Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Konwersatorium muzealnicze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-KM-1L-MZ-S2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Konwersatorium muzealnicze
Jednostka: Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa
Grupy: Przedmioty obowiązkowe- 1 rok, sem. letni -ODK, zabytkoznawstwo i muzealnictwo (s2)
Punkty ECTS i inne: 3.00 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

znajomość podstaw muzeologii

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe: 30

2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. przygotowanie do dyskusji na zajęcia (zebranie materiałów, zapoznanie się z literaturą), stałe, bieżące przyswajanie i powtarzanie materiału z zajęć, zbieranie materiałów do referatu lub prezentacji: 60

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (zal. z oceną – przygotowanie i przedstawienie referatu / prezentacji, redakcja końcowego tekstu opracowania)30

4. Czas na konsultacje (poza zajęciami): 5

Efekty uczenia się - wiedza:

W01: ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk humanistycznych, którą jest w stanie twórczo rozwijać w działalności profesjonalnej

W03: zna na poziomie poszerzonym i szczegółowym najnowsze dzieje, teorie, doktryny muzeologii (ze szczególnym uwzględnieniem muzealnictwa artystycznego); rozumie ich uwarunkowania

W04: posiada szczegółową, specjalistyczną wiedzę w zakresie opracowywanego samodzielnie zagadnienia o możliwie pionierskim charakterze merytorycznym, związanego z wybranym obszarem studiów w ramach muzealnictwa

W04: ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach pomiędzy dyscyplinami humanistycznymi, wynikających ze specyfiki ochrony dóbr kultury i muzealnictwa

W05: rozumie interdyscyplinarny charakter muzeologii (z uwzględnieniem jej historii i funkcji społecznej oraz kontekstu filozoficznego, teologicznego itd.)

W08: ma szczegółową wiedzę w zakresie współczesnych kierunków rozwoju badań nad muzealnictwem

W12: uzyskuje pogłębioną świadomość warsztatu naukowego, problemów badawczych i zastosowania metod mu muzealnictwa do konkretnych zadań i problemów badawczych(w wybranych obszarach).

Efekty uczenia się - umiejętności:

U01: potrafi samodzielnie przeprowadzić ukierunkowaną kwerendę merytoryczną (wyszukać, przeanalizować, wyselekcjonować informacje), korzystając z materiałów bibliograficznych, źródłowych (w tym –niepublikowanych i archiwalnych), ICT

U02: w sposób krytyczny czyta, analizuje i zestawia zastaną literaturę przedmiotu, w oparciu o którą przygotowuje krytyczny stan badań do problemu i wyprowadza z niego szczegółowy kwestionariusz badawczy

U03: samodzielnie argumentuje z wykorzystaniem poglądów własnych oraz innych autorów, dążąc do wyprowadzenia logicznych wniosków i syntezy

U04: szczegółowo analizuje problemy badawcze w wybranym obszarze muzeologii, posługując się metodami i narzędziami badawczymi, konsultowanymi przez opiekunów naukowych

U05: samodzielnie opracowuje i prezentuje wyniki prowadzonych przez siebie analiz, z wykorzystaniem różnych form i w różnych mediów

U06: umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze

U08: potrafi integrować wiedzę z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowanie w sytuacjach profesjonalnych o różnych stopniach złożoności

U09: potrafi przeprowadzić merytoryczną argumentację, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułuje wnioski i tworzy syntetyczne podsumowania w zakresie nauk o sztuce

U10; jest przygotowany do samodzielnego wartościowania problemów z zakresu muzeologii

U14: swobodnie stosuje aparat naukowy, fachowy język i terminologię, charakterystyczną dla muzeologii


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K01: ma świadomość poziomu swojej wiedzy – swych kompetencji i niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju naukowego i zawodowego, którego kierunki sam wyznacza

K02: potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role

K03: potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania a w podejściu do dóbr kultury kieruje się fachową wiedzą i zasadami etyki zawodowej

K04: jest wrażliwy na problematykę właściwego podejścia do materialnego dziedzictwa kulturowego, potrafi dostrzec i ocenić niewłaściwe postępowanie w tym zakresie, jest gotów do podjęcia stosownego działania

K05: identyfikuje i rozstrzyga dylematy, związane z ochroną zabytków, jest świadom swej odpowiedzialności decyzyjnej w zakresie posiadanych kompetencji

K06: jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych – potrafi być ofiarny i wytrwały w realizacji indywidualnych i zespołowych działań w zakresie ochrony dóbr kultury regionu, kraju i Europy

