Żywice sztuczne w konserwacji zabytków z papieru i skóry
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-ŻS-PS-2Z-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Żywice sztuczne w konserwacji zabytków z papieru i skóry |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. zimowy - Konserwacja i restauracja papieru i skóry (sj) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiadomości z dziedziny chemii z zakresu programu nauczania w szkole średniej oraz na pierwszym roku studiów na kierunku konserwacji i restauracji dzieł sztuki (Chemia w konserwacji zabytków). |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: Godziny kontaktowe: 30 godz. (1,0 ECTS) Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: – zebranie niezbędnych materiałów do zajęć oraz zapoznanie się z wymaganą literaturą (wybrane fragmenty): 30 godz. – przygotowanie i przedstawienie sprawozdania z przeprowadzonego doświadczenia (zaliczenie na ocenę): 40 godz. Łącznie czas poświęcony na pracę indywidualną studenta 70 (3,0 ECTS) Łącznie:100 godz. (4,0 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna skutki oddziaływania czynników środowiskowych na preparaty konserwatorskie bazujące na związkach wielkocząsteczkowych używanych w konserwacji zabytków z papieru i skóry (K_W04). W2: Posiada wiedzę odnośnie tradycyjnych, współczesnych materiałów konserwatorskich bazujących na związkach wielkocząsteczkowych niezbędnych do łączenia, impregnacji, zabezpieczania, itd. zabytków wykonanych z papieru i skóry (K_W05). W3: Ma wiedzę na temat bezpiecznego postępowania z odczynnikami chemicznymi bazującymi na związkach wielkocząsteczkowych, które służą do sporządzania nieskomplikowanych werniksów, klejów, impregnatów, farb, itp używanych w konserwacji zabytków z papieru i skóry (K_W13). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Posiada umiejętność wykonywania zabiegów klejenia, impregnacji, zabezpieczania zabytków z papieru i skóry przy użyciu prostych preparatów konserwatorskich bazujących na zawiązkach wielkocząsteczkowych (K_U05). U2: Potrafi określić zasady profilaktyki i minimalizacji niszczącego oddziaływania czynników środowiskowych na wielkocząsteczkowe preparaty konserwatorskie używane w konserwacji zabytków z papieru i skóry (K_U06). U3: Potrafi zaplanować, zinterpretować i powiązać wyniki badań chemicznych, fizycznych z pracami konserwatorskimi i technologicznymi z zastosowaniem preparatów bazujących na związkach wielkocząsteczkowych używanych w konserwacji zabytków z papieru i skóry (K_U08). U4: Posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych i/lub wystąpień ustnych związanych z budową, właściwościami i zastosowaniem związków wielkocząsteczkowych używanych w konserwacji zabytków z papieru i skóry (K_U18). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Ma świadomość i rozumie aspekty oraz skutki działań konserwatorskich związanych z zastosowaniem preparatów na bazie związków wielkocząsteczkowych na obiektach zabytkowych wykonanych z papieru i skóry. Ma świadomość i rozumie aspekty oraz skutki działań związanych z użytymi preparatami na bazie związków wielkocząsteczkowych na środowisko naturalne. Ma świadomość związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje (K_K03). K2: Ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę dalszego kształcenia. Ma świadomość włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień związanych z badaniami i interpretacją uzyskanych wyników opisujących właściwości preparatów konserwatorskich na bazie związków wielkocząsteczkowych czy materii zabytkowej poddanej ich działaniu (K_K05). K3: Potrafi pracować w zespole złożonym ze specjalistów z różnych dziedzin w celu rozwiązywania złożonych zagadnień związanych z badaniami i interpretacją uzyskanych wyników opisujących właściwości preparatów konserwatorskich na bazie związków wielkocząsteczkowych czy materii zabytkowej poddanej ich działaniu. Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania (K_K06). |
