Konwersatorium muzealnicze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-KM-1L-MZ-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium muzealnicze |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe- 1 rok, sem. letni -ODK, zabytkoznawstwo i muzealnictwo (s2) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | znajomość podstaw muzeologii |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe: 30 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. przygotowanie do dyskusji na zajęcia (zebranie materiałów, zapoznanie się z literaturą), stałe, bieżące przyswajanie i powtarzanie materiału z zajęć, zbieranie materiałów do referatu lub prezentacji: 60 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (zal. z oceną – przygotowanie i przedstawienie referatu / prezentacji, redakcja końcowego tekstu opracowania)30 4. Czas na konsultacje (poza zajęciami): 5 |
Efekty uczenia się - wiedza: | W01: ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk humanistycznych, którą jest w stanie twórczo rozwijać w działalności profesjonalnej W03: zna na poziomie poszerzonym i szczegółowym najnowsze dzieje, teorie, doktryny muzeologii (ze szczególnym uwzględnieniem muzealnictwa artystycznego); rozumie ich uwarunkowania W04: posiada szczegółową, specjalistyczną wiedzę w zakresie opracowywanego samodzielnie zagadnienia o możliwie pionierskim charakterze merytorycznym, związanego z wybranym obszarem studiów w ramach muzealnictwa W04: ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach pomiędzy dyscyplinami humanistycznymi, wynikających ze specyfiki ochrony dóbr kultury i muzealnictwa W05: rozumie interdyscyplinarny charakter muzeologii (z uwzględnieniem jej historii i funkcji społecznej oraz kontekstu filozoficznego, teologicznego itd.) W08: ma szczegółową wiedzę w zakresie współczesnych kierunków rozwoju badań nad muzealnictwem W12: uzyskuje pogłębioną świadomość warsztatu naukowego, problemów badawczych i zastosowania metod mu muzealnictwa do konkretnych zadań i problemów badawczych(w wybranych obszarach). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U01: potrafi samodzielnie przeprowadzić ukierunkowaną kwerendę merytoryczną (wyszukać, przeanalizować, wyselekcjonować informacje), korzystając z materiałów bibliograficznych, źródłowych (w tym –niepublikowanych i archiwalnych), ICT U02: w sposób krytyczny czyta, analizuje i zestawia zastaną literaturę przedmiotu, w oparciu o którą przygotowuje krytyczny stan badań do problemu i wyprowadza z niego szczegółowy kwestionariusz badawczy U03: samodzielnie argumentuje z wykorzystaniem poglądów własnych oraz innych autorów, dążąc do wyprowadzenia logicznych wniosków i syntezy U04: szczegółowo analizuje problemy badawcze w wybranym obszarze muzeologii, posługując się metodami i narzędziami badawczymi, konsultowanymi przez opiekunów naukowych U05: samodzielnie opracowuje i prezentuje wyniki prowadzonych przez siebie analiz, z wykorzystaniem różnych form i w różnych mediów U06: umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze U08: potrafi integrować wiedzę z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowanie w sytuacjach profesjonalnych o różnych stopniach złożoności U09: potrafi przeprowadzić merytoryczną argumentację, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułuje wnioski i tworzy syntetyczne podsumowania w zakresie nauk o sztuce U10; jest przygotowany do samodzielnego wartościowania problemów z zakresu muzeologii U14: swobodnie stosuje aparat naukowy, fachowy język i terminologię, charakterystyczną dla muzeologii |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K01: ma świadomość poziomu swojej wiedzy – swych kompetencji i niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju naukowego i zawodowego, którego kierunki sam wyznacza K02: potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role K03: potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania a w podejściu do dóbr kultury kieruje się fachową wiedzą i zasadami etyki zawodowej K04: jest wrażliwy na problematykę właściwego podejścia do materialnego dziedzictwa kulturowego, potrafi dostrzec i ocenić niewłaściwe postępowanie w tym zakresie, jest gotów do podjęcia stosownego działania K05: identyfikuje i rozstrzyga dylematy, związane z ochroną zabytków, jest świadom swej odpowiedzialności decyzyjnej w zakresie posiadanych kompetencji K06: jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych – potrafi być ofiarny i wytrwały w realizacji indywidualnych i zespołowych działań w zakresie ochrony dóbr kultury regionu, kraju i Europy |