Metody dydaktyczne:

seminarium; samodzielna praca naukowa studentów nad wybranymi tematami; dyskusja i omawianie na zajęciach prac w trakcie ich realizacji

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz
- wystawa

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- projektu
- referatu
- seminaryjna
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

zajęcia poświęcone są wybranym zagadnieniom z obszaru muzealnictwa (ustalanych w dyskusji, na sugestię prowadzącego lub studentów ), które są następnie opracowywane przez studentów w postaci studiów przypadków przez nich wybranych

Pełny opis:

każdego roku grupie studentów proponowane jest jednolite zagadnienie z zakresu muzealnictwa ( rozumianego jako jeden z obszarów ludzkiej działalności) oraz muzeologii (teorii muzealnictwa), historii i teorii kolekcjonerstwa i muzeów, wystawiennictwa, sztuki dawnej i współczesnej o inspiracji kolekcjonerskiej i muzealniczej, a także wykorzystującej procedury kolekcjonerskie

w trakcie zajęć studenci w dyskusji dokonują wyboru analizowanego zagadnienia i tematów w jego ramach dla własnych studiów, które są omawiane i analizowane, a następnie opracowywane w postaci niewielkiego artykułu naukowego

Literatura:

Literatura zależna od zadań podjętych do realizacji przez studentów

Metody i kryteria oceniania:

ocena udziału w dyskusji na zajęciach i aktywności oraz końcowej pracy teoretycznej

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz De Rosset
Prowadzący grup: Tomasz De Rosset
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

tegoroczne konserwatorium poświęcone jest zagadnieniom "muzeum narracyjnego" (propozycja do dyskusji); w jego ramach studenci opracowują wybrane tematy, prezentując w czasie zajęć koncepcje i stan opracowań

Pełny opis:

I. Część ogólna:

1. Charakterystyka założeń teoretycznych i praktycznych realizacji "muzeum narracyjnego" pod kątem jego cech szczególnych wobec muzeum tradycyjnego.

2. Zagadnienia "ekspozycji narracyjnej" (założenia, sposób konstruowania treści/opowieści, środki).

3. Omówienie charakterystycznych przykładów w muzealnictwie polskim i światowym.

II. "Case studies":

prezentacja wybranych zagadnień (przykładów muzeów) przez studentów (w postaci referatów i prezentacji)

III. Zajęcia terenowe:

Toruń: Muzeum Okręgowe, odd. Dom Kopernika; Muzeum Piernika Toruńskiego

Warszawa: Muzeum Historii Żydów Polskich Polin, Muzeum Powstania Warszawskiego

Gdańsk: Muzeum II Wojny Światowej, Europejskie Centrum Solidarności

Literatura:

R. Traba Epoka muzeów? Muzeum jako medium, muzeum jako mediator, w: I Kongres Muzealników Polskich, red. Komitet Programowy I Kongresu Muzealników Polskich pod przew. M. Niezabitowskiego, Warszawa 2015,

Muzeum i zmiana. Losy muzeów narracyjnych, red. P. Kowal, K. Wolska-Pabian, Warszawa-Kraków 2019.

Słownik encyklopedyczny muzeologii, red. A. Desavallees, F. Mairesse, pol. D. Folga-Januszewska, Warszawa 2020.

M. Kobielska, Muzeum narracyjne – muzeum doświadczeniowe. Uwagi terminologiczne, "Teksty Drugie" 4 (2020) [Online, dostęp 16.02.2023: URL: http://journals.openedition.org/td/16869

oraz literatura zależna od zadań podjętych do realizacji przez studentów

Uwagi:

zajęcia terenowe w Warszawie i Gdańsku będą realizowane pod warunkiem pokrycia kosztów wyjazdów przez Wydział Sztuk Pięknych UMK

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz De Rosset
Prowadzący grup: Tomasz De Rosset
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Muzeum sztuki - muzeum sztuki współczesnej: przedmiotem tegorocznego konwersatorium jest muzeum jako miejsce sztuki w jego szczególnym przypadku, jakim jest sztuka współczesna. Zajęcia polegają na prezentacji zagadnienia przez prowadzącego oraz analizie poszczególnych przypadków przez studentów (wedle ich wyboru).

Pełny opis:

I. Część ogólna:

- relacje między muzeum a sztuką w ujęciu historycznym

- nowożytne kolekcje (galerie, gabinety) artystyczne (rzeźba, malarstwo) udostępniane publicznie

- sztuka w muzeum a muzeum sztuki (muzeum artystyczne)

- publiczne fundacje muzealno-artystyczne w XX i XXI wieku

- muzeum awangardowe

- problematyka muzeum sztuki współczesnej.

