb, itp używanych w konserwacji zabytków z papieru i skóry (K_W13).

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Posiada umiejętność wykonywania zabiegów klejenia, impregnacji, zabezpieczania zabytków z papieru i skóry przy użyciu prostych preparatów konserwatorskich bazujących na zawiązkach wielkocząsteczkowych (K_U05).

U2: Potrafi określić zasady profilaktyki i minimalizacji niszczącego oddziaływania czynników środowiskowych na wielkocząsteczkowe preparaty konserwatorskie używane w konserwacji zabytków z papieru i skóry (K_U06).

U3: Potrafi zaplanować, zinterpretować i powiązać wyniki badań chemicznych, fizycznych z pracami konserwatorskimi i technologicznymi z zastosowaniem preparatów bazujących na związkach wielkocząsteczkowych używanych w konserwacji zabytków z papieru i skóry (K_U08).

U4: Posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych i/lub wystąpień ustnych związanych z budową, właściwościami i zastosowaniem związków wielkocząsteczkowych używanych w konserwacji zabytków z papieru i skóry (K_U18).

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Ma świadomość i rozumie aspekty oraz skutki działań konserwatorskich związanych z zastosowaniem preparatów na bazie związków wielkocząsteczkowych na obiektach zabytkowych wykonanych z papieru i skóry. Ma świadomość i rozumie aspekty oraz skutki działań związanych z użytymi preparatami na bazie związków wielkocząsteczkowych na środowisko naturalne. Ma świadomość związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje (K_K03).

K2: Ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę dalszego kształcenia. Ma świadomość włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień związanych z badaniami i interpretacją uzyskanych wyników opisujących właściwości preparatów konserwatorskich na bazie związków wielkocząsteczkowych czy materii zabytkowej poddanej ich działaniu (K_K05).

K3: Potrafi pracować w zespole złożonym ze specjalistów z różnych dziedzin w celu rozwiązywania złożonych zagadnień związanych z badaniami i interpretacją uzyskanych wyników opisujących właściwości preparatów konserwatorskich na bazie związków wielkocząsteczkowych czy materii zabytkowej poddanej ich działaniu. Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania (K_K06).

Metody dydaktyczne:

Indywidualna i grupowa praca studentów pod kierunkiem prowadzącego wzbogacona o metodę podająca, wyjaśnienie lub/i objaśnienie niezrozumiałych treści niezbędnych do dalszego prawidłowego przebiegu doświadczenia.

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- laboratoryjna
- obserwacji

Skrócony opis:

Zajęcia „Żywice sztuczne w konserwacji zabytków z papieru i skóry” mają na celu zdobycie wiedzy oraz praktyczne jej wykorzystanie z zakresu chemii związków wielkocząsteczkowych.

Pełny opis:

Zajęcia obejmują zapoznanie się studentów z budową, podstawowymi właściwościami związków wielkocząsteczkowych stosowanych w konserwacji zabytków z papieru i skóry. W ramach pracowni studenci oznaczą właściwości mechaniczne i fizyczne różnorodnych kompozycji polimerowych, takie jak: lepkość kompozycji, czas wiązania, odporność na działanie wody, zarysowanie, połysk, twardość, elastyczność, itp. Zdobyte wiadomości teoretyczne i umiejętności praktyczne studenci wykorzystają podczas prac konserwatorskich na różnych obiektach zabytkowych, gdzie preparaty spoinotwórcze i powłokotwórcze występują jako pierwotna lub wtórna materia zabytkowa.

Pracownia 1-2

Zapoznanie się z zasadami BHP i regulaminem pracy w laboratorium.

Pracownia 3-15 (system rotacyjny wykonywania doświadczeń)

Identyfikacja żywic.

Badanie wybranych właściwości klejów.

Badanie wybranych właściwości powłok estetyczno-ochronnych.

Badanie wybranych właściwości powłok lakierniczych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa (wybrane fragmenty):

C. V. Horie, Materials for Conservation. Organic Consolidans, Adhesive and Coatings, Oxford 2015.

J. Ciabach, Właściwości żywic sztucznych stosowanych w konserwacji zabytków, Wyd. UMK, Toruń, 2001

J. Ciabach, Żywice i tworzywa sztuczne stosowane w konserwacji zabytków, Wyd. UMK, Toruń 1998.

Literatura uzupełniająca (wybrane fragmenty):

W. Sobucki, Konserwacja papieru zagadnienia chemiczne, Wydawnictwo: Biblioteka Narodowa, 2013.

J. F. Rabek, Polimery. Otrzymywanie, metody badawcze, zastosowanie Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2013

I. Gruin, Materiały polimerowe Warszawa, Wyd. Naukowe PWN, 2003.

D. Żuchowska, Polimery konstrukcyjne: wprowadzenie do technologii i stosowania, Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa 2000

Metody i kryteria oceniania:

Pracownia - zaliczenie na ocenę.

Ocena sprawozdań z przeprowadzonych badań laboratoryjnych, przygotowanych przez studenta (W1-W3, U1-U4, K1-K3). Sprawozdania oceniane są w skali od 0 do 3 punktów. Jest to sumaryczna liczba punktów za właściwe, poprawne i trafne: podstawy teoretyczne, obliczenia oraz wnioski z przeprowadzonego doświadczenia.