Metody dydaktyczne: | Indywidualna i grupowa praca studentów pod kierunkiem prowadzącego wzbogacona o metodę podająca, wyjaśnienie lub/i objaśnienie niezrozumiałych treści niezbędnych do dalszego prawidłowego przebiegu doświadczenia. |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zajęcia „Żywice sztuczne w konserwacji zabytków z papieru i skóry” mają na celu zdobycie wiedzy oraz praktyczne jej wykorzystanie z zakresu chemii związków wielkocząsteczkowych. |
Pełny opis: |
Zajęcia obejmują zapoznanie się studentów z budową, podstawowymi właściwościami związków wielkocząsteczkowych stosowanych w konserwacji zabytków z papieru i skóry. W ramach pracowni studenci oznaczą właściwości mechaniczne i fizyczne różnorodnych kompozycji polimerowych, takie jak: lepkość kompozycji, czas wiązania, odporność na działanie wody, zarysowanie, połysk, twardość, elastyczność, itp. Zdobyte wiadomości teoretyczne i umiejętności praktyczne studenci wykorzystają podczas prac konserwatorskich na różnych obiektach zabytkowych, gdzie preparaty spoinotwórcze i powłokotwórcze występują jako pierwotna lub wtórna materia zabytkowa. Pracownia 1-2 Zapoznanie się z zasadami BHP i regulaminem pracy w laboratorium. Pracownia 3-15 (system rotacyjny wykonywania doświadczeń) Identyfikacja żywic. Badanie wybranych właściwości klejów. Badanie wybranych właściwości powłok estetyczno-ochronnych. Badanie wybranych właściwości powłok lakierniczych. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa (wybrane fragmenty): C. V. Horie, Materials for Conservation. Organic Consolidans, Adhesive and Coatings, Oxford 2015. J. Ciabach, Właściwości żywic sztucznych stosowanych w konserwacji zabytków, Wyd. UMK, Toruń, 2001 J. Ciabach, Żywice i tworzywa sztuczne stosowane w konserwacji zabytków, Wyd. UMK, Toruń 1998. Literatura uzupełniająca (wybrane fragmenty): W. Sobucki, Konserwacja papieru zagadnienia chemiczne, Wydawnictwo: Biblioteka Narodowa, 2013. J. F. Rabek, Polimery. Otrzymywanie, metody badawcze, zastosowanie Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2013 I. Gruin, Materiały polimerowe Warszawa, Wyd. Naukowe PWN, 2003. D. Żuchowska, Polimery konstrukcyjne: wprowadzenie do technologii i stosowania, Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa 2000 |
Metody i kryteria oceniania: |
Pracownia - zaliczenie na ocenę. Ocena sprawozdań z przeprowadzonych badań laboratoryjnych, przygotowanych przez studenta (W1-W3, U1-U4, K1-K3). Sprawozdania oceniane są w skali od 0 do 3 punktów. Jest to sumaryczna liczba punktów za właściwe, poprawne i trafne: podstawy teoretyczne, obliczenia oraz wnioski z przeprowadzonego doświadczenia. Ocena wynik 91% i powyżej – ocena 5,0 wynik 81-90% – ocena 4,5 wynik 71%-80% – ocena 4,0 wynik 61-70%– ocena 3,5 wynik 51-60%– ocena 3,0 wynik 50% i poniżej– ocena 2,0. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PRC
PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Podgórski | |
Prowadzący grup: | Andrzej Podgórski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Identyczny jak w opisie ogólnym przedmiotu. |
|
Pełny opis: |
Identyczny jak w opisie ogólnym przedmiotu |
|
Literatura: |
Identyczna jak w opisie ogólnym przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PRC
PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Podgórski | |
Prowadzący grup: | Agata Ogińska, Andrzej Podgórski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Identyczny jak w opisie ogólnym przedmiotu. |
|
Pełny opis: |
Identyczny jak w opisie ogólnym przedmiotu |
|
Literatura: |
Identyczna jak w opisie ogólnym przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PRC
PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Podgórski | |