II. "Case studies":

prezentacja wybranych zagadnień (przykładów muzeów) przez studentów (w postaci referatów i prezentacji)

III. Zajęcia terenowe (w zależności od przeznaczonych środków finansowych):

Toruń: Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu

Łódź: Muzeum Sztuki (MS 1, 2)

Warszawa: Muzeum Sztuki Współczesnej, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski.

Gdańsk: Nowe Muzeum Sztuki (NOMUS)

Literatura:

B.ALTSHULER (ed.), Collecting the New: Museum and Contemporary Art, Princetown/Oxford: Princetown Uninversity Press, 2007.

A.C. DANTO, Po końcu sztuki. Sztuka współczesna i zatarcie się granic tradycji, Kraków: Universaitas, 2013.

D.FOLGA-JANUSZEWSKA, D.MONKIEWICZ (red.), Nowe muzeum sztuki współczesnej czy nowoczesnej? Warszawa: KOBiDZ, 2005.

K. POMIAN, Muzeum historia światowa, t. 1-3, Gdańsk 2023-2024.

M.POPCZYK (red.), Muzeum sztuki. Antologia, Kraków: Universitas, 2005

M.POPCZYK (red.), Muzeum sztuki. Od Luwru do Bilbao, Katowice : Muzeum Śląskie, 2006

T.F. de ROSSET, A.KLUCZEWSKA-WÓJCIK i K.LEWANDOWSKA (red.), Nowoczesność kolekcji, Toruń: Wydawnictwo naukowe UMK, 2010, s. 347-355.

T.F. de ROSSET, Kolekcjonować sztukę współczesną, w: A.MARKOWSKA (red.), Kolekcja toruńska Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu”, Toruń: CSW, 2013, s. 31-43.

Literatura omawiająca poszczególne instytucje muzealne wedle wyboru studentów.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-23 - 2026-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz De Rosset
Prowadzący grup: Tomasz De Rosset
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Muzeum sztuki - muzeum sztuki współczesnej: przedmiotem tegorocznego konwersatorium jest muzeum jako miejsce sztuki w jego szczególnym przypadku, jakim jest sztuka współczesna. Zajęcia polegają na prezentacji zagadnienia przez prowadzącego oraz analizie poszczególnych przypadków przez studentów (wedle ich wyboru).

Pełny opis:

I. Część ogólna:

- relacje między muzeum a sztuką w ujęciu historycznym

- nowożytne kolekcje (galerie, gabinety) artystyczne (rzeźba, malarstwo) udostępniane publicznie

- sztuka w muzeum a muzeum sztuki (muzeum artystyczne)

- publiczne fundacje muzealno-artystyczne w XX i XXI wieku

- muzeum awangardowe

- problematyka muzeum sztuki współczesnej.

II. "Case studies":

prezentacja wybranych zagadnień (przykładów muzeów) przez studentów (w postaci referatów i prezentacji)

III. Zajęcia terenowe (w zależności od przeznaczonych środków finansowych):

Toruń: Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu

Łódź: Muzeum Sztuki (MS 1, 2)

Warszawa: Muzeum Sztuki Współczesnej, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski.

Gdańsk: Nowe Muzeum Sztuki (NOMUS)

Literatura:

B.ALTSHULER (ed.), Collecting the New: Museum and Contemporary Art, Princetown/Oxford: Princetown Uninversity Press, 2007.

A.C. DANTO, Po końcu sztuki. Sztuka współczesna i zatarcie się granic tradycji, Kraków: Universaitas, 2013.

D.FOLGA-JANUSZEWSKA, D.MONKIEWICZ (red.), Nowe muzeum sztuki współczesnej czy nowoczesnej? Warszawa: KOBiDZ, 2005.

K. POMIAN, Muzeum historia światowa, t. 1-3, Gdańsk 2023-2024.

M.POPCZYK (red.), Muzeum sztuki. Antologia, Kraków: Universitas, 2005

M.POPCZYK (red.), Muzeum sztuki. Od Luwru do Bilbao, Katowice : Muzeum Śląskie, 2006

T.F. de ROSSET, A.KLUCZEWSKA-WÓJCIK i K.LEWANDOWSKA (red.), Nowoczesność kolekcji, Toruń: Wydawnictwo naukowe UMK, 2010, s. 347-355.

T.F. de ROSSET, Kolekcjonować sztukę współczesną, w: A.MARKOWSKA (red.), Kolekcja toruńska Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu”, Toruń: CSW, 2013, s. 31-43.

Literatura omawiająca poszczególne instytucje muzealne wedle wyboru studentów.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)