Metody dydaktyczne: | seminarium; samodzielna praca naukowa studentów nad wybranymi tematami; dyskusja i omawianie na zajęciach prac w trakcie ich realizacji |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - projektu |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
zajęcia poświęcone są wybranym zagadnieniom z obszaru muzealnictwa (ustalanych w dyskusji, na sugestię prowadzącego lub studentów ), które są następnie opracowywane przez studentów w postaci studiów przypadków przez nich wybranych |
Pełny opis: |
każdego roku grupie studentów proponowane jest jednolite zagadnienie z zakresu muzealnictwa ( rozumianego jako jeden z obszarów ludzkiej działalności) oraz muzeologii (teorii muzealnictwa), historii i teorii kolekcjonerstwa i muzeów, wystawiennictwa, sztuki dawnej i współczesnej o inspiracji kolekcjonerskiej i muzealniczej, a także wykorzystującej procedury kolekcjonerskie w trakcie zajęć studenci w dyskusji dokonują wyboru analizowanego zagadnienia i tematów w jego ramach dla własnych studiów, które są omawiane i analizowane, a następnie opracowywane w postaci niewielkiego artykułu naukowego |
Literatura: |
Literatura zależna od zadań podjętych do realizacji przez studentów |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena udziału w dyskusji na zajęciach i aktywności oraz końcowej pracy teoretycznej |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz De Rosset | |
Prowadzący grup: | Tomasz De Rosset | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
tegoroczne konserwatorium poświęcone jest zagadnieniom "muzeum narracyjnego" (propozycja do dyskusji); w jego ramach studenci opracowują wybrane tematy, prezentując w czasie zajęć koncepcje i stan opracowań |
|
Pełny opis: |
I. Część ogólna: 1. Charakterystyka założeń teoretycznych i praktycznych realizacji "muzeum narracyjnego" pod kątem jego cech szczególnych wobec muzeum tradycyjnego. 2. Zagadnienia "ekspozycji narracyjnej" (założenia, sposób konstruowania treści/opowieści, środki). 3. Omówienie charakterystycznych przykładów w muzealnictwie polskim i światowym. II. "Case studies": prezentacja wybranych zagadnień (przykładów muzeów) przez studentów (w postaci referatów i prezentacji) III. Zajęcia terenowe: Toruń: Muzeum Okręgowe, odd. Dom Kopernika; Muzeum Piernika Toruńskiego Warszawa: Muzeum Historii Żydów Polskich Polin, Muzeum Powstania Warszawskiego Gdańsk: Muzeum II Wojny Światowej, Europejskie Centrum Solidarności |
|
Literatura: |
R. Traba Epoka muzeów? Muzeum jako medium, muzeum jako mediator, w: I Kongres Muzealników Polskich, red. Komitet Programowy I Kongresu Muzealników Polskich pod przew. M. Niezabitowskiego, Warszawa 2015, Muzeum i zmiana. Losy muzeów narracyjnych, red. P. Kowal, K. Wolska-Pabian, Warszawa-Kraków 2019. Słownik encyklopedyczny muzeologii, red. A. Desavallees, F. Mairesse, pol. D. Folga-Januszewska, Warszawa 2020. M. Kobielska, Muzeum narracyjne – muzeum doświadczeniowe. Uwagi terminologiczne, "Teksty Drugie" 4 (2020) [Online, dostęp 16.02.2023: URL: http://journals.openedition.org/td/16869 oraz literatura zależna od zadań podjętych do realizacji przez studentów |
|
Uwagi: |
zajęcia terenowe w Warszawie i Gdańsku będą realizowane pod warunkiem pokrycia kosztów wyjazdów przez Wydział Sztuk Pięknych UMK |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz De Rosset | |
Prowadzący grup: | Tomasz De Rosset | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Muzeum sztuki - muzeum sztuki współczesnej: przedmiotem tegorocznego konwersatorium jest muzeum jako miejsce sztuki w jego szczególnym przypadku, jakim jest sztuka współczesna. Zajęcia polegają na prezentacji zagadnienia przez prowadzącego oraz analizie poszczególnych przypadków przez studentów (wedle ich wyboru). |