Prowadzący grup: | Agata Ogińska, Andrzej Podgórski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia „Żywice sztuczne w konserwacji zabytków z papieru i skóry” mają na celu zdobycie wiedzy oraz praktyczne jej wykorzystanie z zakresu chemii związków wielkocząsteczkowych. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia obejmują zapoznanie się studentów z budową, podstawowymi właściwościami związków wielkocząsteczkowych stosowanych w konserwacji zabytków z papieru i skóry. W ramach pracowni studenci oznaczą właściwości mechaniczne i fizyczne różnorodnych kompozycji polimerowych, takie jak: lepkość kompozycji, czas wiązania, odporność na działanie wody, zarysowanie, połysk, twardość, elastyczność, itp. Zdobyte wiadomości teoretyczne i umiejętności praktyczne studenci wykorzystają podczas prac konserwatorskich na różnych obiektach zabytkowych, gdzie preparaty spoinotwórcze i powłokotwórcze występują jako pierwotna lub wtórna materia zabytkowa. Pracownia 1-2 Zapoznanie się z zasadami BHP i regulaminem pracy w laboratorium. Pracownia 3-15 (system rotacyjny wykonywania doświadczeń) Identyfikacja żywic. Badanie wybranych właściwości klejów. Badanie wybranych właściwości powłok estetyczno-ochronnych. Badanie wybranych właściwości powłok lakierniczych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa (wybrane fragmenty): C. V. Horie, Materials for Conservation. Organic Consolidans, Adhesive and Coatings, Oxford 2015. J. Ciabach, Właściwości żywic sztucznych stosowanych w konserwacji zabytków, Wyd. UMK, Toruń, 2001 J. Ciabach, Żywice i tworzywa sztuczne stosowane w konserwacji zabytków, Wyd. UMK, Toruń 1998. Literatura uzupełniająca (wybrane fragmenty): W. Sobucki, Konserwacja papieru zagadnienia chemiczne, Wydawnictwo: Biblioteka Narodowa, 2013. J. F. Rabek, Polimery. Otrzymywanie, metody badawcze, zastosowanie Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2013 I. Gruin, Materiały polimerowe Warszawa, Wyd. Naukowe PWN, 2003. D. Żuchowska, Polimery konstrukcyjne: wprowadzenie do technologii i stosowania, Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa 2000 |
|
Uwagi: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PRC
PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Podgórski | |
Prowadzący grup: | Agata Ogińska, Andrzej Podgórski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia „Żywice sztuczne w konserwacji zabytków z papieru i skóry” mają na celu zdobycie wiedzy oraz praktyczne jej wykorzystanie z zakresu chemii związków wielkocząsteczkowych. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia obejmują zapoznanie się studentów z budową, podstawowymi właściwościami związków wielkocząsteczkowych stosowanych w konserwacji zabytków z papieru i skóry. W ramach pracowni studenci oznaczą właściwości mechaniczne i fizyczne różnorodnych kompozycji polimerowych, takie jak: lepkość kompozycji, czas wiązania, odporność na działanie wody, zarysowanie, połysk, twardość, elastyczność, itp. Zdobyte wiadomości teoretyczne i umiejętności praktyczne studenci wykorzystają podczas prac konserwatorskich na różnych obiektach zabytkowych, gdzie preparaty spoinotwórcze i powłokotwórcze występują jako pierwotna lub wtórna materia zabytkowa. Pracownia 1-2 Zapoznanie się z zasadami BHP i regulaminem pracy w laboratorium. Pracownia 3-15 (system rotacyjny wykonywania doświadczeń) Identyfikacja żywic. Badanie wybranych właściwości klejów. Badanie wybranych właściwości powłok estetyczno-ochronnych. Badanie wybranych właściwości powłok lakierniczych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa (wybrane fragmenty): C. V. Horie, Materials for Conservation. Organic Consolidans, Adhesive and Coatings, Oxford 2015. J. Ciabach, Właściwości żywic sztucznych stosowanych w konserwacji zabytków, Wyd. UMK, Toruń, 2001 J. Ciabach, Żywice i tworzywa sztuczne stosowane w konserwacji zabytków, Wyd. UMK, Toruń 1998. Literatura uzupełniająca (wybrane fragmenty): W. Sobucki, Konserwacja papieru zagadnienia chemiczne, Wydawnictwo: Biblioteka Narodowa, 2013. J. F. Rabek, Polimery. Otrzymywanie, metody badawcze, zastosowanie Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2013 I. Gruin, Materiały polimerowe Warszawa, Wyd. Naukowe PWN, 2003. D. Żuchowska, Polimery konstrukcyjne: wprowadzenie do technologii i stosowania, Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa 2000 |
|
Uwagi: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.