Ocena

wynik 91% i powyżej – ocena 5,0

wynik 81-90% – ocena 4,5

wynik 71%-80% – ocena 4,0

wynik 61-70%– ocena 3,5

wynik 51-60%– ocena 3,0

wynik 50% i poniżej– ocena 2,0.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Podgórski
Prowadzący grup: Andrzej Podgórski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Identyczny jak w opisie ogólnym przedmiotu.

Pełny opis:

Identyczny jak w opisie ogólnym przedmiotu

Literatura:

Identyczna jak w opisie ogólnym przedmiotu.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Podgórski
Prowadzący grup: Agata Ogińska, Andrzej Podgórski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Identyczny jak w opisie ogólnym przedmiotu.

Pełny opis:

Identyczny jak w opisie ogólnym przedmiotu

Literatura:

Identyczna jak w opisie ogólnym przedmiotu.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Podgórski
Prowadzący grup: Agata Ogińska, Andrzej Podgórski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia „Żywice sztuczne w konserwacji zabytków z papieru i skóry” mają na celu zdobycie wiedzy oraz praktyczne jej wykorzystanie z zakresu chemii związków wielkocząsteczkowych.

Pełny opis:

Zajęcia obejmują zapoznanie się studentów z budową, podstawowymi właściwościami związków wielkocząsteczkowych stosowanych w konserwacji zabytków z papieru i skóry. W ramach pracowni studenci oznaczą właściwości mechaniczne i fizyczne różnorodnych kompozycji polimerowych, takie jak: lepkość kompozycji, czas wiązania, odporność na działanie wody, zarysowanie, połysk, twardość, elastyczność, itp. Zdobyte wiadomości teoretyczne i umiejętności praktyczne studenci wykorzystają podczas prac konserwatorskich na różnych obiektach zabytkowych, gdzie preparaty spoinotwórcze i powłokotwórcze występują jako pierwotna lub wtórna materia zabytkowa.

Pracownia 1-2

Zapoznanie się z zasadami BHP i regulaminem pracy w laboratorium.

Pracownia 3-15 (system rotacyjny wykonywania doświadczeń)

Identyfikacja żywic.

Badanie wybranych właściwości klejów.

Badanie wybranych właściwości powłok estetyczno-ochronnych.

Badanie wybranych właściwości powłok lakierniczych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa (wybrane fragmenty):

C. V. Horie, Materials for Conservation. Organic Consolidans, Adhesive and Coatings, Oxford 2015.

J. Ciabach, Właściwości żywic sztucznych stosowanych w konserwacji zabytków, Wyd. UMK, Toruń, 2001

J. Ciabach, Żywice i tworzywa sztuczne stosowane w konserwacji zabytków, Wyd. UMK, Toruń 1998.

Literatura uzupełniająca (wybrane fragmenty):

W. Sobucki, Konserwacja papieru zagadnienia chemiczne, Wydawnictwo: Biblioteka Narodowa, 2013.

J. F. Rabek, Polimery. Otrzymywanie, metody badawcze, zastosowanie Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2013

I. Gruin, Materiały polimerowe Warszawa, Wyd. Naukowe PWN, 2003.

D. Żuchowska, Polimery konstrukcyjne: wprowadzenie do technologii i stosowania, Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa 2000

Uwagi:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-22
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Podgórski
Prowadzący grup: Agata Ogińska, Andrzej Podgórski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia „Żywice sztuczne w konserwacji zabytków z papieru i skóry” mają na celu zdobycie wiedzy oraz praktyczne jej wykorzystanie z zakresu chemii związków wielkocząsteczkowych.

Pełny opis:

Zajęcia obejmują zapoznanie się studentów z budową, podstawowymi właściwościami związków wielkocząsteczkowych stosowanych w konserwacji zabytków z papieru i skóry. W ramach pracowni studenci oznaczą właściwości mechaniczne i fizyczne różnorodnych kompozycji polimerowych, takie jak: lepkość kompozycji, czas wiązania, odporność na działanie wody, zarysowanie, połysk, twardość, elastyczność, itp. Zdobyte wiadomości teoretyczne i umiejętności praktyczne studenci wykorzystają podczas prac konserwatorskich na różnych obiektach zabytkowych, gdzie preparaty spoinotwórcze i powłokotwórcze występują jako pierwotna lub wtórna materia zabytkowa.

Pracownia 1-2

Zapoznanie się z zasadami BHP i regulaminem pracy w laboratorium.

Pracownia 3-15 (system rotacyjny wykonywania doświadczeń)

Identyfikacja żywic.

Badanie wybranych właściwości klejów.

Badanie wybranych właściwości powłok estetyczno-ochronnych.

Badanie wybranych właściwości powłok lakierniczych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa (wybrane fragmenty):

C. V. Horie, Materials for Conservation. Organic Consolidans, Adhesive and Coatings, Oxford 2015.

J. Ciabach, Właściwości żywic sztucznych stosowanych w konserwacji zabytków, Wyd. UMK, Toruń, 2001

J. Ciabach, Żywice i tworzywa sztuczne stosowane w konserwacji zabytków, Wyd. UMK, Toruń 1998.

Literatura uzupełniająca (wybrane fragmenty):

W. Sobucki, Konserwacja papieru zagadnienia chemiczne, Wydawnictwo: Biblioteka Narodowa, 2013.

J. F. Rabek, Polimery. Otrzymywanie, metody badawcze, zastosowanie Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2013

I. Gruin, Materiały polimerowe Warszawa, Wyd. Naukowe PWN, 2003.

D. Żuchowska, Polimery konstrukcyjne: wprowadzenie do technologii i stosowania, Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa 2000

Uwagi:

Nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)