|
Pełny opis: |
I. Część ogólna: - relacje między muzeum a sztuką w ujęciu historycznym - nowożytne kolekcje (galerie, gabinety) artystyczne (rzeźba, malarstwo) udostępniane publicznie - sztuka w muzeum a muzeum sztuki (muzeum artystyczne) - publiczne fundacje muzealno-artystyczne w XX i XXI wieku - muzeum awangardowe - problematyka muzeum sztuki współczesnej. II. "Case studies": prezentacja wybranych zagadnień (przykładów muzeów) przez studentów (w postaci referatów i prezentacji) III. Zajęcia terenowe (w zależności od przeznaczonych środków finansowych): Toruń: Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu Łódź: Muzeum Sztuki (MS 1, 2) Warszawa: Muzeum Sztuki Współczesnej, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Gdańsk: Nowe Muzeum Sztuki (NOMUS) |
|
Literatura: |
B.ALTSHULER (ed.), Collecting the New: Museum and Contemporary Art, Princetown/Oxford: Princetown Uninversity Press, 2007. A.C. DANTO, Po końcu sztuki. Sztuka współczesna i zatarcie się granic tradycji, Kraków: Universaitas, 2013. D.FOLGA-JANUSZEWSKA, D.MONKIEWICZ (red.), Nowe muzeum sztuki współczesnej czy nowoczesnej? Warszawa: KOBiDZ, 2005. K. POMIAN, Muzeum historia światowa, t. 1-3, Gdańsk 2023-2024. M.POPCZYK (red.), Muzeum sztuki. Antologia, Kraków: Universitas, 2005 M.POPCZYK (red.), Muzeum sztuki. Od Luwru do Bilbao, Katowice : Muzeum Śląskie, 2006 T.F. de ROSSET, A.KLUCZEWSKA-WÓJCIK i K.LEWANDOWSKA (red.), Nowoczesność kolekcji, Toruń: Wydawnictwo naukowe UMK, 2010, s. 347-355. T.F. de ROSSET, Kolekcjonować sztukę współczesną, w: A.MARKOWSKA (red.), Kolekcja toruńska Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu”, Toruń: CSW, 2013, s. 31-43. Literatura omawiająca poszczególne instytucje muzealne wedle wyboru studentów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz De Rosset | |
Prowadzący grup: | Tomasz De Rosset | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Muzeum sztuki - muzeum sztuki współczesnej: przedmiotem tegorocznego konwersatorium jest muzeum jako miejsce sztuki w jego szczególnym przypadku, jakim jest sztuka współczesna. Zajęcia polegają na prezentacji zagadnienia przez prowadzącego oraz analizie poszczególnych przypadków przez studentów (wedle ich wyboru). |
|
Pełny opis: |
I. Część ogólna: - relacje między muzeum a sztuką w ujęciu historycznym - nowożytne kolekcje (galerie, gabinety) artystyczne (rzeźba, malarstwo) udostępniane publicznie - sztuka w muzeum a muzeum sztuki (muzeum artystyczne) - publiczne fundacje muzealno-artystyczne w XX i XXI wieku - muzeum awangardowe - problematyka muzeum sztuki współczesnej. II. "Case studies": prezentacja wybranych zagadnień (przykładów muzeów) przez studentów (w postaci referatów i prezentacji) III. Zajęcia terenowe (w zależności od przeznaczonych środków finansowych): Toruń: Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu Łódź: Muzeum Sztuki (MS 1, 2) Warszawa: Muzeum Sztuki Współczesnej, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Gdańsk: Nowe Muzeum Sztuki (NOMUS) |
|
Literatura: |
B.ALTSHULER (ed.), Collecting the New: Museum and Contemporary Art, Princetown/Oxford: Princetown Uninversity Press, 2007. A.C. DANTO, Po końcu sztuki. Sztuka współczesna i zatarcie się granic tradycji, Kraków: Universaitas, 2013. D.FOLGA-JANUSZEWSKA, D.MONKIEWICZ (red.), Nowe muzeum sztuki współczesnej czy nowoczesnej? Warszawa: KOBiDZ, 2005. K. POMIAN, Muzeum historia światowa, t. 1-3, Gdańsk 2023-2024. M.POPCZYK (red.), Muzeum sztuki. Antologia, Kraków: Universitas, 2005 M.POPCZYK (red.), Muzeum sztuki. Od Luwru do Bilbao, Katowice : Muzeum Śląskie, 2006 T.F. de ROSSET, A.KLUCZEWSKA-WÓJCIK i K.LEWANDOWSKA (red.), Nowoczesność kolekcji, Toruń: Wydawnictwo naukowe UMK, 2010, s. 347-355. T.F. de ROSSET, Kolekcjonować sztukę współczesną, w: A.MARKOWSKA (red.), Kolekcja toruńska Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu”, Toruń: CSW, 2013, s. 31-43. Literatura omawiająca poszczególne instytucje muzealne wedle wyboru studentów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.